Tiitiäinen

Raskauskilot monikkoraskaudessa

Raskauskilot monikkoraskaudessa   50 members have voted

  1. 1. Paljonko painosi nousi raskauden aikana?

    • 0-5kg
      4
    • 6-10kg
      8
    • 11-15kg
      10
    • 16-20kg
      10
    • 21-25kg
      8
    • 26-30kg
      6
    • 31-35kg
      3
    • >36kg
      2
    • Painoni laski raskauden aikana
      0

Please sign in or register to vote in this poll.

39 posts in this topic

Haluaisin kartottaa monikko-odottajien painonnousun määrää raskauden aikana. Saa jättää kommenttia! Jos synnytyksestä on jo aikaa, kuinka kauan kesti palautua normaalipainoon?

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ehti tulla vai n.8kg, kun vauvat syntyivät rv 26+2. Suunnilleen kaikki kilot jäivät synnärille, mutta pian lihoin taas lisää vauvojen sairaala-aikana... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muut ei näköjään uskalla kommentoida enempiä. :P

 

Kaveria just tänään haastattelin, hänellä lähtöpaino oli ollut 65kg ja 15 kg oli tullut raskauden aikana. Tytöt syntyivät leikkauksella rv 38 ja molemmat painoivat kolmisen kiloa.

 

Mulle on nyt jo (rv25) tullut se 15 kg, sillä tässä mietin, kuinka paljon painoa vielä voi tulla. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla painoa kertyi noin 20 kiloa, josta on nyt vajaan kahden kk:n jälkeen jäljellä n.3 kiloa. Raskausaikana kilot näkyivät (ja tuntuivat!) eniten mahassa ja ehkä hieman peffassa ja reisissä. Nyt kilot ovat ilmeisesti levinneet tasaisesti koko kroppaan, kun peilistä katsoo (lähes) entisenlainen nainen. :rolleyes:;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

melkein 20 kiloa tuli, lähtivät kyllä aika nopeasti, synnäriltä lähdettäessä ei tainnut olla enää kun 5 kg jäljellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksosia odottaessa paino nousi yhteensä 29 kg. Synnäriltä lähtiessä tuosta määrästä oli jäljellä kropassa noin viitisen kiloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiheeseen liittyen: Eilen monikkovalmennuksessa kätilö esitteli kalvoa, jossa oli jonkin tutkimuksen mukaan kartoitettu monikko-odottajan ravinnontarvetta ja painonnousua raskauden aikana. Siinä oli kolme saraketta, alipainoinen, normipainoinen ja ylipainoinen. Kätilö harmitteli sitä, kun neuvoloissa ei kerrota ravinnosta sen tarkemmin. Eli ennen vkoa 20 pitäis syödä selkeästi enemmän kuin normaalisti.

 

Normipainoisen (2000 kaloria päivässä normaali ravinnontarve) pitäis saada 3500 kaloria päivässä. Eli melkein tuplata energian saanti. Sitten viikon 20 jälkeen vähitellen voi vähentää syömistä. Ja ravinto pitäisi saada nimenomaan kunnon ruuasta. Kätilö sanoi, että suomalaiset monikkovauvat ovat monesti hyvin pieniä ja äidit laihoja, eli vauvat ovat imeneet äidistä kaiken mitä irti ovat saaneet. Paino siis saa nousta ihan hyvin sen 20 kg.

 

Vähän siis antoi lohtua ainakin mulle, jolle vaakalla käymisestä on tullut jo aikamoinen peikko. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
suomalaiset monikkovauvat ovat monesti hyvin pieniä ja äidit laihoja, eli vauvat ovat imeneet äidistä kaiken mitä irti ovat saaneet.

En nyt muista paljonko mulla oli paino noussut ensimmäisestä punnituksesta siihen kun menin synnyttämään (luokkaa 5 kg), mutta kotiin lähtiessä se oli 15 kg vähemmän kuin lähtöpaino eli pojat tosiaan olivat imeneet minulta vararavintoa pois!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääsinpäs itsekin vastaamaan. :D Paino nousi 28kg raskauden aikana. Viikko synnytyksen jälkeen kotiutuessa paino oli laskenut 14kg. Nyt kuukausi synnytyksestä raskauskiloja on jäljellä 11.

