Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus

383 posts in this topic

Mä olen saanut aina hyvää hoitoa kilpparin vajaatoimintaan liittyen. Senhän löysi multa tk-lääkäri kun oltiin hakeutumassa lapsettomuushoitoihin, määräsi toki heti lääkityksen. Tämän lääkityksen tuomat arvot olivat hyvät normi ihmiselle mutta ei riittävät lapsettomuushoidoissa käyvälle joten lapsettomuushoitojen alettua lääkitystä nostettiin ja arvoja tarkkailtiin hoitojen aikana useasti ja lääkitystä nostettiin aina tarpeen mukaan. Nyt kun olen raskaana, arvot on otettu neuvolan puolesta muistaakseni kaksi kertaa ja molemmissa on ollut hyvät lukemat. Kerran vielä otetaan ja sitten vielä synnytyksen jälkeen. En ole kokenut mitään tarvetta lähteä erikoislääkärin puheille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka oon saanut heti helposti diagnoosin + reseptin julkiselta puolelta tassuun, niin mua kyllä kiinnostaisi päästä endon luo selvittelemään, mistä mun kohdallani tää vajaatoiminta mahdollisesti johtuu... Jokunen vuosi sitten (oisko ollut 5v. sitten? Ainakin kuopus oli vielä vauva tuolloin) kävinkin sisätautilääkärin vastaanotolla kaliumin romahtelutaipumuksen + sydänoireitteni vuoksi. Tällöin multa tutkittiin verestä mm. kaikki mahdolliset lisämunuaisarvot mitä keksittiin. Mitään selkeää sairautta tai syytä kaliumarvojeni romahtelulle ei löytynyt. Jonkinmoinen epätasapainotila kehoni hormonitoiminnassa vaikuttaa olevan, joka sitten vaikuttaa ihan tuohon suolotasapainoon ja sydämen toimintaankin... Noh, jospa nyt tyroksiinilisällä jotain tasaantuisi. Voihan olla, ettei korkeimmankaan koulutuksen saanut erikoislääkäri osaisi sanoa kehoni prakaamisesta juuta eikä jaata muuten kuin todeta tänhetkisten tutkimustulosten perusteella, mitä ongelmaani voidaan koettaa korjata lääkkein. Itse ongelmaahan (tai sen aiheuttajaa) tämä hormonilisä ei poista. Kokonaisvaltaisen lääkinnän + hoitamisen kannattajana haluaisin aina kyllä sekä omalla kohdallani että tulevaisuudessa myös lasteni mahdollisten vaivojen kohdalla perinpohjin selvittää, mistä missäkin terveysongelmassa oikeasti on kyse ja miten ne voisi pyrkiä parantamaan ilman jatkuvaa ylläpitolääkitystä, joka vain lieventää niitä oireita... Tokikaan ihan kaikki sairaudet eivät loppuvaiheessaan enää parannettavissa ole. Mutta mua kyllä kiinnostaa, että mikä kehossani todella on pielessä, kun välillä noita suolotasapainojen heittelyjä ja välillä vajaalla käyvä kilppari, sekä vaihtelevasti kasa muita epämääräisiä oireita, joista ei ole varsinaiseksi sairaudeksi asti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vajishan saattaa vaikuttaa lisämunuaisen toimintaan, joka taasen ei aina näy verikokeissa.

 

Ja esim. oma endoni, joka on viisas mies diagnosoi oman vajikseni tuntemattomasta syystä johtuvaksi - sittemmin on käynyt ilmi, että tätä on suvussa ja taipumus on jopa niin "voimakas", että niehiltäkin löytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kilpirauhasen vajaatoiminnan alkuperäähän tai laukaisevaa tekijää ei voida selvittää. Ainoastaan se voidaan katsoa, millaista tyyppiä vajaatoiminta on: esim. johtuuko aivolisäkkeestä vai kilpirauhasesta itsestään.

