Annick

Aurinkotarvikkeet vauvalle kesaksi

40 posts in this topic

Onkohan vastaavaa keskustelua? Yritin katsoa, mutta en loytanyt! En ole varma tasta osastostakaan - poistakaa tai siirtakaa jos tarvitsee... Aurinkolaseista taisi olla ketju, mutta kaipasin ketjua jossa on kaikki kesajutut.

 

Mietin tassa kesan kynnyksella mita varustelua vauva tarvitsee kesaksi?

Aurinkolasit - meilla on julbot, mutta eivat meinaa pysya paassa, vedetaan siis heti pois ja heitetaan rattaista pois, vaikka kuinka yritan harhauttaa muilla leluilla tms.

 

UV-puku - onko tarpeellinen (esim Suomessa)? Ajaako pitkahihainen ja pitkathousut saman asian?

 

Hattu - ei meinaa pysya paassa! Hatut jossa on naru ainakin joskus ovat turhan kuumia.

 

Aurinkorasva - kaytetaanko vauvoille vai ei? Itse ostin eilen baby aurinkorasvaa, suojakerroin on 50. Kait tata voi kayttaa - on hypoallergic.

 

Lyhythihaiset/lahkeiset vaatteet - miten niita pidetaan jos aurinkorasvaa ei saa kayttaa? Tuntuu etta varjossakin aurinko tarttuu vauvoihin.

 

Mita muuta mahdollisesti tarvitaan?

 

Miten kuumuudessa nukutaan? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin just minuutti sitten vauvaliikkeestä Koo-di -nimisen jutun. Se on sekä hyttyssuoja että uv-suoja samassa ja käy useimpiin vaunuihin. Mä korvaan tällä nyt tästä lähin tuon vaunukopan vaunusuojuksen, kun se on sellanen topattu ja varmaan ihan kamalan kuuma. Tästä Koo-dista menee tuuli läpi, eli on varmaan kivan viileä. Ja siitä näkee vähän läpikin, mutta mainostavat että bloggaa 93% auringosta (uva+uvb)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin just minuutti sitten vauvaliikkeestä Koo-di -nimisen jutun. Se on sekä hyttyssuoja että uv-suoja samassa ja käy useimpiin vaunuihin. Mä korvaan tällä nyt tästä lähin tuon vaunukopan vaunusuojuksen, kun se on sellanen topattu ja varmaan ihan kamalan kuuma. Tästä Koo-dista menee tuuli läpi, eli on varmaan kivan viileä. Ja siitä näkee vähän läpikin, mutta mainostavat että bloggaa 93% auringosta (uva+uvb)

 

Tuo kuulostaa kätevältä. Mistä löysit semmosen? Google löysi tuolla hakusanalla vain jotain ihan muuta.

 

 

Meillä on Julbon aurinkolasit ja leveälierinen hattu. Hattu tuntuu vaan hiostavan ikävästi. Lyhythihaisia bodyja käytetään lähinnä sisällä tai vaunuissa, joissa on Kurtis-suoja luukun edessä (paksu ja ehkä kuuma?). Auringossa ei näin pienen kanssa oleskella muuten lainkaan.

 

Vauvoille saa käyttää vain fysikaalisen suojan aurinkorasvoja, ei kemiallisia. Alle puolivuotiaille ei suositella yhtään mitään rasvoja, mutta tässäkin mun mielestä järki mukana. Meillä oli pari viikkoa sitten italian reissulla varulta nelikuiselle Eucerin kids 25 fysikaalinen rasva mukana, sillä varmastikin parempi rasvata kuin polttaa lapsi jos ei ole mahdollista pitää koko ajan varjossa. Meillä ei sitten kuitenkaan tullut tuolle edes tarvetta kun Manducaa käytettiin vain sisätiloissa ja ulkona suojaa antoi rattaiden kuomu + kangas edessä.

Edited by coconuttreez

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa ihan unohtuikin hyttyset :girl_haha: Josta tuli mieleen etta meilla on jo meidan rattaisiin (Bugaboo bee+) sopiva aurinkokuomu, jonka pitaisi samalla olla hyttysverkkokin.

