Sugar

Ongelmia alakerrassa?

46 posts in this topic

Minulla kovalla tai kauan istuessa puutuu alaosasto, inhottavaa. Oli jo esikoisen syntymän jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan se joo eri näkönen ku ennen. Mulla kyllä kun tietää, millasta ennen oli, niin epparinarven huomaa. Se, että häiritseekö se, on täysin korvien välissä, koska olo alapäässä on ihan samanlainen kuin ennen synnytystä. Kunhan menkat alkavat, tulee se viimeinen testi, eli pysyykö mun teini-ikäisille (alle 30v. siis) tarkoitettu kuppi enää paikallaan vai pitääkö ostaa uus.

 

Toi puutuminen on varmaan jostain hermosta kiinni. Parantuukohan se ajan kanssa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puutuminen tuli jo esikoisen syntymän jälkeen. Mielenkiintosta jos se muuttuu vielä runsaan kahden vuoden jälkeen! B) Esikoisesta kans tuli eppari, vieläkin tuntuu erikoiselta. Kuopus jätti pari pientä repeämää, mitkä nekin tuntuu oudolta, ei viel "omalta itteltään" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muilla sellasta ilmiötä, että vielä useita USEITA kuukausia synnytksen jälkeen alapää ikään kuin 'hörppää ilmaa' ja pitää ärsyttäviä äänähdyksiä.. Ei pelkästään 'oudommissa' asenoissa vaan ihan vaan kun illalla käy maate kyljelleen niin saattaa kuulua sellasta noloo 'napsahtelua'.. On tosi ärsyttävää!! Auttaskohan lantiopohjanlihasten treenaus jotain? Vähän niitä oon joskus muistaessani koittanut tehdä, ja tunnistan ne lihakset, ja pystyn tekee niitä ihan hyvin, joten ei kai paikat ihan löysät ole kumminkaan? Tää on kyl tosi kiusallinen vaiva.. Kohtalotovereita??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mulla on tän tapasta - joskus tuntuu lenkillä, että on ilmakupla alapäässä, mikä ei millään meinaa lähteä pois. :D Niin, auttaiskohan toi treenaus.

 

---muoks

jälkitarkastuksessa kysyin tosta kupla/hörppäysjutusta, lääkäri totesi, että paikat on tietty löysemmät näin vähän aikaa synnytyksestä, ajan myötä sitten pitäisi palautua. Puutuminen johtunee hermon jäämisestä puristuksiin.

Edited by Sugar

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin! Tätä keskustelua oon odottanu ja funtsinu, että onkohan muilla?!

Mulla on ihan outo alapää. En tunne omaksi ollenkaan. ;)

 

Vieläkin vain, vaikka synnytyksestä 1v.7kk niin tuntuu tuo kuplajuttu mikä on ylläkin mainittu. Sugar muuten, onko sun vaiva jo helpottanu? Auttoiko liikunta/treenaus?

 

Ja sitten välillä sattuu, vaikka vain istahtaa tuolille. En kuulemma revennyt pahasti, mutta jotenki on jääny tunne että nyt on tikkailtu paikat vähän väärin... :unsure:

Neuvolassakin kysyin ja jälkitarkastuksessa, mutta normaalia sanoivat olevan. Ei vaan oo kiva, kun kesken hempeilyn saa tokasta miehelle, ettei nyt huvitakkaan ku alko sattua! <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kuplajuttu lähti, ei ole ollut vaivoja, mutten ole kyllä juur liikkunutkaan, eli ei voi sanoa et treenaus autto..! B) puutuminen on vielä jäljellä.

