Guest Noose

Mitä laitokselle mukaan? -sairaalakassin sisältö

144 posts in this topic

Mulla oli itselle oma sairaalakassi ja vauvan kotiutumisvaatteille oma. Pakkasin jossain vaiheessa äitiyslomalla ja lisäilin sitten vielä synnytyksen käynnistyttyä joitain tarpeellisia juttuja. Mulla oli kassissa:

 

- Neuvolakortti

- Henk. koht. hygieniavälineet: shampoo, hoitoaine, hajusteeton antiperspirantti, hammasharja ja -tahna ja kosteusvoide. Olivat kaikki tarpeellisia. Sairaalassa oli tarjolla vain suihkusaippuaa.

- Muutamia meikkejä. Taisi olla puuteri ja ripsiväri, joita käytin muistaakseni viimeisenä kokonaisena päivänä sairaalassa (oltiin yhteensä 6 päivää), kun tuli joitain vieraita käymään. Olisin pärjännyt ihan hyvin ilmankin.

- Omat säänmukaiset kotiutumisvaatteet ja imetysliivit.

- Kamera oli tietysti ihan must-juttu.

- Kännykän laturi

- Pari cd-levyä synnytykseen. Olivat tosi kiva juttu, vaikka kuunneltiin myös radiota.

- "Normaalit" käsilaukun sisällön jutut otin kokonaisuudessaan mukaan, eli kännykkä, lompakko, avaimet jne.

- Eväitä olin pakannut myös, nämä olivat täysin turhia. Itse en enää halunnut syödä mitään siinä vaiheessa, kun synnytyssaliin otettiin sisään ja miehellekin tarjottiin sairaalan puolesta aamupalaa, kun vauva oli syntynyt yöllä.

 

Lisäksi tarvitsin sairaalassa näitä juttuja, joita en ollut pakannut etukäteen, joten mies kävi ostoksilla:

- liivinsuojat kotiutumista varten

- rintakumia tarvitsin muutamalla kerralla imetystä harjoitellessani

Edited by Ebur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka Fifi :) Ma vahan innostuin sairaalakassieni kanssa, ja kun toissakin oli aitiyslomaa odotellessa tylsaa, niin mulla oli aika akkia listat Excelissa siita, mita mihinkin kassiin pitaisi pakata :grin:. Mutta mitaan turhaa en silti pakannut, kaikki tuli tarpeeseen. Mulla ei tietenkaan ole sita listaa enaa missaan, mutta pakkasin:

 

- yhden kassin, jonka otin heti sairaalaan mukaan synnytysta varten (midwife-paperit, pari lehtea ja CD:ta, vetta ja urheilujuomaa seka mulle etta miehelle (joku antoi mulle loistavan vinkin: Lucozade-pastilleja!), vanha t-paita synnytysta varten, yksi vaatekerta itselleni ja yksi vauvalle, flip flopit sairaalakengiksi, pesuvalineet, kamera jne.). TENS-masiinan pakkasin myos kassiin, jotta se loytyisi tarvittaessa nopeasti, mutta se oli tietenkin jo kotona kaytossa synnytyksen kaynnistyttya.

 

- toisen kassin, jonka mies toi synnytyksen jalkeen sitten osastolle - siella oli lisaa vaatetta, meikkipussi, lukemista, jalkivuotositeita, vaippoja ja vaatetta vauvalle... Suomessahan sairaalassa saa vauvalle seka vaatetta etta vaippoja (ja aidillekin kai jotain paalle pantavaa), mutta taalla ei. Lisaksi otin synnytysvalmentajan neuvosta oman tyynyn mukaan osastolle - se kannatti.

 

- jatin viela kotiin erikseen kotiintulovaatteet meille molemmille kotiintulopaivaa varten (mies tosin unohti tuoda meille nama valmiiksi pakatut lampimat vaatteet ja mina kotiuduin sairaalasta helmikuussa t-paidassa ja niissa flip flopeissa :lol:, vauva autoistuimessaan useamman viltin alla)

 

Kasseihin pakattiin sitten viela sairaalaan lahtiessa tietenkin kannykka ja laturi, jonkun verran rahaa yms.

