Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus

368 posts in this topic

Vieläkö täällä on raskaana olevia, joilla vajaatoiminta? 

Itse olen ollut joka raskaudessa kilpparilääkityksellä vajaatoiminnan takia. Nyt pari viikkoa sitten sain jälleen kerran lääkityksen, kun tsh oli 5,98. T4v ei mitattu, joten siitä ei tietoa. Ja nyt neljännessä raskaudessa tuo tsh on ollut korkein muihin verrattuna. 

Mäpäs kysyn täällä, mulle alotetaan nyt tän raskauden aikana kilpirauhaslääkitys, koska mulla toinen arvo oli ylärajalla? Onko sillon siis liika-vai vajaatoimintaa? ei sanottu et kumpi arvo, ku sanottiin vaan et toinen arvo!

Ei oo koskaan aiemmin ollu siis mitään lääkitystä ja aiemmissa verikokeissa tulokset olleet lähellä vajaatoiminnan rajaa..

edit: en oo siis vielä lääkkeitä hakenu*

Edited by Tepsa

5 hours ago, Tepsa said:

Mäpäs kysyn täällä, mulle alotetaan nyt tän raskauden aikana kilpirauhaslääkitys, koska mulla toinen arvo oli ylärajalla? Onko sillon siis liika-vai vajaatoimintaa? ei sanottu et kumpi arvo, ku sanottiin vaan et toinen arvo!

Ei oo koskaan aiemmin ollu siis mitään lääkitystä ja aiemmissa verikokeissa tulokset olleet lähellä vajaatoiminnan rajaa..

edit: en oo siis vielä lääkkeitä hakenu*

Jos TSH on ylärajalla, on vajaatoimintaa. Jos T4V on ylärajalla, on liikatoimintaa. 

TSH on aivolisäkkeen tuottama hormoni, joka nousee, jos kilpirauhanen ei toimi kunnolla. Aivolisäke yrittää tuolla kertoa kilpirauhaselle, että vapaata kilpirauhashormonia (T4V) tarvitaan lisää. Jos kilpirauhanen ei tottele, aivolisäke piiskaa lujempaa eli TSH nousee. Yleensä tällöin myös T4V on matala.

(Liikatoiminnassa kilpirauhanen käy ylikierroksilla, eli T4V on korkealla, ja vastaavasti yleensä TSH on tosi pieni, kun aivolisäkkseen mielestä pienempikon T4V:n määrä riittäisi.)

^Kiitos vastauksesta!

Kyllä mä luulen että se on toi TSH joka on ylärajalla, koska aiemmissa kokeissa oltu lähellä vajaatoiminnan rajaa.

Huomenna käydä apteekissa, josko resepti ois tullut ja sais ne lääkkeet. Muuta en tiedä lääkkeestä kuin että 1tabletti 4krt/viikossa

@Tepsa Todennäköisesti kyse on vajaatoiminnasta, koska raskaus karkeasti sanoen laskee T4v:tä ja nostaa TSH:ta. Eli liikatoiminnan ollessa kyseessä arvot paranevat ja vajaatoiminnassa huonontuvat.

Edited by Minni-

^Sitä se todennäköisesti on..

mulla kuitenkin jo ennen raskauttakin ollu jompikumpi arvoista lähellä vajaatoiminnan rajaa ja muutama vuosi sitten ultralla todettu kilpirauhas normaalia pienemmäksi, joka voisi tarkoittaa vajaatoimintaa.

On mulla ollutki tässä sellasta väsymystä ja vetämätön olo, jotka aatellu kuuluvan raskauteen, kädet ja jalat on kylmät jatkuvasti (oon siis netistä tutkinu nuita oireita, jo useamman vuoden ajalta..)

Vajaatoiminnasta tosiaan oli kyse. Tänään otin ekan thyroxin 25mikrog. Ja nuita sit joka toinen päivä ottaa. Ja noin kolmen viikon päästä onkin sit jo verikoe aika..

