Extravaganca

Välilihan hieronta

57 posts in this topic

Mä venytin ja hieroin suht säännöllisesti, myös Weledan öljyllä jonka sain kaveriltani, joka ei ehtinyt omaansa käyttää. Välilihaa jouduttiin kuitenkin vähän leikkaamaan, vaikka ponnistusvaihe oli tosi rauhallinen ja paikat ehti joustaa. Kohdallani nuo jipot eivät siis auttaneet, mutta tuskin niistä haittaakaan oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Weledan öljyä jäljellä edellisestä raskaudesta, ja aion sitä nytkin käyttää (ellei ole mennyt huonoksi parin vuoden aikana). Öljyä ostaessa ei tullut edes mieleen, että voisi muillakin tuotteilla kokeilla ja päästä halvemmalla...

 

Joko hieronnan tai muiden seikkojen ansiosta ei tullut repeämiä välilihaan tai tarvittu episiotomiaa. Siitäkin huolimatta, että otettiin imukuppi avuksi. Pari pientä haavaa tuli, mutta eri paikkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkään en pidä tätä puuhaa mitenkään turhana tai outona. Mielelläni näen vaivan jos voin mitenkään välttää ikäviä repeämiä saati sitten sitä episiotomiaa. Mulla on Weledan öljyä ja toissa päivänä kokeilinkin sitä jo. Ohjeissa sanotaan että pitäis hieroa 10min... No terve. En kyllä niin kauaa jaksanu. Ajattelin käyttää sitä joka toinen päivä koska ohjeissa suositellaan 4 kertaa viikossa.

 

Saas nähdä sitten että onko tästä mitään apua. Mutta pakko tätä on kokeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on niin huolissaan mun välilihasta (okei olen mäkin ^_^ ), että osti mulle tota Weledan öljyä joululahjaksi :wub:

Lupasi myös, sitten joskus kun on sen aika, auttaa hieromisessa jos itse en ylety tms. En vain vielä tiedä haluanko, että hän hieroo sitä :blink:

Eli me aijomme kokeilla sitten kun on sen aika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Up!

 

Olisi kiva kuulla lisää synnyttäneiden kommentteja, onko hieromisesta ollut hyötyä :)

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä hieroin kerran päivässä muutaman viimesen viikon eikä tullu repeämiä eikä mitään leikelty. hieroin tosin vaan muutaman minuutin kerrallaan enkä mitään varttia :blink: öljynä oli ceridal. aion toteuttaa tätä myös tässä raskaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en moista harrastanut, mutta kommentoin silti, että mulle ei tullut repeämiä siitä huolimatta. Johtunee pitkälti siitä, että ponnistusaika oli suht pitkä (22min) ja poika inhimillisen kokoinen (3405g), vaikka pää vähän vinossa olikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkea sitä on :P Enpä jaksa uskoa että tuolla on suurta merkitystä suuntaan tai toiseen, mutta miksei sitäkin voisi kokeilla sitten kun on noita rv:ja tarpeeksi kerryttänyt. Mitäpä sitä ei välilihansa hyväksi tekisi...!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, me alotettiin hieronnat sitten tänään (rv 34+6). Saa nähdä onko mitään apua. Limakalvot ovat raskaudesta johtuen sen verran hellänä että mietin jo kauhuissani että jos pelkkä sormella venyttäminen tuntuu pikkasen kivuliaalta niin entäs sitten se vauvan pään ulostuleminen! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on moni jo synnyttänyt lupaillut kertovansa kokemuksia synnytyksen jälkeen....Kokemusket kehiin nyt :)!

 

Muoks. Pistin itse juuri Ceridalin LipoLotionin tilaukseen ja tarkoitus olisi hierontaa ainakin kokeilla...

Edited by dumb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä hieroin jollain ihan tavallisella öljyllä (oiskos ollu oliiviöljy) edellisessä raskaudessa ja ei tarvinnut leikata enkä revennyt. Muutama tikki piti laittaa sisemmälle, mutta ei siis välilihaan. Itse siis uskon tähän ja aion tehdä sitä nytkin tässä toisessa raskaudessa sitten loppuvaiheessa. Aika pieni vaiva se hierominen kuitenkin on, eikä siitä varmasti haittaakaan ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Esimerkiksi täällä :). Eli venytystä pidetään joka suuntaan se 2min. (alas ja molemmat sivut). Luulisi ettei ylöspäinkään venytyksestä ainakaan haittaa ole...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossain tuli vastaan jonkun kokeneen kätilön kommentti siitä, että tärkein merkitys tolla alapään hieromisella on se, että nainen tulee tutuksi välilihan ja sen venytyksen tunteen kanssa, niin että kun vauva syntyy, hän osaa "kuunnella" paremmin paikkojaan ja osaa antaa niille enemmän aikaa venyä ponnistettaessa. Tämä olisi todellinen syy siihen, miksi toista synnyttäneille tulee harvemmin repeämiä kuin ekaa synnyttäneille -- ei se, että äitien paikat olisivat jo niin paljon enemmän venyneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noh, meillä hierottiin välilihaa ahkerasti Weledan öljyn kera ja tikkejä tuli vain kolme ja sekin, koska gyne leikkasi epparin, koska luuli, että imukuppia tarvitsee käyttää. Sain kuitenkin vauvan omin voimin ulos, joten gyne sanoi, että vähän turhaan se tuli leikattua, koska vauva olisi kuulemma muuten mahtunut :huh:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa sitten jäänyt kokemukset kertomatta. :) Harrastin jonkin verran ennen synnytystä välilihan hierontaa käyttäen Ceridalia ja väliliha selvisi synnytyksestä täysin vaurioitta (pieni, yhden tikin repeämä tuli toisaalle). En sitten tiedä paljonko on laskettava hieronnan eduksi, mutta jos joskus pikkukakkosta on tulossa, aion silloinkin hierontaa harrastaa. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä levitin viimeksi Ceridalia ja synnytyksessä tehtiin eppari. Eipähän kuitenkaan revennyt lisää. Epparikin tehtiin kai siksi kun poika ystävällisesti tuli nyrkki ojossa.

