Guest Addie

Tupakointi


422 posts in this topic

Meillä tupakoi tällä hetkellä molemmat. Minä kuitenkin aion viimeistään lopettaa, kun tulen raskaaksi. Ja toivottavasti en sitten uudestaan enää aloitakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan molemmat poltettu. Itse lopetin jo muutama vuosi sitten, ja mies vuosi sitten. Mies tosin edelleen tarvitsee nikotiinipurkkaa, mutta onhan se jo paljon parempi kuin tupakointi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole ikinä vetänyt henkäystäkään savukkeesta. Jotenkin koko ajatus vain ällöttää niin paljon, ettei ole tehnyt mieli edes kokeilla (enkä pystyisi elämään henkilön kanssa, joka polttaisi)

Mies on joskus teiniaikoina tainnut kokeilla muiden painostuksesta, muttei ole hänkään koskaan polttanut sen enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumpikaan ei polta. Mies lopetti kun esikoinen syntyi. Sitä ennen oli jokusen vuoden polttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin tupakoinnin reilu vuosi sitten, sillon meni puolisen askia päivässä ja baari-iltana kakskin askia. Lopetin kerralla ja ihmeemmin ei tupakkaa tee mieli. Joka kolmas kuukausi alkaa tehdä mieli ja sekin järjestään juodessa, mutta puolikas tupakka menee maksimissaan. Ei sitä enää mielellään polta. Mikä on sikäli harmi, että olen assosioinut tupakan niin moneen tilanteeseen, kuten kesäiseen ulkona hengailuun, saunailtoihin, jne. Mutta siitä huolimatta olen onnellinen etten enää tupakoi. :) Ja niin, mies ei ole koskaan tupakoinut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumpikaan ei polta enää. Lopetin itse tasan viikkoa ennen kun tein ensimmäisen plussatestini esikoisesta, ja lopetus oli helppo. Mies lopetti tupakoinnin lapsemme syntymän jälkeen heti ensimmäisellä viikolla, helposti ja melkein kertalaakista myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumpikaan ei polta eikä ole koskaan polttanut (paitsi mies teininä satunnaisesti baarireissuilla).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ole polttanut koskaan, mies poltti seurustelun alkutaipaleeseen asti. Nykyään mies on "viihdepolttaja" eli onneksi harvoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä lopetin yrityksen alettua ja mies aikoo kuulema lopettaa (tai ainakin vähentää huomattavasti) plussan tultua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan molemmat poltettu ihan säännöllisesti, mies lopetti puolisen vuotta takaperin, minä nyt sitten plussaan.

 

Täytyy sanoa, että on aika tiukka paikka ollut, tällä hetkellä suorastaan romantisoin "tupakoinnin ihanuutta" ja - hyi, paha minä - nuuhkin kaihoisasti ohkäveleviä tupakoitsijoita.

 

Uskon, että tämä vaihe vaihtuu vielä sellaiseen "hyiällöä"-ajatukseen. Tällä hetkellä vaan tuo tupakkahaamu aika tiukasti olkapäällä keikkuu, menisi jo pois..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on tupakoinut reilu kymmenen vuotta ja minä ehdin tupakoida viisi vuotta ennen kun aloin odottaa esikoista. Kun esikoisesta loppui imetys aloin poltella taas satunnaisesti ja sitten säännöllisesti, mutta koko ajan oli vähän sellainen olo että pitäis lopettaa. Nyt tuli taas plussa ja savuttomuus alkoi heti. Enää ei tee mieli tupakkaa (esikoista odottaessa teki) ja uskon, että kuopuksen synnyttyä en enää aloita girl_dance.gif

 

Toisaalta kännitupakoinnin en usko loppuvan ikinä, mutta tuskimpa ihan kauhean usein tulee niitä kännejä vedeltyäkään kun on kaksi pientä lasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tupakoida, eikä olla koskaan poltettukaan.

 

Minusta oli aika järkyttävä tieto, että puolet 19-vuotiaista tai sitä nuoremmista raskaaksi tulleista oli polttanut tupakkaa ja vain joka neljäs näistä lopettaa. Siis kolme neljästä vetää tupakkaa myös raskaana ollessaan vielä nykyään, kun riskit ovat hyvin tiedossa! Ei tuo kuva muutenkaan kovin imartelevaa kuvaa anna ihmisten fiksuudesta.

 

Tr26_10_kuva1.jpg

 

edit. Lähde on siis Stakes:

 

http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Lisaantyminen/synnyttajat/index.htm.