 

Minäkin olisin endokrinologille halunnut mennä, mutta toisaalta pääsin tk-lääkärin kanssa yhteisymmärrykseen sen jälkeen, kun kilpirauhanen oli ultrattu ja kaikki mahdolliset verikokeet otettu, ja jolloin lääkäri saattoi todeta, että kyseessä on autoimmuunityreoidiitti eli kilpirauhasen tulehduksesta johtuva vajaatoiminta. Sitä hän ei pystynyt sanomaan, milloin tämä on minulla alkanut ja mikä kaikki vajaatoiminnasta voi johtua (esim. hidas pituuskasvu murrosiässä ja lapsena).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni endokrinologin kautta sen takia että oon RaDin takia sisätautipuolella seurannassa niin diabeteshoitaja konsultoi lääkäriä osastolta... Mä oon Koksin alueelta eli Kymenllaaksosta joten aika tavalla se tyssää täällä tuohon että sairaala ei suostu hoitamaan, tk meinaan tuijottaa kotikunnassa samoja arvoja eivätkä tee mitään kun ovat vielä viitteiden sisäpuolella. Yksityisiä on huonosti ja rahatilanne se etten pääse siellä käymään. Siks mua vähän syljettääkin :(

 

Mut ehkä tää jossain vaiheessa joko pahenee tai sitten tilanne muutamaksi vuodeksi ohi kun synnytys ohi. Potuttaa vaan kun on väsy olo koko ajan eikä mitään jaksa...

Suvussa on vajaatoimintaa eli ei yllättänyt yhtään että jotain heittelyä on jo... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi metodi on väsytystaktiikka. Ahdistelet julkista puolta niin kauan, että saat kokeilulääkityksen (ja tuosta sukurasitteesta kannattaa mainita jos et ole jo maininnut). Tämä tepsi isosiskolleni (meillä on siis perheen kaikilla naisilla vajis - ja mahdollisesti olisi veljellänikin jos ei polttaisi :grin:).

 

Jos synnytyksen jälkeen tulee asiaksi diagnosoida lapsivuodemasennus niin vaadi ensin kilpirauhaslääkitys kokeiluun sillä vajis aiheuttaa masennusta ja raskaus ja synnytys kun tuottavat kilpparille rasitusta jo muutenkin eikä pieni vauva hoidettavana auta asiaa yhtään.

Itselläni alkaa nyt vasta olemaan olo normaali vaikka annos on ollut sama kuin loppuraskaudessa.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoittelinkin aiemmin seonneista kilppariarvoista raskauden aikana. Nyt annosta nostettu 0.1 mg ja TSH 1.31, T4V 11. Kummallisinta tossa oli se, että T4V laskenut vaikka annosta nostettu? Vai kuvittelenko vai? Lääkärin kanta oli, että kaikki hyvin kun TSH on laskenut :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nonni, mulla oli TSH sit vaan noussu sen 1,5 kk aikana kun olin Thyroxinia aloitellut... Nostettiin annosta 0,025 x 2 joka aamu. Näillä mennään kuulemma synnytykseen asti, jolloin lääkityksen voi lopettaa. Enpä kyllä tiedä olenko itse samaa mieltä tuosta lopettamisesta, kun vaikuttaahan se kilppari myös mun kuntooni ja jaksamiseeni, eikä vaan vauvaan! No, katellaan.

 

Chiamakan tupakkakommentista tuli mieleen että onkohan mulle tää kilpparihäikkä alkanut sen takia kun lopetin röökinpolton plussattuani alkuraskaudessa. :P Ees jotain hyötyä siitäkin älyvapaasta tavasta ollut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ TSH kertoo vain aivolisäkkeen toiminnasta/ toimimattomuudesta ja lääkityllä se saa olla itse asiassa mittaamattoman matala. Tärkeämpi on tuo T4 koska se on se itseasiallinen kilpirauhashormoni. Sen pitäisi muuten olla yläkolmanneksessa...