Onko muilla kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla ollut raskaudessa verivuotoa?

Ku eikö kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa keskenmenoja alkuraskaudessa, nii voiko se se myös aiheuttaa pitkin raskautta tulevaa verivuotoa?

Kysyin tuota lääkäriltä, mut se oli vähän sitä mieltä että ei voi, muuten ku et se kilpirauhasen vajaatoiminta kuivattaa niitä limakalvoja jotka sit saattaa vuojella.

Mulla siis pitkin raskautta tullut verensekaista vuotelua ja nyt viimepäivinä ihan verivuotelua (nyt rv23+0), mitään syytä en ole vielä vuoteluille saanut!

Lisäys; että lääkityshän mulla nyt on tuohon vajaatoimintaan, mut sen toimivuudesta ei ole vielä tietoa, kävin tällä viikolla kontrolliverikokeissa ja ens viikolla kuulen vastaukset..

Edited by Tepsa

En ole ikinä kyllä vajiksen sairastamisen piikkiin asiaa laittanut, mutta viimeisin neljästä raskaudestani, ainut jossa kilpparilääkitystäkin piti nostaa arvojen heittelyn takia, oli sellainen että vuodin verta muutamaan otteeseen. Muistaakseni kyllä joka kertaa edelsi myös seksi, että mulla tosiaan oli limakalvoissa ongelmaa.

No, mulla oli ollut lääkehoito vajikseen päällä melkein 2 vuotta siinä vaiheessa, kun plussasin esikoisesta, eikä mulla ollut siinä raskaudessa minkäänlaisia vuotoja.

En jaksanut ketjua nyt selata.. Missä vaiheessa olette nostaneet lääkitysta? Kävittekö ensin kontrolliverikokeissa vai heti plussattua?
Minä taisin viimeksi heti plussan jälkeen nostaa, mutta nyt en ole nostanut. Toisaalta mulla on nyt ollut jo pitempään parempi vointi, kuin viimeksi oli (siis aikana ennen raskautta ja alkuraskaudessa).

@Murkeloa: komppaan @Anastacia: heti plussan jälkeen nosto 25 mikrogrammaa PÄIVÄSSÄ. Alkuraskaudessa kannattaa tarkistaa TSH, samoin keski- ja loppuraskaudessa. Tavoite olis TSH alle 2.5 ensimmäisen kolmanneksen aikana ja alle 2.5-3 keski- ja loppuraskaudessa.

Edited by sarvis

Kiitos vastauksista! Teen annosnoston huomisesta alkaen. Neuvolaan soitin tänään ja se sanoi ihan samaa.

Mä nostin heti ja siitä huolimatta TSH oli noussut ekalla kolmanneksella 0.85  -> 3.1. Sit nostettiin taas 25 mikrogrammaa.

On 12.10.2018 at 1:53 PM, sarvis said:

@Murkeloa: komppaan @Anastacia: heti plussan jälkeen nosto 25 mikrogrammaa PÄIVÄSSÄ. Alkuraskaudessa kannattaa tarkistaa TSH, samoin keski- ja loppuraskaudessa. Tavoite olis TSH alle 2.5 ensimmäisen kolmanneksen aikana ja alle 2.5-3 keski- ja loppuraskaudessa.

Mua niin harmittaa kun en pitänyt puoliani vaan uskoin kesälääkäriä, joka oli sitä mieltä että aiempaa kontrollia ei tarvi kun "arvot on ollut ihan hyvät". Nostin lääkitystä sen 0,025 heti plussasta, rv 8 tienoilla tsh oli 1,7. Ja sitten tosiaan seuraava koe vasta rv 26... jolloin tsh 3,5. Ei toki mikään hälyttävän huono mutta parempikin ois voinut, ja olis ollut kiva tietää miten siinä välivaiheessa on mennyt.