Guest Vieras

Keitä kutsutte juhliin?

100 posts in this topic

Hei!

 

Olisi kiva kuulla, keitä olette kutsuneet ristiäisiin/nimiäisiin! Onko vieraiden rajaaminen ollut helppoa vai vaikeaa ja miten olette sen tehneet? Oletteko pyytäneet juhliin myös ystäviä vai vain sukulaisia? Kuinka laaja sukupiiri on ollut koolla?

 

Tämä ei ole vielä akuutti kysymys meillä, mutta pelkään jo etukäteen, että häihin liittyneet hankaluudet toistuvat aikanaan ristiäisten kohdalla.

 

Olisi mukava kuulla muiden mietteitä ja ratkaisuja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kutsuttiin vain molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen, sekä yksi kaveripariskunta, jotka on pojan sylikummit. Meillä molemmilla on suuret suvut, joten rajan vetäminen muuhun kuin perheeseen olisi ollut mahdotonta ja lopulta vieraita olisi pitänyt kutsua noin 100. Tuollakin kokoonpanolla meitä oli jo 16 aikuista ja 8 aikuista. Kavereista ei nähty tarpeelliseksi kutsua muuta kuin se kaikista läheisin pari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä risjäisiin kutsutaan iso(iso)vanhemmat, sedät/enot/tädit ja kummit, kaikki perheineen. Muita vain erityistapauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me päätimme kutsua omien vanhempien, isovanhempien ja sisarusten lisäksi myös mieheni kummit ja kaksi (ainoaa) serkkua (joista vain toinen pääsee tulemaan), mieheni lapsettoman tädin (jolle sukulaislapset ovat todella tärkeitä ja rakkaita) sekä oman serkkuni perheineen, joiden lapsen kummeja mieheni kanssa olemme (he myös asuvat samassa kaupungissa). Siinäpä se, sekalainen kööri! Oma isoäitini ja muu (varsin suuri) sukuni asuu muuten niin kaukana, että heitä emme kutsuneet kastajaisiin lainkaan. He eivät tulleet häihinkään, vaikka kutsuttiin, joten tuskinpa heitä nämäkään "kissanristiäiset" kiinnostavat. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

*poistin viestin, kun suunnitelmat ehtivät mennä kokonaan uusiksi :) *

Edited by Birbir

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kutsuttiin lähipiiri ja muutama tosi läheisiä ystäviä. Vieraita oli noin 25 kpl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kutsuttiin lapsen isovanhemmat, isoisovanhemmat, täti, sedät ja kummit perheineen. Lisäksi kutsuin minulle tärkeän oman kummini (mieheni ei halunnut kutsua omia kummejaan) ja jostain syystä mummoni on kutsunut omalla luvallaan muitakin sukulaisia. :mellow: Yhteensä kutsuttuja on 15 kpl mutta vieraita todennäköisesti reilu 20kpl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kutsuimme sekä perheenjäseniä että ystäviä. Meille oli lopulta aika selvää, että haluamme myös hyvän ystäväporukkamme juhlistamaan lapsemme ensimmäistä suurta juhlaa, joten vieraitakin oli sitten vajaat 40. Kutsuttuina olivat siis molempien vanhemmat, sisarukset perheineen ja elossa olevat isovanhemmat, kummit ja muut läheiset sukulaiset sekä jo mainitut ystävät. Olisi ollut hankala rajata joitain pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli vieraina miehen vanhemmat sekä miehen kummitäti perheineen. Mun puolelta oli molemmat siskot ja heidän lapset, äitini, isäni ja hänen naisystävänsä, isoisotätini sekä kaksi kaveripariskuntaamme. Paikalla oli kaikki tärkeimmät ja läheisimmät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli selvä rajaus eli minun ja miehen sisarukset, vanhemmat ja isovanhemmat sekä yksi ystävä-kummi. Isovanhemmat eivät kuitenkaan jaksaneet paikalle joten meitä oli vauvan lisäksi 12. tuo oli sopiva määrä meille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika helppo oli rajata, koska mitään suurensuuria juhlia ei ollut tarkoituskaan järjestää. Eli minun ja miehen sisarukset perheineen (joista yksi perhe estyi tulemasta), isovanhemmat sekä lapsen kummit, joista toinen oli minun siskoni. :)

