Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Orkidea

Kasvunkansio


30 posts in this topic

esikoinen on jo siirtynyt kouluun mutta sen kahdessa päiväkodissa +eskarissa koottiin kansiota. se oli siis iso mappi johon vuosien varrella on laitettu valokuvia päiväkodin retkistä ja leikeistä..ja poitsun piirrustuksia yms tehtäviä. keväisin ja syksyisin poikaa on myös aina haastateltu..kyselty siis lempiruoat, leikit yms.

 

sama mappi kulki mukana koko päivähoitouran ja nyt se on täälä meillä kotona..ja mun mielestä se on kiva lisä tuon perinteisen vauvakirjan rinnalle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä kootaan. Enpä ole sitä vielä nähnyt, varmaan sitten kun hoitoura loppuu eli parin kuukauden päästä. Hoitajan mukaan hän kirjaa sinne ylös lapsen kehittymisen vaiheita ja mahdollisesti valokuviakin. Mun mielestä tosi kiva idea!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kootaan, ja häveten tunnustan, että vieläkään ei olla saatu aikaiseksi toimittaa kotoa pyydettyä osuutta kansiota varten, vaikka aikaa on ollut jo kauan... Kiva idea kyllä, että jää tuollainen muisto!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon joskus ollu päiväkodissa töissä ja kasvunkansiot on tuttuja. Eikä sen pitäisi olla mikään pyhä lehmä jonka saa nähdä ekan kerran vasta eskarin loputtua, vaan pk-henkilökunnan, lasten ja vanhempien yhteinen kiva juttu! Ainakin siellä missä olin, kansiot sai kotiin katseltaviksi esim. loma-aikoina, varmasti muulloinkin jos tahtoi. Ja jopa pienten ryhmässä ne kansiot olivat suht matalassa hyllyssä, josta pienet voivat käydä osoittamassa että hei katsotaas taas minun kansiotani.. Siellähän oli siis kuvia, askarteluja ja kertomuksia esim. retkistä.

 

Kansiot oli tosi tärkeitä lapsille, ihan pienetkin tunnisti omansa ja halusivat katsella niitä usein. Hyvin oppivat että aikuisen kanssa yhdessä katsotaan. Niin ja muovitaskuissahan ne useimmat askartelut, kuvat ja kirjoitukset taisi olla, niin vältyttiin repeämiltä. Kansiohyllyn paikka oli eteisessä, joten vanhemmatkin pääsi niitä kurkkimaan ihan luontevasti koska halusivat. Niin ja vanhemmathan toi ne itse kansiot ja sinne välilehdet, joten kannattaa tosiaan viedä sellainen missä on paljon kunnollisia muovitaskuja, saa lapset itse rauhassa tutkia. :) Kansiothan siirtyy tietysti mukana jos lapsi vaihtaa hoitopaikkaa välillä.

 

Toivon kyllä että lapseni tulevassa hoitopaikassa tehtäis myös ahkerasti noita kansioita, siinä pääsee kuitenkin vanhemmat ihan erilailla osalliseksi päiväkodin tapahtumista, ja jää tosi kiva muisto. Itseasiassa tuli just mieleen, että vauvakirja ois ollu kiva toteuttaa myös noin, vois pienen kanssa selailla pelkäämättä että sivut repee..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulosta kivalta noi kansiot!

 

Mutta millä ajalla päiväkotien henkilökunta noita väsää? En aiheesta yhtään paremmin tiedä, mutta minä kyllä enemmän arvostaisin että tuokin kansioiden kokoamisaika käytettäisiin lasten kanssa touhuamiseen kuin että liimaillaan kuvia kansioon, että saadaan vanhemmille kuva siitä, että lapsen kanssa kaikkea touhutaan...

