Guest Noose

Kivunlievitys synnytyksessä

437 posts in this topic

Käytitkö kivunlievitystä synnyksessä?

Mitä?

Toimiko vaiko eikö?

Jälkikäteen ajatellen, olisitko selvinnyt ilman?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^en olisi selvinnyt ilman :D tai ehkä olisinkin mutta kyllä se lievitys oli kuin taivas...

 

esikoinen tuli maailmaan epiduraalilla ja se ei toiminut ihan niin hyvin. tai ilmeisesti mulla kävi niin että vaikutus loppui hieman kesken eikä lääkettä lisätty. ponnistusvaihe oli kamala ja siinä ei sitten ollut mitään lievitystä.

 

junnusta sain sitten spinaalin...ja se oli aivan ihana!!!! se vaikutti nopeasti ja MITÄÄN en tuntenut. yht´äkkiä alkoi tuola alhaalla tuntumaan ihmeellistä kirvelyä ja soitettiin kätilö paikalle. kyse oli ponnistustarpeesta ja siitä että olin avautunut kokonaan. ei sitten muuta kun ponnistamaan ja kätilö joutui minulle kertomaan koska junnu oli maailmassa koska mä en tuntenut yhtään mitään, oisin vaan tyytyväisenä jatkanut ponnistamista B)

 

ensisynnyttäjille hervemmin annetaan spinaalia ja muutenkin sitä ei kaikki lääkärit tahdo laittaa kahta kertaa ja yksi annos ei kestä välttämättä tarpeeksi kauaa. mutta muuten suosittelen lämpimästi spinaalia kaikille :)

 

aquarakkuloiden laittaminen sattui enenmmän kuin itse supistukset eikä niistä ollut mulle mitään hyötyä. niitä en siis tahdo enää ikinä..ja ilokaasu ei toimi mulla...mutta siitä oon kuullut paljon hyvää muilta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kaytossa avautumisvaiheessa TENS- laite joka oli synnytykseen 'viritelty' ja se toimi tiettyyn pisteeseen asti hyvin. Sitten ilokaasua, lopulta epiduraali, joka ei toiminut kovinkaan hyvin, nousi liian ylos ja jos annostusta alennettiin, niin ei poistanut kipua. Loppujen lopuksi sain spinaalin koska jouduin sektioon, mutta se nousi kaulaan asti ja lamaannutti keuhkojen ympariston lihakset ja vaikeutti hengitysta niin pahasti etta nukutettiin ja laitettiin hengityskoneeseen ja teholle. Joten mina en ottaisi kylla spinaalia enaa uudestaan, vaikka kuulemma on hyvin harvinaista etta noin kay...epiduraalinkin kanssa vahan niin ja nain...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käytin esikoisen synnytyksessä ensin ilokaasua ja sitten sain epiduraalin.

 

Ilokaasu toimi ihan kohtuullisesti jonkin aikaa, mutta jos sitä vahingossa hengitteli yhtään liikaa, tuli ällöttävä oksetusolo.

 

En nyt muista tarkkaan, missä vaiheessa epiduraali laitettiin, ehkä suunnilleen silloin, kun olin 4-5 cm auki. Tuntui, että puudutus tuli juuri oikeaan aikaan: supistukset eivät olleet vielä tuskallisen kivuliaita, mutta toisaalta jatkuivat puudutuksen kanssakin säännöllisinä ja avautumista edistävinä.

 

Epiduraali vei tosi hyvin terävintä kipua pois ja auttoi jopa hieman lepäämään ennen ponnistusta. Ilmankin olisin varmaan selvinnyt, mutta epiduraalin kanssa synnytys sujui paljon helpommin ja minulla oli hyvin voimia ponnistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, mitähän mulla ei olis ollu.. :rolleyes: Alkuun kokeiltiin suihku ja amme, puudutteista ensin sain petidiinipiikin 11h:n supistelujen jälkeen, että sain nukuttua hetken, kun synnytys ei edennyt. Siitä seittemän tunnin päästä, kalvojen puhkasun jälkeen epiduraalin, jota lisättiin vielä kaks kertaa. Kun alko ponnistuttaan ennen kun kohdunsuu oli tarpeeks auki sain vielä sekä PCP:n että pudendaalipuudutteet. Ennen epiduralia hengittelin ilokaasua, loppuvaiheessa niin paljon, että en vetäny enää happee ollenkaan, vaan maski oli koko ajan naamalla.