 

Pienet ja intiimit nimiäiset siis. Koska kuitenkin kotona juhlittiin, niin ei tilaakaan olisi ollut useammalle, enkä nähnyt mitään järkeä kutsua esim. omia tätejäni ja setiäni. Yhteensä vieraita oli 17.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tullaan näillä näkymin kutsumaan meille läheiset sukulaiset (lapsen isovanhemmat, setä ja enot perheineen, sekä ainakin minun tätini ja enoni perheineen) ja kummit. Näillä näkymin vain yksi kummi ei ole meidän suvusta, joten sukulaisten lisäksi tulisi yksi ystävä. Oon kyllä harkinnu parin muun ystävän kutsumista, mutta saa nähdä, kutsunko ketään näiden lisäksi. Ristiäiset tullaan pitämään vanhempieni luona, joten äitini järjestää tarjoilut, ym., niin itselleni ei tule paljoa tekemistä, onneksi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole minkäälaisissa tekemisissä kummankaan pappani kanssa.(ei ole mitään kismaa tms) Siksi tuntuu hölmöltä ajatus, että kutsuisimme pappani lapsemme ensimmäiseen juhlaan. Toisaalta, eihän minun ja pappojeni 'välejen' pitäisi vaikuttaa taas meidän lapseen. Sitten taas esimerkiksi meillä on melko läheiset välit äitini sisaruksiin, jotka ehdottomasti tulemme kutsumaan. Tietenkin meidän molempien sisarukset kutsumme ja vanhemmat :) Myös muutama kaveri kutsutaan.

 

Meille ei ilmeisesti mitään kummeja tule, koska emme kuulu kirkkoon. Lapsen ensimmäiset juhlat ei ole 'nimiäiset', vaan sanotaan vaikka ihan syntymäjuhliksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me haluttiin pitää kohtalaisen pienet juhlat, ja koska sukua riittää kummallakin, se teki rajauksen helpoksi.

Eli paikalla oli Jätkän isovanhemmat, kummit perheineen ja mun kummit koska ovat mulle tositosi tärkeitä ja halusin heidät kutsua, isäntä taas ei kummeistaan ole kuullutkaan vuosikausiin, joten ei tuottanut ongelmaa.

Sit oli meidän hyvä ystävä paikalla valokuvaajana. =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kutsuttuja oli vähän päälle 50, mutta paikalle pääsi vain 35 henkeä. Kaste oli kirkossa ja juhlat ravintolassa, joten tilan suhteen ei ollut ongelmaa. Miehen serkut perheineen oli "pakko" kutsua, koska se on suvussa tapana ja mekin on oltu siis serkkujen lasten ristiäisissä. Musta juhlat on ihania ja meidänkin oli helppoa rentoutua ja nauttia upeasta aurinkoisesta päivästä, hyvästä seurasta ja herkullisista tarjottavista kun juhlat oli muualla kuin omassa kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

me ollaan (tai no lue "minä olen") ajateltu kutsua ns. mummit ja kummit eli molempien vanhemmat sekä kummeiksi kutsutut 2 ihmistä (joita ei olla päätetty vielä). Muut sisarukset jättäisimme kutsujen ulkopuolelle. Pelkäänpä että tästä tulee pahasti sanomista ja polemiikkia... Pitänee keskustella aiheesta vielä miehen kanssa.

Minä kun olen sitä mieltä ettei vauva kaipaa mitään isoja hälinäjuhlia enkä tiedä miten sitä itse jaksaa jos vauva on esim. vain 4 vk vanha... Ei nyt ihan joulun alle asti viitsi pitkittää ristiäisiä! (ellei ole vaikeuksia päättää nimeä :P ). Niin siksipä pieni intiimi porukka olisi kiva. Kaikki muuthan voivat vauvaa tulla katsomaan erikseen ja toisella kertaa...

