Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus

383 posts in this topic

Mulla todettiin nyssitte tänään kilpirauhasen vajaatoiminta... Lääkitys alkanee ensi viikolla. Ne jotkut vasta-ainetestit pitää ottaa ensiks vielä... Oon aiemmin sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta se parani kymmenisen vuotta sitten sellaiseksi, etten tarvinnut enää hormonilääkettä. Lääkitystä syödessänikin mun annos oli vain 0,025mg eli nk. lasten annos.

 

Kummassakaan aiemmassa raskaudessani en oo lääkitystä tarvinnut. Nyt sitten vasta rv:lla 29+2 (eli tänään) todettiin tää vajari, ja tein just sen mitä ei kannattais tehdä, eli googlasin äidin kilpparivajaatoiminnan mahdollisia vaikutuksia sikiönkehitykseen... Noooohh, en mieti niitä nyt, tärkeintä keskittyä kuntoon tulemiseen. Ennakoivia supistuksia on ollut paljon, oon joutunut käymään kerran jo synnärillä supistustenestopiikilläkin. Rupesi mietityttämään, voisiko tää vajaatoiminta nyt olla ihan syynä voimakkaaseen supistelutaipumukseeni? Toisaalta sitten taas, mulla on kaks aiempaa raskautta menny kumpikin yli lasketun ajan, esikoinen syntyi 2 päivää ja kuopus vasta 16 päivää lasketun ajan jälkeen... Jostain muistan joskus lukeneeni, että odottavan äidin kilpirauhasen vajaatoiminta saattaa haitata sen synnytyksenkäynnistyssignaalin kulkeutumista lapsesta äidin aivoihin, jolloin synnytys joudutaan usein käynnistämään. Mulla ei kumpikaan aiempi synnytys aiemmin oo käynnistynyt spontaaneilla supistuksilla, vaan ensimmäisestä vesien menolla kotona ja toisesta kalvojen puhkaisulla sairaalassa, tosiaan reippaasti yliaikaisena tää jälkimmäinen.

 

Nyt mun kohdallani rupee oleen siis jo kova kiire saada lääkitys ja tyroksiinitasot kuntoon, kun vauvan aivothan kehittyvät kovaa tahtia juuri näinä viimeisinä viikkoina... Ainakaan pienikokoista vauvaa en vajarini takia ole saamassa, kun rv 26:lla vauvan kokoarvio vastasi 27-28-viikkoisen kokoista. Tässä kolmannessa raskaudessa mulle on kyllä kertynyt enemmän painoa kuin aiemmista (nyt 11 viikkoa ennen laskettua aikaa on tullut yhteensä jo n. 13kg), oon ollut melko väsyksissä ja hajamielinen. Hiustenlähtöä tai normaalia voimakkaampaa ihon kuivumista en oo huomannut. Tuon väsymyksen oon laskenut ihan elämäntilanteesta, kahden isomman lapsen hoidosta, matalasta verenpaineesta ym. johtuvaksi. Mut ihan hyvä nyt että tuli tää uudelleenlietsoutunut sairaudentila ilmi, niin pääsee (ehkä) vaikuttamaan vielä syntymättömän lapsen terveyteenkin, jos lääkitys saadaan kohdilleen...

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

^onko sulla otettu noissa aiemmissa raskauksissa koskaan kilppariarvoja, vaikka sulla ei lääkitystä vajikseen olekaan ollut? Kun jotenkin luulis, että ne ottais ne varuilta, vaikkei sulla lääkitystä olekaan enää ollut, kun kumminkin oot joskus vajista sairastanut. Toivotaan, että vauva on ihan kunnossa. Aika paljon kai on semmoisia, joilla on vajaatoiminta raskauden aikana eikä sitä koskaan saada kiinni raskauden aikana ja silti syntyy täysin terveitä lapsia.