 

Tuosta aurinkorasvasta - mika on fysikaalinen ja miksi kemiallisia ei saisi kayttaa? (sarjassa tyhmat kysymykset enka jaksa/ehdi googlettaa). Taalla Englannissa tuosta ei ole ollut mun mielesta mitaan mainintaa, joten ainoastaan Suomen kautta olen kuullut ettei aurinkorasvaa suositella (siis ilmeisesti sita kemiallista).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nykyään kyllä useammassakin paikassa on lukenut (ainakin yhdessä artikkelissa haastateltiin lastenlääkäriä) että aurinkorasvoja voi käyttää sekä kemiallista että fysikaalista (=tekee värillisen kerroksen joka estää säteiden läpimenemisen) lapsillakin. Meillä on Avonin lasten 50 kertoimista rasvaa (on kemiallinen suoja), mutta olen käyttänyt sitä vaan kerran (kun mentiin kävelylle niin, että tyttö aloitti rattaissa istuen ja se kuomu ei silloin suojaa kokonaan kasvoja ja käsiä). Yritän aina mahdollisuuksien mukaan käyttää pitkähihaisia bodeja ja sukkiksia. Mutta nytkin oli täällä Turussa niin kuuma ettei voinut kuvitellakaan muuta kun naruolkaimista mekkoa tolle tytölle vaipan seuraksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei aurinkorasvoja vauvoille!

 

Alle kaksivuotiaiden iholle ei suositella käytettävän suojavoiteita lainkaan ja isompienkin lasten iholla kannattaa käyttää suojavoiteita, jossa on fysikaalinen suoja-aine (tuoteselosteessa sinkkioksidi tai titaanidioksidi).

 

STUKin sivuilla on muutenkin hyvin UV-säteiltä suojautumisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo meilläkin just sanottiin neuvolassa, että ei aurinkorasvaa alle 2-vuotiaalle. Mä oon hommannut meidän 8-kuukautiselle pari erilaista aurinkosuojapukua rantakäyttöön (ja esim. nurtsillä löhöilyyn), koska mun mielestä se kangas on kevyempää päällä kuin tavalliset pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet. Puiden varjo kun ei suojaa uv-säteiltä kuin osittain, vaikka varjossa aina ollaankin. Rattaissa ollessaan on poitsulla päällä pelkkä lyhythihainen tai hihaton body ja rattaissa niiden oma uv-suoja:

 

 

102010CAMELEON0-1.jpg

 

 

Tuolla STUKin sivuilla ei muuten mainittu sitä, että (tarpeeksi vanhoille) lapsille ja aikuisillekin pitäisi levittää uusi kerros aurinkorasvaa 2h välein tai tiheämminkin, jos on käyty uimassa ja hinkattu ihoa pyyhkeellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Etelä-Afrikassa kuukausi esikoisen ollessa 6kk ikäinen. Neuvolassa ohjeeksi auringolta suojaamiseen annettiin pitkähihaiset vaatteet. Just joo. Siellä oli niiiiiiin kuuma, että poika oli lähinnä vaippa päällä koko ajan. Pidettiin tietysti varjossa, mutta kaikenlaisia siirtymiä ja nopeita vilahduksia ns. auringon läpi oli joka päivä ja tajuttiin aika nopeasti ettei afrikan auringon kanssa pelleillä. Siellä vauvoille oli tarjolla ainoastaan kemiallista suojaa ja sitä siinä maassa (valkoihoisille) lapsille suositellaan käytettäväksi. Rasvattiin poika kerran tai kahdesti päivässä koko kuukauden ajan kemiallisella rasvalla ja ollaan käytetty kemiallisia rasvoja Suomessakin siitä lähtien uv-asujen lisäksi. Me ollaan mielestäni tällaisissa terveysasioissa "normaalia" tiukempia, mutta tässä kohtaa uskon, että siellä afrikan suunnalla on tehty ehkä enemmän tutkimuksia auringon haitoista...;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikessa on riskinsä, sekä siinä että laittaa erilaisia vaikuttavia aineita sisältäviä rasvoja lapsen iholle, että siinä, että lapsi on auringossa ilman niitä. Suomen olosuhteissa kun yleensä ei ole ihan tappohelle niin että vaatteitakin voi kuvitella pitävänsä ja silloinkin kun on niin puolivarjossa tai satunnaisesti auringossa kulkiessa ei pala on varmaan syytä välttää rasvoja. Sitten taas esimerkiksi just päiväntasaajalla tms palamisen todennäköisyys on sen verran suurempi, että rasvat on ehkä pienempi paha. Musta hyvä nyrkkisääntö tommosissa on, että seuraa paikallisia suosituksia/tapoja, ne on kuitenkin kussakin maassa yleensä yritetty laatia sopimaan paikallisiin olosuhteisiin. (Jollain järjenkäytöllä tietysti, kaikissa maissa on omat hullutuksensa joita ei tarvii tehdä perässä.)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen metsästänyt pojalle pitkähihaisia ja -lahkeisia kevyitä kesävaatteita, ja aika työn takana on sellaisia löytää. Nyt löysin H&M:ltä ja KappAhlista pari kevyttä paitaa ja pellavahousut Lindexiltä, mutta parempikin tuo valikoima vois olla. <_<