 

^Ihan normisettiä. Kilpirauhasen toiminta heikkenee lääkityksellä koska kilppari huomaa, että hormonia tulee ulkoapäin ja lopettaa sen ylikierroksilla käymisen -> hormonitasot huononevat kunnes löydetään se ideaalitaso sille hetkelle.

Toki näin käy myös silloin kun kilpirauhasen toiminta heikkenee ihan omia aikojaan.

 

Meikäläinen taitaa kaiken kivan lisäksi kärsiä synnytyksen jälkeisestä tyreodiitista tjmv. kun vajisoireet palasivat ja nyt vedetään jo 225 mikroa päivässä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^no tuota mäkin ajattelin ja sen takia pyysin konsultaation. Ennen nostoa T4 oli 15.. No meen taas kuukauden päästä labraan ja katotaan sitten mikä on tilanne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain tänään soiton lääkäriltä koskien kontrollikäynnillä mitattuja kilpirauhasarvoja. Mulla ei siis ole lääkitystä eikä ole koskaan ollutkaan.

 

TSH oli 0,49, viimeksi 0,7

T4V oli 13, viimeksi muistaakseni kai n. 15..

 

Ko. lääkäri on työterveyslääkärini, ja hän sanoi että TSH oli hyvä raskautumista ajatellen (en siis ole vielä raskautunut), ja ettei T4V -arvolla olisi raskautumisen kannalta merkitystä... Näinköhän...

 

Auttakaa mua, missä se toinen kilpirauhasketju täällä olikaan? En löydä sitä mistään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiamaka: OK, mielenkiintoista, mä en oo tiennyt näistä oikean lääkeannoksen ettimisvaihejutuista just mitään, vaikka tosiaan oon joskus aikoinani monta vuotta Thyroxinia säännöllisesti vetänytkin... Hyvä oppia asioita ihmisiltä jotka osaa ne selkeästi selittää, kun eihän tuolta neuvolalääkäriltä mitään tietoa irtoa. :rolleyes:

 

Ny oon alkanu toivoskella, että pääsisin endolle joskus, ettei tää tauti tästä vaan enää pahenemaan pääsis. En jaksa varsinaisesti pelätä sen mahdollisia kurjia vaikutuksia vauvaan tai itseeni, mut haluisin piruvie taas olla kunnossa! Pitkään olinkin, ei ollu mitään ylimääräistä väsymystä, hitautta tms. ja ny en oikeen osaa hahmottaa, milloin tuommoiset selkeät vajisoireet omalla kohdallani ovat alkaneet. Lihonutkaan en ole sen helpommin kuin ennenkään, paitsi tässä raskaana ollessa tietty kun on tullut herkuteltua reippaasti. Tosi palelevainen olen kyllä ollut jo vuosia, enkä ole esim. moneen vuoteen pystynyt käymään uimahallissa lainkaan kun alan heti täristä sinisenä...

 

Lähipäivinä on kyllä väsyttänyt ihan sairaasti, ja ollut suuria vaikeuksia nousta sängystä ylös aamuisin. Kahvikaan ei tunnu herättävän niinkuin ennen. Kai mun kilpparini sit hakee sitä omaa hormonintuotantotasoaan just nyt. Saa nähdä, mitä tuo nostettu lääkeannos mulle tekee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ TSH on sopivan matala juu, mutta T4 taas on liian matala. Sen pitäisi olla ainakin yläkomanneksessa. (Meikäläinen oli liki hyperi kun raskaus alkoi.)

 

^On se hyvä, että tästä meikäläisen höpöttelystä on ollut hyötyä. :grin:

Kofeiini voi olla vajaalle itse asiassa pahasta (muistelisin, että vaikuttaa tehoihin) vaikka monet sitä vajikseensa käyttävätkin.