 

Mulla on seurattu kilppariarvoja aika harvakseltaan raskauden aikana. Täällä on kai semmonen käytäntö, että jos ei annostukseen tartte tehdä nostoja, niin arvot otetaan alkuraskaudessa, rv 20 ja rv 30. Viimeksi mulla oli TSH 1,01 ja T4V 16,5 eli vielä ihan ok. Varmaan keskiraskauden lääkärissä saan taas lähetteen verikokeisiin. Ajattelin kyllä käydä niissä vähän ennen tuota rv 30, kun ennen tuota edellistä mittausta TSH oli 0,42 muistaaksini ja T4V yli 20.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kans vajaatoiminta. Hoito on ollu mitä on kokoajan. Alunperin ruinasin itselleni lääkityksen TSH arvon ollessa 7,5. Sen jälkeen se pysytteli vuosikausia 3,6-4,0 välillä eikä kukaan ottanut kantaa. Ehkäisyä meillä ei ollut vuosiin. Viime kesänä hermostuin. Menin muissa asioissa työterveyteen ja satuin osumaan yleislääketieteen erikoislääkärille. Kysäisin samalla noista arvoista ja hän nosti annostusta. Olin siihen asti syönyt 0,025 tabuja kaks päivässä. Nyt annos nostettiin kolmeen. En tiedä oliko asialla vaikutusta mutta 1,5 kk päästä olin raskaana. Nyt syön 0,1 tabun päivässä ja arvot on pysyny hyvänä.

 

Viimeisin kokemus tk:Sta oli kun sairaanhoitajalta soittelin tuloksia ja hänen mielestään arvojen ja minun kertoman mukaan lääkitystä olisi pitänyt nostaa. Sain ajan lääkärille joka tuumasi kaiken olevan kunnossa ja kehoitti tulemaan vuoden päästä uudestaan. Tää oli just ennen sitä työterveyskeikkaa.

 

Raskauden jälkeen koitan terveyskeskuksesta kaivaa lääkärin, jota kiinnostaa hoitaa vajaatoimintaa. Jos ei löydy, käännyn yksityisen puoleen.

 

Raskauden aikana ei ole nyt kiloja kerääntynyt. Neuvola epäili kun lääkitys on kohdallaan niin alkaa vihdoin ylipaino tippua. Yrityksistä huolimatta se ei ennen raskautta tippunut mihinkään vaikka mitä teki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^onko sulla otettu noissa aiemmissa raskauksissa koskaan kilppariarvoja, vaikka sulla ei lääkitystä vajikseen olekaan ollut? Kun jotenkin luulis, että ne ottais ne varuilta, vaikkei sulla lääkitystä olekaan enää ollut, kun kumminkin oot joskus vajista sairastanut.

Joo, on otettu molemmissa aiemmissa raskauksissa ainakin TSH-arvo heti alussa. Thyroxin ja puolivuosittaiset kilppariseurannat oltiin just keretty lopettaa silloin, kun aloin odottaa esikoista. Arvot olivat raskausaikoina normaalit, eikä mulla ollut mitään vajaatoiminnan oireita. Olin myös tullut raskaaksi lähes välittömästi ehkäisyn jäätyä pois. Eipä tätä kolmattakaan vauvaa varsinaisesti yritetty, vaan sai alkunsa heti kierukan liikuttua pois paikoiltaan... Eli mulla tää vajari ei näytä hedelmällisyyteen ainakaan kovin radikaalisti vaikuttavan. Se nyt tuli mieleen, kun kohta 8 vuotta täyttävällä esikoisellani on diagnosoitu tuo Aspergerin syndrooma, että voisikohan se jotenkin johtua tästä mun epänormaalista kilpparin toiminnastani.:( Pahimmillaanhan äidin vajari aiheuttaa neurologisia ongelmia lapselle... Älykkyydessä tytöllä ei toisaalta ole mitään vikaa. Muuten ovat tosi terveitä ja reippaita olleet molemmat lapseni, eikä heillä kummallakaan oo ollut viitteitä hypotyreoosista. Toivottavasti tää pieninkin ois saanut säästyä isommilta ongelmilta... No, ens viikolla alkaa lääkitykseni ja sen näkee mitä tästä tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vaikka noita riskejä tosiaan onkin olemassa lasta kohtaan, niin kilpparin vajaatoimintaa sairastaa ainakin lievänä lähteestä riippuen jopa 30-80 % ihmisistä. Se on melkoinen määrä, joten mukaan mahtuu varmasti monta odottavaa äitiäkin. Luulen myös, että vaikka olisikin raskausaikana vajaalla, niin silti ei ole automaatio, että lapselle tulee jotain. Jälkeenpäinhän niitä on hankala selvittääkään, mistä mikäkin lapsen vaiva johtuu, mutta pitänee koittaa ajatella jotenkin niin, että meille on jaettu nämä kortit ja näillä mennään.

