Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus

383 posts in this topic

^Luultavasti liittyy raskauteen, verenpaine usein nousee loppuraskaudessa ja pulssi myös usein nousee raskauden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti Punatulkku :) Mietin itse myös että raskauteen liittyy, mutta vähän vielä nää kilpparitkin hämää, kun sattuu loppuraskaus ja lääkesäätö samalla jaksolle :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo Mörrimöykyn kirjoitus edellisellä sivulla osui ja uppos täällä! Kolmas raskaus, kohtalaisen kova pahoinvointi taas (ketoaineet neuvolassa tänä aamuna vähän koholla, en niitä kyllä ymmärrä). Ja kas vain, kilppari tehnyt saman ku viimeksi alkuraskaudessa, eli kovssti kiihdytellyt. Viime viikon arvot TSH 0,48 ja T4V 17,5. Siitä edelliset kuutta viikkoa aiemmin oli TSH 3,38 ja T4V 14. Mulla siis ei ole lääkitystä, kun lapsettomuuslääkäri-endokrinologi ei oo sitä nähny mun kohdalla parhaaksi (luotan meidän lääkäriin), mutta seurannassa on ollu nyt 2,5 vuotta ja semmosta alavireisyyttä mun kilpparin toiminnassa on.

 

Mutta luulen että kilppari on viime viikon jälkeen kiihdytellyt edelleen, koska rytmihäiriöitä tulee ja oksetus on kohtalaista. Odotan nyt vielä puhelua meidän omalta lääkäriltä, kun neuvolassahan niitä kiinnostaa ihan vaan ne viitearvot. En mää hirveää liikatoimintaakaan haluais.

 

Kuulemma tää kun mun arvot pomppii voi olla kans just alkavan vajaatoiminnan merkki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ onpas hankalaa tuollainen! Toivottavasti kilppari asettuu järkeviin lukemiin ja oloon.

 

Mulla arvot huonontuneet nyt rv27-31 välissä tuntuvasti, TSH on edelleen ihan ok eli alle 1, mutta T4V oli tippunut 15:sta 13:een. Arvasin sen kyllä olostakin ennen labroja... Ja onhan toi TSH myös muuttunut edellisestä ihan reippaasti. Annokseen ei äitiyspolin lääkäri puuttunut, käski mm. vähentää D-vitamiiniannosta ja syödä raskausvitamiinia (daa, syön jo). :D Eipä hän puutu myöskään mm. alhaiseen ferritiiniin.

 

Varasin vielä soittoajan yksityiselle mun "omalle" lääkärille, joka alunperin lääkkeet määräsi, kun olo alkaa nyt olla sama kuin ennen lääkitystä. Että joo, mun kokemus kilpparin "hoidosta" (l. hoidetaan viitearvoja ja taulukoita, jos niitäkään, mutta ei ainakaan potilasta) jatkuu samaan malliin kuin noin 10 vuotta tätä ennen. Oon ihan kypsänä. Mulle alle T4V tekee karmean olon laskiessaan alle 15, innolla odotan jos menee vielä alemmas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mielenkiinnosta kysyn, millainen on se karmea olo, joka T4V:n laskusta tulee? :)

 

Mullahan T4V ei ikinä oikein nouse sinne yläkolmannekseen, vaan tavalliset arvot mulle on välillä 12 ja 13. Koen tulevani noillakin arvoilla toimeen, mutta kun toisaalta ei ole vertailupohjaa siitä, millainen olo olisi selvästi paremmilla arvoilla, niin voihan olla, että olen vain tottunut olooni. Sitten, kun on vielä kolme lasta ja muu arki siihen päälle, niin kaikenmoisia tuntemuksia tulee selitettyä ihan elämäntilanteellakin... Olisi hienoa tietää, millainen se olo sitten paremmilla arvoilla on. Vai ihan samaa hiihtelyäkö päivästä toiseen se olisi kuitenkin?!

