Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus

383 posts in this topic

Mulla oli viimeksi kontrolleissa TSH 2,05 ja T4V 13. Lääkärin mielestä ne oli hyvät ja mua vähän jäi kaivelemaan, kun mulla oli kans semmoinen käsitys, et se T4V saisi olla lähempänä sitä kahtakymppiä... Eikös viitearvot oo jotain 10-20 siinä, ja raskauden aikana arvon pitäisi olla siellä jossain yläkolmannessa? Tai sit oon keksiny jostain omia suosituksia, kun en itse mikään lääkäri kuitenkaan ole :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoisin, että voisit kokeilla hieman lääkityksen nostoa ja katsoa, että miten arvot muuttuvat jos itsestäsi tuntuu, että olet vajaalla. Sitten ei tietenkään ole tarvetta jos olotila tuntuu hyvältä.

 

T4V on tosiaan se tärkeämpi seurattava jos on olemassa jo kilpirauhaslääkitys. Voithan sitten vähentää takaisin jos tuntuu, että kroppa menee liikatoiminnalle. Arvotkin ovat niin kovin yksilöllisiä, että mikä on kellekin hyvä :)

 

Ja monesti kilpirauhasen kanssa sitä on itse itsensä paras "lääkäri" ;) Nimittäin, potilaan oloakin pitäisi kuunnella, eikä vain tuijotella noita veriarvoja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta johtuen autoimmuunityreoidiitista. Luin etukäteen, että raskautuminen voi olla vaikeaa, koska yleensä klipirauhasvasta-aineet estävät raskautumista. Viiden kuukauden raskaaksi yrittämisen jälkeen päätin, että soitan ens viikolla lääkärillä ja saa määrätä mut labraan jossa mitattais nuo TPO-vasta-aineet. Tänään plussasin yllätyksekseni, joten enpä taida soitella lääkärille asiasta enää :) Nyt vaan tarttee ottaa neuvolaan yhteys ja miettiä aletaanko heti nostaa tyroksiiniannostusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla sama juttu mutta plussasin tokasta kierrosta. :) Thyroxin-annosta pitäisi nostaa heti kun tietää olevansa raskaana, joten kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. Mulla ei vieläkään ole saatu arvoja tavoitteeseen vaikka nostin annosta heti plussatessa.. Nyt viikkoja 12+1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla synnynnäinen hypotyreoosi, napaverestä tutkittu ja lääkitys ollut koko ikäni. Terveyskeskuslääkäreiden kilpirauhas-osaamisen puutteen olen tullut huomaamaan viime vuosina. Minulle eräs kirurgi sanoi töissä kilpirauhasleikkauksen äärellä, kun puhuttiin mun omasta taudista, että mun kannattaa eniten keskittyä omaan vointiin eikä kilpirauhasarvoihin. Yleensä olenkin tehnyt niin että talvisin olen ottanut isompaa annosta ja keväällä laskenut, sen mukaan onko vajaan vai liikatoiminnan oireita, toki vuosittain olen käynyt kontrolleissa ja joskus lääkäri on pieniä viilauksia kehottanut tekemäänkin ja oman voinnin mukaan olen niitä totellut tai jättänyt tottelematta.

 

Ennen viime kontrollia tammikuussa arvot viittasivat siihen, että minun 0,2mg päiväannostani olisi pitänyt laskea niin, että 5x viikossa 0,2mg ja 2x viikossa 0,175mg. Lääkärin kanssa oli myös puhetta, että jos tulen raskaaksi, pitäisi nostaa 25µg :lla päivittäistä annosta. Koska oli vielä talvi, pysyin tuossa 0,2mg päiväannostuksessa enkä laskenut, koska pelkäsin että paino taas nousee jos olen vajaan puolella, ja toisaalta pelkäsin etten tule raskaaksi jos olen vajaalla. Raskaustoivetta alkoi olla huhtikuulla, ja nyt kesäkuun kierrosta tulin raskaaksi, ja aloin syödä isompaa annosta heti plussatessa (12.7). Soitin nyt neuvolaan aikaa varatakseni ja th otti asiakseen kysyä lääkäriltä näitä minun arvojani ja minkälaista lääkitystä pitäisi syödä. Lääkäri sattui olemaan sama kuin keneltä olin viimeksi ohjeet saanut, ja sanoinkin th:lle että olen tottunut tekemään omien tuntemusteni mukaan, koska olen ikäni tabletteja syönyt (minulla puuttuu synnynnäisesti kilpirauhanen). Th käski käydä labrassa ja ensi viikon alussa olisi tarkoitus mennä katsomaan suuntaa. Pieniä liikatoiminnan oireita on (tykytystä lähinnä), joten todennäköisesti täytyy vähän sumplia lääkitystä matalampaan suuntaan. Melkoista säätämistä taitaa olla vaikka melko tasapainossa tämä tauti on aina ollutkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyysin itse lähetteen kilpparikokeisiin, kun talven aikana arvot elivät vähän omaa elämäänsä (syyskuu TSH 1,7; tammikuu TSH 3,1 ja T4V 13; maaliskuu TSH 1,5 ja T4V 15) ja oli muutakin hormonihäikkää.