 

Musta tämä on hyvin mystinen sairaus, koska selviä oireita eikä aina diagnostiikkaakaan tunnu olevan olemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista Nadda. :) Tuo on musta just hyvä asenne, että näillä korteilla pelataan mitkä on jaettu. Eipä sitä joka tapauksessa kaikelta pysty lastaan varjelemaan, vaikka kuinka haluaisikin. Eletään mitä vastaan tulee ja toimitaan rennoin mielin, parhaamme mukaan. Ovat kyllä mystisiä hommeleita varsinkin nämä hormoneihin liittyvät sairaudet, kun ei niistä oikein kukaan tunnu kunnolla selkoa ottavan. Nää kilpparijututhan saattaa kertoa jostain tietynlaisesta epätasapainosta kehossa, jonka vois ehkä jollain lailla muutenkin korjata kuin hormonilisällä.

 

Mun kilpirauhasen vajaatoimintani on nyt sitten tarkentunut jonkinlaiseksi lieväksi muodoksi, eli vasta-aineita multa ei löydy. TSH on ollut viikon sisään 4.8-3.2. Tänään sovittiin neuvolalääkärin kanssa, että aloitetaan Thyroxin 0,025mg kokeiluun neljäksi viikoksi, sitten tarkistetaan arvot uudelleen. Tuo sama minipieni "lasten annos" mulla olikin käytössä muutaman vuoden ~10 vuotta sitten, ja se riitti pitämään arvot normaaleina ja olonkin ihan hyvänä. Mulla onkin nyt ihan toiveikas mieli, että eiköhän tää tilanne tästä taas aika helpolla tasaannu. Väsymyskin voi vähän väistyä, jos aloitan tuon pienen hormoniannoksen. Rv 30 alkoi tänään, ja neuvolan lääkäri kovasti mua rauhoitteli, ettei näin lievä vajaatoiminta varmastikaan ole vahinkoa vauvalle ehtinyt tehdä.

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs ootte mieltä, satuin tänään vahingossa kyselemään omista arvoistani neuvolassa, näkyi siinä samalla...

Viikkoja on tänään 22+0

 

Eli Tsh oli 2,12 mikä vaikuttaa siis ihan ok arvoilta mutta T4V on 11 ja se on alarajoilla. Valitin neuvolassakin kun väsyttää koko ajan ja paleltaa mutta neuvolan ja tkn mukaan arvot ok kun ovat viitteiden puolella :(

Äidilläni on vajaatoiminta ja itselläkin oireita. Oon jo Radin akia sisätautipuolella diabeteshoitajalla, Koksissa ei äp osaa tehdä eikä sanoa yhtään mitään, pauhasinkin yhden pskn lääkärin touhuista koko neuvolakäynnin ajan... Yritän huomenna saada sisätautipolille aikaa lääkärille, voisi samalla ottaa puheeksi tuon T4Vn.

 

Oonko ymmärtänyt oikein että voisi viitata vajaatoimintaan, vaikka arvot kuin olisi viitteiden sisäpuolella? Olo taas on kurja eli sen puolesta alan kallistumaan sille kannalle että jokin on vialla. Ei olo kuuluisi normaalisti olla näin vetämätön :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sleeping sun mulla oli arvot tsh 2,16 ja t4v 12 kun marssin yksityiselle endokrinologille ja sain lääkityksen. Kovasti sukutaustaa meilläkin kilpparin vajaatoimintaan ja mulla paljon oireita. Nyt oon viikon syöny ja odottelen vaikutusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Voi olla vajaatoimintaa (alkavaa/lievää), vaikka arvot olisivatkin vielä rajoissa, koska oireita kuitenkin on. Toivottavasti pääset eteenpäin tutkimuksiin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^tuo viitearvoihin tuijottaminen on niin raivostuttavaa. Vaikka sun TSH on vielä ok-tasolla niin tuo T4V on kyllä aika matala. Ja vielä jos on oireita, niin kyllä vois olla apua lääkityksestä. Tuo on vaan niin tuttua, että lääkärit ei osaa hoitaa vajista oikein vaan tuijottavat liikaa noita viitearvoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa muuten huolehtia siitä, että kilpirauhasarvoja katsotaan myös synnytyksen jälkeen. Mä ihmettelin pahenevaa väsymystä ja saamattomuutta, pistin sen jonkun babybluesin piikkiin. Kun sain arvojen mittauksen vängättyä terkkarista toukokuulle, ne olivatkin huonommat kuin koskaan aiemmin. Annoslisäyksen jälkeen alkaa taas elämä voittaa ja voimat palata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Komppaus.