 

Mulla kans aluks sattu kesken kaiken, mut kyl nyt jo taas, kuten ekastakin, homma pelittää. (kuopus 5kk) Olihan tuo outoa silti touhata, vähän vieläkin. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu niinku mun häntäluulle ois tapahtunut jotain :( Ei sitä kyllä normaalielämässä huomaa, mutta esim. jumpassa kun pitäis rullata itseään sen yli..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt synnytyksestä 11 kk ja oon ihan parin viimeisen viikon aikana huomannut, että alakerta on jotenkin turta :blink: Siis seksissä. On tääkin nyt sitten...kun repeämä lakkaa lopulta kirraamasta, niin sitten hetken päästä menee tunto kokonaan :rolleyes: Tähän asti siis homma toiminut ihan normaalisti. Kohtalotovereita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ompa toisaalta helpottavaa huomata, että muidenkin "alakerrat" on synnytyksen jälkeen vaihtuneet... :rolleyes:

Vaikka on se kyllä inhottava tunne, kun ei paikat tunnu omilta. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sattuu vieläkin hieman seksin aikana ja täytyy edetä varovaisesti aluksi. Huomasin myös, että ei tunnu niin pahalta, jos on ollu kunnon esileikkiä niin sen jälkeen kestän taas vaikka mitä normaaliin tapaan.

 

Harmittaa vaan, että aina ei todellakaan leikeille jää aikaa, kun pitäisi päästä nopeasti nukkumaan, mutta panettaa niin helvetisti ja seksiä tulee muutenkin niin harvoin niin paikat tuntuu lämpiävän todella hitaasti vaikka mamma olisi heti nyt valmis <_<:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ompa toisaalta helpottavaa huomata, että muidenkin "alakerrat" on synnytyksen jälkeen vaihtuneet... :rolleyes:

 

Kuka ihmeessä siellä sairaalassa vohkii meidän hyvät "alakerrat" ja vaihtaa johonkin toisenluokan vastaaviin? :D

 

Muuten olen aika pitkälti ennallani (ainakin niin kuin noin tuntuman mukaan), mutta menkkojen aikana alapää on kuin jonkun muun. TUolloin tulee välillä niin hirveä paine ja kipu tonne alas, että tuntuu että paikat räjähtää. Tuolloin seisominen ja kävely on ihan kamalaa ja pahimmillaan tuntuu, että se on menoa nyt. Onneksi tuota ei kestä pitkään (noin 5 min.) ja sen jälkeen olo on aika normaali.

Edited by Pimpula

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ minustakin olis kiva tietää kuka niitä alakertoja oikein vohkii :D

 

Miten hyvin teillä on tunto palautunu alakerrassa? Jälkitarkastuksessa tuntui etten tunne oikein mitään tuolla alhaalla ja ennen sisätutkimus oli aika tuskallista... Vai johtuuko se vielä siitä löysyydestä??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kertokaas viisaammat, että palautuuko se alapää koskaan ennalleen? Tyyliin kuukausien tai vuosien päästä? Vai onko synnytys muokannut alakerran pysyvästi erilaiseksi?

 

Mullakin on ihan erinäköinen alapää ja tuntuu jotenkin löysemmältä. Ihan kuin emättimen aukkokin olisi jäänyt suuremmaksi. Ja tuo ilmaongelma löytyy myös, aina silloin kun jumppaan vatsa- ja selkälihaksia lattialla. Seksiä ei täällä vielä olla harrastettu, joten siihen en osaa vielä sanoa. Synnytksestä nyt 2,5 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten hyvin teillä on tunto palautunu alakerrassa? Jälkitarkastuksessa tuntui etten tunne oikein mitään tuolla alhaalla ja ennen sisätutkimus oli aika tuskallista... Vai johtuuko se vielä siitä löysyydestä??

 

Kävin jälkitarkastuksessa maanantaina, ja olin tosiaan että höh, ei tuntunu sisätutkimus miltään!!?? :rolleyes: Ja ne tutkimuksethan ei todellakaan oo ollu aiemmin mitään mukavia, etenkään loppuraskaudessa ku ihan tarkotuksella tekivät tutkimukset hiukka ronskimmalla kädellä.. <_<

 

Synnytyksestä 2kk, mutta seksiä ei oo vielä harrasteltu. Johtuu eniten siitä, ettei tiietä missä välissä sitä pystyy?? :lol: Tyttö nukkuu yöt meän välissä, ja päivisin unet on niin "sekalaisen kestosia", ettei tiiä millon jää aikaa..

