forgetmenot

Turvaistuin autottomalle perheelle

29 posts in this topic

Minua kiinnostaisi tietää, minkä merkkisiä ja mallisia ovat autottomat vaukkarit päätyneet ostamaan. Neuvot, vinkit, varoitukset, hyvät kokemukset jne. tähän ketjuun! :)

 

 

Meillä on kohta edessä vaihto turvakaukalosta turvaistuimeen ja kriteereiksi olen löytänyt ainakin seuraavat:

 

 

1) Pitää pystyä asentamaan mihin tahansa autoon eli käytännössä pitää olla asennettavissa turvavöillä. Matkustamme joko taksilla tai vuokra-autolla ja niistä ei voi etukäteen tietää, millainen auto sieltä tulee (eli esim. onko isofixiä).

 

2) Pitää olla mahdollisimman helposti asennettavissa. On todella suuri turvallisuusriski, jos penkki on asennettu väärin! Olen nyt lueskellut muutaman kiinnostavan turvaistuimen asennusohjeita netissä ja voi kamala, miten monimutkaisia ohjeet ovat! Pahimmillaan pitää käyttää lisävöitä tai kiinnityshihnoja, joilla turvaistuin ankkuroidaan esim. etupenkkeihin kiinni. Kaikenlaiset lisätarvikkeet kiinnityksessä ovat huono juttu, koska kaiken ylimääräisen tilpehöörin voi helposti unohtaa tai hukata reissun päällä. Joissain istuimissa on tukijalka, jonka raahaaminen mukana myös ei hirveästi houkuttele, mutta siitä olen valmis itse joustamaan että ei ole ihan ehdoton ei sille.

 

Pointti helposti asennettavuudessa on se, että kun turvaistuinta käyttää ehkä kerran joka toinen kuukausi niin sillä välin ehtii totaalisesti unohtaa asennusohjeet ja minkäänlaista asennusrutiinia ei ikinä ehdi kehittyä. Siinäpä on sitten kiva hiki hatussa tavata ohjekirjaa, kun taksimittari raksuttaa menemään :rolleyes: Ja pahimmillaan turvaistuin ei sitten tosiaan olekaan turvallinen, jos se ei kolaritilanteessa pysykään paikallaan väärin asentamisen takia! Meillä on turvaistuimen ostettuamme mahdollisuus harjoitella sitä sukulaisen autossa, mutta se on sitten se yksi ainoa kerta.

 

3) Pitää olla kevyt. Turvaistuinta joudutaan automatkojen välillä raahaamaan mukana junassa tai bussissa, joten se ei saisi olla kovinkaan painava. Mukana kun joutuu sen lisäksi raahaamaan esim. rattaat ja koko perheen vaatteet, joita on yllättävän paljon jo ihan vaan viikonloppureissussa mukana (ainakin niitä lapsen kamoja siis :grin:).

 

 

Mitä muuta pitäisi huomioida?

 

 

 

Sana on vapaa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

meille kans tätä infoo :D nimim. lapsi kasvaa ja autokyytejäkin lie tiedossa joskus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noihin kriteereihin käteviä voisivat olla "turvatyynylliset" istuimet, joita ei kiinnitetä autoon mitenkään ennen kuin lapsikin lykätään siihen istumaan. Merkkeinä Kiddy comfort ja Cybex Pallas. Meillä on jälkimmäinen, ja ollaan tykätty, vaikka meillä onkin isofixillinen versio, oma auto kun on. Molemmista löytyy omat ketjut täältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkan heti itse tähän perään vielä, että me haluaisimme mieluiten selkä menosuuntaan asennettavan istuimen, mutta niiden asennus tuntuu tosiaan olevan ihan hirveän monimutkaista :(

 

Helsingin Lapsimessuilla Kiddyn osastolla myyjä piti meille aikamoisen myyntipuheen ja esitteli Kiddy Guardian Pro -istuinta todella kattavasti. Se on kevyt (7kg), ei vaadi erityisen pitkiä turvavöitä asentamiseen (esim. Cybexin palkki-istuimella on tämä ongelma) ja asennus on yksinkertainen eli virheen mahdollisuus on pieni. Ainut huono puoli tuntui tosiaan olevan se, että lapsi istuu kasvot menosuuntaan :girl_sigh: Autoliiton testeissäkin sai tosi hyvät arvosanat (varsinkin pro 2, 2011 malli).