 

Mun pitäisi tässä kuussa mennä labraan työterveyden lähetteellä noita kilppari- ja muita arvoja katsomaan. Olen omatoimisesti hiukan nostanut lääkitystä edellisen labran jälkeen, kun arvot eivät (ylläri...) olleet priimaa. Nyt on kuitenkin hiukan tullut sellaisia rytmihäiriötuntemuksia, niin kiinnostaa, onko niillä mitään tekemistä kilpparin kanssa. Vai johtuuko siitä, että labroja varten jätin raudan nyt tauolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mulle tulee päällimmäisenä kamala väsymys. Se on ainakin mulla erilaista kuin "normaali" unen puutteesta tms. johtuva väsymys ja parhaiten sitä varmaan kuvaa fiilis siitä, että mun ja koko ympäröivän maailman välissä olisi verho tai harso. Suoranaisesti en koe olevani silloin masentunut, mutta poissaoleva ja aloitekyvytön kyllä. Viime kesänä jotenkin kuvaava hetki oli se, kun istuin Kaivarin rannassa autossa kesämekossa ja mietin, että miten hitossa jaksan kävellä kahvilaan. Aurinko paistoi ja oli ihan täydellinen päivä, mutta kun ei niin ei. Ja siihen olotilaan ei auta mikään määrä unta tai terveelliset elämäntavat. Pää ja kroppa on vaan täysin jumissa.

 

Lisäksi mulla hidastuu vatsan toiminta ja heikkenee lämmön sieto (ei pysty esim. saunomaan). Ja kädet ja jalat palelee ja on ihan jäiset etenkin yöllä. Nyt palelua ei onneksi vielä ole, mutta vatsan toiminta on kyllä surkeaa, vaikka kuinka syön kuitua.

 

Aikanaan T4V:n ollessa 9-10 nukuin vuorokaudessa noin 16 tuntia ja olin tosi huonossa jamassa ja ihan kujalla, painoa myös kertyi. Sinänsä tämänhetkinen olo menettelee. Mä vaan kaipaan niin paljon sitä hyvää oloa ja normaalia reippautta, jonka jo sain kokea arvojen ollessa paremmat. :( Ekan kerran se hyvä olo oli tosiaan T4V:n ollessa 15+.

 

Kyllä mäkin pärjäsin tuolloin viime kesänäkin, huomasin eron vasta lääkkeet saatuani. Siihen tosiaan tottuu ja sopeutuu. Kaikillahan se T4V ei nouse tyroksiinilla, ymmärtääkseni silloin on käytössä niitä muita kilpparilääkkeitä. Niistä mä en tiedä mitään. Enkä siis tietenkään sano, että muilla ei voisi olla hyvä olo noilla arvoilla, mutta mulla ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä minäkin uskon, että minun olo voisi olla parempi. T3-valmisteen kokeilu voisi minun kohdalla toimia, mutten halua siihen nyt raskausaikana ryhtyä. Jos sitä nyt edes kukaan lääkäri suostuu määräämään... Mun pitäisi ensin saada d-vitamiini- ja rautatasotkin kohdalleen ennen kuin uskalla sanoa, miten kilppari toimii. Ja nyt, kun on tämä raskaus ja sen jälkeen imetystä toivottavasti reilu vuosi, niin kyllä siinä taas kestää ennen kuin on "oma itsensä" ja voi sanoa juuta tai jaata.

 

Koitan aina lohduttautua sillä ajatuksella, että minulla sentään on joku lääkitys kilpparin tukena, joten tuskin tässä ihan metsään mennään ja vauvalla toivottavasti kaikki on hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänäänkin on ollut liikatoimintaolo. Pulssi on tosi tiheä ja olo hankala. Rytmihäiriöitä tulee pitkin päivää.

 

airua, varmasti on haastavaa, kun kilppari ei ota asettuakseen. Tasapainoa arvoille on varmaan hankala hakea. Raskausaika ei kyllä ole helppoa. Onneksi tilapäistä, mutta on tää kuitenkin pitkä aika. Ja imetyhuurut siihen päälle, hormonivaihtelut. Kauan menee, että saa oman kropan takas.

 

Naddan kommenttiin voin sikäli yhtyä (vaikkei mulla oo lääkitystä eikä oikeaa diagnoosia), että mulla ei ikinä mittauksissa oo T4V ollu tuota 11-14 parempi, paitsi näissä alkuraskausmittauksissa. Kyllä muakin kiinnostais, että oisko olo vähemmän vetämätön, jos joskus ois siinä yläkolmanneksessa (tää alkuraskaus pahoinvointikoomineen doesn't count). Mulla on mun mielestä aina ollu vähemmän energiaa ku mun lähipiirin ihmisillä, ja kiinnostais kyllä joskus saada kokeilla, vaikuttaako tuo kilppari siihen.