 

Tänään terkka soitti arvot, jotka olivat TSH 0,10 ja T4V 17. Aikoi keskustella asiasta ensi tiistaina neuvolalääkärin kanssa, johon en kyllä luota juuri lainkaan, joten soitin omalle lääkärille Väestöliittoon, joka kuitenkin on myös endokrinologiaan perehtynyt. Hän vain sanoi, että tuota pitää nyt seurata mutta että T4V on hyvä joten ei akuuttia hätää. Hän epäili myöskin noita kilppariarvojani seuranneena, että jotain tässä on kehkeytymässä suuntaan tai toiseen ja että herkästi puhkeaa raskausaikana.

 

Tuo TSH:han on liikatoiminnan puolella nyt, mutta en löytänyt sellaista ketjua täältä, ja kuitenkin aiemmin on ollut matalamman puolella. Osaatteko sanoa, että kuinka huolissaan tässä pitäisi olla, ja riittääkö tosiaan tuo kontrollointi tässä vaiheessa? Entä jos tilanne pahenee ja jopa aiheutuu keskenmeno (tietenkin tämä huoli iski ensimmäisenä)? Nyt on menossa rv 10+3 ja raskaaksi tuleminen oli vaikeaa. Saako siitä lisäinformaatiota, jos otetaan ne muutkin kilpirauhasarvot? Ja kuinka tarkkaa se on, mihin kellonaikaan ne verikokeet otetaan?

 

Voinnista on vaikea sanoa, kun on ollut melko voimakasta pahoinvointia ja sen takia olen lähinnä lepäillyt ja ollut vähän maassa/kiukkuinen, mutta en nyt osaa sanoa, etteikö tuo voisi olla "normaalia".

 

Muoks: Löysin tosi hyvän artikkelin Googlesta: http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo91211.pdf "Kilpirauhasen toiminnan häiriöt ja raskaus". Siinä käsitellään sekä vajaa- että liikatuotantoa ja jos oikein pikaluvulla ymmärrän, niin minun ei tarvinne ihan kauhean huolissani vielä olla, sillä ilmeisesti sikiöllä itselläänkin on suojavarustusta siltä varalta, että hormoneja olisi häneen siirtymässä liikaa. Lisäksi on kai aika tavallista tämä.

 

Mutta aion ainakin pyytää lähetteen sen T3V:n mittaukseen ja mikä se on se toinen vasta-aine? Niitä ei ole minulta ennen otettu, joten jännittää. Ja varmaan sitten seurataan tätä läpi raskauden. Mielenkiintoista kyllä, että liittyykö pahoinvointini tähän, ja että onkohan se jo esikoisen odotuksessa käynyt ylitoiminnan puolella tuo kilpirauhaseni, kun artikkelin mukaan alkuraskauden jälkeen sitten saattaa palautua. Silloin kontrolloitiin vasta joskus viikolla 14 tai 15.

Edited by Blixen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blixen, varsinaisesti liikatoiminta-asioihin en osaa ottaa kantaa kun itse meen vajaan puolella, mutta labrat ainakin olisi hyvä ottaa niin pian herättyä kuin mahdollista (virallinen raja taitaa olla klo 10 mennessä).