 

Noilla viikoilla meikäläinenkin oli aivan järjettömän väsynyt... voipi olla, että kilpirauhasesi jarruttaa vauhdilla. Itsehän en ole raskautta edeltävään lääkeannokseeni enää päässyt takaisin vaan nyt menee +80µg viime vuoteen verrattuna. Siis siihen plussaamisaikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Chiamaka.

 

Näin vähän pelkäsinkin/muistelinkin, että T4 on noilla luvuilla liian matala :( Kuinka paljon se sitten vaikuttaa raskautumiseen, se olisi kiva tietää. Kaipa se on aika yksilöllistäkin, kuten täälläkin on puhuttu. Se lähinnä mietityttää, että kun TSH, josta useammin puhutaan raskauden yrittämisen yhteydessä, on noin hyvä, niin voiko T4 estää raskautumisen... Lääkäri sanoi kyllä ihan oma-aloitteisesti TSH:sta sen mitä olen täältä jo aikaa sitten lukenut, mutta sanoi ettei T4 vaikuta. Kyseessä tosiaan työterveyslääkäri, joten hirmusti en kylläkään anna painoarvoa hänen sanomisilleen.

 

Tarkastin edelliset tulokseni, ja T4 oli viimeksi jopa 17, joten aika paljon tippunut! :( Menen kyllä endokrinologille käymään jos raskaus ei itsestään syksyyn mennessä ala. Syksyllä olisi aikomus mennä tutkimuksiin joka tapauksessa (yritystä tulee vuosi täyteen vasta tammikuussa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

TSH ei ole varsinaisesti kilpirauhashormoni vaan se aivolisäkehormoni joka kertoo, tai jonka pitäisi kertoa, kilpirauhaselle, että lisää hormonia pitäisi tuottaa.

 

Subkliinisessa hypotyreoosissa TSH on normaali ja T4 liian matala/ laskusuunnassa (kun aivolisäke ei viesti oikein).

 

Meikäläiselläkin oli työterveyden mielestä ihan normiarvot... lääkityksen jälkeen raskauduin luomusti vaikka sen ei olisi pitänyt olla mahdollista.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mulla ei ole matala T4V vaikuttanut raskaaksi tulemiseen. Mulla on lähes aina pyörinyt T4V siellä alle viidentoista (yleensä 12-14) ja silti olen tullut raskaaksi.

 

Vaikka lääkäri sanoikin, että T4V on matalahko, niin ei silti suostunut nostamaan mun lääkitystä, koska silloin menee TSH mittaamattomiin ja se ei taas ollut lääkäristä kovin mukavaa. Mun omaan oloon se ei vaikuta kuin korkeintaan positiivisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä Chiamakan tupakkakommentti?? En löytänyt.

 

Mun tarina on sellainen, että -05 laihdutin 15 kiloa. Sain vallan loistavasti pidettyä painon tasaisena seuraavat kuusi vuotta. Helmikuussa lopetin e-pillerit. Huhtikuussa lopetin tupakanpolton ja sunnilleen kesä-heinäkuussa alkoi lihominen. Ensin vain vähensin syömistä, paino vain nousi. Sitten tiukensin ja viikkoja söin 1000-1300(-1500) kaloria ja liikuin samaan tapaan ja paino vain nousi.

 

Raskaaksi tulin helmikuussa. Ja lihominen vain jatkuu, nyt 20+1 ja +9kg. (syön suunnilleen töissä raejuuston tonnikalalla (jos on oikein nälkä syön töissä välipalaksi kaurapuuron, illalla lämpimän ruuan, kasviksia välissä, en yhtään karkkia, jäätelö olisi himo mutta yritän pidättäytyä, mutta sitä kuitenkin kuluu ehkä noin puikko tai pari, pari kertaa viikossa)

 

Olen myös ihmetellyt että miten minusta, hyväntuulisesta supermuistisesta mielellään liikkujasta on tullut tällainen muistamaton alakuloinen sohvalla makaaja joka nukkuu yönsä huonosti ja on aina väsynyt..

