Sign in to follow this  
Followers 0
Kultahattu

Onko raskaudesta miehelle kertominen hermostuttanut?

15 posts in this topic

Me ollaan suunniteltu, että hankittaisiin lapsia joskus parin vuoden päästä. Mies on hakemassa ensi vuonna maisteriopintoihin ulkomaille ja itse olen pätkätöissä. Ei siis mikään kovin stabiili elämäntilanne.

 

Nyt kuitenkin kävi niin, että viime gynekologikerralla sain kuulla olevani raskaana. Viikkoja oli niin vähän, ettei lääkäri osannut sanoa, että onko kaikki ok (ettei tuulimuna tai etteikö menisi kesken, kuten monet raskaudet alkuviikkoina menee), joten piti varata uusi ultra kahden viikon päähän. Päätin silloin, etten kerro kellekään raskaudesta ennen kuin siinä ultrassa selviää, että kaikki on kohdussa hyvin.

 

Jännittää jo valmiiksi, miten mies tulee reagoimaan. Se on aina ollut sellaista "ei hankita lapsia ennen kuin meillä on niille hyvä elämä tarjottavana" -tyyppiä. Onko kellään kokemuksia tällaisessa tilanteessa kertomisesta? Onko kenekään mies ollut aluksi negatiivinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu, että meillä kävi niin päin, että miestä hieman hermostutti kertoa mulle asiasta.. Kun näet tein ensimmäisen raskaustestin, työnsin sen miehelle ja sanoin, että minä en uskalla katsoa, katso sinä. :)

 

Meillä kuitenkin vauvan tulosta on puhuttu ja yhteisestä päätöksestä ehkäisy lopetettu, joten ihan varsin toivottu tulos näkyi tikussa, joskin yllättävä! (Minä ainakin olen aina ollut jotenkin siinä uskossa ja kuvitelmassa, että "mussa on jotain vikaa" ja "enhän minä mitenkään raskaaksi voi tulla")

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseä jännitti kertoa miehelle. Meillä oli aivan sama tilanne kuin teillä, suunniteltu oltiin, mutta vasta parin vuoden päähän.

Jos asiaa ajattelee siltä kantilta että 'sitten kun kaikki on valmiina' niin tässä maailmassa ei pahemmin lapsia olisi :girl_wink: Ensin mies oli hieman hämmentynyt, mutta muutamassa päivässä hämmennys muuttui masulle höpöttelyksi ja onnellisuudeksi. Reippaasti kertomaan miehelle, ensin on edessä se hämmennys joka muuttuu alkujärkytyksestä pelkäksi iloksi :girl_in_love: Tsemppiä Kultahattu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni ei kokemusta aiheesta ole, kun olemme joutuneet lapsiamme tekemällä tekemään lääkärin avustuksella. Mieskään ei siis ole voinut yllättyä kuin onnellisesti meidän tilanteessa. Mutta se ei siis ollut pääasia, vaan se, että onpahan Kultahattu sinun miehesikin osallistunut lapsen tekemiseen. Siinä valossa miehen mahdollinen negatiivinen reagointi asiaan olisi mielestäni kohtuutonta. Ja eiköhän se niin tosiaan ole, että kun asiaa on hetken aikaa sulatellut, se on vain kaikin puolin onnellinen asia, jos kuitenkin lapsia on suunnitellut joskus saavansa.

 

Rohkeasti siis vaan kertomaan asiasta miehelle, jotta voitte koko raskausajan jakaa niin ilot kuin mahdolliset surutkin! Muut asiat järjestyy aina jotenkin, koska niillä on sellainen tapa. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olen kyllä niin samaa mieltä Manlan kanssa. Toivon tsemppiä Kultahatulle ja että kaikki menee raskauden kanssa hienosti! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos rohkaisuista! :)

 

Mutta tuohon kommenttiin, että "onhan mieskin lapsen tekemiseen osallistunut", niin se on tietysti ihan totta, mutta siltikin: mulla on ollut kierukka eli ehkäisy päällä koko ajan. Lisäksi mulla on ollut viimeisen puolen vuoden ajan joku hormoneista johtuva häiriö, jonka takia mulla ei ole ollut lainkaan kuukautisia. Tämä todettiin gynekologilla muutamia kuukausia sitten ja nyt menin gynekologille (jona kertana siis todettiinkin raskaus) samasta syystä, kun kuukautisia ei vieläkään kuulunut.

 

Eli aika epätodennäköisyyksillä siis mentiin! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuo kierukka toki muuttaa vähän asetelmaa... Yllätys tulee olemaan Yllätys isolla alkukirjaimella! :girl_sigh:

 

Silti mielestäni asiasta olisi hyvä kertoa miehelle jo ennen seuraavaa ultraa. Asia on ihan varmasti tosiaan yllätys, ehkä myös järkytys, mutta kun niistä on selvitty, voi kuvioihin tulla mieheltäsi kysymys siitä, miksi et voinut kertoa asiasta hänelle heti, kun itse olet asian tiennyt. Asia ja mahdollinen syntyvä lapsi kun on kuitenkin mitä suuremmin teidän yhteinen asia. Ja edelleen olen sitä mieltä, että negatiivinen reagointi sinua kohtaan asiassa olisi todella kohtuutonta. Ethän sinä ole mitenkään salaa käynyt poistattamassa kierukkaa tms. koska haluat heti raskaaksi (tai miehen "nalkkiin"). :girl_wink:

 

En toki tiedä enkä tunne yhtään miestäsi enkä hänen reagointitapojaan, mutta kun omaa miestäni ajattelen, niin hän varmasti loukkaantuisi minulle verisesti, jos jättäisin kertomatta hänelle näin isosta asiasta heti, kun asiasta olisin itse saanut jotain tietää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan muita.

