Sign in to follow this  
Followers 0
mari

Iso-Britannia

23 posts in this topic

Ollaan lähdössä syyskuun alussa koko perheen voimin pitkäksi viikonlopuksi Edinburgiin. Poika on tuolloin hieman vajaan 7kk.

 

Itseäni mietityttää, että mistä saa vaippoja ja soseita? Ruokakaupoista? Bootsista tms? Ja mitenkäs tuo imettäminen julkisesti tuolla päin, miten suhtaudutaan? Onko lastenhoitohuoneita miten?

 

Vaipoista vielä sellainen kyssäri, että onko liberoa myynnissä? Pampersia tuntuu olevan kaikkialla, mutta se kun ei sovi meidän pojalle sen lotionin takia, mitä niissä on. Onko joku muu merkki lotion-free?

 

Onko jotain muuta, mitä pitäisi huomioida?

Edited by mari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imettää voit ihan missä vaan, siellä ollaan mun mielestä hieman enemmän imetys-myönteisiä kuin Suomessa. Tai ehkä enemmänkin niin että ei niin välitetä tai tuijoteta mitä toiset tekee, koska menijöitä ja tekijöitä on niin paljon erilaisia ja eri kulttuureista.

 

Vaippoja löydät Bootsista tai isoista supermarketeista (tosin marketit ovat usein vähän keskustojen ulkopuolella). Soseita löytyy pienemmistäkin kaupoista keskustoissa. Lastenhoitohuoneita löytyy aika hyvin ravintoloista, isommista tavarataloista ja kahviloista, tietty joka paikasta ei. Mutta kyllähän se vaipan vaihto käy vaikka puiston penkillä :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pistänpä tän alle jatkokysymyksen. Mitä Lontoosta kannattaa etsiskellä, kun olen sinne menossa muutamaksi päiväksi kaverin luo, lapset jää tänne? Kaverilla ei ole lapsia, joten ei tuossa osaa auttaa, mutta osaa varmaan etsiä ja suunnistaa sitten oikeisiin kohteisiin. Lähinnä siis mietin, että mitä kivoja lastenvaate/lastentarvikemerkkejä sieltä saa, mitä suomesta ei saa joko lainkaan tai hinnat on aivan eri luokkaa. Gap ja next tuli itselle mieleen, muita? Onko mitään hyviä talvihaalarin valmistajia, taitavat enimmät olla tanskalaisia... Samoin tietty vastaavasti aikuisten vaatteita ja sälää on hakusessa. Ihan sekä halpisjuttuja että merkkikamaakin, mulberry oli ainut joka näistä tuli mieleen. Mahdollista on myös tilata nettikaupasta kaverin osoitteeseen, nyt kun hyvissä ajoin toimii, harmi vaan etten tartte phil&tedsejä... :P Haluaisin myös ghd:n joskus ostaa, ja kosmetiikalle ja hiushoitotuotteille nyt on aina käyttöä. Suositelkaa merkkejä ja ostopaikkoja. :) Ja jelly bellyn papuja pitää sit kantaa lopun tilan/painomäärän edestä. :D Haluaisin saada mahdollisimman paljon irti tuosta muutamasta päivästä, joten kyselen etukäteen jo vinkkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tykättiin mothercare-kaupasta. Ei se mikään superspeciaali ole, mutta siellä oli alakerrassa pieni, mutta tehokas äitiysvaateosasto. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten Lontoossa pääsee kulkemaan lastenvaunuilla? Olen ymmärtänyt, että ainakin ruuhka-aikaan metrot on tupaten täynnä, mahtuuko muina aikoina vaunujen kanssa vai pitäisikö vaunut saada matkustaessa kasaan?

 

Minkälaista korviketta Lontoossa on? Meillä tavoite päästä tavallisen maidon juontiin reissuun mennessä, mutta jos ei onnistu, niin onko korvike siellä kovin erilaista?

 

Minäkin mielelläni kuulisin hyviä lastenvaatekauppoja, lastentarvikeliikkeitä, erityisesti Pohjois-Lontoosta, mutta myös ihan keskustasta. Muutenkin kaikki kokemukset Lontoosta lapsen kanssa on tervetulleita.

