miljoonakello

OAS

29 posts in this topic

Täältähän puuttui itselleni hyvin tärkeä sairaala eli Oulaskankaan sairaala. Kirjoitellaan kokemuksia.

 

Olen synnyttänyt Oulaskankaalla 05/07 pojan ja 11/09 tytön

Share this post


Link to post
Share on other sites

kirjoitampa nyt omat kokemukseni.

 

Asun puolentunnun matkanpäässä joten oulaskangas on minulle siten jo ainoa oikea vaihtoehto. Esikoinen päättyi imukuppiin minun väsymisen takia ja kuopus avosuutarjonnan takia. molemmat on ollu ihanan isoja (4200/4300) pötkylöitä. Vaikka minulla molemmat synnytykset on vaatinut lääkärin ja imukupin, ei minulla ole juuri mitään negatiivistä sanottavaa. Kätilöt ovat olleet mukavia. Toisen kohdalla kätilö ei vaan meinannu lääkäriä saada paikalle vaikka kuin yritti suostutella(sen mitä muistan siis)

 

molemmista on tullut ihana lahja lopuksi terveenä syliin mutta kakkosesta jäi aika pahat synnytyspelot päälle joten saa nähä miten henkisesti selviydyn kolmannesta jos sellainen meille suodaan.

 

ensimmäisestä vietin salissa 21 tuntia, sain ruokaa ja juoda sain mitä halusin. toisen kohdalla olin salissa neljä tuntia. osaston puolella on ihanan rauhallista, varsinkin kakkosen kohdalla kun synnytin pahimpaan sikalunssa uhka aikaan joten osastolla ei ylimääräisiä pyörinyt. tässä välissä huoneita oli rempattu ja huoneissa oli sitten vain kaksi äitiä ja hoitonurkka vauvalle. mikä oli aivan ihanan tarpeellista. vauvala tuli tutuksi lähinnä esikoisen kohdalla, poika oli sinivalossa. kaiken kukkuraksi menetin sen verran verta esikoiselta että en pysynyt tolpillaan joten en saanut vauvaa kannella. hänet tuotiin minulle vauvalasta aina nälkäsenä. sain vaihtaa esikoiselle vain yhden vaipankin sairaalassa vaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ei näytä olevan juurikaan kommentteja, joten tulin heti tuoreeltaan kommentoimaan. Synnytin esikoisen OYS:ssa ja nyt Oulaskankaalla. Sairaalassa oli ensinnäkin aivan ihana henkilökunta, jota ei voi lakata kehumasta!

 

Pääsin heti synnytyssaliin ja siellä tulikin vietettyä miltei 12 tuntia. Kätilöt olivat ihania ja henkilökunnalla oli aikaa pysähtyä kuuntelemaan toiveita ja keskustelemaan vaihtoehdoista (OYS:ssa synnytys meni enemmän siten, että kätilö vaan määräsi mitä seuraavaksi jne. Toki toisella kerralla on helpompi tuoda aktiivisemmin omia ajatuksia esille). Muistan että nauroin useaan otteeseen synnytyssalissa, vaikkei itse synnytys todellakaan ollut mikään helppo.

 

Osastolla oli todella rauhallista! Sain oman huoneen ja palvelu pelasi smile.gif Sain todella hyvää ohjausta imetykseen ja muutenkin meistä molemmista pidettiin erittäin hyvää huolta. Ruokaa ja juomaa sai riittävästi, vieraita sai käydä, isä sai osallistua vauvan hoitoon. Synnyttäisin mieluusti seuraavallakin kerralla pienemmässä sairaalassa, jossa ei ole sellaista liukuhihnameininkiä, vaan enemmänkin luonnollinen, rauhallinen ilmapiiri.

Edited by Minja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoitanpa tähän nostaakseni tätä Oas-viestiketjua. Sain nimittäin hienon synnytyskokemuksen ja aivan ihanan poikavauvan Oas:ssa neljä kuukautta sitten. Varovaisena toiveena minulla oli saada synnyttää vesialtaassa.