 

edit. 2. Lisään nyt vielä, että yleisestikin pidän toki tupakointia älyttömämänä tapana pilata oma terveys, mutta tämä liittyy nyt siis siihen, että porukka ei lopeta tupakointia, vaikka on raskaana. Tilastohan ei ota kantaa muuhun kuin lopettamiseen, joten toivottavasti sentään edes sauhuttelua vähennetään raskauden aikana.

Edited by tarinatiikeri

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ On tosiaan yllättävän suuria lukuja. Jäin miettimään, tarkoittaako tuo tilasto sitä, että ylipäänsä alle 19-vuotiaissa on enemmän tupakoitsijoita kuin 20+ -ikäisissä vai sitä, että alle 19-vuotiaissa tupakoitsijat lisääntyvät aktiivisemmin kuin ei-tupakoitsijat? Olisiko jollain valistunutta arvausta tai jopa tietoa aiheesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joka kymmenes nuori käyttää psyykenlääkkeitä: Äidin raskauden aikainen tupakointi on yhteydessä lapsen mielenterveysongelmiin

 

"Melkein joka kymmenes 18-20 -vuotias suomalainen on käyttänyt tai käyttää psyykenlääkkeitä, kertoo Aamulehti.

 

Lehti perustaa tietonsa tuoreesen suomalaistutkimukseen, jonka mukaan äidin raskaudenaikaisella tupakoinnilla on selvä yhteys niin lapsen lieviin kuin vaikeisiin mielenterveyden häiriöihin.

 

Raskauden aikana yli kymmenen tupakkaa päivässä polttaneiden äitien lapsista lähes 14 prosenttia joutuu turvautumaan psyykenlääkkeisiin. Tupakoimattomien äitien lapsista hieman yli 8 prosenttia joutuu käyttämään psyykenlääkkeitä.

 

Suomalaisäideistä 15 prosenttia tupakoi raskausaikana. Määrä on pysynyt samana viimeiset parikymmentä vuotta.

 

Tutkimuksen aineistona olivat tiedot 175 000 lapsen äidin tupakoinnista. Lapset olivat syntyneet vuosina 1987-1989. Kelan tiedoista selvisi puolestaan tutkittavien lääkehistoria.

 

STT"

 

(Iltalehti)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

itse olen lopettanut jo yli kymmenen vuotta sitten, mies lopetti häämatkalla 3 viikkoa sitten :)

 

Olen kiusannut että heti hyöty näkyi kun viikkositten positiivisen raskaustestin tein ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ On tosiaan yllättävän suuria lukuja. Jäin miettimään, tarkoittaako tuo tilasto sitä, että ylipäänsä alle 19-vuotiaissa on enemmän tupakoitsijoita kuin 20+ -ikäisissä vai sitä, että alle 19-vuotiaissa tupakoitsijat lisääntyvät aktiivisemmin kuin ei-tupakoitsijat? Olisiko jollain valistunutta arvausta tai jopa tietoa aiheesta?

 

Arvailua, en tiedä, kuinka valistunutta. ;)

 

Yleisesti ottaen nuorena lisääntyvät taitavat olla alemmin koulutettuja ja toisaaltahan tiedetään, että alemmin koulutetut tupakoivat useammin kuin koulutetut. Luulisin siis, että nuoremmissa ikäluokissa näkyy tämä ero eli tupakoivat alle 20-vuotiaat lisääntyvät aktiivisemmin.

 

Raskaana olevista naisista saadaan Suomen kattavan neuvolajärjestelmän avulla tarkkoja tilastoja ja tietoja, kun taas yleisemmät tilastot perustuvat kai riittävän kattaviin kyselytutkimuksiin. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2009 suomalaisista naisista yhteensä 16 % poltti tupakkaa päivittäin. 15-24-vuotiaista naisista 14 % poltti päivittäin, kun taas 25-44-vuotiaissa luku oli 17 %. En mistään ainakaan nopeasti löytänyt tarkempia lukuja, joten hankala verrata, kun ikäjakauma menee noin päällekkäin.

Edited by tarinatiikeri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumpikaan ei olla koskaan edes aloitettu polttamista. Teininä tuli sauhuteltua kännissä, mutta sekin jäi melko pian pois. Tuskimpa sitä tulee enää alotettuakaan sitä tapaa ja hyvä niin. Säästyy rahat ja terveys! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now