Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus

383 posts in this topic

Aloitan uuden keskustelun tästä aiheesta, niin ehkä helpommin löytävät tänne tiensä ne, joita asia koskee.

 

 

Minulla todettiin kilpparin vajaatoiminta toisen synnytyksen jälkeen. Arvot ei ikinä mitään tosi huonoja olleet, mutta sen verran kuitenkin viitearvoista poikkeavat, että lääkitys aloitettiin. Nyt olen kaksi vuotta syönyt Thyroxinia ja annostusta on pikku hiljaa hilattu ylöspäin. Arvot pysyvät lääkityksellä ihan kunnossa, ja jos TSH pysyttelee siellä 1-2 välimaastossa, niin mitään oireitakaan ei ole.

 

Nyt sitten tulin raskaaksi ihan yllättäen eli ainakaan raskaaksi tulemista vajaatoiminta ei estänyt. En osaa sanoa, mitkä arvot olivat raskaaksitulohetkellä. Rv 7 arvot olivat hyvät: TSH vähän yli 1 ja T4V päälle 13. Nyt rv 11 TSH oli jo 2,6 ja T4V päälle 14. Annostusta lisätään ja kuuden viikon päästä on taas kontrolli.

 

Välillä vähän huolestuttaa, miten nuo arvot vaikuttavat sikiöön. Pelottaa, että sieltä tulee joku vajaaälyinen. :girl_to_take_umbrage2: Toivon kuitenkin, että kaikki menisi hyvin ja raskauskin jatkuisi, vaikka arvot välillä huonommatkin olisi.

 

 

Millaisia arvoja teillä on ollut ja oliko lapsessa jotain "vikaa" vajaatoiminnasta johtuen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla huomattiin kilpparin vajaatoiminta joskus rv 15 tienoilla. Neuvolan täti laittoi lähetteen kokeisiin, koska näki jostain tiedostostaan, että olen joskus ei-raskaana ollessa käynyt kilpparikokeissa (omasta pyynnöstäni, silloin arvot ok). Kävin kokeissa ja arvot olivat TSH 3,70 ja T4V 14,9. Neuvolasta kysyivät lääkäriltä, mitä tehdään, ja lääkäri määräsi tyroksiinia pienen annoksen ja että asia olisi ok eikä muuta.

 

No, itse tästä huolestuin ja aloin ahmia tietoa ja varasin yksityiseltä endokrinologilta ajan. Hänen mukaansa raskaana ollessa arvojen pitää olla TSH n. 1,5 tai mielummin vähemmän ja T4V n. 20. Tyroksiiniannosta nostettiin heti ja koko raskauden ajan olen kk:n välein käynyt julkisella puolella kontrolleissa ja sitä mukaa on lääkitystä koko ajan nostettu, koska tuo T4V ei ole noussut läheskään 20. Tällä hetkellä (rv 35) tyroksiinia menee 100 mikroa. Olen siis käynyt julkisella puolella aina verikokeissa ja sitten soitellut endolle omakustanteisesti.

 

Paskinta tässä touhussa on ollut se, että julkisella puolella ei olla kiinnostuneita kuin tuosta TSH:sta ja hoitoon ei ole oikein päässyt helposti, kun "me ei olla saatu ohjeistusta näihin, mennään näiden mukaan". Kun taas endon mielestä T4V on tärkeämpi. Hyvää taas se, että tutkimusten mukaan kehnomminkin hoidettu raskausajan kilpirauhasen vajaatoiminta on oikein hyvä asia verrattuna siihen, että ei olisi hoidettu ollenkaan.

 

Kaikki lääkärit joiden kanssa olen asiasta jutellut, ovat olleet sitä mieltä, että jossain vaiheessa kilpirauhasarvot todennäköisesti kontrolloidaan kaikilta raskaanaolevilta. Hoitamaton vajaatoiminta voi joidenkin tutkimusten mukaan aiheuttaa lapselle mm. adhd:ta, dysfasiaa, neurologisia juttuja.