 

Ainakin meidan sairaalassa oli tuskaisen kuuma, joten kannattaa pakata tosi kevytta vaatetta sairaalassaolon ajaksi. Mulla oli sairaalassa paalla vain hihaton toppi ja lyhyet pyjamahousut, ja niissakin tuli hiki.

 

Pakkasin hyvissa ajoin, kassit taisi olla valmiina odottamassa viimeistaan siina rv 38:n paikkeilla. Lopulta olisin voinut jattaa vaikka pakkaamatta, koska olisin kotona supistusten kanssa sairaalaanlahtoa odotellessa ehtinyt pakata vaikka minkalaiselle lomamatkalle.

Edited by Coco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli sairaalassa mukana vaikka mitä ylimääräistä.. :) Olin pakannut kassiin jo n. viikko ennen laskettua aikaa vauvan kotiutumisvaatteet, mutta oikestaan kaiken muun pakkasin vasta supistusten alettua.. :grin: Kun supparit alko niitä tuli n. 7-10min välein ja niiden aikana oli hyvä pakkailla kun tulivat niin harvoin mutta tekivät kuitenkin nukkumisen mahdottomaksi.. Supparit alkoi yöllä kahdelta ja sairaalaan lähettiin vasta seuraavana aamuna klo 11.. Mukana mulla oli:

 

- omat kotiutumisvaatteet (näiden lisäksi parit imetysliivit, kasa omia alusvaatteita ja muita vaihtovaatteita, käytin ainoastaan kotiutumisvaatteita kun muuten olin täysin sairaalan vaatteissa)

- vauvan kotiutumisvaatteet (pari vaatekertaa, että sain valita sitten ne lopullisesti miellyttävät)

- Meikit (en käyttänyt)

- Hiusten kuivaaja, muotovaahto ja lakka (en käyttänyt)

- Omat pesuaineet ja naamarasva

- Liivinsuojia ja siteitä jälkivuotoa varten (en käyttänyt, sairaalan "vaipat" oli alkuun paljon parempia ja en ees käyttäny liivejä sairaalassa ollessa :grin: )

- Kamera

- Kännykän laturi

- Ristikko lehti tai joku vastaava (en koskenut! :D jotenkin sitä ajatteli ettei tuu aika pitkäksi siellä.. :rolleyes:

 

Mulla oli hirveesti tavaraa josta suurin osa oli turhaa.. Pistin eri värillä noi mitkä oli oikeesti tarpeellisia ja aion tällä toisella kerralla pakata vain ne mukaan! :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pakannut sairaalakassin kummallakin kerralla hyvissä ajoin. Ekalla kerralla sen olisi voinut pakata kun supistukset alkoivat. Nyt kun se oli hoidettu pesin vessan, tyhjensin astianpesukoneen ja kävin suihkussa. Oltiin kotona 2h supistusten alusta sairaalaanlähtöön. Tokalla kerralla olin kotona supistusten alusta tasan siihen että mies tuli töistä n.20minuutissa hakemaan minut. Edes vaatteita en siinä ajassa ollut supistuskivuilta ehtinyt vaihtaa, synnytys tosin kestikin vain 2,5 tuntia.

 

Mukana oli paljon turhaa mm. odotusaikana pitämäni päiväkirjat( olin ajatellut kirjoittaa sinne myös synnytyksen ja sen jälkeiset tunnelmat...) ristikkolehti, mp3-soitin.

