Guest Vieras

Keitä kutsutte juhliin?

100 posts in this topic

Meillä ristiäiset 2 viikon kuluttua ja kutsutuksi tulivat isovanhemmat (4), sisaruksemme puolisoineen ja kummit. Kaikki 6 kummia ovat sisaria ja heidän puolisoitaan. Yhteensä meitä tulee tällä kokoonpanolla 16+pappi+pienokainen, ihan sopiva määrä kotona tapahtuvaan juhlaangirl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähimmät sukulaiset ja ystävät. Vieraita meidät mukaanlukien 22 henkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ristiäisissä pojan isovanhemmat ja tietenki kummit. Minun isovanhemmat ja miehen mummi. Minun yksi kummi + hänen perheensä.

Miehen kummi + hänen perheensä. Yhteensä meitä oli 20 + tietenki päivänsankari ja pappi :)

Edited by Rexona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekin tulee vain kaikista läheisimmät sukulaiset. Omalta puolelta äiti, veli, sisko perheineen, eno ja täti + serkku sekä isovanhemmat. Miehen puolelta tulee äiti, eno vaimoineen ja kolme serkkua perheineen. Yhteensä parikymmentä henkeä on tulossa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ristiäisiin kutsutaan varmaankin mun puolelta mummo, pappa ja toinen mummo, äiti ja isä ja molemmat siskot. Miehen puolelta sitten isä, veli ja mummo. Sitten lisäksi kummeja, eli mun kaks ystävää, miehen ystävä ja ehkä miehen serkku, ei olla vielä päätetty pyydetäänkö kummiksi. Tällä porukalla vieraita olis viitisentoista.

 

Ollaan myös pyöritelty, että pitäiskö sittenkin kutsua lisää niitä lähimpiä. Silloin paikalla olis edellämainittujen lisäksi mun kummisetä + vaimo, miehen äitin sisko + kaks serkkua ja toisen poikaystävä, miehen äitin veli + vaimo + kaks serkkua, isän veli + avovaimo, äitin sisko + mies, miehen setä, mun yks kaveri vielä ja papan veli + vaimo. Silloin vieraita olis vähän reilu 30, ja luultavasti päädytään tähän, koska halutaan että ne lähimmät on paikalla ja myös tää jälkimmäinen porukka kuuluu niihin kaikkein lähimpiin.

 

Sitten on ongelma nimeltä appiukon tyttöystäväviritelmä, jota me ei haluttais paikalle mutta appiukko tottakai olettaa että hän pääsee myös. Mutta silloin se seisoisi siellä isovanhempien joukossa ja tämä tyyppi ei ole meiän lapsen mummo. Nimim. Ida-Mari 5v, uhmaikä pahimmillaan wink.gif Muttakun ei ole niin ei ole. Mummo on taivaassa. Piste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla tuleviin ristiaisiin olen suunnitellut kutsuvani vanhempani (plus isan naisystava), mummini, enoni perheineen, kummit perheineen ja ehka siskoni (ei tulla oikein toimeen siskon kanssa ja han on minulle sanonut ettei "kakara" kiinnosta hanta yhtaan. Parempi mielestani jos han siis ei tulisi ristiaisiin ollenkaan.) Miehen puolelta ei paase kukaan tulemaan kun asuvat toisessa maassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kutsuttiin mun mummu, vanhemmat ja veli perheineen sekä kaksi ystävääni, toinen miehensä kanssa. Miehen puolelta kutsuttiin vanhemmat, sisarukset ja hänen kumminsa. Heillä on ollut yleensä tapana kutsua ristiäisiinkin koko suku eli sedät, tädit, serkut, mutta emme halunneet ihan niin isoja juhlia. Mutta näistä vieraista löytyi sitten lapselle kummitkin. Kakkosen kohdalla varmaan kutsutaan miehen sisaruksia lukuunottamatta sama joukko + pari ystävää kummeiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoituksena on pitää ristiäiset kotona ja kaksio ei anna mitenkään järisyttävästi mahdollisuuksia kutsua koko sukua paikalle. Emme tosin haluakaan kuin lapsen isovanhemmat ja kummit paikalle, eli ne henkilöt, jotka ovat pienokaisen kanssa eniten tekemisissä. Silti tupa tulee olemaan täynnä, kun lapset lasketaan mukaan. Muut sukulaiset saavat sitten tulla muuten kyläilemään. :) En usko, että kukaan kutsumatta jäänyt asiasta loukkaantuu, kun kesän tullen näemme muutenkin suhteellisen usein ja lapsi pääsee heihin siinä samalla tutustumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meijän ristiäisiin tulee kummit seuralaisineen, isovanhemmat ja heidän sisaruksistaan lähimmät perheineen. Kavereita ei montaa mahdu mukaan kun kerrostaloneliöt tulee vastaan. Laskeskeltiin että vieraita olisi yhteensä 45 jos kaikki saapuvat paikalle. Ihan riittävästi siis :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin itsekseni ajattellut, että ristiäiset pidetään meillä kotona ja suht pienimuotoisesti. Meillä kun on juhlaa ajatellen ihan hyvän kokoinen koti ja koska ristiäiset on kesällä, myös piha isoine terasseineen on käytössä, tietenkin säävarauksella.