 

Hirveästi olen saanut apua ja tukea kilpirauhas.infosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin oon ymmärtänyt, että tuo T4V olisi raskauden kannalta se tärkeämpi. Mutta en tiedä, millä sen sitten saisi nousemaan (vaihtamalla lääkkeen Armour Thyroidiin?), koska ei mulla koskaan ole tuo arvo ollut lähelläkään kahtakymmentä. Korkeimmillaan se on ollut 15,1 silloin, kun TSH oli 0,1 eli liian matala. Ja toisaalta nyt T4V oli 14,58, vaikka TSH oli noussut. En ymmärrä, miksi nuo arvot tuolla tavalla vaihtelevat. Olen ymmärtänyt, että silloin kun TSH laskee, niin T4V nousee ja toisinpäin, mutta ei minulla ihan niin suoraviivaisesti nuo arvot muutu.

 

Tällä hetkellä mun lääkitystä nostettiin 25 mikrogrammaa päivässä, kun ennen se oli 79 mikrogrammaa/vrk. Eli ihan roima korotus on nyt tulossa, kun alkuraskaudessa nosto oli vain 7 mikrog./vrk.

 

Toisaalta olen luottavainen enkä viitsi alkaa panikoimaan turhaan. Vaikka tiedän, ettei yleisellä puolella ole nämä kilppariasiat yhtä hyvin hallussa, niin esimerkiksi lääkityksen vaihto näin raskausaikana ei houkuttele, jos se on ainoa vaihtoehto saada tuo T4V nousemaan. Ainakin tämän viimeisimmän lääkityksen määrännyt neuvolalääkäri otti asian pontevammin ja määräsi heti enemmän Thyroxinia, kun edellinen lääkäri vain naureskeli ja sanoi yli kakkosen TSH-arvojen olevan ihan normaalit. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella hvän keskusteluketjun, Nadda, avasit. :)

 

Minulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta jo vuonna 2003, siis suht' pitkä historia Thyroxinin popsimisesta. Nämä vuodet olen pääasiallisesti mennyt päiväannostuksella 2 tablettia/pv. Jo vuosia, vuosia sitten lääkäri mulle sanoi, että kun kilpirauhasen vajaatoiminnan vaikutuksia ei tiedetä hedelmällisyyteen, niin voin hyvinkin hieman "varautua" siihen, etten ehkä koskaan tule raskaaksi. Toisin kuitenkin kävi, nyt on 16 viikkoa ja risat menossa. Eikä raskaaksituleminen ollut edes vaikeaa/pitkällisen yrityksen tulos!

 

Tosiaan noilla kahdella tabletilla päivässä olen mennyt tähän asti aika pitkälti ilman mitään sen kummempia säätelyjä, mutta raskauden myötä mulla on alettu Thyroxinia veivaamaan ihan tosissaan. Tällä hetkellä on menossa 2½ tablettia joka päivä ja huomenna olisi vuorossa taas labrakokeet asian tiimoilta.

 

4.4. otetuissa kokeissa mun TSH on ollut 3,61, jonka jälkeen siis mun annostusta nostettiin 2½ tablettia joka päivä. Sitä ennen söin joka toinen päivä 2 tablettia, joka toinen päivä 2½. T4V noissa samaisissa kokeissa näytti 21.

 

Viimeisimmät labrat on otettu 16.5., mutta ne ryökäleet unohtivat mitata TSH:n silloin. Silloin mun T4V oli 16 ja joku T3V (mikä lie tuo???) oli 3,4.

 

Hieman nyt tosiaan jänskättää noi huomisen tulokset, ne saan tietää viikon päästä, kun lääkäri niistä mulle soittelee. Ei mulla kyllä muuten ole mitään kummempaa huolta noista asioista ollut, lääkäri ei ainakaan ole mua millään tavalla pelotellut noiden kilpirauhasarvojen suhteen. Enemmän mua on pelottanut noi verensokeriasiat.

 

Kuitenkin, kun noihin kilpirauhasarvoihin ei varsinaisesti kyllä itse voi mitenkään vaikuttaa, niin turha kai sitä on kauheesti alkaa panikoimaan ja pelkäämään, että mitä siitä lapsesta sen takia tulee.

Edited by Mirage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kans aloitettu raskausaikana thyroxin.

Esikoisen kohdalla olisi ehkä pitänyt jo aloittaa mutta silloin tk-lääkäri kuittasi ne normaaliksi.. enkä itsekään tiennyt asiasta enempää, silloin tsh oli jotain 3,5. No sittenhän olin pari viikkoa aivan paniikissa kun mietin että mitä se on aiheuttanut tuolle esikoiselle. Ja että mitä tämän nykyisen raskauden aikana on tapahtunut vauvalle.. nytkin tsh oli siis 3,5 luokkaa. T4V on ollut koko ajan 10-14..

