Sign in to follow this  
Followers 0
Little Devil

Napakoru ja raskaus

44 posts in this topic

Juu elikkäs yritin tuossa etsiskellä valmista aihetta tähän liittyen mutten sitten löytänyt. Ja yleisesti tässä kategoriassa ku ei oikeen ollu tietoo liittyykö tää nyt ihan pukeutumiseenkaan....

 

Miulla on siis tämmönen tilanne, että otin tuossa alkukeväästä itselleni napakorun ja nyt sitten vajaa viikko sitten testi kertoi yllätysraskaudesta. Haluaisin vain kysellä että onko kukaan teistä vaihtanu sitä metallista korua joustavampaan koruun tai hankkinut sitten ihan raskausajan korua, mitä joillain verkkokaupoilla olisi myynnissä ? Tai onko sitten joku ottanut ihan suosiolla koko korun pois ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla nt- ultrassa sanoivat, että koru täytyy ottaa pois. Siis ultrauksen ajaksi, mutta ite otin sen kokonaan pois. Siitä on aikaa yli 20viikkoa, ja vieläkin reikä navassa <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen veljen vaimo hommasi sellaisen raskausajan pidemmän ja joustavan korun eikä ilman sitä ois voinu pitää normi korua. Hänelläkin aika tuore lävistys ja siihen tuli mustelma viimesillään olon aikana, nyt kuitenkin synnytyksen jälkeen ok.

 

Itse ajattelin yrittää sinnitellä tavallisella korulla niin pitkään kun pärjää. Minulle ei ole sanottu neuvolassa, äippäpolilla eikä ultrassa mitään korusta.

Edited by SuzieL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin myös neuvolassa (sitten vähän isommilla viikoilla) ja ultrissa, että koru pitää ottaa pois, kun se hiukka haittaa ultrausta ja sf-mitan ottoa. Mutta mikäs siinä, helppohan se oli aina hetkeksi ottaa pois. Mä pidin ihan normi korua melkein loppuun asti, taisin muutaman viikon pitää sitä lopussa pois kun maha oli jo niin pinkeä. Ja sitten kun synnäriltä kotiin pääsin, niin laitoin korun takaisin. Mutta jos maha olis ollut isompi kuin mulla oli, niin en mä olisi pystynyt ihan niin pitkään pitämään korua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut napakoru lähemmäs 10 vuotta ja pitkin hampain otin sen tossa juhannuksen aikaan pois kun maha alkoi pyöristyä. Jotkut pystyy pitämään loppuun saakka, mutta mulla alkoi ikävästi venyä se "ylempi reikä" joten päätin välttää isommat damaget ja ottaa korun suosiolla pois. Kaveri piti edellisessä raskaudessa korua pitempään ja se alkoi kasvaa ihosta ulos. Riippuu varmasti ihmisestä ja mahasta, miten korun kanssa käy. Ei mene välttämättä umpeen vaikka ottaakin korun pois, mutta jos meneekin, niin saahan siihen uuden reiän sitten myöhemmin jos haluaa napakorun takaisin.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua ei olisi suostuttu ultraamaan napakorun kanssa, joten otin sen nt-ultran aikaan pois esikoista odottaessani. En laittanut sitä heti takaisin, ja reikä umpeutui alle vuorokaudessa. Minulla on se verran matala rasvaprosentti, että vatsa pyöristyi todella pinkeänä, ja luulen, että koru olisi venyttänyt rei'än aika ruman näköiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ehdittiin pitää korua noin vuosi, kun se piti raskauden vuoksi ottaa pois. Helmikuun aikana taisin ottaa korun pois ja edelleen reiästä menee koru helposti läpi. Tosin on kyllä nyt venyttynyt todella ruman näköiseksi, toivottavasti hieman palautuu.

Siis alkoi jo pallot painamaan, niin otin pois. Meinasin kyllä raskauden jälkeen laittaa takaisin.

-Nimar 38+6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen aikaan otin korun pois rv 16. Jouduin ottaman kokonaan uuden raskauden jälkeen. Nyt toisen kanssa tilasin täältä raskausajan napakorun, jonka leikkasin itselleni sopivaksi. Koru on ollut tosi hyvä, mutta viime viikolla (rv 38+) jouduin luopumaan siitäkin, kun nahka on jo niin kireellä. Toivon, että saan korun takaisin parin viikon sisällä girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, kiitoksia vinkeistä. Itse olen katsellut nyt netistä sitä sellaista joustavaa korua, mutta edelleen on pieni pelko että joudun ottamaan tuon korun pois kokonaan myöhemmässä vaiheessa raskautta. Nyt näin alkutaipaileella on vielä ihan ok mennä, mutta syksyä ja isompaa mahaa odotellessa. :)

 