Edited by koivu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten Lontoossa pääsee kulkemaan lastenvaunuilla? Olen ymmärtänyt, että ainakin ruuhka-aikaan metrot on tupaten täynnä, mahtuuko muina aikoina vaunujen kanssa vai pitäisikö vaunut saada matkustaessa kasaan?

 

Ainakin suuremmilla asemilla (esim. Victoria) on hissit, jotka auttavat liikkumisessa, mutta nekin vain osassa rakennuksia, eli rahtaamista on tiedossa. Esim. viime viikonloppuna Victoriankin hisseistä osa oli huollon takia pois käytöstä. Rappusia on vaikka muille jakaa. Rattaita näkyi paljon, vaunuja en bongannut koko viikonloppuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edinburgh on ihana kaupunki =) Olen käynyt siellä useamman kerran, ennen lapsia tosin, joten lastenruuista en osaa sanoa. Kannattaa kiivetä Calton Hillille, sieltä on kauniit näköalat ympäriinsä ja iso puisto lapsen itsekin jaloitella. Sinne pääsee mielestäni ihan rattaillakin. Lisäksi Ocean Terminalissa on isohko ostoskeskus (bussilla keskustasta), jossa on muistaakseni lastenvaateputiikkejakin ja Royal Yacht Britannia turisteille. Meadows-puisto on myös mukavaa aluetta, siellä on aina paljon ihmisiä pelailemassa ja hengailemassa, lenkillä, koiraa ulkoiluttamassa jne. Olen käynyt myös Edinburghin linnassa, se on ihan käymisen arvoinen, tosin se on enemmänkin sotilaslinnoitus kuin mikään romanttinen linna :)

 

 

Olen käynyt myös bussiretkellä Rosslynin kappelissa, se on aika lähellä Edinburghia. Ympäristö siellä on ihana, vehreää maalaismaisemaa, lähellä kulkee lyhyehkö patikkareitti metsissä ja vanhoilla linnanraunioilla. Voin suositella sitäkin paikkaa, kappeli on myös todella erikoinen. Paikkahan on tuttu Da Vinci koodista. Glasgow'ssa olen käynyt junalla Edinburghista pitäen. Junamatka oli mukava ja junat parempia kuin suomessa. Glawgow taas oli tylsä... Mutta jos haluaa muualle junailla niin junaa voi suositella, myös Lontooseen olen junaillut sieltä ja sekin oli hyvä reissu.

 

 

Skotit ovat mukavaa porukkaa, oikein ystävällisiä, tosin murre on hiukan hankalaa ;D Uskoisin, ettei lasten kanssa tule mitään ongelmaa esim ravintoloissa. Siellä on jotenkin sellainen ihanan ystävällinen pikkukaupunkimeininki, vaikka onkin suomalaisittain iso kaupunkin väkiluvultaan.

 

Itse olen yöpynyt B&B paikassa ja niitä onkin Edinburghissa paljon. Heillä on oma virallinen tähtiluokituksensa, joten sen puoleen laatuunkin voi luottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten Lontoossa pääsee kulkemaan lastenvaunuilla? Olen ymmärtänyt, että ainakin ruuhka-aikaan metrot on tupaten täynnä, mahtuuko muina aikoina vaunujen kanssa vai pitäisikö vaunut saada matkustaessa kasaan?

 

 

Miten olis bussit? Kannattaa ainakin harkita. Ja ihan perinteistä kävelyä =) Metrotunneleissa joutuu monesti kävelemään niin paljon ja tosiaan rappuja riittää, että voi olla helpompi edetä maanpinnalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos vastauksista.