 

joulukuussa -10 tsh 1.29 t4v 15

marraskuussa -11 tsh 1.9 t4v 14

maaliskuussa -12 tsh 2.26 t4v 13

kesäkuussa -12 tsh 2.62 t4v 10

 

Tiistaina on neuvolalääkäri. Toivottavasti antaa joko Thyroxin-reseptin tai laittaa lähetteen keskussairaalaan.

Jos julkiselta puolelta en saa apua, menen yksityiselle. "Onneksi" pari tuttua sairastaa vajaatoimintaa ja tietävät hyvät lääkärit.

Edited by Henna-Riikka75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt raskauden ajan seurattu kilpparia, arvot on olleet ihan hyvät, toukokuussa tsh oli 0,67, t4v 14,9, viikko sitten otetuissa kokeissa tsh oli noussut tasan 1 ja t4v laskenut jo 11,9. Pyysin terkkaa kysymään lääkärin mielipidettä tuohon kun eikös toi 11,9 ala olla jo vähän liian matala? Mullahan ei oo lääkitystä muutettu kertakaan, edelleen menee 1x 0,025mg.

 

Raskaus onnistui arvoilla 1,3 ja 16,5. Sitä korkeammalla toi t4v ei oo ollutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itellä on käynyt aikoinaan tuuri, kun lääkäri antoi heti lääkityksen, kun arvoissa oli pientä häikkää. Annosta on jouduttu lisäämään, mutta kohtalaisen hyvä hoitotasapaino on löytynyt ja raskaaksitulo ei tuottnut ongelmia, eikä arvoissa oo tässä raskauden aikanakaan ollut mitään ihmeempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta ala-asteelta lähtien. Raskaaksi tulo oli todella vaikeaa, kuitenkin onnellisesti tulin raskaaksi ja arvot olivat tuolloin n. tsh 0,18 ja t4v 19. Nämä arvot siis rv5, tosin tuolloin en tiennyt olevani raskaana vaan kävin kokeissa, kun tunsin oloni hieman huonoksi eli arvot olivat varmasti hieman alemmat hedelmöitymisen aikana. Annosta nostetiin 100 mikrogrammasta 112,5 mikrogrammaan. Rv12 tsh 0,99 tv4 17 annos pidettiin samana ja viimeisin koe oli rv26 jolloin tsh 0,13 ja t4v 16 ja annos pidettiin edelleen samana. Käyn vielä yhden kerran kokeissa n. rv 35

Raskaus mennyt mielestäni todella helposti, en varmastikaan ole kaikkia "vaivojani" osannut yhdistää raskauteen, sillä pitkään vajaatoimintaa sairastaneena on huonon lääkityksen vuoksi jos jonkinlaisia vaivoja ollut. Nyt olen tyytyväinen hoitavaan lääkäriini. Hänen avullaan olen saanut lääkityksen tassantumaan ja tulin raskaaksikin :) Raskausajan tosin olen ollut neuvolalääkärin hoidettavana, palaan taas omalleni kun vauva on syntynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä rupesin touhuamaan itselleni kilpparin vajaatoiminta diagnoosia, kun totesin, että mitään ei jaksais tai huvittais tehdä, olo on masentunut, libido kadoksissa ja paino nousee. Kaiken tän vois tietenkin pistää surun piikkiin, kun ollaan tammikuussa menetetty meidän esikoinen, mutta kyllä ainakin tuota jaksamattomuutta ja aikaansaamattomuutta on ollut esillä paljon ennen sitäkin. Lisäks löytyy kuorsausta, matalaa verenpainetta ja pulssia, untakin riittää helposti 12-13 tuntia yössä, iho on aina kalman kalpea ja oonpa vielä sairastanut niveltulehduksenkin lähiaikoina. Vajaatoiminta vois myös osaltaan selittää sitä, miks esikoista yritettiin n. 9 kiertoa, mikä nyt ei ihan äärettömän pitkä aika olekaan, mutta ei mikään hirmu lyhytkään.