 

Loukkaantuukohan tämmöisestä monikin... ?!?!?! (ja miksi aina pitää ajatella muita?!?!? ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli vieraina isovanhemmat puolisoineen ja kummit lapsineen sekä yhtenä "ylimääräisenä" miehen mummo. Tästäkin tuli pääluvuksi jo sen verran monta että pidettiin tilaisuus muualla kuin omassa kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. Meille kutsutaan (jos niin pitkälle päästään) isovanhemmat, vauvojen eno + kumppani, täti + kumppani, setä + kumppani, 2 ystävää + kumppaneineen 14 kappaletta! Hui! Eli siis eno, täti ja 2 ystävää ajateltiin pyytää kummeiksi = 2 kummia kummallekin. Kuulostaa helpolta siihen saakka, kun joku kysyy, että miksi tulevien kummien kumppaneita ei pyydetä kummeiksi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilä oli tytön ristiäisissä kutsuttuna kummit (4 hlöä; mun serkku miehensä kanssa ja miehen serkku miehensä kanssa), mummit (2hlöä) ja ukki (1 hlö), miehen fammo (1 hlö), lapsen täti perheineen (3 hlöä) ja enot, toinen perheineen (4 hlöä). Eli toisin sanoen kummankin perheet + kummit ja miehen fammo. Kotona pidettäviin juhliin ei muita olisi mahtunutkaan ja koimmekin, että tämä oli juuri sopiva määrä ristiäisiin. Kaikkiaan siis 15 henkilöä meidän perheen lisäksi.

Aikalailla samanlaisella kokoonpanolla mennään varmasti toisetkin ristiäiset läpi sitten joskus.

 

Mun mielestä on aika tavallista, että kumppaneite ei pyydetä kummeiksi. Mä en loukkaantuisi jos mun miestä pyydettäis ja mua ei. Ja voisin itsekkin pyytää ystäväni tai veljeni, mutten heidän asuin-/elämänkumppania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on suunnitelmissa (=minä olen miettinyt), että paikalle tulisi meidän vanhemmat, minun mummo, minun sisarukset perheineen sekä mahdolliset kummit, jotka eivät lukeudu edellisiin. Tuossakin on jo 10 aikuista ja 5 lasta + ne kummit... mies tosin saattaa haluta kutsua myös muita sukulaisiaan kun sisaruksia ei ole...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suunnitelmissa kutsua: molempien vanhemmat, mun veli (=sylikummi) ja tämän tyttöystävä sekä kaksi muuta kummia lapsineen. Eli pienesti perhepiirissä ajateltiin juhlia mun vanhempien luona. 10 aikuista ja kaksi lasta + ristiäissankari itse ja pappi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin tarkoitus juhlia pienesti perhepiirissä. Kutsutaan siis itsemme lisäksi molempien vanhemmat, mun siskot (2), siskontyttö, miehen sisko ja sen mies, miehen vielä elossa olevat isovanhemmat (4), kummit (4 - jos kaikki suostuvat) ja pappi. Eli yhteensä meitä olisi 19 aikuista + taapero + vauva. Tuo on pienin mahdollinen porukka, jolla juhlia, kun ollaan kaikki niin läheisiä.

 

Eräissä isommissa juhlissa pari viikkoa sitten miehen serkut pohdiskeli ääneen, että seuraavan kerran sitten varmaan tavataan vauvan ristiäisissä. Kiva. Toivottavasti eivät kamalasti suutu kutsumattomuudesta, mutta jos ulotamme kutsutut molempien serkkuihin, on meillä kasassa 50+ ihmistä..

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee ristiäisiin minun äiti, miehen vanhemmat, miehen veli vaimoineen (kummit) sekä ystävä perheineen (ystävä on lapsen kolmas kummi). Yhteensä vieraita 8 kpl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now