Varmasti kävelyä harrastetaankin paljon, mutta majapaikka on aika kaukana pohjoisessa, joten jotain kulkuvälinettä on pakko käyttää jos haluaa käydä jossakin nähtävyykissä. Ollaan pohjoisen linjan varrella ja ainakin se meidän asema on liikuntarajoitteisille sopiva, joten uskoisin sillä asemalla pääsevän rattailla. Mutta matkikset ollaankin ostettu sitä silmällä pitäen, että pitää roudata rappusissakin. Miten busseissa rattaiden kanssa kulkeminen onnistuu?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt on Edinburgissa käyty ja ihana reissu oli :girl_smile:

 

Meidän poika oli erinomainen lentomatkaaja, joka ei itkenyt oikeastaan yhtään. Esim paluulennolla nukahti jo nousussa mun syliini :girl_sigh:

 

Lentokentältä oli tosi hyvä yhteys Airlink bussilla keskustaan. Menopaluu aikuiselta maksoi 6 puntaa (kun ostaa sen heti silloin mennessä) ja paluulipulla ei tainnut olla mitään päättymispäivää. Busseja menee 15 minuutin välein keskustaan ja taas keskustasta kentälle 10 minuutin välein. Rattaita ei tarvitse laittaa kokoon, jos ei ole toisia rattaita samassa bussissa. Itse olin rattaiden kanssa siinä pyörätuolipaikalla mennen tullen.

 

Meidän poika ihastui Ella's Kitchen soseisiin, jotka on sellaisissa foliopusseissa ja vielä luomua :girl_smile: Niitä sitten rahdattiinkin kotiin asti. Näitä sai ainakin Sainsburysta. Bootsin omat luomusoseet ei oikein uponneet meidän pojalle, kun ne 7+ soseet oli heillä aikas kokkareisia jo.

Vaipoista oli Pampersia joka paikassa tarjolla, mutta me ei niitä ostettu, kun olin ottanut vaipat mukaan. Meidän pojalle kun ei noi pampersit sovi, niin otin sitten tarvittavan määrän liberoita kotoa mukaan.

 

Me yövyttiin Ballantrea appartments nimisessä huoneistohotellissa. Mukava yllätys oli, että continental breakfast kuuluikin hintaan. Nettisivuilla ei siitä ollut mainintaa. Poika sai vauvojen matkasängyn, ainoa miinus siinä oli se, että siellä oli vain lakana eikä laisinkaan peittoa pojalle. Onneksi olin ottanut pojan pikkuviltin mukaan lentomatkoja silmällä pitäen. Muuten oli ihan ok paikka. Me saatin sellainen huoneisto, jossa makuuhuoneet oli takapihalle. Nimittäin tuo on York Placen varrella, mikä on todella vilkkaasti liikennöity katu. Aivan mieletön meteli oli olohuoneen puolella (yksinkertaiset ikkunat :grin:), varsinkin kun ikkunan alla oli bussipysäkki.

 

Me käytiin Edinburgin linnassa tutustumassa ja aika hyvin siellä pääsi rattaiden kanssa. Kaikkiin kohteisiin siellä ei pääse rattailla, kuten Skotlannin kruununjalokiviä katsomaan. Linnassa oli todella hyvin vaipanvaihtopaikkoja, invavessojen yhteydessä. Hieman epäsiistejä nuo vessat oli, muttei mikään ihme sillä ihmismäärällä.

Vuokrasimme autonkin ja kaukalon (eri firmat, kun autovuokraamolla ei ollut kaukaloita) ja ajelimme läheiselle viskitislaamollakin. Itse en pojan kanssa mennyt kierrokselle, kun lapsia ei sinne päästetä. Ei ainakaan aivan pieniä. Ei oikeastaan haitannut, sillä olimme näyttelytilassa ja sitten tutustuimme myymälään.

Ehdimme vielä myös National Gallery of Scotlandiin, jonne on vapaa pääsy, kuten kaikkiin valtion ylläpitämiin museoihin. Tuolla pääsi tosi hyvin rattaiden kanssa menemään. Lisäksi sitten kiertelimme kaupoissa ja kapusimmepa vielä Calton Hill'illekkin. Oli vain aikamoinen tuuli, kun hurrikaani Katian jäänteet olivat iskemässä juuri Skotlantiin. Ja kun tuo kukkula on aika korkea :grin:

 

Lentokentästä voisin sanoa sen verran, että turvatarkastuksessa jouduin maistamaan yhtä ruokaa, kun oli kolme tetraa (korvike, yksi puuro ja yksi hedelmäsose). Sain itse valita, mistä niistä maistan ja valitsin puuron, kun se oltiin syömässä seuraavaksi. Meillä oli mukana kannellinen kulho, johon pruuttasin sitten sen avatun tetran koko sisällön. Lisäksi pojan vesipullosta piti maistaa sitä vettä. Vertailuna tähän, niin Helsingissä ei tarvinnut maistaa mitään.