Tuolta osin en siis osaa sanoa miltä alakerta tuntuis, jospa tässä lähiaikoina pääsis testailemaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei kertokaas viisaammat, että palautuuko se alapää koskaan ennalleen? Tyyliin kuukausien tai vuosien päästä? Vai onko synnytys muokannut alakerran pysyvästi erilaiseksi?

 

No, mulla ainakin on jäänyt paikat jonkin verran erilaiseksi. En tiedä, miten paikat palautuisivat, jos olisin nyt monta vuotta synnyttämättömänä, mutta kyllä ainakin näin kaksi lasta kolmessa vuodessa tehneenä paikat on väljemmät. Uskon kuitenkin, ettei sitä enää mitenkään pääse samaan tilanteeseen mikä ennen synnytystä oli. Ei mua kuitenkaan tämä "väljyys" haittaa, koska ennen ongelma oli melkein se, että oli liian tiukat paikat... :rolleyes:

 

Tunto, lihaskunto yms. ovat siis palautuneet hyvin enkä koe, että elämä tämmöisen synnyttäneen alapään kanssa olisi mitenkään erilaista synnyttämättömän alapäähän verrattuna. Seksielämä ainakin on parantunut. ;)

 

Oikeastaan olin yllättynyt, miten hyvin tämän toisen lapsen jälkeen palauduin. Esikoisen jälkeen seksiä uskallettiin harrastaa vasta parin kuukauden päästä, niin tämän toisen kohdalla jo viikkoja aiemmin. Myöskään sellaista tunnetta ei nyt toisen jälkeen ole ollut, että "paikat tippuu" niin kuin esikoisen jälkeen oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Näinpä! Minulla takana kolme alatiesynnytystä neljän vuoden sisällä, ja alakerta on ihan luonnolisestikin hieman muuttunut. Toisaalta, ainakaan minä en ole ennen odotuksia ja synnytyksiä alapäätäni niin tarkkaan tutkaillut kuin mitä olen synnytysten jälkeen. Eli hieman hankaloittaa vertailua ennen ja jälkeen tilanteisiin :lol:

 

Seksielämä on laadullisesti parantunut huimasti! Ei se määrä vaan se laatu! Paikat on parantuneet. Lantionpohjalihaksia treenailen aina silloin tällöin ja mieskin ne tuntee. Kiva hetki paikallistaa ne lihakset, kun kysyy mieheltä että tunnetko. Ai kauheeta kun pitää intiimejä juttuja puhella!

 

Ilmaa on, olenkin sanonut niitä alakerran pieruiksi, kun itsellä ne ilmat on joskus tullut pienen ääniefektin kera. Mutta pieni väljyys ei haittaa, koska minullakin on aikana ennen synnytyksiä ollut varsin tiukka paketti tuolla alhaalla. Nyt ei tarvitse jännätä hempeilyn kanssa, kun tilaa on, mutta se ei ole tunnolta tai mielihyvältä pois laisinkaan.

 

Että kyllä se luonto hoitaa hommansa! Minulla on viimeisimmästä synnytyksestä kuusi kuukautta, ja makuukammarissa on ollut säpinää jo muutaman kerran. Esikoisesta aikanaan hiljaiseloa kesti piiiiitkään...

 

Kannattaa toisaan treenailla niitä lantionpohjalihaksia! Itse sain vähemmän rohkaisevia kommentteja kolmosen synnytyksen jälkeen hoitohenkilökunnalta. Säikäyttivät, että kohdunpohja on aika alhaalla. Pelästyin, että siihen jää ja hyvä jos ei tipu kokonaan ulos :mellow: Kovaa pissahätää en pystynyt alkupäivinä hallitsemaan, mutta aloin treenata niitä lihaksia alkuun varsin ahkerasti. Ja alakerran olo alkoi olla normaali jo varmaan pari kk synnytyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva huomata, että kohtalotovereita löytyy! Itselläni on nyt 1 kk synnytyksestä ja alakerran haavat tuntuvat täysin parantuneilta. Sen sijaan tuossa emättimen suulla välilihan vieressä näyttää olevan sellainen kummallinen "lihaskieleke". En oikein osaa sitä muuten kuvailla. Ikään kuin tämä kieleke olisi tulppana emättimen suulla, mutta antaa kyllä hyvin periksi eli "tulppa" on lähinnä vain kosmeettinen. Veikkaan, että tämä "lihaskieleke" on synnytyksessä venähtänyttä emättimen seinämää.