 

Amme toimi hyvin, kipua se ei vienyt pois, mutta niiden välissä sai rentouduttua ihanasti. Ammeesta mut sitten komennettiin pois, kun se synnytys ei edennyt, jolloin sain sitä petidiiniä. Se toimi loistavasti, pää meni niin sekasin, että sain nukuttua tunnin verran. Ilokaasu oli vähän niin ja näin, musta tuntuu, että jos siinä joku autto, niin se oli pelkästään se ajatus, että siitä pitäis olla apua. Epiduraali toimi loistavasti, vei kivut pois täysin. Ennen kun pääsin ponnistaan kokeiltiinkin sitten tosiaan kaikki loput melkein, kun se ponnistamisen tarve oli niin järkyttävä ja se viimenen sentti kesti yhtä kauan kun ne aiemmatkin. Oli niistä sitten sen verran apua, että pystyin joten kuten oleen.

 

En usko, että olisin selvinny ilman. Synnytys kesti 26h ja sitä edelsi jo viikkojen huonosti nukutut yöt jatkuvien supistusten takia, joten voimat oli aika vähissä jo valmiiks. Alunperin kyllä ajatuksena oli, että olis menny ilman puudutteita, mutta harvoinpa synnytykset menee just niin kun on ajatellu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona käytin kivunlievitykseen panadolia, kuumaa kauratyynyä sekä kuumaa suihkua. Eivät kyllä auttaneet kipuun, mutta saipahan muuta ajateltavaa supistusten välissä kun lämmitteli sitä tyynyä mikrossa.

 

Synnärillä menin suoraan altaaseen, tosin minullakaan se ei auttanut kipuun, mutta sainpahan kuitenkin rentouduttua suppareiden välissä. Ammeen jälkeen höngin ilokaasua ennen epiduraalia. Ilokaasu ei auttanut, vaan lähinnä vain sekotti pään mikä ei tuntunut kivalta. Oikeastaan se tuntui sellaselta huonolta känniltä. Epiduraali vei ihan kaikki kivut pois, enkä ilman käyrien näkemistä olisi uskonut että supistukset jatkuvat. Kivunlievitys oli kohdallani oikein onnistunut, sillä vasta sitten kun olin 10 cm auki alkoivat kivut palailla.

 

Jälkikäteen ajatellen olisin ehkä voinut selvitä ilman epiduraalia, sillä synnytykseni kesti vain reilut 8 h. Toisaalta taas synnytys eteni ihan hirmuista vauhtia ja olisi voinut olla hyvin hyvin kivulias ilman puudutteita. Toisin sanoen tosi vaikea sanoa olisiko sitä jaksanut ilman vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona käytin kaurapussia ja se toimi hyvin pitkällekin. Mutta synnytys pitkittyi muutenkin tosi paljon, joten väsymys pahensi kipuja. Sairaalassa sain sitten neljä kertaa epiduraalin joka oli täydellinen minulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytitkö kivunlievitystä synnyksessä?

Käytin ->

Mitä?Toimiko vaiko eikö?

homeopaattisia lääkkeitä (ei vaikutusta)

kauratyynyä (auttoi alussa, kun ei oltu vielä salissa)

aquarakkuloita: 6 eri kertaa, joka kerralla väh. kolme rakkulaa. (Sattui = vei huomion muualle. Auttoi vain hetkellisesti)

suihkua ja jumppapalloa (auttoi pienimpiin supistuksiin :lol: )

ammetta ( auttoi ekaan supistukseen ammeessa)

ilokaasua (vei huomion supistuksista, auttoi jos veti "kaatokännit")

epiduraalia (vaikutti vain toispuoleisesti, joten ei paljon apua)

Jälkikäteen ajatellen, olisitko selvinnyt ilman?