Jos jollain on kokemusta siitä joustavasta korusta niin onko neuvolassa tai synnärillä tullut mitään ohjetta sen käytöstä synnytyksen lähestyessä ? Sellanen tieto miulla on jo valmiiksi että synnytykseen mentäessä joutuu ottamaan kaikki metallikorut poies, mutta olisi kiva kuulla tuosta joustavasta korusta kun niitähän on olemassa sellasiaki malleja missä ei ole minkäänlaista metallia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut kahdessa aiemmassakin raskaudessa napakoru koko ajan paikoillaan ja hyvin on pärjännyt. Kaiken kaikkiaan tuo tuossa onkin jo 14 vuotta killunut mukana, ettei tuorekaan lävistys ole. Aina ei ole tarvinnut ultrassakaan sitä pois ottaa. Kun maha alkaa pyöristymään niin oon vaihtanut korun joustavaa mallia olevaan. Niin aion tehdä nytkin :girl_smile:

 

Neuvolassa on vaan sanottu kuinka kivan näkönen se koru siinä pyöreässä mahassa on. Eikä oo ainakaan mitään ongelmia ollut sf mitankaan oton kanssa. Ainakaan kummallakaan aikasemmalla synnytys kerralla ei oo tarvinnut mitään koruja pois ottaa, ei edes sitä napakorua. En sitten tiedä onko meno muuttunut 3 vuoden aikana kuinka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin ollut lähes 10 vuotta napakoru, mutta otin sen jo ihan alkuraskaudesta pois. Kun maha alkoi kasvamaan, napakorun "reiät" olivat tosi arat ja kiristävät. Tätä kiristyksen tunnetta ei kuitenkaan onneksi kestänyt montaa viikkoa. Joskus puolen välin jälkeen napaan ilmestyi ainokainen raskausarpeni, napakorun reikien väliin. Saa nähdä laitanko korun takaisin vauvan syntymän jälkeen... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se, pyydetäänkö napakoru ottamaan pois ultrassa riippuu ihan ultraajasta. Mulla on Kättärillä ollut kumpaakin, eli jotkut pyytää ottamaan pois, jotkut ei. Tosin sekin lääkäri joka ei pyytänyt ultrassa ottamaan korua pois muistutti, että kun lähden synnyttämään se on hyvä ottaa pois. En sitten tiedä onko tääkin lääkäri/kätilökohtaista, mutta kai ne sydänäänianturit ja istukan synnytys viimeistään (jos kätilö joutuu painelemaan mahaa) voi vaatia ottamaan korun pois, on se mitä materiaalia tahansa.

 

Raskausajan napakorut taitaa olla polyplastia aika usein. Kannattaa kokeilla ensin jollain halvemmalla korulla miten iho kestää sitä materiaalia: itse en voi missään lävistyksissä pitää kuin titaania tai reiät ärtyy kamalasti.

 

Mulla on nyt rv 34 edelleen ihan normaali titaaninen napakoru paikoillaan. Maha ei ole mitenkään valtava eikä napa oo pullahtanut ulos, eli tosi yksilöllistä se on. Itse en ottaisi mitään koruja pois ennen kuin ne alkaa häiritsemään, jos alkaa. Nännikorut oli pakko irrottaa jo rv5 kun rinnat alkoi turpoamaan, mutta muut oon ajatellut pitää synnytykseen asti jos tää meno jatkuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä napakoru ehti olemaan 14 vuotta ja pystyin pitämään titaanista korua loppuun asti. Taisin ottaa sen pois autossa matkalla sairaalaan.. :girl_haha:

Rakenneultrassa sain lääkäriltä huudot, kun en tiennyt että koru täytyy ottaa pois..

 

Unohdin kuitenkin laitaa korun takaisin synnytyksen jälkeen ja reikä ehti menemään umpeen. Muistin siis korun vasta kun olimme olleet kotona muutaman päivän.. Kyllä harmitti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teillä on käynyt napakorulla raskaana ollessa? Oletteko laittaneet "raskauskorun", pärjänneet normaalilla korulla vai luopuneet kokonaan? Miten raskauden jälkeen, onko lävistys revennyt vai palautunut?

Itsellä nyt 27+2 ja toistaiseksi vielä mennyt normaali koru, mutta ei tarvitse enää paljoa kasvaa, kun alkaa mennä tosi kireelle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin korun kokonaan pois rv 25 tienoilla. Reikä näkyy ja tulee varmasti aina näkymään. Ei tosin häiritsevästi. Ja olisi näkynyt ilman raskauttakin, jos sillon olisin jo ottanut pois, ainahan siitä joku jälki jää.