 

Pyrin siis pitämään pojalla pitkähihaisia ja -lahkeisia vaatteita niin pitkään kuin mahdollista. Nyt on ollut kyllä niin kovia helteitä, että ei ole ollut mahdollista, silloin on rasvattu Eucerinin fysikaalisen suojan aurinkovoiteella ja pyritty välttämään suoraa auringonpaistetta. Pääasiallisesti lyhythihaisia ja -lahkeisia vaatteita käytetään sisätiloissa (:rolleyes:), pilvisellä säällä ja superhelteellä. Mua kyllä kiinnostais miksi alle 2-vuotialle ei suositella edes fysikaalisen suojan aurinkovoiteita. Onko kyse siitä, että voide itsessään on haitallista, vai siitä että kun käytetään voidetta uskotaan sen kaikkivoipaisuuteen ja unohdetaan pysytellä varjossa ja käyttää mahdollisimman peittäviä vaatteita?

 

Aina ulkoillessa pojalla on lakki ja aurinkolasit (Julbot), jotka kelpaavat ihan kohtuulisen hyvin.

 

UV-pukua en ole hankkinut uimista varten, tuskin tuo vielä niin paljon ui että kannattaa investoida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo mun piti jo aiemmin tulla kysymaan, etta mika on se syy ettei aurinkorasvaa suositella? Esim allergiareaktio tms? Ma en ole taalta paasta loytanyt mitaan vastaavaa, tosin en ole nyt kovin laajalti googlettanut.

 

No taalla on tanaan +10 ja vesisade joten sinallaan voiteelle ei ole tarvettakaan :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Googlen ensimmäinen hakutulos antaa ko. tuotteen http://www.koo-di.co.uk/ nimen alla siis useampiakin ja sieltä löytyy tämä.

http://www.koo-di.co...sleep_shade.php

 

Liene sama tuote kyseessä. smile.gif

 

Kiitti! Tuo ois kyllä kätevä, joten pitänee laittaa harkintalistalle.

 

 

 

Noista aurinkorasvoista vielä. Sen verran mitä ennen meidän reissua googlettelin, niin kemiallisia ei suositella lainkaan siksi kun vauvan iho on niin ohut ja kaikki kemikaalit yms pääsee liian "syvälle" eli pääsevät verenkiertoon. Näistä varmaan tietää paremmin ammattilaiset, mun tiedot on ihan vain googlen varassa. Fysikaalisessa on kai jollain tapaa sama juttu kuin kemiallisessa, mutta mun ymmärtääkseni sen ei kuitenkaan pitäisi varsinaisesti imeytyä vaan jäädä vain suojaavaksi pinnaksi iholle. Tässä tietty vaarana se että kun vauva pistää kuitenkin käsiään suuhun, pääsee sitä kautta voiteen aineksia myös elimistöön. Nämä on semmoisia asioita että täällä kotimaassa onneksi ei aurinkorasvoja ole yleensä ihan pakko käyttää, mutta vähänkin etelämmässä on vain punnittava kuinka pitkälle on mahdollista välttää rasvoja ja niitä sitten vain tarvittaessa.

Edited by coconuttreez

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jep. Me asumme samoilla leveysasteilla kuin Etelä-Ranska / Pohjois-Italia ja täällä voi joinain kesinä olla hyvinkin kolme - kolme ja puoli kuukautta lähemmäs 30 astetta ja siihen vielä ilmankosteus päälle. Meidän poika on myös kova hikoamaan. Olen siis tullut siihen tulokseen, että on ihan mahdotonta pitää häntä koko kesää pitkähihaisissa ja -lahkeisissa vaatteissa ja olen nyt yrittänyt metsästää hellävaraisinta aurinkovoidetta. Lisäksi ulkoilut yritetään tietenkin ajoittaa suht varhaiseen aamuun ja alkuiltaan ja aina kun on vähänkään vähemmän asteita, laitan pitkää päälle.

 

 

Meillä on pihalla onneksi iso auringonvarjo, jonka alla mahdumme leikkimään ja polskuttelemaan pienessä ammeessa.