 

muoks. Ja jos meinaa pystyä oman pyllynsä pyyhkimään loppuun asti, niin eiköhän tuohonkin kykene? :rolleyes: Eihän sinne nähdä tarvi.

Edited by Annika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nyt kerran kokeillut, ja touhu tuntui todella kummalliselta. Johtuukohan ihan siita, etten ole aikaisemmin koko aluetta ajatellut ollenkaan, puhumattakaan, etta olisin siihen niin hyvin tutustunut, mutta joku kymmenen minuutin hierontasessio (peukaloilla? hah?) ei paljoa innosta. Tasta touhusta on kuulkaa erotiikka kaukana... :blink:

 

Mutta parempi sekin outous kuin repeaminen, uskoisin. Bebesinfon sivuilta loytyi tietoa, etta miten valttaa valilihan vaurioita - suosikkivinkkini on "Käytä vesiallasta. Lämmin vesi pehmittää välilihaa, eikä altaaseen ole helppo päästä saksien kanssa." Voinkin jo kuvitella ilkeat katilot jahtaamassa poloista synnyttyjaa sakset kadessa valilihan leikkausta varten, kunnes naisriepu menee ammeeseen piiloon ja turvaan. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tod. kykene tuohon peukalojuttuun, mutta oonpahan muuten vaan levitellyt ceridalia kriittisille kulmille.

 

Toi vesialtaaseen pakoilukin kuulostaa kyllä ihan toimivalta :lol: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse rasvailin ja venyttelin välilihaa ahkerasti manteliöljyllä (öljy mikä öljy.. :P ) ennen synnytystä ja selvisin pienellä nirhaumalla, jota muutamalla tikillä paikattiin. Kätilö oli sitä mieltä, että hyvin mahtuu vauva tulemaan ilman epparia. Jos meille toinen lapsi vielä siunaantuu niin ehdottomasti otan rasvailun mukaan kehiin silloinkin! :)

 

Tuota peukaloiden käyttämistä hieronnassa en kyllä koskaan ymmärtänyt. itse käytin muistaakseni etu- ja keskisormea ja sillä "tekniikalla" homma tuntui hoituvan ihan näppärästi! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kokeillut, mutta tuntuu toivottamalta yrittää hommaa useamman minuutin ajan.

Vinkkejä tuteutuksesta kaivataan. esim. missä asennossa olette venyttelyä suorittaneet?

 

Ceridalit on tullut käytettyä lähinnä mahan rasvailuun...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa tää kuulosti miusta vähintäänkin erikoiselta, mutta toisen kanssa on tarkoitus sitten aloittaa rasvailut loppuvaiheessa. Jos se auttaisi ettei ainakaan tartteis tehdä uudestaan episiotomiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieronta aloitettiin kuukautta ennen laskettua aikaa, ihan reippaasti hierottiin ja venyteltiin vauvaöljyn kanssa. Ei tullut epparia ja väliliha selvisi täysin vaurioitta synnytyksestä, sisempään häppäriin sen sijaan tuli yhden tikin nirhaisu :)

 

Muoks. ja siis esikoisen synnytys kyseessä :)

Edited by hennietta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nostelen tätä ketjua, josko jollakulla olisi uusia kokemuksia. Itse kävin tänään ostamassa sen Ceridalin, ja tarkoitus olisi testata. Omalla kohdalla varmaan suurin vaikutus on kuitenkin psyykkinen – aikamoinen repeämisten ja muiden pelko on itsellä ns. persiissä. Toimi tai ei, niin ainakin vähän helpottaa sitä pelkoa, kun on jotain, mitä voi jo tässä vaiheessa itse asialle tehdä. (Miten niin kontrollifriikki? :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenköhän ihan pelkkä rasvailu, eikös se jo tee ihosta kimmoisamman ^_^

Jotenkin kuulostaa vaan niin älyttömältä. Saas nähdä, todennäköisesti kuitenkin kokeilen mutta voisin kuvitella, että jääpi kyllä siihen. Jos minun sormet tuolla alapäässä joskus viihtyy niin todennäköisesti jossain mielekkäämmässä puuhassa... B):P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now