 

Kannattaa ehdottomasti pyytää kokeet myös T3V:stä, vasta-aineet myös eli TPOab. Jos muuten olet Facebookissa, siellä on parikin ryhmää kilpirauhassairauksille, nimeltään "Kilpirauhanen" ja "Kilpirauhashormonit", joihin kannattaa liittyä. Noissa on paljon osaavia jäseniä, joilta voi kysellä apuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos kovasti Pomp vinkeistä! Tuo verikoe otettiin 10.30 eli vähän liian myöhään kyllä. Pyydän tosiaan nyt lähetteen että otettais nuo kaksi muuta arvoa T3V ja tuo TPOab, jospa siitä saisi lisätietoa. Ja sorry kun periaatteessa tulin väärään ketjuun kyselemään, tosin tuosta mun kilpparista ei varma voi olla että mihin suuntaan se on menossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minusta nuo sinun arvot on hyvät. Toiset lääkärit älähtää heti, jos TSH menee ns. liikatoiminnan puolelle ja toiset taas suorastaan suosittelevat tuollaisia arvoja. Itse olen ajatellut, että jos omassa olossa ei ole liikatoiminnan merkkejä, niin kaikki on kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut vajaatoiminta jo yli viis vuotta, ja vasta parin vuoden syömisellä alkoi TSH laskea ja T4V nousta. Viimeiset pari vuotta oon nyt pyörinyt jossain 1,2 ja 15 arvoissa - ja olo on ollut ns. "riittävän hyvä" eikä annosta (0,1 mg) oo muokkailtu mihinkään. Nyt sit kun raskaaksi tulin niin neuvolasta pistivät samantien verikokeisiin ja neuvolalääkäri nosti annosta 0,125 mg:aan. Ei kyllä ole ollut mitään kummoisempia oireita tuon noston jälkeen ja ihan ok olo kaikin puolin, luulen kuitenkin että tietyn verran väsymystä on aina tässä alkuvaiheessa ihan normaalia..  :girl_sigh: Kontrolliverikokeissa käyn sit samalla kun on nt-ultra ja muut verikokeet, että vasta ensi kuussa tietää mitä noille arvoille on käynyt. Tosi hyvä mun mielestä kuitenkin että reagoivat ja nostivat samantien, kerta kroppa sitä kuitenkin tuntuu tarvivan lisää. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas teille!! Paljosta terveydestäni saan kyllä olla vauva.infolle kiitollinen :) Terkka soitti äsken ja teidän ohjeidenne mukaan nyt pyysin T3V:n ja TPOab:n lähetteen, kun hän huomenna puhuu neuvolalääkärin kanssa. Jännittää kyllä kuulla sitten niitä arvoja, mutta tärkeintähän on nyt selvittää, että mitä on meneillään, jotta raskauden suhteen ei tulisi turhia riskejä.

 

talventakoja, tosiaan vaikea tietää, mitkä oireet kuuluvat raskauteen ja mitkä eivät. Paljonko sinulla siis tulee kontrollien väliin aikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näemmä 5,5 viikkoa tulee väliä, alunperin terkka sanoi että mene neljän viikon päästä, mutta sitten neuvolassa tosiaan sanoi että käy samalla kun meet ultraan ja sen jälkeisiin verikokeisiin niin ei tarvi jatkuvasti käydä pisteltävänä. Tuo on mun mielestä ihan hyvä aika tuo reipas kuukausi, kerkeää uus annos tasoittua ja näkee miten se vaikuttaa ja tietty raskauden takia seurataan noin nopsaan. Muistaakseni sillon kun aikoinaan ekan kerran lääkitykset sain nini seurantajakso oli joku 3kk ensin ja sit 6kk. Viimeiset pari vuotta menin jo vuoden tarkkailuvälillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^6-8 viikkoahan pitäisi olla kilpparilääkityksen kanssa kontrollikokeiden välissä, jotta nähdään oikea tilanne eikä sitten aleta muuttamaan annosta liian aikaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kilppariarvot tulee ottaa ennen klo 10 aamulla, koska arvot muuttuu päivän aikana ja viitearvot on tehty noiden aamuarvojen mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on aika varattuna klo 8.48 torstaina verikokeisiin. Katsotaan, mitä selviää. Kiitos avustanne! :) Sitä mietin, että TSH:n kontrollissahan ei mun tapauksessa tarvi nyt miettiä lääkevastetta, mutta onkohan 4 vkoa silti liian lyhyt väli? Ehkä se 6 vkoa olisi parempi. No, katsotaan kun ollaan viisaampia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ lääkityksellä ollessa TSH saakin painua alas, lähes nollaan eikä se silloin suoraan viittaa liikatoimintaan tai vaadi lääkityksen alentamista eli komppaan Sour Pussia siinä, että kannattaa kyllä herkästi vaihtaa lääkäriä raskauden aikana, jos vähänkään epäilyttää oman lääkärin osaaminen. Raskauden aikaisilla huonoilla kilppariarvoilla kun on ihan tutkitusti yhteys sekä keskenmenoihin, että myös vauvan älylliseen kehitykseen niin kannattaa olla tarkkana. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ lääkityksellä ollessa TSH saakin painua alas, lähes nollaan eikä se silloin suoraan viittaa liikatoimintaan tai vaadi lääkityksen alentamista eli komppaan Sour Pussia siinä, että kannattaa kyllä herkästi vaihtaa lääkäriä raskauden aikana, jos vähänkään epäilyttää oman lääkärin osaaminen. Raskauden aikaisilla huonoilla kilppariarvoilla kun on ihan tutkitusti yhteys sekä keskenmenoihin, että myös vauvan älylliseen kehitykseen niin kannattaa olla tarkkana.