 

Täällä ei toisaalta taideta olla tämän auringon kanssa niin tarkkoja kuin Suomessa, koska kaikki muut näkemäni vauvat ja taaperot ovat olleet vaunuissa vähissä vaatteissa, ilman kuomuja, hattuja tai aurinkolaseja niinäkin päivinä kun tänä kesänä on lämpömittari jo ylittänyt 30 astetta. En ole myöskään mistään onnistunut löytämään lapselle aurinkolaseja rolleyes.gif

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kemialliset uv-suojat pääsevät verenkiertoon myös aikuisilla. Jollain sivustolla muistan nähneeni tutkimuksen, jossa oli selvitelty näiden kemikaalien pitoisuuksia koehenkilöiden verestä, ja runsaasti aurinkorasvoja käyttäneillä ne olivat todella korkeita! Kemiallisten suotimien hormonivaikutusten vuoksi niitä ei suositella siis lapsille eikä raskaana olevienkaan ole kovin järkevää käyttää niitä.

 

Taaperollamme on uv-uikkari ja -lippis, joita käytetään muulloinkin kuin uidessa, niillä kun on kätevää suojata herkimmin palavat alueet eli korvat, olkapäät, kaula ja niska. Raajoihin ja kasvoille laitamme fysikaalista suojaa (Eucerin Kids, sk 25), jos ulkoilemme uv-indeksin ollessa kolme tai vähemmän enemmän, muulloin emme käytä suojavoidetta. Pitkähihaisilla ja -lahkeisilla puuvillavaatteillakin suojaamme lasta, mutta varsinkaan vaaleilla vaatteilla ei kovin kummoista suojakerrointa saa. Aurinkolasien taapero antaa olla päässä vain keväthangilla ja vesillä liikkuessa, mutta onneksi tuo uv-lippis suojaa aika hyvin silmiä muulloin.

 

Viime kesänä vauva-aikana suojasimme lasta vain vaatteilla, rattaiden kuomulla ja välttelemällä ulkoilua kokonaan kello 11-15.

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan käyttänyt onnistuneesti tuollaista UV-suojaa rattaissa isommalla lapsella? Siis meinaan tuota koo-di:n suojaa esimerkiksi? Kun luulisi, että lapsi ei siellä verhon takana viihdy, onko noin?

 

Ja onko Suomesta saatavilla vastaavia? Pitäisi sopia matkarattaisiin (MiaModa Libero muistaakseni on merkki). Tarvetta siis tod.näk. vasta vuoden päästä etelänreissulla. Tosin jos sellainen ostetaan, niin voisihan sellaisen laittaa sitten täällä Suomessakin tänä kesänä..

 

Joillakin merkeillä (netistä löysin ainakin jotain P&T:n malleihin sopivia) on UV/hyttyssuoja samassa, onko niissä millaiset ominaisuudet verattuna esim. tuohon koo-di:n versioon? Siis suodattaako yhtä hyvin auringonsäteet? Ei näytä ainakaan niin tiheältä se kangas, vaikuttaako suodatukseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pelkästään fysikaalisen suojan sisältävissä voiteissakin on muitakin aineita kuin se "vaikuttava aine" eli titaanidioksidi tai sinkkioksidi. Esim. parabeenit säilöntäaineina eivät välttämättä ole vauvoille ihan turvallisia. Vauvallahan on ihon pinta-ala suhteessa painoon ihan eri luokkaa kuin aikuisella ja iho ohuempi, joten huonostikin ihoa läpäisevät aineet saattavat vaikuttaa eri tavalla kuin aikuisella tai isommalla lapsella.

 

Titaanidioksidi on siitä jännä aine, että vaikka se ei itsessään hajoa auringonvalossa (toisin kuin kemialliset suoja-aineet, joiden hajoamistuotteet saattavat olla haitallisia, ärsyttävät ihoa ja saattavat jopa herkistää auringolle -> aurinkoihottuma!), se toimii fotokatalyyttinä ja edistää muiden aineiden hajoamista. Minusta se on aavistuksen huolestuttavaa (huom! käytän kyllä itsellä ja Enskalla 3-vee titaanidioksidia sisältävää aurinkovoidetta). Tuskin mitään hirveän vaarallista, mutta kuitenkaan ei ehkä pienen vauvan iholle kannata panna. Ainakaan, jos voi vaatteilla ja/tai varjolla suojautua :)

 