 

Ja yhä kiroan sitä viitearvojen tuijottamista. Se on niiiiiin turhauttavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen huomannut arvojen vaihtelun lähinnä palelusta/hikoilusta. Ennen lääkitystä TSH oli korkeimmillaan 6,6 ja palelin herkästi, Thyroxin auttoi vaikka mun arvot ei oikeastaan kertaakaan ole olleet priimaa. Raskauden jälkeen olin hetken lievässä hypertyreoosissa ja silloin hikoilin ihan järjettömästi, toki imetys varmasti pahensi asiaa. Raskauksien aikana mun vointi on aina niin kaikenkattavasti huono etten osaa yhtään sanoa miten kilpirauhanen siihen liittyy.

 

T4V:hän laskee loppuraskauden aikana, viitearvotkin on silloin eri. Mulla oli viimeksi loppuvaiheessa T4V 10,8 vaikka TSH oli alle 1. Ja samalla annoksella kun jatkoin niin heti synnytyksen jälkeen olinkin hyperissä.

 

Pitäisikin taas ensi viikolla käydä labrassa. Mielenkiintoista nähdä miltä arvot nyt näyttävät, annosta on taas koko ajan nostettu ja silti TSH vain nousee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on niin vähän tästä asiasta kokemusta, ettei varmaan mitään pitäis kirjoittaa, kun en edes tiedä vaikuttaako oloon T4V vai TSH.

Mutta mulla siis alkuraskauskooma vaan jäi päälle, ei tullut mitään piristystä missään kohtaa. Samanlaista kuin mitä Airua tuossa kirjoittaa, mutta mulla ei niinkään fyysiseen puoleen vaikuta, pääkoppaan etupäässä.

Mulla se T4V oli ekassa mittauksessa 13 (12-22) ja seuraavan kerran se oli noussut 15. Tuossa välissä huomasi hetkellisesti tyroksiinin vaikutuksen, kun tuli semmoine  kirkas, selkeä ja pirteä olo, ja pääsi siitä omasta "kuplasta" ulos. Koko raskauden jatkunut alkuraskauskooma hävisi. Mutta sitä iloa sit kestikin vaan vähän aikaa, kun lääkemäärä liian pieni ja olo romahti totaalisesti, kunnes sitä nostettiin, jolloin taas piristyin, mutten enää niin paljoa.

Jännä nähdä mitkä on seuraavat kontrolliverikokeiden arvot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kilppari on kyllä siitä hankala, että sen kanssa saa ilman raskauttakin tasapainoa hakea joskus pitkään ja tosiaan sitten raskaus ja sen jälkeinen aika vetää homman vielä ihan omaan sfääreihinsä. Ei tietenkään kaikilla, mutta varmaan monella.

 

Se onneksi lohduttaa, että vauvalla on oma kilpirauhanen ja se jo toimii. :)

 

Mulla on toki mennyt yllättävän hyvin tähän saakka, kun arvot korjaantui ja asettui heti tyroksiinin alkaessa, mutta siitä huonosta voinnista on niin vähän aikaa, että muistan sen liiankin hyvin enkä to-del-la-kaan kaipaa sitä... Yyh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla arvot huonontuneet nyt rv27-31 välissä tuntuvasti, TSH on edelleen ihan ok eli alle 1, mutta T4V oli tippunut 15:sta 13:een. Arvasin sen kyllä olostakin ennen labroja... Ja onhan toi TSH myös muuttunut edellisestä ihan reippaasti. Annokseen ei äitiyspolin lääkäri puuttunut, käski mm. vähentää D-vitamiiniannosta ja syödä raskausvitamiinia (daa, syön jo). :D Eipä hän puutu myöskään mm. alhaiseen ferritiiniin.

Varasin vielä soittoajan yksityiselle mun "omalle" lääkärille, joka alunperin lääkkeet määräsi, kun olo alkaa nyt olla sama kuin ennen lääkitystä..