 

Jälkitarkastus on tulossa 1,5 viikon kuluttua. Pitänee kysyä asiaa silloin lääkäriltä, mutta ilmeisesti synnytyksen jälkeen tuolliset kosmeettiset haitat ovat hyvin yleisiä ja niitä ei varmaan lähdetä korjailemaan jos mitään toiminnallista haittaa ole?

 

Miehelle esittelin tätä "muutosta" ja samalla totesin, että on se hyvä kun ollaan jo naimisissa ja luvattu rakastaa toisiamme kuolemaan asti niin nyt mies ei pääse karkaamaan kummalliseksi muuttuneen alakertani takia! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt reilut viisi viikkoa synnytyksestä, ja alapää tuntuu vieläkin hiukan kummalliselta. Ihan kuin jotain "roikkuisi" alempana kuin kuuluu. :huh: Välillä ihan pelkkä pytyllä istuminen saa tuommoisen hyvin epämiellyttävän tunteen aikaiseksi. Muuten alakerta on parantunut hyvin, eikä muunlaisia jomotuksia juurikaan enää ole.

 

Täytyisi varmaan tehostaa tuota lantionpohjan lihasten jumppaamista, kun se tuppaa jäämään aika vähiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liisa: Mulla on nyt, ja oli viime synnytyksestäkin, ihan sama juttu. Mä en nyt ihan muista miten kauan meni kun se viimeks multa lähti mut muistan et aikaa se vei muutaman kuukkauden. Nyt oon koittanu treenata lantionpohjalihaksia reippaammin ja ainakin mä huomaan jo eron jos oon just ennen esim.wc-käyntiä treenannu. Menee pidempään ennen kun se tunne tulee jos ehtii edes tulemaan. Zemppiä, tiedän tasan miten inhottava tunne toi on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän päivitystä tuohon aiemmin kommentoimaani: Nyt synnytyksestä on 3,5 kk ja edelleen emättimen takaseinämä pullottaa kummasti ulospäin. Ehkä kyseessä on jotain vastaavaa mitä Liisa kuvaili. Jälkitarkastuksessa oli joku ihan aivottoman tuntuinen lääkäri, joka halusi vaan äkkiä antaa todistuksen Kelaa varten ja väitti alapääni olevan ihan normaali. Sanoi että jos olen myöhemmin vielä huolissani niin voisin varata ajan omalle lääkärilleni...just. No, eipä tuosta "pullotuksesta" sinänsä haittaakaan ole, eli ehkä tämä on minun alakerran pysyvä kohtalo. Mielelläni kuitenkin vaihtaisin tämän siihen tilaan, mikä oli ennen synnytystä! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellänikin joku ylimääräinen jutska tuolla alapäässä roikkuu, sellainen reilun sentin mittainen kapea kieleke.. Heti synnytyksen jälkeen pelästyin, että nytkö sieltä kohtu vai mikä on valahtanut, mutta ei sentään. Jälkitarkastuksessa lääkäri totesi sen olevan limakalvon riekale ja käski jonkun kuukauden odotella, että josko se itsestään vetäytyisi takaisin kun niin kuulemma hyvin voi käydä. Nyt synnytyksestä on 6kk ja siellä se edelleen roikkuu ja kun välillä esim. yhdynnässä hankaa, niin pyysin lähetettä että se korjattaisiin. Hyvin pieni nipsaisu paikallispuudutuksessa ja muutama tikki, sitä nyt odottelen. Pakko kyllä myöntää, että eniten itseäni häiritsee se, että se tosiaan näyttää niin oudolta.. Vaikka eipä kai kellään synnytäneellä alapää ihan entisenlainen ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now