 

muoks. 3kk synnytyksestä kiloja on jäljellä 3-4 ja vanhat farkut mahtuvat jalkaan! :)

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vedän nyt pohjat vastanneista.. eli kiloja tuli 42kg. Mutta mä kyllä söinkin. Söin, söin, söin, paskoin ja söin lisää. Aamusta iltaan ja muutaman kerran yössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiloja tuli 11,5 kg, synnäriltä lähtiessä niitä oli muistaakseni 3,5 kg ja nyt (pojat 4 kk) olen n. 7 kg alle lähtöpainon :) Piti oikein urakalla alkaa syömään, ettei paino ihan mahdottomasti tippuisi. Vaikka varaa onkin tippua ;) Nyt paino pysyttelee samassa ja syön kuin äijät, ellen enemmänkin.

Edited by Lumme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ehti tulla 9kg, joista synnärille jäi 8kg. Muutaman päivän oltuani kotona olinkin jo pari kiloa kevyempi kuin ennen raskautta. Mutta siis enemmän ois tullut jos olisin saanut pitää vauvat masussa vielä ne loputkin 2kk..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aiheeseen liittyen: Eilen monikkovalmennuksessa kätilö esitteli kalvoa, jossa oli jonkin tutkimuksen mukaan kartoitettu monikko-odottajan ravinnontarvetta ja painonnousua raskauden aikana. Siinä oli kolme saraketta, alipainoinen, normipainoinen ja ylipainoinen. Kätilö harmitteli sitä, kun neuvoloissa ei kerrota ravinnosta sen tarkemmin. Eli ennen vkoa 20 pitäis syödä selkeästi enemmän kuin normaalisti.

 

Kiitos tiedosta, Tiitiäinen! Ei noita teidän monikkovalmennuskalvoja sattuisi olemaan netissä? Alan nimittäin vähän huolestua <_< .

 

Vaaka näyttää nyt, rv17, -1 kg lähtöpainoon verrattuna (BMI edelleen alle 21). Neuvolassa sanottiin viikolla 13, että ei haittaa vaikkei vähään aikaan tulisikaan painoa lisää. Siihen uskoon sitten tuudittauduin, enkä stressannut syömisen määrästä sen jälkeen.

 

Tuntuu, että syön koko ajan, mutta hyvin pieniä määriä menee alas kerrallaan. Pitää varmaan alkaa laskemaan kaloreita, jos en saa painoa nousemaan parin viikon sisään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiitos tiedosta, Tiitiäinen! Ei noita teidän monikkovalmennuskalvoja sattuisi olemaan netissä? Alan nimittäin vähän huolestua <_< .

 

En ainakaan TAYSin sivuilta löytänyt kuin yksöisraskauden nettivalmennuksen. Käsittääkseni täällä pidetään monikkovalmennukset edelleen sairaalalla. Kysy neuvolasta apua jos asia huolestuttaa. Ottakoot selvää asioista, jos muuten monikkoraskauden seuranta on hakusessa.

 

Kaikkea hyvää odotukseesi! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli 15kg.

Imetys palautti tilanteen tosi nopeasti!

Nyt pojat ovat 3 kuukautta, ja painan vähemmän kuin ennen raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhteensä kiloja tuli 20. Synnytyssaliin jäi 12kg. Sairaalasta kotiin päästessä jäljellä 3kg ja viikko kotona olon jälkeen raskauden alkuun nähden olin jo 1kg:n miinuksella. Yllätyin siitä kuinka nopeesti kilot karisivat ja siitä, että niitä ei ylipäätänsä tullut enempää kuin tuo 20 :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle kertyi loppujen lopulta lisäkiloja huimat 25, vaikka puoliväliin mennessä ei juuri paino ollutkaan noussut. Suuri osa tuosta oli nestettä, jota raskausmyrkytyksen vuoksi kertyi viimeisen kuukauden aikana tosi paljon (synnytys 39+0). Vikoina viikkoina paino nousi yli 2 kg viikossa...

 

Synnärillä en tajunnut käydä vaa'alla, mutta neuvolassa kaksi viikkoa synnytyksestä painoa oli lähtenyt jo 19 kg. Tämän hetkistä tilannetta en vielä tiedä, mutta eiköhän se oma vanha paino ala jo kohta olla saavutettu. Olen tosin yrittänyt syödä kuin hevonen, jotta saisin maidon riittämään kahdelle nälkäiselle kaverille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painoa kertyi rv. 38+2 asti noin 19kg. Synnärille jäi 12kg. Ja ne loput 7kg on edelleen tallella, sitten imetyken jälkeen ajattelin yrittää karistaa ne pois :)

Edited by nati

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now