Sign in to follow this  
Followers 0
Guest YlläriPylläri

3 pientä yhtäaikaa

36 posts in this topic

Meidän kuopus syntyi noin 2.5 viikkoa sitten. Eilisestä alkaen olen ollut yksin lasten kanssa kotona ja ainakin nämä pari päivää ovat menneet ihan kivasti. Kaksoset (1v9kk) ovat ottaneet pikkuveljen hienosti vastaan. Noin muuten heillä kyllä on selvää uhmaa ja vauhtia piisaa muutenkin. Vauva nukkuu toistaiseksi aika paljon, joten sen puolesta jää aikaa touhuta isompien kanssa. Kaikkea haluamaansa ei todellakaan ehdi tehdä ja vielä haluaisin vain lekotella sängyllä vauva kainalossa. Hän jää näillä näkyminen meidän viimeiseksi, joten aikamoista tunnemylläkkää on ollut tämä vauva-arjen alku. Kamalan ihanaa ja haikeaa yhtä aikaa, jos varmasti työlästäkin. Yöt onneksi sujuvat aika kivasti. Vauva herää pariin otteeseen, eikä hänellä ainakaan tällä hetkellä ole vatsavaivojakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

onnea minette, siitä se lähtee! meillä vauva nyt 5kk ja kaksikko 1v9kk ja hyvin on menny, hengissä ollaan :girl_crazy:

 

toki jatkuvasti on joku homma kesken ja on usein riittämätön olo, mut nii n kai kaikilla vanhemmilla on? viikon päästä on muutto edessä, päästään kolmiosta 4mh+olkkari+keittiö+s+khh asuntoon, jeeeeeee!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä arkeen Minetelle ja Sojalle :) Kyllä se on täälläkin välillä (lue:usein) riittämätön olo, vaikka vauva on 1v2kk ja isot 6v :girl_crazy: Ne tarpeet on niin kovin erilaisia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ja kumppanillani (nainen) on nyt aika jännä tilanne... Aattelin kysyä mielipiteitä ja kommentteja teiltä joilla on monikoista kokemusta :)

 

Ensin taustaa. Meillä on tytär, joka saatiin aikaan ICSI-hoidoilla. Mulla ei ole lapsettomuutta aiheuttavia liittyviä ongelmia, vaan syynä noinkin raskaisiin hoitoihin oli se, että halusimme käyttää tietyn tutun luovuttajan spermaa, joka ei sitten ollutkaan kestänyt pakastusta niin hyvin kuin toivottiin (eikä tuoretta tavaraa ole sattuneesta syystä mahdollista saada). Tyttö sai alkunsa ekasta ja ainoasta ICSI:stä, ja pakkasessa on kaksi hyvälaatuista alkiota (muistaakseni 8-soluista).

 

Kävin siis läpi hormonipiikitykset ja punktion, ja maksettiin itsemme kipeiksi, joten kumpikaan ei ole halukas heittämään toista alkiota hukkaan - painavimpana syynä tietysti se, että kyseessä on ihanan lapsosemme potentiaalinen, yhtä ihana pikkusisarus!

 

Nyt ollaan aikeissa yrittää saada meidän tytölle sisarusta. Kävi ilmi että nuo kaksi pakkasukkoa on pakastettu samaan "olkeen" ja täytyy siis sulattaa yhtä aikaa. Jos molemmat lähtevät jakautumaan, voidaan toinen ottaa kyytiin ja toinen pakastaa uudestaan, tai ottaa molemmat kyytiin, jolloin on "riski" saada kaksoset...

 

Kun klinikalta asiaa tiedustelin, sieltä vastattiin että "jos vaan huolitte niin voidaan kyllä siirtää molemmat." Jos huolitaan??? :huh: Täytyy soittaa uudestaan ja kysyä miten todennäköistä on, että jakaantumaan lähtenyt alkio kestää uudelleen pakastamisen ja myöhemmin vielä toistamiseen sulatuksen.

 

JOS molemmat selviävät ekasta sulatuksesta ja JOS uudelleenpakastamisessa on suuri riski menettää alkio, haluaisin ottaa molemmat kyytiin silläkin uhalla että molemmat myös tarraisivat kiinni. Haluan kuitenkin ottaa asiasta etukäteen selvää niin hyvin kuin voin. Olen tietoinen siitä että kaksosten saaminen on kuitenkin epätodennäköistä - voihan olla että kumpikaan alkio ei selviä sulatuksesta, tai raskaus ei ala jne. ja koko tämä pohdinta on turhaa. Mutta koska tuo meidän neiti kuitenkin lähti kasvamaan heti ekasta yrityksestä, eikä tosiaan esim. kohdun kanssa ole mitään ongelmia, kaksosten vaihtoehto on ihan todellinen jos sinne kaksi alkiota laitetaan.

 

Ajatus kaksosista on yhtä aikaa ihana ja pelottava. Mulla on harteillani sekä esikoisen hoitaminen että valtaosa kotitöistä, koska kumppanin työ on niin vaativa ja hänellä menee usein töissä myöhään. Esikoinen on kylläkin ollut helppo lapsi - näin ilman vertailupohjaa sanoen - ei koliikkia, ei allergioita tai muita terveysongelmia, positiivinen ja tyyni luonne.

