Sign in to follow this  
Followers 0
Guest

MKS

19 posts in this topic

Minun kokemukset Mikkelistä ovat oikein positiiviset. Kätilöt synnärillä ovat mielestäni kivoja. Paitsi meille sattui synnytyshetkellä sellainen nuiva mimmi. Lääkärit ovat nuoria ja osin vielä erikoistumassa, mutta sellaista se on varmaan kaikilla pienemmillä paikkakunnilla. Mekin saimme osamme lääkärin kokemattomuudesta, lääkäri jutteli vähän mitä sattuu.

 

Osasto on yhteinen naistentautien kanssa, mutta se ei minua haitannut yhtään. Vain muutamassa huoneessa on oma vessa ja suihku, mutta niin taitaa olla useimmissa sairaaloissa. Vaikka olin sektioäiti niin huoneessani ei ollut vessaa eikä suihkua. En kokenut ongelmaksi käydä toisessa tilassa suihkussa. Vierailuaikaa ei isille ole ja vain isit saavat tulla huoneeseen, joka on tosi jees. Perhehuoneita ei ole.

 

Osastolla on liian vähän porukkaa. Mutta se vähäinen henkilökunta on kultaista sakkia! Kelloa saapi soitella, jos apua mielii. Hoitajat sanoivat, että alkaa olemaan Suomen ainoita sairaaloita, jossa on ihan oikea vauvala. Sitä kannattaa hyödyntää. Vaikka tuntuu ehkä kurjalta jättää vauva sinne yöksi, mutta lastenhoitajan sanoja lainatakseni "parempi kun kotiin lähtee levännyt äiti kuin jo valmiiksi väsynyt äiti".

 

Minulla jäi sairaalaajasta tosi positiiviset fiilikset. Olin siellä odottajana ja vauvankin kanssa reilun viikon. Sain sairaalasta kaksi erittäin hyvää mammakamua. Toisesta on kehittynyt erittäin hyvä ystävä. Siunailemme usein, että mikä kohtalo johdatti meidät yhteen, koska harvoin aikuisiällä tapaa niin samanhenkistä ihmistä kuin me olemme.

 

Tsemppiä Haisu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopsaan tänne aikaisemman vastaukseni toisaalta, mutta samasta aiheesta.

 

Kaksi vanhinta synnytin Mikkelissä, ja kyllähän siellä kiirettä ja hulinaa oli sen verran, että yksilöllinen huomiointi unohtui. Esikoisen jälkeen halusin kotiin lepäämään heti kahden vuorokauden jälkeen, toisen lapsen synnytettyäni olin vain pakolliset 24 tuntia sairaalassa, jotta polikliinisen synnytyksen raja ylittyi.

 

Esikoista synnyttäessäni "omakätilöni" oli tiukkailmeinen täti, joka ei katsonut ollenkaan päin, mutta tuiskahteli tuon tuostakin. En muista jutelleeni tämän kanssa mitään, ja mulle jäi mielikuva, ettei tämä edes olisi halunnut olla meidän kanssa minkäänlaisessa yhteistyössä. Tositoimien alkaessa tuo kätilö jäikin omatoimisesti sivuun toisen kätilön tullessa ponnistusvaiheeseen mukaan ja ottaessa "komennon".

 

Toisessa raskaudessa sain korkean vedenmenon, joka todettiin myös paikan päällä siteestä otetusta lapsivesinäytteestä. Kätilövuorojen vaihtuessa ja supistusten puuttuessa kuitenkin mielipiteet muuttuivat lapsivedestä aina valkovuotoon ja lopulta tunteja saunomisen jälkeen ulos luirahtaneeseen pesuveteen. ( :blink: ).

 

Ensin minut laitettiin kaupungille tarpomaan kokonaiseksi päiväksi, sitten kotiutettiin ilman ohjeita. Vasta päiviä myöhemmin sairaalasta soitettiin perään, että missä olen ja miksi - sänkypaikkaa pidettiin nimittäin edelleen varattuna. Kontrolliaamuna supistelin jo ennakoivasti, ja olisin päätynyt ultrauksessa päätellyn lapsiveden vähyyden takia joka tapauksessa käynnistykseen saman tien. Käsittääkseni informaatiokatkos oli säikäyttänyt myös henkilökuntaa, eikä vain minua. <_<

 

 

MKS:stä mieleeni ovat jääneet päällimmäisenä kiire, huolimattomuus, äitiläheisyyden puuttuminen sekä tietynlainen turvattomuus. Vertailukohtana mulla on pienempi sairaala, jossa kätilöillä täydestä osastosta huolimatta oli aikaa jäädä jutustelemaan, enkä kokenut olevani kiireen keskellä muiden tiellä "konkarinakaan" samalla tavalla kuin ensimmäisten synnyttyä. (Siellä pienemmässä sairaalassa taas samansuuntaisten linjojen noudattaminen hoitohenkilökunnalla on ollut vaikeaa, joka erityisesti ensisynnyttäjän voisi saada hyvin ymmälleen.)

