Sign in to follow this  
Followers 0
Joanna

"Huono" painon nousu raskausaikana

12 posts in this topic

Kuinka tavallista on, että paino ei ole noussut ollenkaan lähtöpainosta vielä raskauden puoliväliin mennessä? Vatsa kyllä kasvaa ja raskaus näkyy selvästi päällepäin, mutta ei vaa'alla. Koko raskauden aikana ei ole ollut lainkaan pahoinvointia, ei oksentelua, olen syönyt ja elänyt ihan normaalisti, mutta alkuraskauden aikana paino putosi silti muutaman kilon eikä ole siitä noussut. Lääkäri vaikutti jo vähän huolestuneelta ja pani painon erityistarkkailuun, mutta ilmeisesti painon nousussa tai nousemattomuudessa on aika paljon yksilöllisiä eroja eikä pitäisi liikaa tuijotella "normaalipainonkehitystaulukoita"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika monella paino alkaa nousta vasta puolivälin jälkeen tai lähempänä rv 30. Aluksi painoa ei pitäisikään tulla kamalasti, koska se aika varmasti nousee kuitenkin lopussa joka tapauksessa. Sikiö ja istukkakin painaa vielä puolivälissä niin vähän, että ne ei kamalasti vaikuta painoon. Muistelisin lääkärin sanoneen, että rv 22 eteenpäin sikiön paino nousee n. 100g viikossa ja loppua kohden 200g viikossa.

 

Tietysti asiaan vaikuttaa myös se, että kuinka paljon on painanut ennen raskautta. Jos on ylipainoa jo valmiiksi ei olisi hyvä saada kamalasti kiloja raskauden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla paino tippui alkuun n. 2kg lähtöpainosta. En siis oksennellut ja söinkin ihan reippaasti. Mun kroppa vaan kulutti enemmän raskaana ollessaan. Joskus häämatkan jälkeen, eli lähempänä n. vko 26 suunnilleen, oli neuvolassa ekan kerran + paino, eli +200g edelliseen punnitukseen. Olin siis enää -1,8kg lähtöpainosta. Joskus vko30 paikkeilla pääsin lähtöpainooni ja sitten viimeisen 10viikon aikana tulikin 8 kiloa painoa.

MUOKS vielä sen verran, että olin ihan normaalipainoinen, bmi jotain 23 luokkaa ehkä...

Edited by Buttercat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla paino on noussut jo n. 3-4kg lähtöpainosta, mutta nyt raskauden myötä syön ensimmäistä kertaa elämässäni yhtä paljon, kuin kokoiseni henkilön pitäisikin syödä. Joten suurin osa noista kiloista olisi kait hyvä säilyttää myös raskauden jälkeen. (Ja nyt siis 16. vko aluillaan.)

Silti neuvolaterkkarin äänensävystä en pitänyt yhtään, kun hän viime kerralla kirjasi painonmuutosta. "Njoo, ihan ok..." oli kommentti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei ollut tullut raskauden puoliväliin mennessä kuin kaksi kiloa lisää. Lääkärissä ei asiasta koskaan huomautettu suuntaan tai toiseen. Kaikkineen painoa tuli 9 kiloa. BMI ennen raskautta oli n. 24,5. Kovin laihalla painoa yleensä pitäisi tulla vähän enempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painon nouseminen on yksilöllistä ja riippuu esimerkiksi ruokailu- ja liikuntatottumuksista. Yleensä kai normaaliksi painonnousuksi raskausaikana käsitetään 10-12 kg, mutta henkilöstä riippuen mikä tahansa muukin voidaan lukea normaaliksi. Tuo 10-12 kg on laskettu sen perusteella, paljonko vauva loppuraskaudessa painaa, paljonko istukka painaa ja paljonko verimäärä lisääntyy yms. Lisäksi painonnousuun vaikuttaa oma lähtöpaino eli laihemmalla kiloja saa tulla enemmän ja ylipainoisella sitten vähemmän. Myös raskausdiabetes vaikuttaa.

 

Mulla on kahdessa aiemmassa raskaudessa ollut hyvin erilainen painonnousu. Ekassa raskaudessa söin mitä sattui enkä karsinut herkkuja. Kun sitten loppuraskaudesta todettiin radi, lääkäri kauhisteli silloista 12 kg painonnousuani ja radi-dieetillä sainkin pari kiloa ennen synnytystä pois. Toisessa raskaudessa oli sitten radi alusta pitäen ja dieetin ansiosta paino nousi vain 4 kg. Tällaista painonnousua lääkäri sitten taas kehui, vaikka painoindeksi ennen raskautta oli molempien kohdalla 22. Tuo 4 kg on kyllä todella vähän, koska jo vauva istukkakin painaa helposti tuon verran. Mulla olikin loppuraskaudesta lihakset melko surkastuneet ja laihduinkin jonkun verran raskauden aikana muualta kropasta, kun en herkkuja syönyt enkä liikuntaa voinut harrastaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on tullut molemmissa raskauksissa painoa tasaisesti koko ajan. Tässä toisessa alussa jopa enemmän kuin ekassa. Tällä hetkellä painan kuitenkin vähemmän kuin ekalla kerralla samaan aikaan.