 

Eilen sitten otin asian puheeksi miehen kanssa ja mies olikin sitä mieltä, että ristiäiset pidettäisiin miehen isän luona, miehen synnyinkodissa. Ja vieraita olisikin tulossa melkoisen paljon, koko miehen iso suku, koska kyseessä on tämän sukupolven ensimmäinen vauva miehen sukuun, eli siinä mielessä tärkeä juhla miehen suvulle.

 

Toisaalta ymmärrän miehen näkökulman asiaan, mutta toisaalta koti on meille, ja erityisesti minulle niin tärkeä paikka, että haluaisin ristiäiset pitää kotona. Jotenkin se juhla tavallaan tekee meidän kodista "oikean kodin", kun vauva syntymällään tekee meistä perheen. Ennen tää on ollu vaan miehen ja mun koti, mutta nyt meistä tulee perhe ja jotenkin se "kodin ja perheen syntyminen" on mulle aika tärkeä juttu.

 

En edes uskalla arvella kuinka suureksi kutsuttujen määrä nousee, jos päädytään pitämään juhlat miehen isän luona. Mies tosin totesi, että siinä tapauksessa miehen isä kyllä osallistuisi tarjoamisiin, mikä on kyllä edellytys niin isoille juhlille, meillä ei ole varaa kestitä niin suurta vierasmäärää. Mä kun niin haluaisin tehdä tarjoamiset itse, pienelle porukalle. Noh, täytyy tästä vielä miehen kanssa puhua.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäisiin kutsuttiin vauvan iso(iso)vanhemmat + kummit

Edited by Midiann

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neidin ristiäisiin tulee samat ihmiset kuin esikoisenkin eli isovanhemmat, isoisovanhemmat, molempien sisarukset perheineen, molempien omat sylikummit perheineen, lasten tulevat kummit ja pari yhteistä kaveria. Vieraita yhteensä noin 23-25 hlöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kutsutaan isovanhemmat (3 kpl), yksi isoisovanhempi (vain yksi toinen hänen lisäkseen elossa, mutta ei ole sellaisessa kunnossa, että pääsisi), meidän sisarukset perheineen tai puolisoineen (yhteensä 6 aikuista ja neljä lasta) sekä kummit perheineen (2 aikuista ja 1 lapsi, koska kolmas kummi on myös miehen sisar). Yhteensä tulee siis 12 aikuista ja 5 lasta.

 

Omia kummejamme emme kutsu, koska vierasmäärä paisuisi ja osa kummeistamme ei ole läheisiä. Haluamme pienen tilaisuuden (ja lähipiirissämme on totuttu tähän, joten en usko, että kukaan loukkaantuu) ja osaltaan rajoittaa myös se, että pidämme ristiäiset kotonamme, joten määrättömästi ei sakkia mahtuisikaan. Muutoinkin vieraslista rajoittui aika luontaisesti. Meille ristiäiset on intiimimpi tilanne kuin esimerkiksi häät, joihin kutsutaan sitten enemmän porukkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