Edinburgin kentällä oli tosi kiva lastenhoitohuone. Oli tilaa vaihtaa vaippa ja olipa perällä vielä imetystilakin.

 

Yleisesti ottaen Edinburg on todella lapsiystävällinen kaupunki. Hyvin pärjäsi tuollaisen 7kk ikäisen kanssa. Vaipanvaihtotasoja on lähes tulkoon joka invavessan yhteydessä ja syöttötuoleja on melkein kaikissa kahviloissa ja ravintoloissa. Jos miettiin syömistä pubissa, niin pitää muistaa tarkistaa, mihin asti lapsia saa viedä pubiin. Me syötiin sunnuntaina pubissa, kun oltiin autoreissulla ja siellä muistaakseni luki, että klo 19 asti sai pubiin mennä lapsen kanssa sunnuntaisin. Viikolla kellonaika taisi olla klo 17.. en mene nyt vannomaan tätä.

 

Me jo mietittiin, että jos ensi kesänä/syksynä mennään uudelleen, niin poika onkin jo 1,5 vuotias, niin voitaisiin käydä Museum of Childhoodissa. Näytti tosi kivalta ja sinnekin taisi olla ilmainen sisäänpääsy. Ja erilailla saa taas irti kaupungista, kun on taapero matkassa vauvan sijaan. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla, Mari, että lastenhoitopaikkoja oli noin hyvin siellä Edinburghissa! Tuli itselle ihan skotlannin kuume, kun tuossa aikaisemmin muistelin omia reissuja =) Oliko muuten hankalaa ajella vääränpuoleisessa liikenteessä?

 

Ella's Kitcheniä saa muuten Ruotsista myös. Semperillä olen nähnyt samanlaisia foliopakkauksia myös Suomessa (ja Mehukatti-soseita on sellasissa kans).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Meille toi ns. väärällä puolella ajaminen oli jo tuttua, kun oltiin viime vuonna viikon autolomalla Skotlannissa. Ajeltiin Highlandsilla ja Isle of Skyella.. tai siis mies ajoi :grin: Mies kyllä sanoi, että nopeasti siihen tottui. Kun vaan muistaa, että kuski on keskiviivan puolella. Vaikeinta oli se, että vaihdekeppi on väärällä puolella. Meillä oli kylläkin automaattivaihteinen viime vuonna, kuten nytkin. Mies on sitä mieltä, että kannattaa maksaa pikkaisen enemmän autovuokraa, jotta saa automaattivaihteisen. Ei sotkeudu aikaa ja huomiota liikaa sen vaihdekepin kanssa pelaamiseen.

 

Kiva tietää, että Ella's kitcheniä saa Ruotsista.. täytyykin kysyä, koska joku sukulainen olisi taas menossa Ruotsiin :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan linkin tuohon purkkiruokaketjuun kun olen sinne listaillut meidan suosikkeja taalla Briteissa: eli plum, organix, ella's kitchen ja hipp.

 

Korvikkeista me kaytettiin hippia, ja kaytetaan edelleen hippin growing up -korviketta yli 1-vuotiaille, kun tavallinen maito ei maistu. Muita korvikemerkkeja on ainakin sma ja aptamilk (?).

 

Vaipoista taalla tosiaan on paljon Pampersia ja Huggiesia tarjolla mutta ma en ole ainakaan tormannyt Liberoihin.

 

Taalla ollaan myos tosi imetysmyonteisia ja muistaakseni taalla on ihan laki ettei imettajia voi haataa ravintoloista ja kahviloista.

