Sign in to follow this  
Followers 0
onion

Tahrat pois vauvanvaatteista

33 posts in this topic

Nyt se sitten tapahtui. Ennen on kaikki tahrat lähteneet mutta viime pyykkierässä oli pari bodya joissa jotain epämääräsiä läiskiä. Ruokaa siis, en tie varmaks mitä.. Mikä ois hyvä tahranpoistoaine jolla ei kuitenkaan lähde väri vaatteista? Kurjaa kun ois kiva säästää vaatteet nättinä myös seuraavalle mahdolliselle lapselle, ja osa noista on lainassa joten noloa palauttaakaan jos on joku pysyvä tahra.

 

Tähän ketjuun saa antaa myös ennaltaehkäiseviä vinkkejä. Meillä on käytössä sellainen BabyBjörnin kaukalomallinen ruokalappu mikä on kyllä hyvä, mutta käyttääkö jotkut esim. semmosta sadetakin näköstä juttua mikä suojaa hihatkin? Vois olla ihan pätevä syömään opettelevan vauvan kanssa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuoreen tahran kannattaa pestä heti haalealla vedellä ja astianpesuaineella, eteenkin jos on vähänkin rasvaa mukana ruuassa. Värilliset tahrat on hankalimpia. Jos pesee liian kuumallavedellä tuoreen tahran on vaarana että proteiinit ja värit tarttuvat vielä paremmin vaatteeseen -> pysyvä tahra. Muuten puuvilla kestää pesut paremmin jos pesee lämpimässä vedessä.

Väriiliitutahroja voi glyserolilla yrittää poistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös ongelmana ruokatahrat. Paprikaa ja tomaattia sisältävät ruuat on sitkeimpiä. Itsellä ollut käytössä hajusteeton tai muuten sensitive versio pesuaineista seuraavilta: LV, Erisan, Omo, Ariel, Daily ja Persil enkä minkään nimeen vanno. Tahranpoistoaineista on testattu Tabort ja Bioshout eikä niilläkään tunnu lähtevän. Ja vaatteet tahtoisin puhtaaksi, että voisi mahdollisella seuraavalla käyttää ja lainassa olleet palauttaa puhtaina.

 

Parhaiten meillä toimii astianpesuaine tuoreelle tahralle. Mutta aina ei tahroja pääse tuoreeltaan putsaamaan ja jos mies syöttää poikaa niin mies ei edes tajua, ettei kaikki lika lähde normaalissa pesussa.

 

Kaveri, jolta suuri osa vaatteista on lainassa, käyttää Vanishia ja sillä kuulemma lähtee. Suihkutettavana on kuulemma myöskin helppokäyttöinen. Sitä ajattelin seuraavaksi ostaa.

 