 

On ollut äärimmäisen epätodennäköistä tulla raskaaksi ja se, että raskaus on alkanut, ei ole sun vika. Sun syyttäminen raskaudesta olisi mun mielestä täysin kohtuutonta, joten siinä mielessä mun mielestä ei kannata edes kauheasti miettiä, miten mies reagoi uutiseen. Mies on ihan yhtä lailla vastuussa raskaudesta kuin sinäkin. Varmasti yllättyy ja järkyttyy ja uutisen sulatteluun voi mennä hetki. Mutta alkujärkytyksen jälkeen voitte sitten yhdessä pohtia, miten tämä käytännössä muuttaa teidän elämää.

 

Rohkeasti vaan miehelle kertomaangirl_smile.gif . Voitte sitten yhdessä sopeutua uuteen tilanteeseen. Kyllä mun mielestä tämä on mitä suurimmassa määrin teitä molempia koskettava asia, jolloin miehellä pitäisi olla mahdollisuus osallistua sun kanssa sinne seuraavaan ultraan halutessaan. Mun mielestä tätä tietoa ei todellakaan kannata pimittää mieheltä ultraan saakka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itse samaa mieltä muiden kanssa. sua ei voida syyttää, nainen ei voi yksin tulla raskaaksi ja jokainen suomalainen aikuinen varmasti tietää, että mikään ehkäisymenetelmä ei ole 100% varma.

 

sinullekin varmasti helpottaa kun saat puhua asiasta jollekin ja uskoisi miehen arvostavan, että hänelle kerrotaa, eikä pimitetä. ja jos mies haluaakin tulla mukaan ultraan...?

 

ja totta on mitä joku jo sanoi, ettei ikinä ole muka se oikea hetki. aina on jotain, joka pitäisi olla paremmin yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilman muuta ota mies mukaan ensimmäiseen ultraan, meillä ainakin vauvan konkretisoituminen lisäsi vielä innostusta :girl_in_love:

 

Mies ei välttämättä koko raskauden aikana pääse täysillä mukaan juttuun, massuasukki kun on niin lähellä mutta kuitenkin kaukana. Tämä voi myös aiheuttaa hämmentäviä riitatilanteita kun itse on hormoni huuruissaan hellyydenkipeä ja mies ei tajua millään että äiti ja masu, siis koko paketti pitäisi huomioida isosti koko ajan :girl_in_love:

 

 

Usein miehet sulavat täysin siinä vaiheessa kun vauva on tässä maailmassa. 9 kuukautta on pitkä aika ja pitkä tie myös parisuhteelle, uskon että tämä aika kuitenkin valmista molempia tulevaan ja vain vahvistaa suhdetta kaikkine kimurantteine tilanteineen :girl_wink:

Edited by frangipani

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon myös sitä mieltä, et sun pitäisi puhua miehesi kanssa asiasta jo nyt. Elämää ei kuitenkaan voi liikaa suunnitella.. Yhtenä perusteluna sulla oli toi, jos sille sattuukin jotain tai on tuulimuna.. Entä jos onkin? Pystytkö käsittelemään sen asian yksin? Vai kerrotko sitten miehelle, et olin raskaana, mutta ei siitä mitään tullutkaan.. No toivottavasti kuitenkin kaikki on hyvin, eiköhän miehesikin ilahdu uutisista! Tsemppiä! lipsrsealed.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhteisestä asiasta tuossa on kyse, vaikkei raskautta olisikaan juuri tähän väliin suunniteltu, joten ilman muuta mies mukaan osallistumaan alusta asti. Oma mieheni ei varmaan pahempaa loukkausta voisi kuvitella, kuin että salaisin noin isoa asiaa sen jälkeen, kun olen itse tullut siitä tietoiseksi - etenkin, kun kyse on todellakin tärkeästä ja yhteisestä asiasta. Suunnitelmia voi aina joustavasti muuttaa tai muokata, ei elämä vauvan syntymiseen mitenkään lopu, eikä omista haaveista tarvitse välttämättä ollenkaan luopua, vaan niitä voi toteuttaa myös vauvaperheenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tilanne tuli niin nopsaa etten asiaa edes ajatellut ennekun tuli tuikattua plussannut testi ukon käteen. Mies kysy vaan että "mitä tää tarkottaa" :D siinä hetki toinnuttiin ajatuksesta, vaikken ehkäsyä ollut hetkeen käyttänyt, oli tilanne silti yllättävä, mutta toivottu :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hermostutti, oltiin ennen plussatestiä oltu pelkkiä baarituttuja noin 3kk ajan, ja reilun viikon tapailtu. Mies sulatteli asiaa parisen päivää, joka jälkeen lupasi ollu tukena päätin mitä vain. Reilu 3v myöhemmin meillä on kaksi lasta ja ollaan oltu naimisissa elokuussa 2vuotta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0