Olen lukenut, että TSH on hyvä, jos se on alle 2 myls raskauden aikana. Mulla meni vähän liikatoiminnan puolelle, kun nostin annosta plussauksen jälkeen, joten annosta tiputettiin ja viimeisimmät kokeet näyttivät ihan ok. Olisko ollut jotain päälle yhden... En nyt saa tarkkoja arvoja tähän hätään.

 

En ole olossani huomannut parannusta tai huononnusta, mutta jos vähänkään alkaa esim. paleleminen tulla takaisin, vaadin kyllä annoksen nostoa!

 

Onko teillä muilla kontrolloitu arvoja automaattisesti raskauden aikana? Itse sain lääkityksen juuri ennen raskautta ja omatoimisesti nostin annosta plussan jälkeen (ennen kuin ensimmäistäkään annosta oli ehditty kontrolloida), joten sain sen vuoksi kontrollikokeet. Ja toisen kokeen, koska arvot olivat vähän liikatoiminnan puolella. Nyt mietin, pitääkö minun vaatia loppuraskauden ajalle kontrollia vai saanko sen automaattisesti? No, en kai sentään itsestään, mutta joudunkohan vääntämään tuostakin kontrollista...

 

Huoh. On tämä vaan mystinen sairaus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kontrolloitu 6 viikon välein. Terkka laittoi heti ensimmäisellä käynnillä kestolähetteen labraan, että voin käydä arvot ottamassa myös jos itsestä tuntuu, että lääkitys ei oo kohdillaan. Mutta oon ymmärtänyt ettei joka paikassa olla näin tarkkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös kontrolloidaan kuuden viikon välein raskaana ollessa. Gyne laitto lähetteen, mut en kyllä kysyny, että laittaako se aina automaattisesti uuden sen jälkeen kun on labrassa käynyt tai onko se just joku pysyvämpi lähete vai miten tää hoituu. Noh, neuvolassahan tuota voi kysellä.

 

Mulla oli TSH 0,23 muistaakseni (viitearvo meidän labrassa 0,27-4,2mU/l) ja T4 vähän yli 17 (viitearvo 11-22pmol/l). Epävirallisista lähteistä olen kuullu, että T4 olis hyvä olla yläkolmanneksella sillon, kun on lääkitys. Ja tosiaan gyne oli ihan tyytyväinen noihin tuloksiin, vaikka TSH on alle viitteen. Kai se on niin vähän alle, ettei kannata alkaa säätää.

Mulla on nyt ollut lääkitys jostain maaliskuun lopusta eli noin viisi kuukautta. Aina, myös ennen lääkitystä, mulla on tuo t4-arvo viitteen alareunassa (ennen lääkitystä alle viitteenkin), mutta kun julkisella tuijotellaan tuota tsh:ta... En tiedä), missä vika, kun lääkitykselläkään ei t4-v nouse mitenkään. Ehkäpä se kirottu t4 - t3-muunnosongelma...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kaipa sekin voi olla. Mut toisaalta T4 reagoi kyllä TSH:ta hitaammin, et se voi nousta vielä :)

Voiko siihen mennä oikeasti kuukausia??? Olen aika paljon lukenut netistä asiallisiakin sivuja, mutta lääkityksen vaikutuksista on aika vaikea löytää mitään järkevää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Lähinnä kiroan, jos on kyse siitä muunnosongelmasta, koska Valvira on puuttunut nyt niiden lääkäreiden toimintaan, jotka määräävät T3-valmisteita. Siitä kun ei ole "kunnollista" näyttöä, että T3 tai T3+T4-valmisteet olisivat tehokkaita. Eli nämä lääkärit toimivat Valviran mukaan hyvien hoitokäytäntöjen vastaisesti, jos määräävät ko. valmisteita. Ei varmaan siis ole enää helppoa löytää lääkäriä, joka määrää mielellään noita edes kokeiluun.

 

No, toistaiseksi mun olo on hyvä peruslääkkeelläkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0