 

Esikoinen on fiksu, terve ja nopeasti kehittynyt lapsi, joten päätin olla murehtimatta. Myös äitipolin lääkäri oli sitä mieltä että ei kannata tuon takia stressata. Ja tämä raskaus, nyt ainakin on ollut lääkkeet. Ja seurannassa vauva on kasvanut ja kehittynyt normaalisti ja raskaus sujunut hyvin.

 

Tosin tuo tsh on nyt hiljalleen kivunnut sieltä alle kahden lukemasta vähän päälle kolmen. Äitipolin lääkärin mielestä se oli vielä hyvä. Ja kun kerroin että olen kuullut muunlaista tietoa (että pitäisi olla 1-2 mielellään), hän kertoi että tsh:n viitearvot riippuvat raskauden kestosta. En nyt muista tarkalleen arvoja, mutta toisella kolmanneksella tsh sai muistaakseni olla max jotain 2,8 ja viimeisellä kolmanneksella max 3,4 tai jotain sinne päin..

 

Itse olen päättänyt luottaa näihin äitipolin lääkäreihin, olenhan kuitenkin hoidossa ja minulla on lääkkeet. Kun olen pohtinut sitä yksityiselle menoa. Olen kuitenkin saanut parin eri äitipolin lääkärin mielipiteen joten eiköhän vauvani ole ihan hyvässä hoidossa nytkin.

 

Tsemppiä kaikille samaa läpikäyville. Raskasta pohtia itse miten se vauva nyt voi ja saako se tarpeeksi kilpirauhashormonia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta alkanut joitain vuosia sitten. . Sain kyllä heti neuvolasta aikaa varatessani ohjeeksi lisätä omatoimisesti tyroksiinin annostusta 0,25 milligrammalla. Neuvolalääkäri arveli ensin, että sopiva arvo olisi jotain 2,5 luokkaa, mutta tarkisteli sitten koneeltaan ohjeistukset, joiden mukaan TSH:n pitäisi olla raskaudessa alle kahden ja annostusta lisättiin vielä toinen mokoma.

 

Mulla on pieni epäluottamus yleislääkäreiden pätevyyteen kilpirauhaseen liittyvissä asioissa. Olen puolentoista vuoden ajan käynyt endokrinologilla, joka on todella paneutunut oireisiin ja mun vointiini, pelkkiin arvoihin tuijottamisen sijaan. Hän on nyt kuitenkin elokuuhun asti poissa kuvioista, joten näillä mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kanssa vajaatoiminta ja se huomattiin, kun ekaa lasta yritettiin. Lapsettomuuden syynä meillä tosiaan oli tuo vajaatoiminta, ja kun se saatiin kuntoon, niin tulin raskaaksi. Siihen tosin meni pari vuotta. Mä olen kanssa endokrinologien kanssa jutellut ja enemmän kuin arvot merkitystä tosiaan on omalla ololla. Mulla muuten kuin raskaana ollessa on paras olo, kun arvot on alle 1. Nyt raskaankin ne voisi ehkä jossain siellä olla, mutta olo on ihan jees vaikka arvo on 1,64 (eilisen kokeen perusteella).

 