 

 

Mä olen jo alkanut pohtia, että pitääkö meidän tinkiä tuosta menosuunnasta... En nyt kaipaa tästä aiheesta mitään väittelyä, se ei ole oikein hedelmällistä. Mietin vaan meidän perheen kohdalta, että kun turvaistuinta käytetään niin harvoin niin onnettomuuteen joutumisen riski on aika pieni. Ja eihän sitä sitten edes tiedä onko se onnettomuus etutörmäys, peräänajo, sivutörmäys vai joku muu. Ite oon teininä ollut kyydissä sivutörmäyskolarissa (toinen auto tuli kolmion takaa kylkeen), onneksi vaan 40-50km/h nopeudessa :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, takaperin kiinnitettävät on kyllä aina usein melkoisia virityksiä paikalleen asetettavaksi, että on sitten varmasti napakasti hollilla. Meillä oli vanhempi semmoinen (britax two-way elite), eikä sitä kyllä ilokseen siirrellyt. Lisäks ne vaatii hurjasti tilaa takapenkille, eli pienemmässä autossa ei apukuskin paikalle välttämättä mahdu kunnolla sitten istumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kyllä päädyttiin turvaistuinvaiheeseen siirryttäessä hankkimaan oma auto, sen turvaistuimen raahaaminen kaikkien muiden tavaroiden lisäksi on vain niin mahdotonta. Toki samalla oli tulossa toinen lapsikin, joten raahattava olisi vain lisääntynyt siinäkin mielessä girl_crazy.gif Olisiko helppoa raahata kahta lasta, nelihenkisen perheen tavaroita, rattaita/vaunuja, turvakaukaloa sekä turvaistuinta? No, onnistuisi kai se oikein virittelyillä. Tuplarattaat ja kantoliinat ja rinkat, hmm, miksipä ei. No, siksi, että linja-autoihin ei saa turvaistuimia kiinni rolleyes.gif

 

No, kuitenkin. Teidän sijassanne ostaisin kyllä sen selkä menosuuntaan istuimen. Niissä on vähemmän virittelyä, on pitkäikäisiä jne. ja harvoin autoillessa onnettomuuden riski on kuitenkin pienempi.

 

Meillä on Britax Two-Way Elite, sen saa selkä menosuuntaan ja naama menosuuntaan, mutta selkä menosuuntaan asennettaessa tarvitsee ne lisähihnat. Ei niiden asentaminen mitenkään ihan mahdottoman vaikeaa ole, mutta homma kuitenkin. Ja tosiaan nuo selkä menosuuntaan -istuimet vaatii enemmän tilaa, joten varmemmin käy joka autoon nuo naama menosuuntaan asennettavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä tässä tilanteessa kallistuisin noihin palkkipenkkeihin. Meillä oli muinoin Britaxin Multi-Tech eikä se tosiaan ollut mikään helppo asennettava selkä menosuuntaan. Puolikin tuntia meni helposti ährätessä sitä tukevasti paikoilleen. Voin vaan kuvitella mikä paniikki iskee penkkiä asennettaessa taksimittarin raksuttaessa vieressägirl_crazy.gif Multi-Tech oli myöskin älyttömän painava ja todella hankala kannettava. Luulen, että kaikki tuollaiset joka suuntaan veivattavissa olevat penkit ovat aika lailla samanmoisia.

 

Tällä hetkellä meillä on kaksi palkillista penkkiä, cybex ja kiddy. Kiddy on ehdottomasti kevyempi ja tarvitsee lyhyemmät vyöt, joten sopinee useampaan autoon. Cybexin etu puolestaan on se, että lapsi näkee siitä paremmin ulos ja palkin kangas on pestävissä. Tämä oli etusijalla valitessani penkkiä kuopukselle, joka oksensi autossa jopa matkalla lähikauppaan. Hän siis kärsi matkapahoinvoinnista selkä menosuuntaan matkatessaan.