UV-suojavaatteet ovat kivoja ainakin tällaisella vähän isommalla, liikkumaan pyrkivällä vauvalla. Kun helteellä antaa läträtä kahluualtaassa, niin pitkähihaiset/-lahkeiset puuvillavaatteet ovat märkänä aika ikävät päällä. Paljaspyllyistä vauvaa saa sitten puolestaan koko ajan kärppänä vahtia, ettei se möngi pois varjosta. Ja vauvaahan tietysti alkaa harmittaa, kun ei saakaan mennä ihan joka paikkaan :lol: Toiskalla on Hyphenin pitkähihainen paita ja "polvihousut" jotka tuolla yltävät nilkkohin asti. Hyphenin lippis on ihan jokapäiväisessä käytössä aurinkoisella säällä ulkoiltaessa.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöille sipastaan Eucerin +50 -kertoimista suihketta tarvittaessa iholle. Pienemmän mieluusti vaatteilla suojaisin, mutta helteillä en halua pitkiä hihoja ja lahkeita laittaa. Jos siis auringossa tulee väkisinkin oltua niin sitten mielummin rasvaa kuin palaminen. Kotiin tullessa molemmat pestään kuitenkin jottei rasva jää ihoon. Aurinkolaseja käytetään välillä, isompi ne pukee mielellään, pienempi ei ihan niin mielellään... Baby Banz ja Kidz Banz on meillä laseina. Hattuja, lippiksiä ja huiveja myös pidetään aina auringossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan käyttänyt onnistuneesti tuollaista UV-suojaa rattaissa isommalla lapsella? Siis meinaan tuota koo-di:n suojaa esimerkiksi? Kun luulisi, että lapsi ei siellä verhon takana viihdy, onko noin?

 

Ja onko Suomesta saatavilla vastaavia? Pitäisi sopia matkarattaisiin (MiaModa Libero muistaakseni on merkki). Tarvetta siis tod.näk. vasta vuoden päästä etelänreissulla. Tosin jos sellainen ostetaan, niin voisihan sellaisen laittaa sitten täällä Suomessakin tänä kesänä..

 

Joillakin merkeillä (netistä löysin ainakin jotain P&T:n malleihin sopivia) on UV/hyttyssuoja samassa, onko niissä millaiset ominaisuudet verattuna esim. tuohon koo-di:n versioon? Siis suodattaako yhtä hyvin auringonsäteet? Ei näytä ainakaan niin tiheältä se kangas, vaikuttaako suodatukseen?

 

Tuon koo-din nimenppomaan ostin suomesta, tuolta at-lastenturvasta Vantaalta. Se sopii mun mielestä useampiin rattaisiin. Ja kyllä sieltä näkee aurinkoisella ilmalla ihan hyvin läpi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saiko sitä koo-dia kokeilla tuolla Vantaalla? Haluisin meinaan testata sen ennen ostoa. Mutta paikalla käymällähän se selviää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkavalla viikolla pitäisi taas olla helteitä, joten nostellaanpa hieman B)

 

Kyseenalaistan vähän sitä, että ei voi pitää pitkähihaista kun on niin kuuma. En tiedä onko tämä meidän poitsu jotenkin erikoinen vauvaksi, mutta mun mielestä hän oli vähemmän hikinen puettuna kuin nakuna. Tottakai vaatteina oli ohutta ja ilmavaa, valkoista/hyvin vaaleaa, materiaalit puuvillaa/luomupuuvillaa (bambu tai silkki kai vielä parempaa, mutta ei meillä sellaisia ole), mutta pitkät lahkeet ja hihat silti. Sitten kun esim. takaisintulomatkalla piti vaihtaa lyhythihaisiin ja shortseihin kun pitkähihaiset olivat ruokailussa likaantuneet, lapsi hikoili paljailta alueilta huomattavasti enemmän.

 

Huomaan itse saman, eli jos on kova helle ja päällä esim. shortsit, jalkoja pitkin valuu hikinorot. Jos taas puen ohuet ja ilmavat, vaaleat pellavahousut, tuntuu viileämmältä. Toki on lämmin, mutta ei niin tuskaisen hikinen olo ollenkaan. Se ohut kangas suojaa auringolta, ja kun on tarpeeksi ilmavaa, vaatteen ja ihon väliin mahtuu eristävää ilmaa. Näin sen olen ainakin ajatellut, ja ainakin se toimii. Tosin ihmiset katsovat kuin vajaaälyistä, kun on pitkät päällä helteellä, mutta kun minun on viileämpi niin...

 

Edellisen hellejakson aikana huomasin jotain, mitä jäin miettimään. Monet pitivät vauvaa lähes vaippasillaan rattaissa/vaunuissa, ja päällä oli hyttyssuoja. Käytetäänkö sitä vain hyönteisten takia, vai onko olemassa sellaisia, joissa on uv-suoja? Vai kuvittelevatko ihmiset, että se suojaa auringolta? Toisaalta, kai se hieman saattaa varjostaa jos on musta hyttysverkko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now