Mä olen kanssa ymmärtänyt, että jos on lääkitys vajaatoimintaan, niin vajaatoiminnalla ei pitäisi olla suurta merkitystä sikiöön. Hoitamattomalla vajatoiminnalla taas voi olla suuriakin vaikutuksia. Minä en edes tullut raskaaksi, kun vajaatoiminta häiritsi. Sain myös yhden keskenmenon, kun lääkitys oli ollut noin 1,5 vuotta käytössä, mutta ei vielä ollut tasannut kroppani toimintaa. En tosin tiedä oliko keskenmenoon syynä vajis vai jokin muu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helpottavaa kuulla, että huonomminkin hoidettu vajaatoiminta on parempi kuin ei ollenkaan hoitoa tai että oma olo on parempi mittari kuin pelkät arvot. Mulla on sinänsä hassu(?) tilanne, ettei mulla niitä oireita juurikaan ole. Mitään väsymystä, palelua, painon nousua tai ruokahaluttomuutta ei ole ilmennyt. Ainoa oire on oikeastaan vain masennus eikä sekään nyt ihan varmaa ole, johtuuko se tuosta vajaatoiminnasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen kovin huono muistamaan arvojani, mutta viimeksi lääkärikäynnillä annosta nostettiin siten että normaalisti otan joka päivä 0,1 mg(?) annoksen, eli yhden tabletin. Nyt otan maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina puoli tablettia enemmän. Arvot ei mitenkään viitanneet että lääkitystä olisi tarvinut nostaa, ja ihan hyvä että nostettiin, sillä kävin viime viikolla labrassa ja arvot olivat pysyneet hyvinä viitearvojen sisällä. Eli hyvin lääkäri osasi arvioida lääkkeen tarpeellisuuden. Minusta neuvolassa on aika kivasti aina huomioitu tuo kilpparijuttu. Ja ehkä kuvittelen, mutta tuo annostuksen nostaminen auttoi minulla myös väsymykseen joka oli kiusana voimakkaan pahoinvoinnin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voivoivoi... Tänään nyt sitten lääkäri soitti niistä mun viikon takaisista kilpirauhaskokeista.. Sanoi, että ei nyt jostain syystä Thyroxin pure, kun.. Sanoikohan TSH:n olevan peräti 9:n pintaa? :girl_impossible: Muuten hän ei edes maininnut kokeiden tuloksia ollenkaan. Nyt siis nostetaan Thyroxinannostus 3 tablettia päivässä. Meinas, että mulla saattaa vaikuttaa tuon Thyroxinin imeytymättömyyteen nuo raskausvitamiinit, jotka siis minä, älypää, olen popsinut aamuisin siinä samalla, kun Thyroxinin otan. Raskausvitamiinissa kun on kuulemma rautaa, joka haittaa Thyroxinin imeytymistä, mutta enhän minä tuollaista tiennyt! Nyt sitten otetaan vitamiinit tästä eteenpäin iltaisin.. Mitenköhän tässäkin oikein tulee käymään??

Edited by Mirage

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sinuna nyt ottaisin selvää, paljonko ne arvot tosiaan oli. Äkkiseltään sanoisin, että jos sun TSH olis 9, niin et olis kyllä kovin hyvässä hapessa enää... ja luulenpa, että et olisi edes raskautunut. Kyse oli varmaan T4V:stä.

 

Thyroxin tosiaan pitää ottaa eri aikaan kuin muut vitamiinit, ainakin kalkki ja rauta. Ite otan Thyroxinin ensimmäisenä aamulla kun herään, ja aamiaista syön vasta aikaisintaan puolen tunnin päästä siitä. Raskausvitamiinin, D-vitamiinin ja raudan popsin vasta joskus illan suussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä näin oli, että mun TSH oli 9 ja T4V 14. Mitäköhän tästäkin oikeesti seuraa??

 

Ja tosi kiva, kun ei viitsitty kertoa, että vitamiinia ei saa ottaa samaan aikaan Thyroxinin kanssa! Pitäisikö tuollaiset asiat muka itsestään tietää? Ei mulla tullut pieneen mieleenikään, että joku mulle määrätty vitamiini saattaisi aiheuttaa ongelmia tässä tilanteessa!

 