 

Juttelin tästä aiheesta neuvolassa kun minua huoletti tuo naaman menosuuntaan kääntäminen vuoden ikäisen lapsen kohdalla. Ja sieltähän se tulikin, että nuo autoliiton suositukset ovat tosiaan vaan suosituksia. Tottakai kaikkien pitäisi pyrkiä noudattamaan suosituksia, mutta tällaisissa poikkeuksellisissa tilanteissa (autoton/matkapahoinvointi) suositusten noudattaminen on tehty niin vaikeaksi, ettei niitä ole mahdollista noudattaa. Silloin on sitten tehtävä valinnat sen mukaan, mitä on tarjolla. Mielestäni palkkipenkkien valitseminen oli turvallisempi vaihtoehto kuin viisipistevöissä kuljettaminen, joten siksi päädyin lopulta ns. pienempään pahaan. Ja olen ratkaisuuni tyytyväinen edelleen :) Tottakai olisin kuljettanut lapsiani selkä menosuuntaan suositusten mukaan aina sinne kolmeen ikävuoteen asti, mutta tällä kertaa se ei kummankaan lapsen kohdalla ollut mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan autottomia ja meillä on Britaxin Multi-Tech. Haluttiin pitkäikäinen ja turvallinen istuin. Ostettiin se sillä ajatuksella, että ei ole tarkoitus raahata sitä mukana muissa kulkuvälineissä, eikä ole raahattukaan. Reissut siis suunnitellaan sen mukaan; enimmäkseen käytetään vuokra-autoa, tai sitten mennään taksilla kotoa perille saakka.

 

Tuon saa asennettua vöihin sekä selkä että kasvot menosuuntaan. Menee suht pieneenkin autoon. Kasvot menosuuntaan asentaminen on huimasti nopeampaa, ja siihen on nyt siirrytty esim. taksikäytössä.

 

Ei olla toistaiseksi hankkimassa autoa, vaikka on toinenkin lapsi tulossa, ajateltiin pärjätä näin. Me ei tosin olla kovinkaan matkustelevainen perhe, ja kaikki läheisimmät sukulaiset asuu julkisten yhteyksien päässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin Kiddyn istuin. Vielä auto löytyy, mutta siitä luovutaan syksyn tullen. Meillä päätös tehtiin sillä perusteella, että Kiddy vaatii lyhyemmät vyöt kuin toinen ja väärinasentamisen riski on pienempi. Pääteltiin myös, että vuokra-autolla jos jonnekin lähdetään niin pääsääntöisesti ajetaan motareilla joten sekin vielä laskee nokkakolarin riskiä. Kasvot eteenpäin olevassa istuimessa poika myös viihtyy autossa. Turvakaukalossa tai selkä menosuuntaan asennetussa istuimessa autoiluun tottumaton lapsi (laskeskeltiin, että poika on nyt 11 kuukauden aikana matkannut autossa alle 30 matkaa) huusi kuin hyeena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaa, olen ehkä löytänyt meille yhden potentiaalisen selkä menosuuntaan -istuimen! Kyseessä on Concord Ultimax, josta ei ikävä kyllä löydy testitietoja Autoliiton sivuilta, mutta on se saksalaisissa testeissä saanut arvosanan hyvä.

 

Valmistajan kotisivut

 

 

concord-ultimax.jpg

1089650513_g.jpg

 

Katselin Youtubesta videota siitä, miten penkki asennetaan autoon ja mielestäni asennustapa on melko simppeli! Penkin mukana tulee jalusta, mutta jalusta ei ole sellainen tyypillinen jalallinen iso rohjake vaan melko ohut "muovikuori" johon penkki vaan kliksautetaan kiinni paikalleen.

 

 

Tässä näkyy se jalusta (kuvat esittelystä Autoliiton sivuilta):

 

ultimax%20alusta%20moottori.jpegultimax%20istuin%20moottori.jpeg

 

 

 

 

 

Plussia meidän perheen näkökulmasta:

 

- asennus selkä menosuuntaan 13kg asti eli tullee menemään pitkään, koska pojan painonnousu on toistaiseksi ainakin ollut hidasta (nyt 9kk/8kg)

- asennus autoon vaikuttaa melko simppeliltä ja suht nopealta tehdä

- asento on mukavan makuulla selkä menosuuntaan (helpompi nukahtaa toivottavasti)

- kasvot menosuuntaankin kallistusta on helppo säätää pystystä mukavan vaakaan

- jalusta on pieni

 