 

Jos olisit voinut etukäteen valita saatko kaksoset vai et, mitä olisit päättänyt? Onko sulaa hulluutta :girl_crazy: ottaa kaksosten "riski" tilanteessa, jossa on kaikki (arki)päivät yksin esikoisen kanssa, ja sama jatkuisi sitten kolmen pienen kanssa? Miten ihmeessä pystyn nukkumaan, käymään kaupassa tai vessassa tai ylipäätään pysymään hengissä ja järjissäni, jos olisin enimmän aikaa itsekseni taaperon ja kahden vauvan kanssa? Tukiverkostomme on pieni.

 

Mielipiteitänne kiitos...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin "riski" ja siirrettiin kaksi kerralla. Tuloksena maailman täydellisimmät kaksostytöt. Nyt kun tytöt ovat puolivuotiaita ja kaikki on mennyt hyvin, on mun helppo sanoa että olen äärettömän kiitollinen ja onnellinen siitä että nuo molemmat saatiin.

 

Mutta kaikilla se ei mene yhtä hienosti. Kaksosraskaus on riskiraskaus. Aina raskaudessa voi mennä asiat pieleen, mutta kaksosraskaudessa riski on korkeampi. Sitä on syytä miettiä.

 

Kolmen pienen kanssa varmasti selviää ja loppujen lopuksi vauva-aika on kuitenkin lyhyt. Meillä on nyt 4 alle kouluikäistä ja mä nautin tästä täysillä. Jos olisin tiennyt etukäteen tämän, olisin siirtänyt kaksi.

 

Alkiot kyllä selviävät hyvin nykyään uudelleen pakastuksesta ja sulatuksesta. Klinikan labran hlökunta osaa varmasti arvioida aikanaan mikä olisi noin niinkun teknisesti paras vaihtoehto teidän alkion kohdalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Mamalicious! (Oon ollut vähän nettipimennossa joten siksi vastaaminen on kestänyt.)

 

Arjessa en ole ehtinyt asiaa vielä tuon syvemmin miettiä, mutta kyllähän se ihanaa olisi saada kaksi pientä ihanuutta kerralla! Esikoisen raskausaika sujui niin hyvin että en oikein osaa pelätä kaksosraskauden riskejä sen enempää kuin raskauden riskejä ylipäätään. Ainahan siinä on riskinsä, joille ei etukäteen oikein voi mitään. Täytyy vaan yrittää muistaa huolehtia itsestään mahdollisimman hyvin.

 

Oma jaksaminen vaan arveluttaa. Järki sanoo yhtä ja sydän toista... Onhan tässä sekin pointti (siis edelleen JOS siirretään kaksi ja molemmat kasvaisivat loppuun asti) että selväisin yhdellä raskaudella ja yhdellä synnytyksellä, ja meidän lapsiluku olisikin sitten siinä :grin: Ja mulla on jo nyt ikää 35 v., joten siksikään en haluaisi jättää mahdollisen kolmannen lapsen saamista kovin myöhään...

 

Ihan vaan käytännön asiat arveluttaa. Jos taapero ja vauvat heräävät aamulla yhtä aikaa huutelemaan, jätänkö ne vaan siksi aikaa kiljumaan että käyn vessassa, vai imetänkö ensin kaksoset (jalat ristissä pidätellen), ja annan taaperon odotella sekä imetyksen että vessakäynnin ajan? Mihin tässä rivitaloyhtiössä saa laitettua kaksosvaunut (ja johonkin se taaperokin pitää ulosmennessä mahduttaa), kun jo yhden lapsen rattaat tekee meidän pienessä eteisessä tiukkaa - ja jos tuon vaunut peremmälle, täytyisi raahata niitä portaissa? Miten saisin kaikki kolme päiväunille, jos väsyvät eri aikaan ja/tai huutavat toisiaan hereille? Jätänkö taaperon yksikseen alakertaan kun nukutan kaksosia päiväunille yläkerrassa, vai päin vastoin? Tuntuu vaan niin mahdottomalta selvitä käytännön toimista kun omat kädet ja jalat eivät kuitenkaan tästä lisäänny lapsimäärän mukana :girl_sigh:

 

Ehkä vaan mietin liikaa? Ehkä täällä on jo joku ketju jossa näitä asioita pohditaan... Ehkä vaan otan riskin ja oon helisemässä sitten myöhemmin ;)

 

Mielipiteet ja vinkit edelleen tervetulleita!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei se varmasti helppoa ole, aluksi ainakaan. Mutta toisaalta yhden vauvan kanssa voi olla ihan yhtä pulassa jos sattuu koliikkitapaus tai muuten vaan haastava pakkaus kohdalle. kaksosten kanssa niin voi käydä tuplasti :D

 

Sanoisin, että asioilla (käytännön) on tapana järjestyä. Vauva(t) mukautuu perheen menoon ja ovat niin pienen hetken vain pieniä.

 

oon kyllä sitä mieltä, että (onneksi) nämä asiat eivät ole meidän hallussa, joku jossain muualla päättää kuka saa mitäkin vai saako mitään :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0