Ei todellakaan ole kyllä kovin kivat fiilikset täällä tämän asian kanssa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No nyt vaan vaadit topakasti hoitoa ja voi olla, että saat kyllä pian nostaa lääkitystä tuostakin. Pääsisitkö käymään yksityisellä endokrinologilla tai saisitko vaikka puhelinaikaa? Onko sulla lähetteet kontrolleihin? Eiköhän se luonto hoida niin, että vauvalla on asiat hyvin, mutta ei tuommoinen arvo sinulle hyväksi ole, turha sinun kilpirauhasta on rääkätä niin kovasti. Mutta toki vauvankin kannalta sinun pitää vaatia hyvää hoitoa ja seurantaa nyt. Julkisella puolella olen huomannut että siellä ei asioista oikein tiedetä ja hoitoa pitää tosiaan vaatia eikä sitä siltikään kunnolla ehkä saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En minäkään tiennyt, ettei vitamiineja saa ottaa samaan aikaan, joten kiitos vain tälle ketjulle tästäkin tiedosta. Neuvolastakaan eivät mitään maininneet, kun soittivat ja käskivät rautakuurin aloittaa. Joten nämä kilppariasiat tuntuu olevan niille täysi mysteeri. Kontrollikäynneistä kyllä täällä pidetään huolta, mutta mitään itse sairauden hoitoon ei osata sanoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mulla on 7.7. lähete seuraavaksi labraan, jossa tosin otetaan vaan perusverenkuvaa ja pelkästään verensokereita. Seuraavat kilpirauhaslabralähetteet mulla on vasta elokuun 17. päivä. Molempia näitä lähetteitä mulla vastaa myös poliklinikkakäynnit, eli siis ne on kunnossa... Tosin aika pitkän ajan päähän on mulla toi kilpirauhaskontrolli laitettu siihen nähden, että mulle tuli eilen postissa kirje jossa siis oli tämä mun "potilasselostus", päivätty 23.6. Tässä lukee, että "katsotaan kilpirauhasarvot kuukauden kuluttua soittoajalla." Mitään soittoaikaa mulle ei ole kyllä annettu kuukauden päähän, eikä lähetteitä labraan. Pitää vissiin soittaa sinne ja kysellä, että mitä tää nyt on olevinaan.

 

On kyllä käynyt mielessä se, että hankkiutuisi yksityiselle asiantuntijalle tästä asiasta. Lääkäri vastaanotolla oli todella miellyttävä ja asiantuntevan oloinenkin, mutta tästä syystä on kuitenkin alkanut luottamus horjumaan ja koko ajan on epäilevä tunne. :(

 

 

Edit. Just soitin tuonne sisätautien poliklinikalle ja sain sieltä tietää, että mulle on kuulemma eilen laitettu lähetteet seuraaviin kilpirauhaskokeisiin 15.7. Lääkäri ne tulokset katsoo kuulemma 20.7. ja ilmeisesti soittaa sitten mulle.

Edited by Mirage

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tsemppiä ja hyvä, että pääset nopeammin kontrolliin. Mullakin oli just tän raskauden alussa tsh jossain 7 pinnassa. Laski siitä nopeasti, kun annostusta lisättiin. Uskoisin, että sulakin homma hoituu, kun annostusta on nyt lisätty ja muistat ottaa kaikki muut vitamiinit yms. eri aikaan. Itse otin viime raskaudessa tyroksinit aamulla, vitamiinit illalla ja raudan yöllisen vessareissun yhteydessä :grin: Noin sain sekä kilppariarvot että hb:n pysymään hyvänä.

 

Ihmettelin muuten itsekin paljon sitä, että raskauduin vaikka arvot oli noin huimat. Edellinen raskaushan ei mulla meinannut millään alkaa kilpirauhasvaivojen takia.

 

Mä muuten oon kanssa aika kyps tähän julkisen puolen viitearvoihin tuijotteluun. Just eilen kävin uudella neuvolalääkärillä ja jestas sitä papatusta hyvistä arvoista. Yritin kertoa, että uskoisin, että mulla olis parempi olo isommalla annostuksella, mutta ei. Hänen mielestään vaan olisi ehkä voitu useamman viikon päästä ottaa kontrollikoe tällä samalla annostuksella. En jaksanut jankata, kun tuntui, ettei halua ymmärtää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervehdys. Eli mullakin todettiin lapsettomuuspolille mennessä kilpirauhasen vajaatoiminta. Aloitettiin Thyroxin, jota napsin puoli tablettia päivässä. No tolla lääkityksellä arvot pysyivät hyvinä, kunnes raskauduin. Eli nyt arvot on jälleen hypänneet 4.55, ja kun mulla on paljon keskenmenoja takana, 6kpl. Olen kirjaimellisesti huolissani. Keskenmenojen syyksi pantiin kilppari. Nyt tässä raskaudessa tukena klexane ja metforem.