 

Miinukset:

 

-paino 12kg (vertaa esim. Kiddy Guardian Pro 6kg) eli aikamoinen mukana raahattava (toisaalta ei sitä nyt kilometritolkulla tarvitse kantaa vaan esim. taksista junaan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi "palkki-istuimet" eivät sovi ainakaan vanhoihin volvoihin. Niissä on liian lyhyet turvavyöt. Me testattiin jokainen palkki-istuin kun halusin sellasen käyttöön mutta mikään ei mennyt meidän 850 volvoon.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Concord Ultimaxista: "Concord Ultimaxia käytetään 0-13 kiloisilla lapsilla selkä menosuuntaan asennettuna ja 9-18 kiloisilla kasvot menosuuntaan." Eikös tuon tilalla sit voi käyttää kaukaloa niin kauan kuin se sopii, ja sit onkin tämä ongelma edessä et mitä sitten? Musta vaikutti siis lähinnä, et tuo on kaukalo, jonka voi kääntää naama menosuuntaan myöhemmin. Eikö teidän kaukalossa voi olla 13 kg asti, vai oliko tuossa jotain muita plussia?

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi olla 13kg asti, mutta meidän kaukalossa on lyhyempi/matalampi selkänoja kuin tuossa concordissa ja kun meillä on tuollainen lyhytjalkainen ja pitkäselkäinen mukula niin sen päälaki nousee jo kohta liian korkealle eikä kaukaloa voi sitten enää käyttää :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Kiddyn Infinity Pro, joka on 18kg asti ja on aivan loistava. Painoa ei ole kuin 5kg ja mikä parasta, Saksasta tilaamalla ei hintakaan päätä huimannut, postikulujen kera 130e. :)

 

Toisena istuimena meillä on Evenflon istuin, joka on myös kevyt sekä helppo asentaa selkämenosuuntaan. Youtubesta löytyy asennusvideoita, joista näkee kuinka simppeli istuin onkaan asentaa.

 

Näistä tämä Evenflo meillä on Suomessa, koska siellä ei ole autoa vakituisesti käytössä, mutta molempia voin autottomalle suositella. Tosin tuo Evenflo on hiukan ehkä simppeli, mutta koska käyttöä meillä on harvakseltaan niin ajaa asiansa. Ja löytyi niin edullisesti, että ostettiin, vaikka muutoin oltaisiin päädytty myös Suomeen ostamaan tuo Kiddy Infinity Pro. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Kiddyn Comfort Pro pojalla ja tytölle hankitaan joko sama tai sit Guardian Pro. Me ollaan käytetty tota aika monessa autossa, kun ollaan vuokrattu autoja ja käytetty sukulaisten autoja. Mun vanhemmat ovat kehuneet, että se on todella helppo asentaa. Heillä on ollut jotain ongelmia veljeni poikien turvaistuimien kanssa. Se on myös kevyt kantaa. Mä hetken mietin Cybex Pallasta, mutta sit kuulin, että siihen tarvitaan pidemmät vyöt, niin ei sit harkita sitä enää. Oltiin just ulkomailla, jossa meillä oli vuokra-auto ja istuimetkin vuokrattuna ja siinä sai pähkäillä, miten sen istuimen saa kiinni. Pojan istuin oli myös aika korkea ja poika aluks pelkäs olla niin korkealla, eli ei se korkeus oo aina plussaa...

Meidän tyttö mahtuu edelleen turvakaukaloon, niin pidetään siinä niin kauan, kun se on sopiva ja siirretään istuimeen vasta sen jälkeen. Nyt tyttö on siis 1-vuotias. Poika oli 1,5-vuotias, kun siirtyi pois turvakaukalosta. (Voi olla, että lapsilla on jalat vähän koukussa, mutta kunhan keskivartalo ja pää ovat oikeissa kohdissa kaukalossa, niin se riittää).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ennen oikein harkinnutkaan hankkivani tulevaisuudessa tytölle tuollaista palkki-istuinta, mutta nyt oon sellaista tosissani miettinyt. Päätöstä en kylläkään varmaksi tee ennen kuin ollaan käyty ihan liikkeessä kokeilemassa mitä tyttö tuollaisesta tykkää. Onneksi tässä on vielä aikaa, kun typy on vasta puolivuotias ja hyvin mahtuu kaukaloon.