 

Johonkin suureen yksikköön verrattuna MKS on varmasti kodikas ja mukava paikka synnyttää, nykyään siellä miehityskin on varmasti vaihtunut monilta osin. (Lastenlääkärin ohi ei ainakaan pääse livahtamaan mikään todettavissa oleva vika, vamma, sairaus, puute tai omaan arvomaailmaansa sopimaton asia. Sama -nyt ilmeisesti MKS:ssa toimiva lääkäri- tuli tutuksi tuolla pienemmässä sairaalassa liiankin kanssa joitain vuosia sitten.)

 

Eiköhän jokaisessa sairaalassa ole omat hyvät ja huonot puolensa. Riippuu tilanteesta, omasta "sietokyvystä", synnytysajankohdasta, sekä monista muista muuttujista millaisen kokemuksen juuri sillä hetkellä itselleen saa. :)

 

Nyt muuten vitosen synnytän taas Mikkelissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ siis se ei ole perhehuone. Siellä odotellaan synnytyksen käynnistymistä, jos on sellainen tilanne, että sua ei voida kärrätä osastolle. Meille ehdotettiin, että mieskin voisi jäädä yöksi. Mies ei jäänyt, olisi tuntunut jotenkin hölmöltä yöpyä sairaalassa, kun ei ollut vauvaa eikä mitään aiettakaan synnytyksen käynnistymisestä.

 

Niin miks sitten makoilin siellä vaikka kuinka monta päivää. Ihmettelin sitä itsekin, mutta eivät laittaneet osastolle, koska vauvan sykettä seurailtiin öisinkin ja koko päivä aina käynnisteltiin. Osastolla ei mielellään tehdä mitään toimenpiteitä öisin, ei edes sykkeen seurantaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haisu: se huone missä makoilit, on tarkkailuhuone. eli kun tarvii kokoaikaista tarkkailua ja hoivaa niin lykkäävät siihen. siellä saa olla mies mukana, mutta osastolla ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mikkelissä ei ole perhehuoneita eli mies ei saa olla yöpyä sairaalassa. Meillä ainakin mies oli osastolla päivisin käytännössä koko ajan, mutta yöksi piti lähteä kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sepä se, isit pyörii kämpillä kun poran terät ja laskee tunteja et pääsevät takas sairaalaan ;)

 

 

tai sitten riekkuvat varpajaisissa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan jollain tuoreita kokemuksia MKS:sta? Onko ihan samat tarinat, kun täällä on jo kerrottu?

 

Käytiin jokin aika sitten perhevalmennusryhmän kanssa tutustumassa paikkoihin. Yksi amme löytyy, muuta kamaa (pallo, kiikku, jakkara) näytti olevan rajoitetusti. Kuulinkin yhdeltä tuttavalta, että useamman synnyttäjän sattuessa samaan aikaan, ei kaikki saa mitenkään toiveitaan täytetyksi. Jos siis yksi ammehuoneessa synnyttävä on halunnut kaikki vimpaimet itselleen, ei niitä sieltä poiskaan käydä hakemassa. Näin siis ensin paikalle saapunut saa kermat, ja muille jää mitä jää... Omat jumppapallot mukaan siis :P

 

Henkilökunnasta olen kuullut pelkkiä kehuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan hyviä kokemuksia, imetysohjaus vaan tosi huonoa omalla kohdallani, synnytyksen jälkeen ei siihen juuri apua herunut.. :mellow: Ja jotkin kätilöt "työhönsä kyllästyneen" oloisia mutta mukavia kuitenkin..

 

Kaksi lasta olen parin vuoden sisällä Mikkelissä synnyttänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No meille sattui sitten se kiireinen aika, tupa täynnä porukkaa synnyttämässä ja kaikki petipaikat osastolla. miut leikattiin joten ite synnytyksestä ei mitään erikoista kerrottavaa, leikkaus meni hyvin, oli viikonloppu ja pääsin heräämön sijasta tarkkailuhuoneeseen heräilemään perheeni pariin. miun onneksi la ei heräämössä ollut ketään ja herääminen perheen parissa oli ihanaa.