Oishan noita raskauskoruja tosiaan ollut, mutta päätin luopua koko kapineesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama juttu ^ Koru lähti ekassa raskaudessa aika alkumetreillä (en silloin edes tiennyt mistään raskauskoruista). Tiedän, että monet on sitä koko raskauden pitäneetkin (ihan tavallistakin mallia), mutta itseäni jotenkin puistatti ajatus navan ja lävistyksen venymisestä. Nyt on siis arvet jäljellä ja ihan siistit sellaiset, mutta ehkäpä tämän vihonviimeisen (kolmas tulossa) jälkeen käyn vielä rei'ittämässä napani uudelleen :girl_smile: Siis tietenkin, jos vatsa on vielä sellaisessa kunnossa, että sitä kehtaa edes lävistäjälle näyttää :grin:

Edited by -katariina-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse otin pois napakorun muistaakseni rv 12, vieläkään ei reikä ole mennyt umpeen ja tuskin meneekään kun koru on siinä ainakin seitsemän vuotta ollut. Epäilen vain että tuosta napakorun reiän läheltä saattaa helposti alkaa muodostua raskausarpia. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on nyt sitten parin viikon päässä tuo puoliväli ja vielä on sama koru paikoillaan, vaikka maha on kasvanut. En ole huomannut vielä mitään venymistä reikien kohdalla saatikkaa minkäänlaista ärtymistä, joten oletan että pystyn pitämään tätä korua suht pitkälle raskautta. :) Eli tosiaan jokaisen raskaus on erilainen myös tässäkin suhteessa.

 

muoks. Täällä neuvolanterkka on antanut ohjeita siitä raskausajan korun käytöstä ja ultrassa pystyy käymään hyvin korun kanssa..

Edited by Little Devil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otin esikonaikaan pois, tuli myös ruma arpi siihen reikien väliin. Oli pitkään ihan ruskee mutta nyt on jo vaalentunut. Korua en laittanut takaisin, mutta varmaan menis vieläkin joku ohut neula ainakin läpi. ihan selvät reiät siinä on mutta varmaan sisältä hieman umpeutunut. Tästä siis reilu 2v kun otin pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin napakorun pois ensimmäisen raskauden aikana ja napakorun reijät venyivät todella rumiksi ja loppuraskaudesta reikienvälinen ihokaistale oli aivan silkkipaperinohut ja pelkäsin,että se repeää. Nyt kun olen uudelleen raskaana,niin jo tässä puolessavälissä iho on todella kireä ja ohut. Luulen,ettei repeytymistä voi tälläkertaa välttää ja kun nuo reijätkin on venyneet 1cm mittaisiksi,niin ei siinä kyllä enään mikään koru tule koskaan kauniilta näyttämään. Enkä tosiaan laittanut korua enään takaisin viimekerran jälkeen. Ei se mun napakorun reikä mihinkään mittoihinsa koskaan palautunut,eikä kyllä valitettavasti umpeutunutkaan, joten olen lokeroinut asian elämäni typerät ideat-laatikkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä otin puolessavälissä raskautta napakorun pois kun äitipuoli kertoi kuinka tutulla oli revennyt pahan näköiseksi. Onneksi otin napakorun reijät siirtyny navan yläpuolelle ainut mikä on ni ruma jälki jää :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun raskaus on vasta tosi alussa, mutta heti rupesin miettimään mitä tolle korulle pitää tehä. Aion yrittää sitä pitää mahdollisimman pitkään, jos siltä tuntuu niin otan pois. Itse olen kuullut monilta että se reikä on venynyt raskauden aikana tosi ruman näköseks. Toivon että itselleni ei käy näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä kuinkapaljon loppupeleissä vaikuttaa korun pitäminen (pehmeällä tangolla) tai pois ottaminen siihen repeämiseen ja rumuuteen. Itse olen ottanut napakorun pois 2vuotta ennen raskautumista: alareikä siirtyi n.1,5cm navasta ylöspäin, kun napa kääntyi ympäri. Yläreiän ympärille repesi "liekit" eli kolme arpea erisuuntiin.

 

Tapahtua voi siis mitä vaan teki miten teki. Mutta uskoisin vaurioiden olevan pienemmät ilman korua. Tuokin riippuu tietysti henkilöstä, mutta itsellä napakoru meni paikalleen vielä 1,5v pois ottamisen jälkeenkin (se kerkesi olemaan ~7vuotta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otin pois np-ultran jälkeen, ultraava lääkäri siitä valitti, että ei hyvä juttu ultrattaessa. En sitten ehtinyt laittaa sitä takaisin, kun mahankin alkoi kasvaa ja napa venyä. Itse asiassa en ole laittanut koko korua enää takaisin, vaikka lapsi 4.5 v. Mahtaisko enää sopiakaan...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heti kun mä vaihdoin siihen joustavaan raskausajan napakoruun, ni tää kipeytyi, turposi ja tulehtui. :( Se joustava koru kiskoi sitä suoraksi, että parasta olis jos olisin pitäny vaan normaalin teräskorun siinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0