 

Mut siis, nyt kätilö, joka vastasi puhelimeen, ei välittänyt yhtään tosta kilppariarvosta. Sano vaan et ei se lääkäri kerkeä kahtomaan. Et kai se kerkee kahtoa noi, kun keskiviikkona kahtotaan onko hcg arvo noussut, et soittele keskiviikkona. Tuli vähän semmoinen olo, et kiva jos taas tulee km, ja nyt vielä tiedän arvojen olevan korkeella. Uskallanko itekseni nostaa annostusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Uskallat. Syöt siis sitä isompaa 0,1 mg:n tablettia puolikkaan päivässä? Mielestäni (vaikken mikään lääkäri tai ehdoton asiantuntija olekaan!) voisit ottaa kokonaisen tabletin esim. joka kolmas päivä. Tällöin saisit hiukan enemmän Thyroxinia, mutta et varmastikaan liikaa. Kerro sitten tästä lisäyksestä lääkärille, kun keskustelette lääkityksen jatkosta. Toisaalta näin lyhyellä aikavälillä eli keskiviikkoon mennessä annostuksen nostaminen tuskin ehtii vaikuttaa, jos keskenmeno on tullakseen. Pidemmällä aikavälillä annostuksen nostosta on kuitenkin hyötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, tuota 0.1 mg syön. Jospa sitten huomisaamuna nappaan kokonaisen pillerin. Ilmoitan sitten lääkärille, kunhan pääsen semmoisen kanssa puhumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos täällä ketään sellaista odottavaa äitiä, joka söisi vajikseen Thyroidia?? Olisi kiva saada vertaistukea ja kokemuksia muilta, esim. kuinka monesti käytte labroissa raskauden aikana, mitä TSH ja T3v ja T4v ovat näyttäneet? Minulle endo sanoi, että kun tulen raskaaksi, niin lääkityksen määrää pitää HETI nostaa 25% ja TSH pitäisi olla alle 2 ja T3 5-6.

Tuolla joku aikaisemmin kyseli, mikä tämä T4v on mikä T3v, niin minun ymmärrykseni ja muistikuvani mukaan T4 pilkkoutuu kehossa T3:ksi, Thyroksiini sisältää nimenomaan tätä T4 hormonia. Thyroksiinihan ei sisällä kaikkia niitä hormoneja, joita normaali kilpirauhanen tuottaa, joten monelle se ei olekaan se sopiva lääkitysmuoto, sillä T3:sta ei Thyroksiinissa ole lainkaan. T3:a on vain tässä Thyroidissa. Korjatkaa, jos joku tietää paremmin, näin olen itse endon selityksiä ymmärtänyt ja kilpirauhasfoorumilta tietoa saanut! Suosittelen kyllä vilkaisemaan myös kilpirauhasinfoa ja -foorumia, sieltä löytyy paljon tietoa tästä sairaudesta ja raskaudesta sekä saa hyviä vinkkejä konkareilta!!! http://www.kilpirauhas.info/foorumi/index.php Kirjautuminen kannattaa ja ei maksa mitään!!

Mutta onko täällä vauva.info foorumilla siis muita, jotka syövät Thyroidia, miten teillä on mennyt??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäköhän tuo joidenkin lääkäreiden luulo, että *hyvin lääkitty* vajis vaikuttaisi hedelmällisyyteen muuten kuin parantavasti?

 

Itselläni raskaus alkoi arviosta arvoilla TSH 0,1-0,3 ja T4-V 20-21. Ennen lääkitystä eksän kanssa yritettiin neljä vuotta ilman mitään tulosta kun olin parikymppinen. Lapsettomuustuomio neljäntoista vuoden takaa. Nyt ikää 32.

 

Ja vuosi lääkityksen aloittamisesta, annokselle 136,25 mcg tuli plussa.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa!

 

 

 

Itse tässä kovasti odottelen saavani plussaa tikkuun :)

Itse sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa ja esikoinen sai alkunsa yk2 pari vuotta sitten. Nyt meillä on pikkukakkosen yritys meneillään ja yk1. Nyt on jo menkat kolme päivää myöhässä, minipillereiden jälkeen kierto palautui samantien normaaliksi (28pv).

Nyt kysynkin teiltä odottavilta mameilta että miten kauan teillä meni jotta plussasitte? Voiko kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa jotenkin tuohon hcg-arvon nousemiseen? Olen nyt tehnyt kaksi testiä, molemmat negatiivisa :( Tänään aamulla viimeksi tuon toisen tein. Jotenkin sitä toivoo edelleen sitä plussaa vaikka tavallaan on jo luovuttanut. Kuitenkin niin paljon ollut raskauteen viittaavia oireita ja viimeksi perjantaina aivan järkkyjä alaselkäkipuja ja mahasärkyjä viitaten menkkoihin mutta eivät vaan alkaneet.