 

Tanne tullessa kannattaa huomioida etta vauvan peppu pyyhitaan yleensa baby wipeseilla ihan jo sen takia etta hanat on mallia hot ja cold, joten sopivaa vetta on vaikea saataa. Baby wipesit ovat kuitenkin edullisia ja esim itse kaytetaan asdan ecoja.

 

Joo ja lentokentilla joutuu yleensa maistamaan yhta/kahta/kaikkia ruoka/juomapurkkeja.

 

Yleisesti ottaen mun mielesta ihmiset on myos tosi avuliaita lasten kanssa matkustavia kohtaan ja apua saa helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisaan viela linkin tahan lasten purkkiruoat briteissa -ketjuun.

 

Noista muista kaupoista, mothercare ja mamas & papas on aika suosittuja, taalla pohjoisessa meilla pain ei sitten taidakaan olla juuri muuta tavarataloja lukuunottamatta, paitsi tietty nettikaupat :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kotiuduttiin just melkein 3v taaperon kanssa Lontoosta, ja olihan se aika rassavaa matkata metrolla...siis siksi kun juuri missään ei ollut niitä liukuportaita! :skilletgirl: Poika onneksi reipas kävelijä ja rattaat itekseen tosi kevyet mutta ei se silti mukavaa touhua ollut kun sitten sai pelätä että mihin tuo vilpertti katoaa :rolleyes:

 

Busseilla taas jouduttiin tosi helposti eksyksiin, mut poitsu kyl tykkäs kovasti matkata siel yläkerrassa :) Paras vaihtis oli kuitenkin kävely, joten paree ottaa majapaikka mahdollisimman keskustasta jos nähtävyydet kiinnostaa :D Me oltiin Victoriassa ja se oli kyl tosi hyvä :) Pikkunen B&B-tyylinen hotelli, mut toisaalta eipä me siel oltu oikeestaan kuin yötä, sen verran riitti tuota puuhaa kyllä neljän yön reissun aikana. Aamupala tosin ois saanu olla parempi...

 

Shoppailu ei ollut mitenkään mielekkäintä vilkkaan taaperon kanssa (ylläri), ja yllättävän vähän tykkäsi Natural History Museumista (ehkä oli vaan väsynyt, mut elävät eläimet ois varmasti olleet mielenkiintosempia ;) ). London Eye ja sitä edeltänyt 4D minielokuva (4min) oli ihan huippu ja Princess Diana Memorial- leikkipuisto ihan super. Hamley's oli pliisumpi kuin mitä olin kuvitellut, samoin vahdinvaihto Buckinghamin palatsilla... Tai ei ainakaan taapero jaksanut keskittyä sellaseen kovinkaan kauaa :P Madame Tussaudissa koettiin meidän huippuhetket kun poitsukin jonkin verran jo tunnisti henkilöitä, lopussa tuli vielä "taksiajelu" sellaiseen vanhanajan Englantiin (kummitusjunatyyppinen sanoisinko, mut ei niin pelottava) ja reissumme kohokohta oli ihan viimeisenä tullut 4D-minielokuva: Marvel Superheroes (10min). En tiedä kuinka hyvästä tuollaiset noin niinku yleensä ovat tämän ikäiselle, mutta ainakin oli elämys vailla vertaa ja ei ainakaan meidän herra pelännyt missään vaiheessa :) Ai niin, ja käytiin me Westminster Abbeyssä katsomassa/ kuuntelemassa Evensong jota oltiin kehuttu, mutta muistupa taas hyvin selkeästi mieleen että miksi en länsimaisista kirkoista perusta :girl_mad: Heti ovella pysäyttivät ja neuvoivat tulemaan turistiaikaan maksullisesta ovesta ja rautalangasta piti vääntää että KYLLÄ, haluamme tulla tämän pienen lapsen kanssa hartaushetkeen (n.45min "kuoroesitys"), ja kun pääsimme sisään niin meidät istutettiin perimmäiseen nurkkapaikkaan mistä pästäisiin helposti lähtemään jos lapsi pitää ääntä! :girl_impossible::skilletgirl: Menipä into nauttia siitäkään esityksestä (joka oli odotettua rutkasti tylsempi sitä paitsi), kun jännitti koko aika pojan jokaista pientä pihausta...