Sain tuolta toiselta lääkäriltä ohjeen nostaa annosta siten, että otan vanhan annoksen (0,1 mg päivittäin) lisäksi ma, ke, pe ja su 25 mikrogrammaa eli yhteensä viikkotasolla annos nousee 0,1 mg. Sanoi, että ko. nostosta ei välttämättä ole merkittävää hyötyä, mutta ei myöskään haittaa. Käski vähentää annoksen lisäyksen vain ke- ja su-päiville, mikäli tulee sydämentykytyksiä tai muita liikatoimintaoireita. Totesi, että raskauskin voi nyt oloja tehdä, mutta kun ei voi tietää niin on ok kokeilla nostoa, jos siitä olisi apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli nyt TSH 0,13 ja T4v 17,7. 6 viikkoa sitten oli TSH 3,3 ja T4V 19,5 ja neuvolalääkäri käski nostaa annosta 50 ug päivässä, nostin onneksi vain 25 ug. Nyt sain käskyn jatkaa entisellä annoksella ja kontrolli 8 viikon päästä mutta kevennän kyllä hiukan annosta, ajattelin vähentää kaksi 25 ug tablettia viikossa. Joo olen ärsyttävä potilas. :grin: Saan siis ohjeet terkkarin välityksellä enkä pääse itse neuvottelemaan lääkärin kanssa.

Edited by Punatulkku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain tänään vihdoin selville omat kilpparitulokseni nyt alkuraskaudesta. Mulla on siis nyt viime syksystä asti ollut annoksena 125 ug, ja ohjeen mukaan nostin sitä 25ug heti plussan saatuani. Nyt on mennyt siis se 150ug (1.5 aikuisten tablettia) raskauden alusta asti. Terkkari laittoi seulojen yhteyteen kilpparilähetteen, ja TSH oli 0.52 ja T4V 19.6. Oikeastaan hämmentävät arvot - toi TSH kun taitaa olla pilkulleen sama, mitä mulla oli viimeksi kontrolloitaessa puoli vuotta sitten, kun taas T4V noussut huikeasti, viimeksi se oli vain 15 ja risat. Ja toi vähän päälle 15 on siis korkein T4V-arvo, mitä multa on ikinä mitattu, ja sillä olo oli tosi hyvä, täysin oireeton. Oon tosi hämmentynyt, että raskauden vaikutuksen alaisena ja noin pienellä nostolla voi T4V hypätä noin.

 

Ed. selasinpa vähän taaksepäin, ja näköjään sama ilmiö kuin Blixenillä, tosin mulla se lääkitys on (ollut melko tasan 2v nyt).

Edited by Murkelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aloitettu vuoden vaihteessa kilpparilääkitys 25 mikrogrammaa lievään vajaatoimintaan. Tuolloin arvot olivat TSH 3 ja T4V 12,5. Reilussa kuukaudessa arvot muuttui siten, että TSH 2,06 ja T4V 15,2. Viime viikolla arvot oli TSH 2,13 ja T4V 14,7.

 

Tänään on rv 5+5 ja soitin neuvolaan. Kerroin lääkityksestä ja terkkari sanoi, että annos pitää nyt tuplata ja neuvola lähettää sitten verikokeisiin. En kertonut arvoista yhtään mitään, kun ei niitä kysellyt. Onko muita kehoitettu tekemään samoin ilman sen kummempia tutkimuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Todella yleinen ohje on, että heti plussan tultua annosta nostetaan 25 mikrogrammaa, mikä nyt sulla vaan sattuu tuplaamaan koko lääkityksen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka usein kilpirauhasarvoja tulisi seurata raskauden aikana kun vajaatoiminta on jo aiemmin todettu? Olen nyt raskaana 15+2 ja arvot otettiin pari kuukautta sitten muiden labrojen yhteydessä, mitään seurantaa ei ole ohjelmoitu vielä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä oon ymmärtänyt, että yleisen ohjeen mukaan kerta per kolmannes riittää. Tosin jos tulee heittelyä ja annosmuutoksia niin sitten on pakko katsoa useammin. Ja ne vasta-aineethan pitäisi myös katsoa, mutta sitä ei kyllä ainakaan neuvolassa täällä tehdä, polilla vain.

 

Multa on katsottu neuvolassa tosi usein, tyyliin 5-6 viikon välein, kun lääkitys alkoi sisätautien puolella sattumoisin just plussatestistä (vajis oli ollut jo kauan). En usko sen olevan kovin tyypillistä ja johtunee varmaan just tuosta, että lääkitys alkoi siinä kohtaa.