 

Meikäläisellähän kilppari oli koko raskauden huonossa kunnossa vaikka lääkitystä nostettiin jatkuvasti... synnytyksen jälkeen en saanut laskettua enää annosta ja nyt näyttääkin siltä, että kilppari prakasi totaalisesti raskausaikana ja nyt menee +55-61,25 mikroa siihen mitä viime vuonna samaan aikaan eli ylläpitoannos on minimaaliset 206,25- 212,5mg tähän aikaan vuodesta. :rolleyes:

 

Viitteistä edelleenkin sen verran, että meikäläinen diagnosoitiin arvoilla 3,7 ja 15,9 eli nätisti oltiin viitteissä, mutta tuo oli riittävä estämään raskautumisen. Lääkityksen saatuanihan sitten tulin raskaaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tähän kommentoisin, että aina ei mene niin, että lääkitys aloitetaan, vaikka arvot olisivat alarajoilla.

 

Itse olen vasta kuumeilija ja yrittäjä (tjottailija), mutta gyne otatti kilpparikokeet, koska mulla oli kiertohäiriöitä. Samalla otettiin prolaktiini. Gyne tulkkasi tulokset niin, että on aihetta mennä erikoislääkärille.

 

Prolaktiini oli ok, samoin S-TSH (alle 2), mutta S-T4-V oli jotain 9 (viite 10-21). Olen täältä palstalta lukenut, että tuo vapaa tyroksiini pitäisi olla viitearvon yläkolmanneksessa raskauden mahdollisuutta ajatellen. No, endokrinologi oli kuitenkin sitä mieltä, että kaikki ok, vaikka oireitakin (palelu, väsymys, lihasjäykkyys) on. Varmuuden vuoksi endo päätti vielä otattaa tarkemmat kokeet eli vasta-aineet ja T4-V:n dialyysimenetelmällä, jotta joku koemenetelmävirhe suljettaisiin pois.

 

Näistä tarkemmista kokeista endo totesi, että edelleen kaikki ok. Myös prolaktiini tuki tätä, koska tuloksethan viittaisivat aivolisäkeperäiseen vajaatoimintaan, jolloin prolaktiinikin (jota aivolisäke säätelee) pitäisi olla pielessä. Oireita pohtiessa lääkäri tuli siihen tulokseen, että ne ovat stressiperäisiä (stressihormonin aiheuttamia). Tyydyn omalta osaltani tähän ja painelen takaisin lääkärin pakeille, jos vauvaa ei ala kuulua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuota... siis tyroksiinitasot alle viitteen ja endon mielestä se on ok?! Vaihtaisin lääkäriä, sekaisinhan se on. (TSH:si indikoi kyllä sitä, että aivolisäke ei toimi kunnolla ja T4 indikoi sitä myös eli aivolisäke ei tuota riittävästi TSH:ta kertomaan kilpirauhaselle, että sitä hormonia pitäisi saada lisää nyt heti.)

 

Ihan noin ohimennen mainiten hypotyreoosi voi olla fataali sairaus. Se vain ikävä kyllä oireilee niin, että se aiheuttaa toisia sairauksia (koska elimistö ei toimi normaalisti), jotka sitten saattavat viedä hengen.

Ja vaikka raskaus noilla arvoilla onnistuisikin niin älyllisen kehistyvammaisuuden riski on olemassa (sekä kohonnut keskenmenoriski). Noin suuremmihn pelottelematta.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkäri selitti asiaa niin, että jossain kohtaa tuota säätelyä (aivolisäke-kilpirauhanen-munasarjat) tapahtuu se "jarrutus" ja oli sitä mieltä, että kohdallani se on tuossa vapaan tyroksiinin kohdalla.

 

Jos vaihdan lääkäriä, pitäisi vaihtaa lääkärikeskusta (yksityinen). Toin kyllä esille vauvatoiveet ja tuon sen, että raskautta ajatellen arvon pitäisi olla ennemmin yläkantissa, mutta lääkäri ei ollut huolissaan.

 

Toisaalta palelu on helpottanut, kun stressi on helpottanut (menimme mieheni kanssa naimisiin huhtikuussa eli häiden järjestelyyn meni aikaa ja ajatuksia syksystä lähtien), väsymys aaltoilee (nyt syynä voi olla pms tai siitepölyt), lihasjäykkyys on helpottanut viime vuoteen verrattuna (kävin talvella salilla eli viime kesään verrattuna kunto on parempi ja pyöräily sujuu huomattavasti helpommin), joten en usko itsekään enää kilppariongelmiin.