Määräsin ite itelleni kokeet ja tulokset oli TSH 3.9 ja T4V 19.8. Toi TSH ilmeisesti korkeen puoleinen, vaikka viittearvojen sisällä onkin (etenkin kun ollaan raskauden yritystä juuri alottelemassa), mutta mietityttää, että miten sit toi T4V kuitenkin on ihan ok, onko kellään mitään ajatuksia tästä? Ja täällä oli puhetta myös tupakan vaikutuksesta, minähän vetäsin kessun tai kaks aamulla ennen kokeisiin menoa, osaisko joku selventää mulle, että onko sillä ollut jotain vaikutusta noihin tuloksiin?

 

Mielessä pyörii se, että kilpparin vajaatoiminta aiheuttais sikiölle kehityshäiriöitä, etenkin niitä neurologisia, sillä meidän esikoisellahan oli vaikeita rakennepoikkeavuuksia, pääosin hermostoputkeen liittyviä. Näistä juuri mitään ymmärtämättömänä mielessäni kuitenkin päättelin, että hermostoputki olis myös neurologiaan luettavissa (kö?) ja heti tietysti pohdin, olisko mulla voinut olla esikoista odottessa vajaatoimintaa ja se sitten aiheuttanut nuo kehityshäiriöt, vaikka se taitaakin olla kaukaa haettua. Mulle ollaan meinaan jatkuvasti hoettu, että esikoisen poikkeavuudet oli joko ihan sattumaa tai sitten foolihappoon (tai siis sen vähyyteen) liittyviä. Siltikin on näillä tiedoilla vähän hermostunut olo alkaa yrittää uutta raskautta, vaikka eikai noi mun arvot mitkään katastrofaaliset olekaan - varsinkaan tuo T4V - mut mietin että tarvisinkohan kuitenkin lääkehoitoa (ainakin oman mielenrauhan takia jos ei muuta). Pelkään vaan että ne nauraa mut pihalle jos lähen lääkitystä ruinaamaan :rolleyes: Kai sitä silti pitäis kokeilla vaikka yksityisen kautta?

Edited by Fay

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No mullahan oli ennen lääkityksen saamista TSH 3,6. Toi t4v oli vähän matalampi kuin sulla mutta lähinnä mun kohdalla puututtiin juuri tuohon TSHn, jonka mun ymmärtääkseni olisi hyvä olla alle 2,5 raskautta silmällä pitäen.

Jos sä noi kaikki oireet lisäät vielä listaan niin kyllä sulle pitäisi lääkitys tulla. :girl_sigh:

 

Eikö sulla sitten edellisen raskauden aikana otettu kilpirauhasarvoja muiden verikokeiden ohessa?

 

Tupakoinnin vaikutuksesta en osaa sanoa mitään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nyt rv 6+2 ja TSH oli ennen raskaaksi tuloa 0,95. Nostin testattuani annoksen 0,1 mg:sta 0,125 mg:aan siitä syystä etten neuvolasta saanut aikaa verikokeisiin enkä lääkärille tämän asian tiimoilta ennen kuin 3 viikon päähän. Nyt olen syönyt nostettua annosta 10 päivää ja kärsin sydänentykytyksestä ja huimauksesta. Mietin vain, että tulikohan nostettua tarpeettomasti niin että nyt olen hyperin puolella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh. Sain tietää plussasta rv 7+5. Kävin 8+1 verikokeissa ja TSH oli 3,8. Terkka tuumasi keskiviikkona, että laittaa soittopyynnön tai käy juttelemassa lääkärille.No ei oo kuulunu kummastakaan mitään ja viikonloppu tulee :( Nostin sitte ominpäin sitä annostusta heti. Arvasin ettei sieltä kukaan soita. Täytyy ite soitella perään maanantaina ja kysyy että paljonko sitä annostusta oikeesti pitää nostaa. Etten nostanu liikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0