Aurinko haalistuttaa myös sitkeitäkin tahroja (toki kirkkaat värit haalistuu samalla). Suunnittelin jo kesällä vieväni muutaman vaalean bodyn ulkoilemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aurinko on tosiaan todella tehokas tahranpoistaja! Just sain tosi vanhat maitokakkatahrat pois bodyjen selästä, kun olivat auringossa. Eivät olleet lähteneet useassakaan pesussa, mutta päivä auringossa riitti. Samoin pyykkinarulla lähti myös tomaattitahrat paidasta. Myös porkkanaan tehoaa hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toinen hyvin tehoava aine on Dr. Beckmannin tahranpoistoneste
Tällä samalla mä oon saanut tähän mennessä kaikki pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maitokakkoihin auttoi sappisaippua jolla olen yrittänyt myös tuloksetta vaatteita pestä, joskus auttaa joskus ei lainkaan. Ulos vaan aurinkoon ja kyllä meillä on sitten useamman pesun tuloksena lähtenyt lopulta kaikki tahrat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aurinko on tosi tehokas, eikä ole ihan pakko viedä uloskaan jos ikkunasta aurinko paistaa. (En laiskana viitsi viedä tuonne taloyhtiön narulle asti, eikä parvekkeella paista aurinko kovin pitkää aikaa.) Juuri hävitin jotain iänikuisia tahroja vaipoista ikkunan vieressä roikottamalla. Kyllähän ne verhotkin aika hyvin haalistuu kovassa paahteessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä parhaaksi ja melkein kaikki tahrat poistavaksi on havaittu OxyAction, se vaaleanpunaisessa purkissa/pullossa oleva aine :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mustikka lähtee kiehuvalla vedellä tosi hyvin. Mieluummin tuoreena, mutta jämähtäneenkin olen saanut irti. Kaadan vain suoraan vedenkeittimestä tahralle. Tähän mennessä jokainen vaate on säilynyt ennallaan kiehuvasta vedestä huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä hehkutan sappisaippuan puolesta. Meillä on ainakin kaikki tahrat (porkkana, mustikka, mustekynä) lähteneet kun olen ennen koneeseen laittamista pessyt tahrat sappisaippualla ja antanut sen saippuan hetken aikaa vaikuttaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sappisaippuaa on meilläkin ollut käytössä ja suurin osa tahroista on lähtenyt sillä hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kellään hyvää keinoa rasva/öljytahrojen poistoon? Me ollaan onnistuttu likaamaan vaunun kuomu kasaamis vaiheessa ilmeisesti pyöristä tulevaan mustaan rasvaan. Onko jollain pelastuskeinoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen vaaleista shortseista (järkevä valinta autoremonttiin) sain joskus rasvatahrat pois Tabortilla ja vanhalla hammasharjalla.

 

Tällä hetkellä tuntuu, että tahrat lähtee paremmin pyykistä kuin ennen ja käytössä on pesupähkinät ja tahrasuola. Ennen käytettiin ihan peruspesujauheita ja bioshout-tahranpoistoainetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tulen hehkuttamaan Dr Beckmannin tahrasuolaa, jolla lähti vaaleanpunaiseksi värjääntyneet valkoiset vaatteet takaisin valkoisiksi. Samalla lähti kakkatahratkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kellään hyvää keinoa rasva/öljytahrojen poistoon? Me ollaan onnistuttu likaamaan vaunun kuomu kasaamis vaiheessa ilmeisesti pyöristä tulevaan mustaan rasvaan. Onko jollain pelastuskeinoa?

 

Mä taidan tunkee samaa vinkkiä joka paikkaan, mut tässä yks:

 

hiero rasvatahraan reilusti jääkaappimargariinia (kunnon rasvasta, ei mitään 30%), niin että tahra "kyllästyy" sillä. Anna vaikuttaa muutaman minuutin ja pese niin kuumalla vedellä kun hanasta tulee + saippualla. Tätä uskaltaa kokeilla, sillä oivariini irtoaa kyllä vaatteesta noin, vaikka alkuperäinen tahra jostain syystä olisi sitkeää sorttia. Ts. tällä ei varmasti ainakaan pahene, mutta olen monet pyöränrasvatahrat tällä saanut hävitettyä. Muoks; on myös halpa keino ja yleensä joka jääkaapista löytyy margariinia.

Edited by Pupuliin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä parhaaksi ja melkein kaikki tahrat poistavaksi on havaittu OxyAction, se vaaleanpunaisessa purkissa/pullossa oleva aine :)

 

Meillä myös on kaikki tahrat läteneet tolla suihkutettavalla versiolla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuoreisiin öljytahroihin voi kokeilla tärkkelystä esim perunajauhoa. Silittäminen talouspaperin läpi saattaa myös toimia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen saanut KAIKKI tahrat pois (myös vanhat, pesussa jo käyneet "lähtemättömät" tahrat, miehen kauluspaitojen kauluksen sisäpinnan... kaikki) Amwaysta saatavalla PreWash-suihkeella. Oikeasti en ole vielä löytänyt sen suihkeen rajaa. Sillä lähtee kuivuneet ruokatahrat ja lähtipä sellainenkin, joka oli kaupan valmiskastiketta väriaineineen eikä ollut lähtenyt 60 asteen pesussa Vanish:illä. (Hintaa pötillä on kuuden euron päälle jos on tunnukset itsellä - jälleenmyyjän kautta se on aavistuksen kalliimpi. Riittoisa ja oikeasti toimiva.)