* Ehkä olisin selvinnyt, mutta kyllä tuo epiduraali puoliksi vaikuttavana auttoi sen verta, että rentouduin enempi ja aukesin tunnnissa täyteen kymmeneen senttiin. Ensi kerralla uusi yritys. Epiduraalia en edelleenkään ota kuin viimeisenä oljenkortena!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytin kuumaa kauratyynyä, jota mies piti selkääni vasten. Se auttoi. Nopean synnytyksen takia en ehtinyt saada muuta kivunlievitystä, enkä ehkä olisi kaivannutkaan (totesin sairaalaan tultaessa, että taitaa olla myöhäistä pyytää epiduraalia, johon kätilö totesi, että näin on...). Vauvan syntymän jälkeen, kun istukkaa irrotettiin painelemalla, otin ilokaasua, joka siinä vaiheessa tehosi oikein hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä?

Jumppapallo

Kauratyyny

Petidin

Ilokaasu

Epiduraali

 

Toimiko vaiko eikö?

Kotona ja SVO:lla lievään avautumisjomotukseen jumppapallolla keikuttelu ja kuuma kauratyyny (ja suihku) auttoivat rentoutumaan. Tuolloin kipu ei ollut kyllä edes järin mainittavaa.

 

Petidin oli aika yhtä tyhjän kanssa.

 

Ilokaasu ja epiduraali toimivat täydellisesti.

 

Jälkikäteen ajatellen, olisitko selvinnyt ilman?

Jos synnytys olisi mennyt yhtä nopeasti kuin nyt meni epiduraalin kanssa, niin olisin kestänyt supistukset, mutta olisin ollut todennäköisesti todella väsynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain epiduraalin ja lisäksi yritin hönkiä ilokaasua. Epiduraali on varsin mainio, ainoa että hieman toispuoleinen, mutta ilokaasun ilot jäivät saavuttamatta. Ehkä en vain tajunnut miten se toimii. :rolleyes: Joka tapauksessa olin tyytyväinen kivunlievitykseeni. Ilman epiduraalia olisin pärjännyt paljon huonommin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekalla kertaa sain epiduraalin ja tokalla spinaalin. Kummatkin vaikutti täydellisesti ja vei kivun pois kokonaan. Tai siis kivun toisessa synnytyksessä, kun ekassa ei vielä ehtinyt olemaan kipua ennen epiduraalia.

 

Sanoisin, että toisessa synnytyksessä olisin pärjännyt ilmankin puudutusta, mutta ihan kiva silti, että se ehdittiin antaa. Ekasta synnytyksestä en oikein tiedä, että miten se olisi lähtenyt edistymään ilman epiduraalia ja olisiko tuloksena ollut varmasti sektio...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluksi käytin ilokaasua ja sitten sain epiduraalin.

Ilokaasu auttoi aluksi hyvin, mutta sitten kun supistuksia tuli tiheästi peräjälkeen ja piti vetää ilokaasua melkein koko ajan, olin aivan pöhnässä. Tässä vaiheessa sain epiduraalin ja se auttoi melkein heti. Mulla epiduraali toimi siis tosi hyvin ja sen vaikutus kesti pitkään sekä vei kaikki kivut mennessään sekä avautumisvaiheessa että ponnistusvaiheessa.

En usko, että olisin selvinnyt synnytyksestä ilman epiduraalia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilokaasua ja epiduraalia. Petidiiniiä alkuun.

 

En olisi selvinnyt ilman kivunlievityksiä - enkä kyllä olisi edes halunnut ottaa selvää olisinko kestänyt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauratyyny ja epiduraali

 

Epiduraali auttoi todella hyvin, sen vaikutusta piti tosin jonkin aikaa odotella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epiduraali.