 

Mutta mutta... Katsotaan, miten oireet jatkuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika usein sairastunut kilpirauhanen oireilee aaltomaisesti, kunnes sitten joskus jossain välissä tulee se raja vastaan jolloin on suunta tasaisesti alaspäin eli kannattaa pitää itseään silmällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja toisaalta lääkitys on tosi helppo keino vaikuttaa niihin vähäisiinkin oireisiin. Lääkitys myös pitää huolen siitä, että kropassa on riittävästi tyroksiinia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin... vielä kun keksisi mistä sen lääkityksen saisi, kun Koksissa ei endokrinologi suostu sitä määräämään... yksityiselle kait sitten mutta ei oo rahaa. Kiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oonko mä selvinnyt jotenkin erityisen "helpolla" näistä tutkimus- ja hoitokuvioista, kun ihan neuvolalääkäri vaan mulle kirjoitti Thyroxinin? Päätyvätkö ihmiset nykyisin yleensä endokrinologille ennen diagnoosin + lääkityksen saantia? Oon popsinut 0,025 mg tyroksiinia nyt kuukauden verran ja on olo kyllä kohentunut kohisten. Pää ei enää yhtä "sumuinen" kuin aiemmin ja koen pystyväni mm. seuraamaan keskusteluja helpommin. Välillä on suuria uupumuksen päiviä, jolloin ei meinaa kättä jaksaa liikauttaa, mutta olosuhteitten pakosta tulee uupuneenakin tehtyä asioita ja paljon. Kuitenkin oon kokenut oman oloni paljon paremmaksi ja pirteämmäksi jo näinkin pienellä annoksella tyroksiinihormonia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itse tappelin vuosia saadakseni hoitoa. Menin sitten yksityiselle ja voilá.

 

Sleeping Sun: riippuen vähän lääkäristä saattaa kelpuuttaa julkisen labrat eli tuurilla säästyisi se satanen. (Jps asut pk-seudulla niin pari sivua taaksepäin olen maininnut kuka meikäläistä hoitaa. ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mä sain lääkityksen, vaikken olisi halunnutkaan. :girl_haha: Minä siis itse ajattelin, että tulen toimeen ilmankin, mutta neuvolalääkäri määräsi lääkkeet ihan arvojen perusteella toisen lapsen syntymän jälkeen, jolloin TSH oli 5-6 ja T4V jotain 11. Itse en ole siis nähnytkään endokrinologia enkä sinne sittemmin päässytkään, vaikka olisi ollut kiva selvitellä tätä tarkemmin asiantuntijan luona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain julkisella puolella lääkityksen siinä vaiheessa, kun toinen kilpirauhanen oli poistettu ja TSH meni yli viitteen. Olosuhteiden pakosta mulla vaihtui lääkärit tuolloin aika tiheään tahtiin ja jokaisella oli oma käsityksensä siitä, mitkä olisivat tavoitearvot. Musta hupaisin oli lääkäri, joka sanoi, että kun tuolloin TSH:n ylärajana oli 5, mun tavoitearvoni olisi 2,5, joka olisi soppelisti keskiarvo. :grin:

 

Hakeuduttuani yksityiselle on enemmän alettu kiinnittää huomota mun vointiini sen sijaan, että katsottaisiin pelkästään laboratorioarvoja. Muistelisin, että lääkäri joskus sanoi, että 0,5 mg: annos (joka siis aikoinaan mulle riitti) on sellainen, että ihan normikansalainen, jolla ei ole kilpirauhasongelmia, voisi sellaisen päivittäin napsia eikä siitä olisi mitään haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös 0,5mg ole sama kuin 500µg? :grin: (Olen hitusen väsy.)

 

Olen kuullut sellaistakin teoriaa, että terve kilpirauhanen osaisi vähentää hormonituotantoa jos elimistöön tuotaisiin ulkopuolelta tyroksiinia/ tyroksiiniksi metaboloituvaa kamaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös 0,5mg ole sama kuin 500µg? :grin: (Olen hitusen väsy.)

Joo, niinhän se on. Että kokeillaan sellaisella kevyellä annostuksella alkuun. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0