Kurja, jos neuvolassa seuraavat sitä turhantarkasti - tuli sitä sitten liikaa tai liian vähän - ja unohtavat ihmisten yksilöllisyyden. Joillekin sitä painoa ei vaan tule, vaikka kuinka söisi (hyvänä esimerkkinä oma mieheni) ja toisille tulee, kun vaan haistaakin suklaan (minä). Eikö pääasia kuitenkin ole, että vauva kasvaa ja voi hyvin? :)

 

Omalla kohdalla ne kertyneet kilot (alle 14) oli tarpeen, sillä imetys kulutti todella paljon. Vaikka vetelin herkkuja kaksin käsin, silti raskauskilot hävisivät ja vielä pari päälle. Tietty suositeltavaa olisi varmaan myös lopettaa herkkujen mässääminen, kun imetys päättyy, mut toisella kierroksella sitten viisaampana... ehkä. girl_sigh.gif

 

Alussa bmi on ollut 21 ja 22.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolmannessa raskaudessa mulla alkoi paino nousta vasta rv 20+. Aluksi mulle ei maistunut mikään makea ja varmaan siksi painoa ei tullut yhtään. Lopulta paino nousi kuitenkin lähes 10 kg samoilla syömisillä. Lähtö BMI oli 21.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mä huolestuin nyt, kun kaikkialla painotetaan sitä, että loppuraskaudessa painon pitäisi nousta tasaisesti n. 500g/vko. Mulle on tullut tähän (29+2) mennessä 6kg, ja viimeisen parin viikon aikana paino onkin tippunut parisataa grammaa. BMI ennen raskautta oli 23. Esikoisestakaan ei paino noussut kuin n. 8kg, mutta silloin BMI ennen raskautta oli vähän päälle 25, eli sikäli tilanne oli eri kuin nyt. Kyllä mä huomaan että oon laihtunut, ja varsinkin sukulaiset on huomautelleet kun kasvot on kaventuneet ja dekolteella luut näkyy. Eikä siinä, en mä mikään hoikkeliini ole ollut, että en pistä yhtään pahakseni jos ei ylimääräistä kerry tässäkään raskaudessa. Vauvan ravinnonsaanti vain huolestuttaa... Vaikka eihän nyt toki parin viikon perusteella tarvitsisi mitään johtopäätöksiä vedellä, eihän?

 

Mä syön mielestäni aika normaalisti. Pastat, riisi, leivät yms on meillä kaikki tummaa ja syön hiilihydraatteja aika maltillisesti. Pääosin täytän vatsaani hedelmillä, kasviksilla ja proteiinilla.

Ruokarytmi on suunnilleen tällainen, joinain päivinä saattaa lounas jäädä väliin jos ei ole nälkä:

Aamupala (leipää, tuoremehua, hedelmä, kasviksia)

Lounas (salaattia yleensä, joskus ihan lämmin ateria jos on kova nälkä)

välipala (hedelmä)

päivällinen (lämmin ruoka + salaattia)

iltapala (leipää + jugurttia yleensä)

 

Jotain makeaa tulee syötyä lähes joka päivä, esim jätski, vähän karkkia/suklaata tms.

 

Sanokaa nyt joku, että vauva ottaa kyllä tarvitsemansa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä ottaa. :) Jos mulla viime raskauden aikana nousi paino kokonaisuudessaan vain 4 kg ja siihen pitäisi mahtua se "normaali" 12 kg painonnousu ja vauva oli syntyessään ihan normaalikokoinen ja hyväkuntoinen, niin kyllä se jo todistaa, että asiat on kunnossa. :) Eihän se varsinaisesti haittaa, jos laihtuukin raskauden aikana, jos on mistä laihtua ja vauva kasvaa normaalisti. Mullakin tuli edellisen raskauden aikana muutamia miinusviikkoja painon suhteen.

 

Painonnousu on kovin yksilöllistä ja riippuu raskaudenaikaisista elintavoista: syömisistä, liikkumisista jne. Lisäksi toisille tulee sitä painoa ihan turvotuksenkin vuoksi ja kaikille ei turvotusta tule. Kyllähän raskaus on rasite elimistölle, joten energiaa kuluu eri tavalla kuin ennen. Jos siis syö tavallisen terveellisesti, niin ei ole tavatonta, ettei paino nouse yhtä paljon kuin oppikirjoissa sanotaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun paino ei myöskään juurikaan noussut alkuun, viitisen kiloa putosi pahoinvoinnin takia ja yhteensä painoa tuli vajaa 7 kiloa koko raskauden aikana. Vauva oli normipainoinen. Ja BMI oli 31 ennen raskautta.

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla paino nousi rv 27+1 mennessä n. 10 kiloa. Rv 31+0 paino oli tipahtanut 100 g viimeisen 4 viikon aikana. Terkkari oli huolissaan. Kun kerroin, että painan nyt yli 3 kg enemmän kuin silloin kun lähdin esikoista synnyttämään, hän meni hiljaiseksi. (en kertonut, että esikoiselta lähtöpaino oli 1-2 kg vähemmän kuin tältä viimeiseltä.) Hän ei kuitenkaan luopunut käsityksestä, että sen painon pitäisi kuitenkin nousta. En minä kuitenkaan aio alkaa pakkosyöttämään itseäni, kun sitten on isompi riski että verensokerit nousevat taas liian korkeiksi. Mulla on kuitenkin ollut tapana laihtua loppuraskaudesta, siis niin että painonnousu on vähintäänkin pysähtynyt, tai jopa kääntynyt laskuun, tosin ei vielä näillä raskausviikoilla.

 

Minä en ymmärrä, miksi raskausaikana pitäisi lihoa. Tietysti, jos on lähdössä pahasti alipainoinen, voi olla ihan hyväksi saada raskausaikana muutana "omakin" kilo. Eihän siitä painonnoususta kuitenkaan itse raskautta ole kuin ehkä 10 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0