 

Synnytin kummallakin kerralla TAYS:ssa jossa on mielestäni synnyttäjillä hyvät oltavat ja varusteet. Mukana olevista tavaroista oikeasti tarvitsin

 

 

omat pesuaineet, kasvorasva, dödö, hiusharja

omat aamutossut (mulla oli crocsit jotka oli helppo pestä ennen ja jälkeen sairaalareissun, muut eivät olisi turvonneisiin jalkoihin mahtuneetkaan!)

sporttipullo josta oli helppo myös imetyksen aikana makuultaan juoda

kännylaturi

kamera

+ kännykkä ja neuvolakortti

 

Seuraavana päivänä mies toi vielä oman tyynyn. Sairaalan tyynyt oli sullottu muovipussiin ja sen päälle tyynyliina. Ne oli liukkaita ja rapisi :grin:

 

Kotiutumispäivänä mies toi turvakaukaloon pakattuna kotiutumisvaatteet vauvalle ja mulle puhtaat alusvaatteet. Kotiuduin samoilla päälivaatteilla kun tulin synnyttämäänkin.

Edited by Vilma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää onkin aika vanha ketju, mut mites kun äitiyspakkauksen toppahaalari on todella suuri, niin voikohan sen vauvalle silti laittaa..? Mahtaa näyttää hieman hassulta, mutta ei oikein muutakaan ole, ellei lähde ostoksille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi laittaa. Onhan se iso mutta jos se ei sua haittaa ei se haittaa vauvaakaan.

 

Turvakaukaloon tunkemista varmasti vaikeuttaa liian iso haalari ja jos tarkoitus on enemmänkin autoilla vauvan ollessa ihan pieni, voi olla kiva hankkia pienempi haalari tai vaikka kaukalopussi. Vaunuissa taas ei sitten niin haittaakaan liian iso haalari vaan voi olla ihan kivakin, eli sitä varten ei tarvii ruveta haalaria hankkimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kun tähän ketjuun eksyin laitetaan vielä oma lista.

 

Nämä oli viimeksi mukana ja hyvä olikin:

  • äitiyskortti
  • omat kotiutumisvaatteet (koko vaatekerta, kun ei tiedä likaantuuko vaatteet mennessä. Rennot vaatteet!)
  • suklaata (oli mukana ihan jo synnytystä varten mutta enimmät söin vauvan synnyttyä osastolla)
  • pari aikakauslehteä ja ristikoita (ristikoita tein epiduraalin vaikutuksen alaisena ja lehtiä luin imetysmaratonien aikaan osastolla)
  • omat hygieniatarvikkeet: deodorantti, shampoo, hoitoaine, hiusharja, hammasharja, hammastahna (sairaalassa oli jotain kokovartaloshampoosaippuaa, jos semmosista tykkää. Mä en tykkää.)
  • kamera

Turhina mukana:

  • meikit (ei voinut vähempää kiinnostaa)
  • olovaatteet sairaalaan

Ei ollut mutta otan ensi kerralla:

  • kännykän laturi
  • Lansinoh-voide (sairaalasta sai jotain Bepanthenin tapaista, joka ei vaan ollut läheskään yhtä hyvää)
  • liivinsuojia varalle
  • eväitä miehelle (kun se ei kuitenkaan pakkaa niitä itse, vaikka miten monesti sanoisin)

Sairaalan vaatteissa minäkin kuljin, omia en kaivannut. Kiva vaan, kun sai ihan luvan kanssa kulkea koko päivän yöpaidassa. :lol: Sandaalitkin sieltä löytyi, liian isot tosin mutta kyllä niillä eteenpäin pääsi. Joskus kuljin sukkasiltaan. Ja eipä siellä paljon kulkea tarvinnutkaan. Imetysliivejä käytin vasta pois lähtiessä, kun maitokin nousi vasta juuri ennen sitä ja lähes koko ajan oli vauva kuitenkin kiinni tississä (tai siltä se tuntui).

 

Vauvan kotiutumisvaatteet olin pakannut etukäteen turvakaukaloon odottamaan ja mies toi kaukalon tullessaan meitä pois hakiessaan.

 

Omia eväitä en synnytyssalissa kaivannut, kun kyllä kätilöt toivat syötävää, jos vaan pyysi. Tai toivat niin kauan, kun sain syödä eli kalvojen puhkaisuun asti. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahdella edellisellä kerralla oon ottanut mukaani (ainakin) seuraavat ja aion ottaa seuraavallakin kerralla :) :

 

- äitiyskortti

- kauratyyny

- välipalapatukoita, joissa pähkinöitä, siemeniä, kuivahedelmiä jne.