 

Meilläkään ei omaa autoa ole. Melko usein kuljetaan sukulaisten autoilla, taksilla ei tähän mennessä vielä kertaakaan, eikä ole ikinä tarvinnut kauemmas tuota kaukaloa raahata kuin omalle pihalle. Varsinaisesti siis ehkä mukana kannon helppous ei meillä ole tärkeänä kriteerinä vaan se, että istuimen saa mahdollisimman moniin autoihin kiinni. Ollaan tähän mennessä kuljettu aika monilla erilaisilla autoilla, jotkut hyvinkin kapeita ja toiset hyvin lyhyitä. Tosiaan saisi olla mielellään myös suht helposti kiinnitettävä, ettei joka kerta tarvisi hermojaan menettää istuinta kiinnittäessään, kuitenkin tehdään myös monia pienempiä ajeluja, niin olisi tosi tympeää jos istuimen kiinnityksessä menisi kauemmin kuin itse kauppareissussa tms. Enkä varsinkaan halua pohtia, että meniköhän se nyt oikein.

 

Jos siis löytyy vielä muita vinkkejä selkä menosuuntaan istuimista, kuulisin mielelläni. :tender:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vinkki olisi jo edellämainittu Britaxin two-way elite. Ennenkaikkea helppo asentaa, kevyt kantaa, käsittääkseni kohtuullisen pitkäikäinen ja edullinen. Ehkä pääntuet ja sivutuet eivät ole kaikkein parhaimmat ja istuin ei ole älyttömän tukeva, mutta meillä istuin ihan jatkuvassa käytössä ja varsinkin satunnaiseksi istuimeksi ihan pätevä. Käsittääkseni väärin asennuksen vaara aika pieni, jos edes hiukan vilkaisee käyttöohjetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Katsoin nyt pari asennusvideota (erilaisiin autoihin) Youtubesta ja ei se asennus kyllä kovin helpolta/nopealta näyttänyt. Siinä oli 2 lisähihnaa, joilla istuin pitää ankkuroida etupenkkiin vaihtelevilla tavoilla (etupenkin mallista riippuen), mikä ei ole kauhean nopeaa tai helppoa, jos (/kun meillä aina) on erilainen vuokra-auto/taksi käytössä. Niin ja puhumattakaan siitä, kun on tällainen tohelo kuin minä, joka hukkaa kaikenlaiset pikkutavarat ikuiseen "varmaan talteen", ei varmaan hihnat kauaa tallessa pysyisi :blush:

 

Mulla on toiveissa, että ens viikolla päästäisiin kokeilemaan tuota Ultimaxia, kun on auto käytössä. Näkee sitten vähän millainen se käytännössä on...

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me päädyttiin hankkimaan Kiddy Comfort Pro, palkki-istuin siis. Tuntui, että lähes kaikki muut istuimet, joita suositeltiin helppoina asennettavina olivat myöskin naama menosuuntaan, mutta ei palkilla vaan vöillä. Tuosta sitten taas taitavat (lähes) kaikki testit olla yhtä mieltä, että palkki on turvallisempi kuin viisipistevyöt. Plus että eivät ne muut kuitenkaan sitten olleet niin helppoja asentaa kuin tuo Kiddy.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brio Zento ei ainakaan ole suositeltava. Teoriassa ihan mainio istuin, mutta käytännössä asentaminen on tosi hankalaa. Jopa minä, turvallisuushysteerikko ja itseopiskellut turvaistuinasiantuntija (;)) olin helisemässä sen kanssa. Ja lopulta lähdettiin vähän vinksallaan olevan istuimen kanssa ajelemaan, kun ei sitä vaan saanut kunnolla ja hermo meni :rolleyes: Aikaa olisi ollut, mutta se turvavyönkiinnityshakanenen oli vaan ihan perseestä ja muutama muukin juttu harasi vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ihan uteliaisuutta kiddy istuimista.

meillä on jo yksi kiddy energy pro istuin ja tarkoitus olisi hankkia toinen saman painoluokan palkki istuin, mut kuinkahan aikuinen mahtuu takapenkille kahden istuimen väliin, kun turvakaukalon ja kiddyn välissäkin on hieman ahdasta. meil on siis nelihenkinen perhe ja omaa autoa ei ole eikä tule kun mies ei sitä saa ajaa useinkaan epilepsiansa vuoksi, eli kyytien varassa ollaan ja siksi siis olisi aikuisen mahduttava turvaistuinten seuraksi takapenkille.