 

Tuosta PreWash-suihkeesta on tullut mun paras kaverini pyykinpesussa :D

 

Ja ei, mä en myy sitä B) Tämä ei ollut myyntipuhe :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kertoa omista kokemuksista, kun tuli ostettua Porin kestovaippahulinoilta pesupähkinöitä.

 

Pesin kaksi koneellista pyykkiä samoilla 5 kuorenpuolikkaalla (laitoin sukkaan ja sukan solmuun). Pähkinät eivät kuivuneet välissä sillä käytin koneelliset peräkanaa. Molemmat koneelliset tuntuivat jäävän ummehtuneen hajuisiksi ja toinen koneellinen oli pakko pestä LV kirjopyykkiaineella jotta ummehtunut haju olisi lähtenyt pois varastossa olleista vaatteista. Ei siis kovin positiiviset ensikokemukset. En sitten tiedä vaikka olisivat myyneet minulle vanhoja toimimattomia pähkinöitä tms? <_<

 

Taustaa: Olen ennen pessyt zeoliitittomalla Sertolla + milloin-milläkin-huuhteluaineella pyykit. Nyt lähiaikoina halusin kokeilla etikkaa (laimennettu 10 m-%:sesti etikkahaposta) huuhteluaineena, kun sitä paljon kehutaan halvemmaksi ja ympäristöystävälliseksi vaihtoehdoksi. Käytin myös pyykkikoneen 95 asteen ohjelmassa etikan kera koneen puhdistamiseksi. Ennen olen käyttänyt apteekista saatavaa sitruunahappojauhetta puhdistukseen.

 

Etikka on tuntunut tähän asti toimivalta vaihtoehdolta huolimatta pistävästä hajustaan. Pyykit ovat pehmeitä ja kuivuttuaan hajuttomia. Sitä jäin pohtimaan alkavatko etikalla huuhdellut vaatteet sateessa kastuessaan haista???

 

Niin ja sitä jäin myös miettimään kun luin että saponiini on lievästi myrkyllistä että miten esim. raskaana oleva nainen voi käsitellä pesupähkinöitä? Onko se sitten hyvä jos pyykissä muhii jotain lievästi myrkyllistä?

 

Ihan tietämättömyyttäni kyselen ja yritän olla avoimin mielin, sillä olisihan upea löytää täysin hyvä vaihtoehto myös pyykinpesuaineelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikähän olisi hyvä konsti saada sitkeät ruusunmarjatahrat pois vaatteista? :unsure: Auttaako aurinko vai joku ihmeaine?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Milläs saa pois mandariinitahrat? Meillä alkaa olla keltaista jokaisessa vaaleassa vaatteessa. <_< Vanish ei ole toiminut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toinen hyvin tehoava aine on Dr. Beckmannin tahranpoistoneste:

tahranpoistoneste.jpg

Suurin osa tahroista on lähtenyt täysin. Oikeastaan ainoa, josta on jäänyt hiukan "varjoa" vaaleaan vaatteeseen, on ollut suurimmaksi osaksi tomaattia sisältänyt pastakastike.

 

Tätä meilläkin käytetään, ja hyvin on ainakin tähän asti tahrat irronneet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon kans huomannut että noi ruusunmarjatahrat on melkeinpä pahimpia. Itse olen saanut lähtemään Vanishillä monien erilaisten tahranpoistoaineiden kokeilun jälkeen. Pahoja tahroja saa aikaan myös porkkanalla..anoppi tykkää antaa lapselle porkkanaa käteen ja äiti ei ole niin kovin ilahtunut aina tästä. Koska porkkanaa kyllä pureskelee, mutta mitään ei niele vaan kaiken sylkee vaatteilleen <_< ei kivaa..ja mukavasti on aina tahroja vaatteissa. Saman tien pitäisi aina pestä, että saisi lähtemään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0