- pillimehuja

- musa-CD:itä (sekä reippaampaa musaa, että joku rentoutuslevy)

- puiset hierontakuulat

- homeopaattisia kipulääkkeitä

- suun kautta annettava K-vitamiini vauvalle (tuota vitamiinia saa apteekista ja se korvaa täysin synnärillä annettavan K-vitamiinipiikin!)

- vyöhyketerapia- ja akupainantaohjeet erilaisia synnytystilanteita varten (parina monisteena)

- imetysliivit + liivinsuojia

- harja

- hiuslenkkejä

- pinnejä

- deodorantti

- hammastahna ja hammasharja

- shampoo ja hoitoaine

- luomukookosöljyä pienessä purkissa (kosteusvoiteeksi)

- kuismaöljyä (välilihan alueen hermotuksen parantamiseen ja haavojen paranemisen nopeuttamiseen)

- kamomillateetä (jos uni ei osastolla meinaa tulla)

- kuivattuja aprikooseja (synnytyksen jälkeen ainakin mulla on ihan hullu makeanhimo ja aprikooseista saa sekä tuota makeaa että antavat paljon ravintoaineita ja auttavat maidontulossa)

- mukavat kotiutumisvaatteet (T-paita, huppari ja collegehousut minulle, vauvalle kangasvaippa + kuori, body, potkarit ja silkkimyssy, ehkä huppari tai kevyt haalari, kesävauva tulossa meinaan..)

- kantoliina

- KAMERA!!! ja pattereita/laturi

- puhelin ja laturi

- varmaan jotain muuta kivaa vielä :D

- aijuu, muistaisinpa ottaa mukaan myös huulirasvan ja muistiinpanovälineet! (ne ekat päivät kaikkine vivahteineen kun kaikessa ihmeellisyydessään unohtuvat niiiin herkästi, kun olo on vastasynnyttäneenä melko erikoinen ja tulee valvottua/heräiltyä melko hassuina aikoina :P)

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omat synnytykset ovat olleet nopeita ja olemme lähteneet melkolailla heti lapsiveden ja supistusten alettua sairaalaan, joten pakkaaminen ei olisi tullut kysymykseenkään enää synnytysiltana. Nytkin aion kyllä pakata sairaalakassin varmaan äitiysloman alun kunniaksi. Onpahan sitten valmiina.

 

Mulla tulee helposti kylmä, joten fleecetakki on ollut mukana kummallakin kerralla sekä villasukat. Niiden kanssa on sitten pärjännyt ohuiden peittojen kanssa. Muita omia vaatteita en ole ottanut mukaan (siis kotiutumisvaatteiden lisäksi) vaan käytin sairaalan vaatteita. UIkomailla synnyttäessä mulla oli sairaalassakin omat vaatteet, sillä sairaalasta ei saanut muuta kuin vauvalle vaatteet.

 

Lompakkoa en ottanut mukaan vaan laitoin sairaalakassiin valmiiksi pienen pussukan, missä oli hieman rahaa JOS sitä olisi tarvinnut. Kummallakaan kerralla en tarvinnut. Käsilaukkua tai koko lompakkoa en ottaisi mukaan. Miehellä oli kuitenkin lompakko mukana.

 

Myös kannattaa muistaa jättää omat arvokorut kotiin. Jätin ainakin omat sormukset ja kellon kotiin.

 

Omat aamutossut kannattaa ottaa mukaan. Meillä on kasa hotelleista/lentokoneesta saatuja tohveleita, joten ne aiomme ottaa nyt mukaan. Esikoisen kohdalla olimme saaneet jostain syystä anopilta Ikean aamutossut... :rolleyes: ja ne sopivat tosi hyvin sairaalakäyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saman tyyppinen lista kuin muillakin..itse otin mukaan lisäksi omia pikkareita ja sukkia..sairaalaversiot on ihan kaaaameeeeeet..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä taidan ottaa sit aikanaan myös korvatulppia. Luotan siihen, et oman vauvan itku lävistää minkä tahansa tulpan, mut muu ympäristöhälinä on mukava saada hetkeks hiljenemään välillä. Varsinki jos sattuu 2-3:n äiti-vauvaparin huoneeseen.