me on aateltu kutsua ristiäisiin lapsen kummit, isovanhemmat, isoisovanhemmat, eno ja täti puolisoineen sekä pari läheistä ystävää, jotka eivät tule nyt virallisiksi kummeiksi kun eivät kuulu kirkkoon. Yhteensä n.20 henkilöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isoisoäiti, Isovanhemmat ja meidän vanhempien sisarukset. Ja tietty kummit jos ne ei tuo revohkaan sisälly, ei olla vieä päätetty keitä kysytään kummiksi. Ilman "erillisiä" kummeja ois ihmisiä paikalla 11 aikuista (+minä ja mies) ja 8 lasta (+ itse juhlakalu). Saa nyt nähdä. Tilaa on rajoitetusti kun kahvit tarjoillaan meidän kaksiossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen suku asuu 500km päässä ja anoppi haluaisi järjestää juhlat siellä. Minun sukuni asuu täällä joten näkevät vauvaa helpommin kuin miehen suku. Välimatka rajoittaa joka tapauksessa vieraiden määrää oli juhlat missä päin suomea tahansa. Täältä kutsuttuna vain veljeni perheineen ja isäni (muuta lähisukua ei ole enään elossa) sekä kummipariskunta ja tietysti siskoni, mutta en usko hänen tulevan, koska asuu ulkomailla. Jos juhlat olisivat olleet asuinpaikkakunnallamme olisi minun sukulaisia kutsuttu ehkä hieman enemmän(omat kummini ja pari läheistä serkkua, paikkakunnalla asuvia tätetjä). Nyt kirkkoon tulossa isovanhemmat, sisarukset ja kummit. Kastamisen jälkeen kahvit anoppilassa isommalle porukalle (anopin ja appiukon sisaruksia ym. sukua) jotka asuvat miehen kotipaikkakunnalla. En tunne heitä juuri lainkaan, koska olemme asuneet koko ajan toisella paikkakunnalla, mutta tuleepahan suku samalla tutuksi. Anopille ko. asia aika tärkeä ja minua se ei haittaa joten menkööt anopin toiveiden mukaan. Pääasia lienee että lapsi saa nimen.

 

Itse olin sylikummina ristiäisissä jossa paikalla oli lapsen isovanhemmat, vanhemmat ja 2 kummia + pappi . Ihan hyvät juhlat nekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kanssa meillä oli isoisovanhemmat (4kpl), isovanhemmat (4kpl), vanhempien kummit +lapset (yht.10) sekä vanhempien sisarukset, jotka myös tuli lapsen kummit, eli meitä oli kaikenkaikkiaan 22+päähenkilö itse. Ristiäiset vietettiin isovanhempien kotona.

 

Nyt kun tulee ajankohtaiseksi syskyllä luulen että se tapahtuu vähän pienemmällä kokoonpanolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ristiäisissä oli isoisovanhemmat (5 kpl), isovanhemmat (4 kpl), meidän sisarukset perheineen (8 kpl), ystäväpariskunta (kummeja esikoiselle) sekä 3 sukulaista, jotka ovat läheisiä. Yhteensä siis oli 22 vierasta, ja näistä vain 1 lapsi.

 

Masukin ristiäisiin on näillä näkymin tulossa isoisovanhemmat (5 kpl), isovanhemmat (4 kpl), meidän sisarukset perheineen (9 kpl), kaksi ystäväpariskuntaa perheineen (tulevat siis olemaan kummeja, yhteensä 8 kpl) sekä kummipoikani, josta tulee kummi, vanhempineen ja 3 sukulaista, jotka ovat läheisiä. Yhteensä siis oli 32 vierasta, ja näistä 6 lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee vauvan isovanhemmat (3kpl), isoisovanhempi (1kpl), eno, eno+vaimo, täti, setä ja setä+vaimo sekä mahdollisesti heidän kolme lastaan. Eli yhteensä meitä sitten olisi 18 meidät, vauva ja pappi mukaanlukien. Suunnitelmissa olisi pitää ristiäiset meillä, kolmiossa. Asunnon kokoa en pidä niinkään ongelmana vaan hellyydenkipeää koiraa, tosin onneksi kaikki tykkää siitä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ristiäisissä oli isoisoäiti, isovanhemmat (4), isotäti, vanhempien sisarukset perheineen (9), miehen lapset (2) sekä ystäväpariskunta, jotka ovat esikoisen kummeja. Yhteensä siis pappi ja meidän perhe mukaan lukien 21 henkilöä. Illalla tuli sitten vielä meidän omia ystäviä ristiäisten rääppiäisiin.

 

Tulokkaan ristiäiset järjestettäneen pitkälti samalla kaavalla. Kummeiksi ollaan tällä hetkellä kaavailtu minun veli + avovaimo, miehen siskon poika sekä minun hyvä ystävä. Kummeja tulee sitten molemmille yhtä monta (4), kun esikoisen kummeja on ystäväpariskunnan lisäksi miehen sisko miehensä kanssa. Eli vieraita sitten myös suurin piirtein sama määrä kuin esikoisen ristiäisissäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojan ristiäisissä oli minun ja miehen perheet ja isovanhemmat sekä pojan kummit. Halusimme pienen ja intiimin tilaisuuden, ja pelkästään minun vanhempani ja sisarukseni ovat jo iso joukko. Poika kastettiin kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kutsuttuna miehen vanhemmat, hänen siskonsa (kummi) avomiehensä kanssa sekä omat vanhempani ilman aveceja, pikkuveljeni ja isoveljeni (kummi) avovaimonsa kanssa. Lisäksi toki minä, mieheni, päivänsankari ja pappi.

Ihan riittävästi väkeä mielestäni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now