 

Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuupis, tosiaan ainakin isompien lasten kanssa kansioita kootaan yhdessä, ja myös päiväuniaikaan niitä askarrellaan. Ei tosiaan vie aikaa lasten kanssa olemiselta. Jo aika pienetkin on innoissaan kun omaan kansioon lisätään joku juttu.. Useinhan ne on kuvauksia esim. metsäretkestä, eli kirjoitetaan yks juttu joka laitetaan kaikkien kansioihin. Ja sit aina sitä mukaa kun lapselle tulee joku 'kehitysaskel' tai vaikka sanoo/tekee jotain hauskaa, sen voi kirjoittaa sinne kansioon. Siinähän ei montaa hetkeä mene. Mun mielestä ainakin aikaan vetoaminen ois tosi huono syy jättää kansiot tekemättä, vaikka resurssipula ihan tosiasia onkin. Mutta kun sen voi tosiaan tehdä yhdessä lasten kanssa suurimmaksi osaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päivähoitajat tekee kansioita ulkoiluaikaan/nukkariaikaan. Mä (lto) teen oman osuuden suunnitteluajalla kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kansiossa on lauluja, loruja ym mitkä on lapsille tuttuja, valokuvia juhlista ja tapahtumista, askarteluja ja kaikenlaista muuta, muistoja. Pyytämällä sen sai lukea, mutta ei siellä mitään niin kummallista ollut että olisi koskaan pyydetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nuupis, tosiaan ainakin isompien lasten kanssa kansioita kootaan yhdessä, ja myös päiväuniaikaan niitä askarrellaan. Ei tosiaan vie aikaa lasten kanssa olemiselta. Jo aika pienetkin on innoissaan kun omaan kansioon lisätään joku juttu.. Useinhan ne on kuvauksia esim. metsäretkestä, eli kirjoitetaan yks juttu joka laitetaan kaikkien kansioihin. Ja sit aina sitä mukaa kun lapselle tulee joku 'kehitysaskel' tai vaikka sanoo/tekee jotain hauskaa, sen voi kirjoittaa sinne kansioon. Siinähän ei montaa hetkeä mene. Mun mielestä ainakin aikaan vetoaminen ois tosi huono syy jättää kansiot tekemättä, vaikka resurssipula ihan tosiasia onkin. Mutta kun sen voi tosiaan tehdä yhdessä lasten kanssa suurimmaksi osaksi.

Minua harmittaa, kun meidän lasten päiväkodissa kansiota ei koota - asiaa ekassa vanhempainillassa kysellessäni sain melko jyrkän vastauksen, ettei tule kyseeseenkään, nimenomaan resurssikysymys heillä. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jaa. Me annetaan parin kkden välein kaikki ryhmän lasten vanhemmat 5e tuonne tarhalle ns. valokuvarahaa (ottavat kuvia muksuista leikin ja toiminnan tiimellyksessä, jotka lisätään sitten kansioihin). Tuolla saa jo aika paljon enemmänkin aikaan, kuin vain kuvien kehityksen. Onnistuisikohan teillä sama? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Antaisin mieluusti vaikka kympinkin kuussa ;) mutta käsitin siis, että nimenomaan heillä ei riitä aika sellaisten kansioiden tekoon... (Minusta asia olisi takuulla järjestely- sekä asennekysymys, mitä täältäkin on kommenttia lukenut, mutta minkäs teet...)

 

(Myöskään ei missään nimessä kuulemma onnistu, vie AIVAN liikaa aikaa, sellainen että olisi vaikka joku valmiiksi printattu lappu, jossa olisi aamiainen, lounas, päiväunet ja välipala, ja jokaisen kohdalle vois hoitajat merkata lyhyesti, menikö ok tai kauanko nukkui tms. Ei luulis menevän montaa minuuttia, ja saman kaupungin alueella tiedän, että kaverini lapsen tarhassa tuollainen lappusysteemi on käytössä - ihan kiva, ettei se jää siihen hakuhetkeen, kysyä miten on mennyt. Me emme kuin erittäin harvoin ehdi kysyä nuoremman lapsemme syömisiä ja nukkumisia, kun kaikki hoitajat kilvan keskittyy vanhemman lapsemme päivän raportointiin, kun hänellä tiettyjä hankaluuksia. :mellow: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neiti ei vielä ole aloittanut päivähoitoa, mutta kun tänään käytiin kirjoittamassa hoitosopimus, niin enköhän kykene vastaamaan :)

 

Eli kyllä kootaan ja paperinen versio. Kansio tulee toimittaa kotoa, mutta sehän ei ole este. 5e pyydetään valokuvia varten per toimintavuosi, eli mikä aika se nyt onkaan, niin ei kuulosta pahalta. ( OT: Samoin heillä jaetaan yksi xylitolitabletti ruokailun jälkeen, johon pyydetään myös 5e/toimintavuosi.)