 

ja niinkuin joku mainitsi palkki-istuimista ja vanhoista autoista niin pitää tosiaankin paikkansa, et monessakaan ei vyöt riitä. tuskastuttavaa kun jää vajaasta 10cm kiinni istuimen kiinnitys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahden palkki-istuimen välissä en ole ollut, mutta yhden istuimen ja yhden leveän aikuisen kyllä. Noin ainakin oli ahdasta mutta ei mahdotonta. Viimeksi matkustaessa kyllä totesin, että seuraavan kerran pistetään istuin keskelle ja istutaan itse reunoilla, kun niin tuntuisi jäävän järkevämpi tila molemmille. Ainakin Kiddy Comfort Pro on alhaalta kapea ja ylhäältä leveä eli takapuoli mahtuu välissä istujalla kyllä mutta yhtään kapeammassa autossa hartiat eivät kyllä mahdu väliin. Pitää siis istua hölmösti etukenossa. Lyhyet matkat menevät siis kyllä mutta pidemmät ovat vähintäänkin epämukavia.

 

Turvavöiden pituudesta: Monesta lähteestä luin ennen istuimen valintaa, että Cybexin istuimet vaativat reilusti pidemmät vyöt kuin Kiddyn. Paljolti tästä syystä meille valittiin Kiddy ja suosittelisin myös muille autottomille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

siis tota hartia tilavuutta juurikin mietin istuinten välissä sillä ne sivutörmäyssuojat on aika tilaa vievät kiddyssä.

taidan kuitenkin alkaa katseleen esikoiselle ihan turvavyöistuinta josko ei olisi niin leveät sivusuojat ja hintakaan ehkä ihan yhtä päätähuimaava kuin turvaistuimessa. saisi sitten kuopus kiddyn käyttöönsä kunhan tulee painoa/ikää tarpeeksi noin 3kk kuluttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on Kiddy Comfort Pro esikoisella ja oltais haluttu sama tytöllekin, mutta niitä ei ollut silloin varastossa, kun meille tuli tarvetta, niin on sit Kiddy Guardian Pro tytöllä. Me ei oltais haluttu tota Guardian Prota just siks, että siinä on leveämmät sivutörmäyssuojat ja nyt mietityttää se, miten mahtuu 3 lasta takapenkille. Se voi kuitenkin olla just niistä 5-10 sentistä kiinni (en ole nyt tarkkaan mitannut). Meillä mahtuu hyvin istumaan taakse noiden kahden istuimen väliin, kun se Guardian pron sivutörmäyssuoja tulee sopivasti mun kainalon alle, mutta mä mietin jo sitä, miten mahtuu sit joskus 3 istuinta vierekkäin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisinkin ketjun aloittajana nyt tulla päivittämään, että päädyimme sitten ostamaan Kiddy Guardian Pro 2:n ja penkki pääsi ensimmäiseen koekäyttöön nyt pojan ollessa 1v 4kk. Oi että oli hyvä! ^_^ Mukavin automatka ikinä: muksu antoi kiinnittää palkin nätisti joka kerran autossa (vaikka sisällä harjoitellessa veti raivarit) ja istui tosi rauhallisesti katsellen ikkunoista ulos tai auton mittareita/rattia jne. (kaukalossa huusi raivoissaan ja koitti punnertaa pystympään). Nukkumistakin tuli testattua sekä "makuuasennossa" että penkin normaaliasennossa ja molemmissa torkkui ihan mukavan näköisesti.

 

Penkin kiinnittäminen oli äärettömän helppoa, kun oltiin kotona sisällä asetettu valmiiksi penkin säädöt(selkänojan korkeus) ja tarvitsi vain sutaista turvavyö kiinni. Tosi tukevasti oli paikallaan, paljon tukevammin kuin meidän turvakaukalo! Istuinta on myös helppo kantaa mukana (näppärä muotoilu & kevyt).

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now