 

Ensimmäinen annos toimi oikein hyvin, toinenkin vielä. Avautuminen kuitenkin hidastui niin että laitettiin vielä kolmaskin, joka ei kauheasti enää vaikuttanut, vei ehkä vain sen supistuksen terävimmän huipun veks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta ilokaasu ja epiduraali (pariin otteeseen) sekä lämpöpussit ja en todellakaan olis selvinny ilman! Ilokaasusta mulle tuli vaan tosi huono olo, epiduraali helpotti mahtavasti.

 

Toisessa synnytyksessä kivunlievityksenä avautumisvaiheessa amme ja ponnistusvaiheessa mies hieroi alaselkää -typy syntyi siis ihan luomuna ja synnytys oli mun mielestä ihana (jos synnytyksestä voi noin sanoa). Toivon, että jos meille vielä lapsia suodaan, niin synnytyksen olis tämän jälkimmäisen kaltaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta käytin kauratyynyä, ammetta, ilokaasua ja epiduraalin. Kauratyyny ja amme helpottivat oloa ja auttoivat jaksamaan jonkin aikaa, ilokaasu ei toiminut ollenkaan vaan ahdisti laittaa maski naamalle ja pelotti että oksennan (lisää) mutta epiduraalista avautui taivas ja loppu synnytys oli kivuton ja helppo :) En usko että olisin selvinnyt ilman epiduraalia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta kauratyyny, kuuma suihku ja kohdunkaulanpuudute. Suihku auttoi mulla tosi hyvin ja taisin viihtyä siellä reilun tunnin. Suihkun jälkeen sain tuon puudutteen ja se auttoi sitten loppuun saakka. En tiedä oisinko ilman tuota puudutetta selvinny, supistukset kun teki niin älyttömän kipeetä.

 

Tulevassa synnytyksessä oon toivonnu että edettäis samalla tapaa, vasta viimeisessä hädässä halua sen epiduraalin jos tarvetta on. Viimeeks en tuota halunnu ottaa (tarjosivat kyllä melkein heti) siks kun se ois sitonu mut sänkyyn ja se oli viimeinen paikka missä pystyin oleen kun pahimmat kivut oli alaselässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei muuta kuin suihku ennen epiduraalia, ja tuntui ennen epiduraalin saantia kyllä niin pahalta, että en tiiä miten ois ilman selvinny ;) toivon, että tämän toisen synnytyksessä saisin myös epiduraalin, siitä kuitenkin niin hyvä hyöty sitten esim. epparinkin teossa, ei satu leikkaus eikä kursiminen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perussetti, ilokaasua ja epiduraali. Ilokaasua hengittelin 22:00-08:00 välisen ajan ja sitten sain epiduraalin 8:00 ja synnytin 9:40... Eli epiduraali tehosi minulla todella hyvin. Haluan saman setin myös toiseen synnytykseen jos normaaliin alatiesynnytykseen mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen vesien menoa supistellessa sain jotain kipulääkkeitä ja -piikkejä, kauratyynyn ja ammeessakin olin muutaman tunnin, sitten päästyäni vihdoin synnytyssaliin ilokaasua, epiduraali 3 kertaa ja joku puudute kohdunkaulalle ennen saksimista ;)

 

Parhaiten auttoi se kipupiikki, jonka jälkeen nukahdin melkein heti ja epiduraali.

 

E N OLISI SELVINNYT ILMAN :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Käytitkö kivunlievitystä synnyksessä?

Mitä?

 

Kaurapussi supistusten alussa - ei mitään apua

Panadol - ei todellakaan auttanut.

petidiinipiikki - hetken helpotus vatsapuolelle, selän puolella tuntui supistukset edelleen

Ilokaasu - ei helpottanut. Kipu oksetti niin paljon, että maskia ei voinut laittaa naamalle tai oksu olisi tullut (no, tuli se sitten muutenkin aika moneen otteeseen :P )

epiduraali - HELPOTTI!!!!

epiduraaliannos nro2 - Edelleen helpotti

 

 

 

Jälkikäteen ajatellen, olisitko selvinnyt ilman?

 

Ilman epiduraalia en olisi selvinnyt. Hetken ennen epiduraalin laittoa olivat aivan tuskaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now