 

Käsitin että kansioon tulee kaikki edellä mainitut jutut ja on sitten omahoitajan ja vanhempien tämmöinen yhteinen juttu, eikä semmoinen joka saadaan sitten kun muksu on lopettanut hoidon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en uskaltanut vielä vastata mitään tähän kasvukansioon, mutta palaan myöhemmin vastaamaan (meillä alkaa tässä kuussa henkilökohtaisen tapaaminen kierros "kehityskeskustelun" merkeissä ryhmän LTO:n kanssa, joten siellä varmaan voi kysellä asiaa tarkemmin).

 

OT: Mun piti vaan ihan tälleen OT kommentoida noita muita maksuja. Eli meillä pitää maksaa 4e/kk tuosta hammaspastillista, mikä tuntuu aika hurjalta määrältä verrattuna tuohon 5e/toimintavuosi :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
OT: Mun piti vaan ihan tälleen OT kommentoida noita muita maksuja. Eli meillä pitää maksaa 4e/kk tuosta hammaspastillista, mikä tuntuu aika hurjalta määrältä verrattuna tuohon 5e/toimintavuosi :o

 

OT:n OT :) Kävin tarkastamassa vielä lappusesta että olinko ymmärtänyt sen oikein ja kyllä siellä luki että pastilleista 5e/toimintavuosi.

 

Niin ja piti tarkentaa tuota mun edellistä viestiä sen verran, että kasvukansion saa mukaan kun lapsi vaihtaa päiväkotia tai siirtyy kouluun/ lopettaa päivähoidon, mutta siihen saa tutustua vaikka joka päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
OT: Mun piti vaan ihan tälleen OT kommentoida noita muita maksuja. Eli meillä pitää maksaa 4e/kk tuosta hammaspastillista, mikä tuntuu aika hurjalta määrältä verrattuna tuohon 5e/toimintavuosi :o

 

Lto täällä jatkaa OT-linjalla... ;) Summa riippuu varmaan myös vähän siitä, kuinka monta kertaa päivässä pastilli otetaan. Joissakin päiväkodeissa vain pääruoan jälkeen, toisissa myös aamupalan ja välipalan jälkeen. Mutta kyllä minunkin korvaani 4e/kk kuulostaa aika suurelta, meidän päiväkodissamme maksu on 5e/syyyskausi ja sitten uudelleen kerätään 5e keväällä, ja lapset ottavat pastillin 3xpäivässä. Sitten sopimuslapsille, jotka ovat vähemmän hoidossa summa on 3e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT: Täällä ei oo ainakaan vielä peritty mitään maksua hammaspastilleista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me viemme itse tarhaan xylitol-pastillit, tai siis ne vanhemmat vievät, jotka niitä haluavat lapsellaan käyttää. Selkeä systeemi minusta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oih, kiva kuulla, että edelleen homma jatkuu ja vieläpä paperisena. Kasvun kansio siis tuttu meille jo reilun 12 vuoden takaa.. :D Kasvun kansio oli ihana saada hoitojakson loputtua kotiin tai välillä lueskeltavaksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kootaan kasvunkansiota. Vastasin tuohon nyt sähköisenä, koska ei voinut valita molempia. Tarha siis tekee ihan perinteistä kasvunkansiota, jonka rinnalla on sähköinen kansio alkamassa nyt marraskuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kootaan ja paperiversiona. Sitä on ihana lukea kun sisältää loruja, taidetta, kuvia tarhapäivistä ja tarina miten on kulunut vuosi mennyt. Valokuvausrahaa annetaan 5€/ vuosi ja voisin antaa enemmänkin koska aivan upea muisto tarha-ajasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0