 

Ruokana oli pääosin pikaruoka, leipä, jugurtti ja törkykalliit hedelmät... Ja aika mehulinjalla mentiin, mut ei kai neljä päivää vahinkoa tee :D Yövaipat oli omasta takaa, ja joo, ihmiset oli kyllä suurimmaksi osaksi ihan yltiöystävällisiä tälläistäkin termiittiä kohtaan :girl_haha: Kova kolaus itsetunnolle varmaan tulla takas tääne tympeähköön Suomen maahan, siitä sai jo lentokentällä heti muistutuksen... :rolleyes:

 

Mutta kaiken kaikkiaan ihan mukava kaupunki, mutta ehkä kuitenkin enemmän aikuisille kun tälläiselle taaperoperheelle, poitsu onneksi kuitenkin osottautui unelmamatkatoveriksi kun ei missään vaiheessa kiukutellut väsymystä, nälkää yms, koko aika vaan tosi hilpeänä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me lähdetään ensi keväänä poikien (tuolloin reilut 4 vee ja 1 v 4 kk) kanssa Lontooseen, tarkoituksena on käydä uudelleen London Zoossa ja viedä esikoinen katsomaan dinoja Natural History Museumiin. Oltiin viimeksi pojan ollessa puolitoistavuotias ja matka meni hienosti. Tällä kertaa yövymme Kensingtonissa, joten vähän uusia kulmia tiedossa. Viimeksi hotellimme oli Marylebonissa. Onneksi ipanat ovat erittäin joustavia ja reippaita, tottuneita matkaajia. Mihinkään leikkipuistoon tuskin erityisesti mennään, kunhan nautitaan kävelystä, kahviloista ja tietysti ostoksista. Mä itse aion katsastaa lastenvaatteista ainakin Mothercaren, Nextin, Gapin, Burberryn ja Ralph Laurenin myymälät. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako Lontoosta tai liepeiltä mistään vuokrattua selkä menosuuntaan -turvaistuinta kohta kaksivuotiaalle, yli 10-kiloiselle, siis? Olen kolunnut googlen avulla nettiä, mutta en vain ole löytänyt. Apua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanne tullessa kannattaa huomioida etta vauvan peppu pyyhitaan yleensa baby wipeseilla ihan jo sen takia etta hanat on mallia hot ja cold, joten sopivaa vetta on vaikea saataa.

 

Tämä olikin hyvä pointti! Ei tullut itsellä mieleen, vaikka asian periaatteessa tiesinkin.

 

Ollaan veljeni perheen kanssa lähdössä Edinburghiin huhti-toukokuun vaihteessa ja mukana on 9kk, 10kk ja 2v pojat.

Ihana kuulla muiden kokemuksia ja ennen kaikkea, että ne ovat olleet noinkin myönteisiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Keskustan liepeillä, Royal Victoria Parkin eteläreunalla on todella hyvä leikkipuisto. Samoin meidän lapset pitivät todella paljon keskustan rugby-stadionin vieressä olevasta labyrintista. On siis ihan nurmikentälle laatoista tehty labyrintti, mutta hyvin upposi tuolloin 4- ja 2-vuotiaisiin. Roman Bath oli myös lasten mieleen, ja tuolla onkin lapset otettu hienosti huomioon omien infotaulujen ja tehtäväpisteiden muodossa.

 

Lyhyen ajomatkan päässä on Longleatin safaripuisto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tossa mieleen että todella, täällä on laki jonka mukaan saapui imettää ihan missä vaan eikä kukaan voi pyytää 'peittelemään'. Ihan yhtä rennosti kuin suomalaiset ei täkäläiset suhtaudu alastomuuteen ja sen puolesta voi olla et jotkut vieläkin kokee sen hankalaksi. Useimmista (puhelintilaus) taksissa saa istuimen lapselle kun semmosen pyytää tilaessa. Mamas & Papas on kiva vauva/lapsiliike, se Mothercare on hieman halvempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0