 

osastolla oli sairaan kiirettä ja kelloa ei viittiny juurikaan soitella vaikka apua olisikin tarvinnut. vauva joutui ekana yönä vauvateholle jonka henkilökunta oli aivan ihanaa! siellä vauvojen lukumäärä suhteessa hoitsuihin onkin tosi hyvä joten henkilökohtaista apua saa. tämä taas sekoitti pakkaa osaston välillä joten en saanut juuri mitään palvelua osastolla vaikka näiden osastojen ns opetukset on ihan erit. osastolle päästyäni sain siis palvelua vasta kun pyytämällä pyysin, varsinkin imetys oli miulle ongelmana alussa sektion ja tehon takia.

 

mutta yleiskuva ihan ok. muutama aivan ihana henkilö töissä mutta joukkoon mahtuu myös niitä "ei niin ihania" joita joka paikasta varmasti löytyy.

 

nämä siis reilun vuoden takaa. keväällä sitten tiiän taas uutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei taida paljoa porukkaa olla Mikkelin alueelta, mutta jos jossain vaiheessa joku haluaa vähän tuoreempaa rapsaa lukea niin kirjoitan nyt kummiskin..

 

Eli kokemus MKS:ssa oli todella positiivinen smile.gif Kaikki kätilöt olivat ihania ja huolehtivaisia, varsinkin kaksi kokeneempaa naista. Ennen kun siirryttiin synnytyssaliin, olimme miehen kanssa 1,5 päivää tarkkailuhuoneessa, jossa mieskin sai olla mun kanssa yötä.

 

Synnytyssaliin päästessäni, synnärillä oli ruuhkaa ja ponnisteltiin toisen naisen kanssa peräkkäin ja kätilö juoksi vähän aikaa huoneiden väliä biggrin.gif Silti kaikkii meni hyvin ja kun rupesin ponnistamaan kunnolla, kätilö onneksi kerkesi mukaan ja lisäksi tuli toinenkin nuorempi kätilö avuksi.

 

Synnytyksestä jäi tosi hyvä fiilis smile.gif Lisäksi hoitajat lapsivuodeosastolla olivat kaikki tosi päteviä ja kivoja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikkelin sairaalassa on ollut hyvää, että ei ole tupaten täynnä ja on helppo vastata asiakkaan toiveisiin.

 

Synnytyksessä kerran oli ikävä kätilö, joka sai aikaan aikamoisen ja pitkään jatkuneen riittämättömyyden tunteen. Vikassa kätilö ei ollut vuoroon tullessa tutustunut "kansioon" ja passitettiin se lukasemaan tarinat ja homma sujui sitten loistavasti. Siellä oli mahollisuus olla ammeessa, pois pääsee nopsaan jos kaikki on hyvin ja sai olla totaallisen rauhassa. Isän läsnäolon mahdollisuus 24/7 on tietysti iso miinus. Grillejä on niin lähellä, että noudettu ruoka ei ehdi kylmettymään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäpä käyn nyt päivittämässä vähän tuoretta tietoa MKS:sta. 
Vuodenvaihteessa synnärillä tehty remonttia ja nykyään myös perhehuoneita löytyy, tämä suuren suuri plussa!! Eli isällä myös yöpymismahdollisuus. Lisäksi näitä neljän äidin huoneita tietenkin.
Oma kokemukseni Mikkelistä todella hyvä, mukavasti kysyttiin omia synnytykseen liittyviä toiveita synnärille mennessä ja niitä myös kuunneltiin. Ammeeseen pääsin, näitä ammeita Mikkelissä siis yksi, mutta kuulemma ei kovaa tunkua sinne ole. Kätilöt taitavat ohjata suoraan ammeettomaan huoneeseen, mutta kun kysyy itse, niin toki pääsee ammeeseen jos se huone vapaana eikä muut systeemit ammeessa olemista estä. Kannattaa siis vaan rohkeasti avata suu! :)

Suihkut ja pallot ja jakkarat ja mehut ja kivunlievitykset tarjoiltiin toiveiden mukaan.

Kiirettä tuntui olevan, taidettiin viereisen huoneen äidin kanssa ponnistaa suht samaan aikaan. Silti ainakin mulle jäi fiilis rauhallisesta ja kannustavasta, mukavasta kätilöstä. Toivottavasti myös naapurin synnyttäjälle :)

Vuodeosastollakin kaikki sujui kivasti. Meidän annettiin olla aika rauhassa vauvan kanssa, isä tosiaan mukana. Kuitenkin kerrottiin selkeästi mistä hoitajat löytyy jos ja kun asiaa/kysyttävää tulee tai apua tarvitaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0