Mulla on ollut huonekaverina äiti, joka ei herännyt oman vauvansa huutoon. Oli kamalaa kuunnella kun pieni huusi ja huusi, eikä äiti reagoinut mitenkään, Itselläni oli vauva rinnalla, joten en päässyt herättelemään huonekaveria, enkä viitsinyt alkaa kovasti huutelemaankaan, kun oma pikkuinen olisi säikähtänyt. En tiedä oliko hänellä korvatulpat vai ei, mutta sääliksi kävi se vauva. Kun se äiti sitten heräsi, kerroin hänelle, että hänen vauvansa huusi aika kauankin, mutta väsyi kai kun lopetti jo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille listoista, noista nousi selkeasti esille pari juttua, jotka on must perus neuvolakortin ja kameran lisaksi:

- imetysliivit & liivinsuojia

- itselle omat vaatteet sairaalassa olon ajaksi ja alkkareita ( viimeksi jouduin hillumaan sairaalan verkkoalkkareissa)

- synnytykseen pillillä juotavaa mehua

- kauratyyny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä oli runsaasti turhia, mutta näitä tarvittiin ja nämä pakkaan seuraavaankin kassiin:

 

-Kamera

-Shampoo, suihkugeeli jne. (sairaalan versiot ovat aika kuivattavia)

-Meikkipussi, jos sattui tulemaan walking dead -olo, harja ja pampula

-Läppäri, tällä kerralla ehkä iPad.

-Neuvolakortti

-Puhelin, laturi

-Hammasharja, tahna

 

Mies toi kotiutumispäivänä vaatekassit minulle ja lapselle, itselläni siinä oli imetysliivit (+liivinsuojat), alusvaatetarjontaa muutoin ja mammapaita (lähdin samoilla mammafarkuilla kotiin). Tenavalle oli runsaasti vaateita, kun ei oikein osannut ennakoida päivän keliä tai esikoisen kohdalla ollessa sitä, kuinka paljon sitä vaatetta piti pistää lapsen päälle.

 

Kirjat ja ruuat olivat ihan turhia, lueskelin aika ajoin nettiä tai päivän lehtiä, mutta nukuin jokaisen mahdollisen muun hetken. Ruokaa ei tarvinnut, kun TAYS:in osaston jääkaappi oli kohtuullisen kattava, ellei sillä normaaliateriamäärällä pärjännyt.

 

TAYS:iin kannattaa lisäksi pohtia jonkinlaisten tohveleiden ottoa, koska svo:n kautta tultaessa (tai muualtakin) on tarjolla yleensä ehkä yksi pari (näin kärjistettynä), kokoa 43 tai vastaava...ainakin synnytykseen mukaan tulevalle ehdottomasti omat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omassa kassissa oli esikkokierroksella suurinosa turhaa, mm. lehtiä (missä välissä niitä ehtii lukea). Tarpeellisimmat omassa kassissa oli

- sukat, sairaalan sukat on hirveet, ei pysy jalassa

- laturi

- suklaa

- omat tossut, sama syy kuin sukille.

Loput oli turhaa täytettä. Tietty mukana oli myös kotiutumisvaatteet yms. idioottivarma (hygieniapuoli).

 

Tällä kertaa en tiedä pakkaanko koko kassia, haaveena polikliininen synnytys ja lisäksi koti 5km päässä sairaalasta, en siis kuole jos lähden akku tyhjänä tms. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en sairaalakassista tarvinnu kun vauvalle vaatteet ja itselle alusvaatteet+puhelimen laturi. Olin pakannu kaikenlaista tilpehööriä mukaan ja laukku oli aika painava. :D Ens kerralla sit viisaampana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now