 

 

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

möttiäinen, itselläni voitaneen laskea lääkityksen aloittamisesta eli meni vuosi elimistön normalisoitumiseen, mutta yli kahdenkymmenen vuoden vajis takana, eli nopeastihan tuo tuolta poksahti.

 

Hcg- arvoon ei vaikuta mitenkään jos raskaus alkaa normaalisti. Itse plussasin KP33, DPO16.

 

Hypotyreoosi vaikuttaa raskauden alkuun ja raskauteen periaatteessa vain silloin jos lääkityksesi ei ole kohdallaan (eli oletko käynyt verikokeissa milloin? Onko vajiksen oireita?). Vajaushan voi vaikuttaa mm. kuukautisiin ja aiheuttaa kivuliaita kuukautisia eli hopihopi lääkärille ja verikokeisiin jos et ole lähikuukausina käynyt. :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseasiassa nyt elokuun aikana olen taas menossa verikokeisiin katsomaan arvot :) Toukokuun lopussa olin viimeksi lääkärin kanssa yhteydessä ja nuo arvot tsekattiin jonka seurauksena lääkitystä hieman nostettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi vajislainen, joka sattumalta eksyi tänne ketjuun. En ole tällä hetkellä raskaana, mutta vajaatoiminnan aikana olen kaksi lasta saanut. Molempia lapsia on tehty jonkun aikaa, mutta menee kuitenkin ihan normiyritysaikoihin (1v ja 6 kk), joten en tiedä, onko vajis vaikuttanut. Eskoisen raskauden aikana mulla kontrolloitiin arvoja vain muutaman kerran. Sen lisäksi oli ylimääräisiä ultria, mutta en oikein edes tiedä, mitä niissä tutkittiin. Kaiketi sikiön kasvua. Kuitenkaan mun mielestä tuo meidän 2,5 vuotias ei ole asiasta kärsinyt.

 

Nyt kuopuksen odotusaikana olin perehtynyt asiaan paremmin. Neuvolan puolelta asiaa hoidettiin tosi huonosti aluksi. Muun muassa labroja olisi otettu vasta rv 13 ja sitä ennen asiasta ei tarvitse välittää. Nostin sitten ominpäin annostusta, mikä olikin hyvä juttu, koska arvot oli silti ekassa labrassa (jossa sitten kävin kuitenkin jo aikaisemmin kuin rv 13) huonommat kuin muutama kuukausi ennen raskautumista. Siinä vaiheessa kyllä kun arvot huononi, niin myös neuvolan puolelta kontrolloitiin arvoja kuuden viikon välein ja annosta tarpeen mukaan nostettiin.

 

Kävin myös raskausaikana yksityisellä endokrinologilla, joka aina otatti myös t3v:n, aluksi tutkittiin myös vasta-aineet (mitkä oli reilusti koholla). No joo, mutta siis se endokrinologi ainakin sanoi, että tärkeämpiä on noi t4v ja t3v kuin mitä tsh. Mulla oli t4v raskauden aikana 14-15, ilmeisesti voisi olla korkampikin. t3v oli 4-5 välillä. TSH laski jossain vaiheessa reilusti alle viitearvojen, mutta endo sanoi, että näin lääkityillä usein on. Yleensähän raskauden jälkeen annostusta voi pienentää, mutta mulla jatkettiin samalla, koska t4v ja t3v niin näyttää, vaikka tsh on tositosi pieni.

 

Juu ja sitten yksi mielenkiintoinen juttu. Vain sen takia, että mulla oli noita vasta-aineita (jotka yksityisesti otatin), niin julkisella puolella kuopukselle tehtiin parin viikon ikäisenä ylimääräinen kilpirauhaskontrolli. Koska jos noita vasta-aineita on, niin se voi kuulemma vaikuttaa sikiön omaan kilpirauhasen toimintaan. Yleensähän noita kilpirauhasjuttuja ymmärrykseni mukaan seurataan neuvolassa esim. niitä pituus- ja painokäyriä katsomalla.

 

Mua kyllä ärsyttää suunnattomasti, kun tuntuu, että joka lääkärillä on oma mielipiteensä siitä mitä arvojen pitäisi olla ja esim. se endo, jolla kävin, oli eri mieltä (esim. just tsh:sta) kuin mitä yleisistä suosituksista voisi päätellä. Että ketä sitä oikein sitten pitäisi uskoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0