Edited by airua

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla otettiin kilpparikokeet rv10 muiden seulontojen yhteydessä, nyt on menossa 18. rv, seuraava neuvola on yli kuukauden päästä, eikä mitään puhetta ole ollut kilpparin seurannasta. Lääkäri totesi 2 viikkoa sitten vaan, että arvot on ihan priimaa. Thyroxin-lääkitys on ollut päällä 2 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pyytäisin tuossa kohtaa kokeet mahdollisimman pian ja etenkin sen T4V:n, koska se on sikiön toiminnalle tärkeää juurikin toisella kolmanneksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolme kertaa raskauden aikana lienee yleinen hoitosuositus. Osa lääkäreistä katsoo tosin useammin ja monet vaativatkin itse arvojen tarkistamista 6-8 viikon välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pyytäisin tuossa kohtaa kokeet mahdollisimman pian ja etenkin sen T4V:n, koska se on sikiön toiminnalle tärkeää juurikin toisella kolmanneksella.

Oliko tää mulle? :)

Mä siis nostin lääkitystä 25ug heti plussan saatuani, koska se oli ohje. Siinä rv10+4 otetussa verikokeessa TSH oli 0.5 ja T4V 19. Toi on reippaasti korkeampi T4V-arvo mitä mulla on koskaan tän kilpparihistorian aikana mitattu, edellisessä kontrollissa (n. puoli vuotta sitten) oli 15 ja risat, ja olin täysin oireeton.

Edellinen neuvola oli tosiaan tasan 2 viikkoa sitten, silloin oli lääkäri paikalla ja kommentoi vaan että arvot on priimaa. Terkka on ilmeisesti lomalla, ja mun on vaikea uskoa, että antavat lähetettä tosta vaan, kun arvot on hyvät, mitään oireita ei ole, eikä siitä ole ollut mitään puhetta. Työterveyteen mulla on tietty voimassaoleva lähete, että voi käydä tarkistamassa, jos alkaa siltä tuntua.

 

 

Ed: Seuraava neuvola on rv 23+0, silloin on oma terkkakin taas paikalla, että voi kontrollit kyllä ottaa puheeksi. Toi kolme kertaa raskauden aikana kuulostaa järkeenkäyvältä.

 

Ja tarkoitus nyt ei ole kuulostaa siltä, etteikö kiinnostaisi/tai etten välittäisi, mutta mun on vaikea uskoa, että T4V-arvo olisi siinä parissa viikossa testistä 2. kolmannekselle siirryttyä romahtanut, eikä tosiaan ole mitään oireita, mitkä viittaisi laskusuuntaan.

Edited by Murkelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

No juu, en mäkään sitten kokisi tarvetta, etenkään kun nosto on tehty ja vointi hyvä. :) Itsellänikin T4V:n lasku 16:sta 13:eenkin todella tuntui ja tajusin siitä mennä aiemmin labraan, oma olo on tietenkin myös tärkeä mittari.

 

muoks. Niin ja ne huonon T4V:n seuraamuksethan näkyy tutkimusten mukaan vain tyyliin 10% huonoimmilla arvoilla (alueesta 9-19) olevilla. Eli sitten saa olla tosiaan jo hyvin alhainen arvo.

Edited by airua

Share this post


Link to post
Share on other sites

Semmonen vaan vielä, että vaikkei mulla lääkitystä olekaan enkä oo vertailukelpoinen, niin mulla ainakin ne priima-arvot (tai liikatoiminta) on ollu vaan alkuraskaudessa, eli siinä vaiheessa ku hcg huitelee pilvissä (eli varmaan se hcg nostaa ne arvot niinku joissain lähteissä lukee alkuraskaudesta). Sen kymppiviikon jälkeenhän se hcg alkaa romahtaa ja onko nyt 15 viikon jälkeen jo taas aika matala, eli sen vaikutus lakkaa, ja sitte ainaki mun arvot on taas palautunu normaaleiksi. Sain eilen ruinattua terkan pyytämään mulle kilpparikontrollin, tarkistetaan nyt vielä että ei oo menny vajiksen puolelle takas, ku ennen raskautta se tsh oli jotain 3.28 ja t4v mulla aina joku 11-12 (paitsi alkuraskauksissa on ollu 17-19). Sitte jos nyt on kaikki mittauksissa hyvin niin suostun rauhoittumaan, että ei tarvi enää mitata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0