 

Olen jo useamman lapsen äiti ja tämä viimeiseksi jäävä kuopus syntyi muutamaa päivää ennen laskettua aikaa. En ole koskaan saanut puudutuksia, mutta tämä synnytys eteni lisäksi ilman oksitosiinitippaa eikä kalvojaan tarvinnut puhkaista. Synnytys kesti viisi tuntia ja se eteni vauvan tahtiin. Kätilö ja kätilöopiskelija olivat tosi mukavia ja sellaisia "topakoita". Sanoinkin jo tullessani, että minua pitää sitten kannustaa, erityisesti ponnistusvaiheessa. Minulla on aikaisemminkin ollut tunne siinä vaiheessa, että usko loppuu. Edellisestä synnytyksestä (suuressa sairaalassa) oli jäänyt lisäksi pelkoa, kun napanuora oli vauvan pään ympärillä syntyessä, siellä henkilökunta oli hirveän kiireistä, äidin jälkihoito minimissä jne. vaikka sielläkin kaikki päättyi hyvin. Pääsin altaaseen heti kun sinne saatiin lämmin vesi ja se auttoi ihanasti siihen, että pystyin rentoutumaan ja supistuskipu tuntui siedettävämmältä. Altaaseen mennessä kohdunsuu oli 6cm auki ja kolmen tunnin päästä koitos oli ohi. Kävin välillä käyrillä, mutta altaaseen vauva sitten syntyi ja sain nostaa hänet itse ensimmäisen kerran syliini!! :girl_in_love:

Istukka syntyi noustuani pois altaasta. Sain vauvan nopeasti rinnalleni ja hän osasi heti imeä. Suosittelen veteen synnytystä kaikille, jotka ovat sitä pohdiskelemassa. Oas on niitä harvoja paikkoja, joissa se on Suomessa mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo yllä oleva viesti... Tarkoitukseni oli kirjoittaa rekisteröityneenä,mutta olen uusi täällä ja en tajunnut, ettei kirjautuminen ollutkaan onnistunut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lukemassa ainomarjatan ja muiden rohkaisevia viestejä! Itse olen menossa synnyttämään Oulaisiin viimeistään kolmen päivän päästä, joten oli mukava lukea näin positiivista palautetta. Itse olen myös esittänyt toiveen päästä saliin, jossa vesiallas on. Muuten menen fiiliksen mukaan! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaan. Oisko tuoreempia kokemuksia Oulaskankaalta? Mulla haaveena tässä vaiheessa vesisynnytys, kaks edellistä syntyneet Oysissa. Nyt 26+5 joten vielä ehtii tilanteet muuttua ja on aika harkita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oulaskankaalle toivottavasti pian menossa. Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia. Päivittelen itse ketjua, sitten kun itsellä on kokemuksia aiheesta..

 

 

36+3

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mä kävin tossa reilu vuosi sitten synnyttämässä oulaskankaalla ja oi kyllä tykkäsin paikasta, sellanen rauhallinen sairaala (just hyvä synnyttämiseen). Sillon vaan sattui ruuhka-aika synnytysten suhteen ja syntyikin useampi vauva saman yön aikana joten kätilöt joutu juoksemaan huoneesta toiseen (ei toki sillon lähteneet mihinkään kun oltiin synnyttämässä, mutta kun sielä salissa odotteli sitä että vauva alkaa syntymään niin sillon kätilö kävi muuallakin ja aina pahottelivat kun joutuivat käymään muualla). Mää en kokeillu vedessä olemista, enkä ois kerennykään kun synnytys eteni nopsaan kun pääsin sairaalaan.

 

Mutta kätilö ohjeisti ja neuvoi tosi hyvin synnytyksessä ja edettiin synnyttäjän ehdoilla!

 

aiempi kokemus synnyttämisestä oli oysissa ja jos näitä kahta sairaalaa vertaa niin mieluummin valitsen oasin. oysissa mulle sattui vähä tökerö kätilö ja synnytys meni kätilön ehdoilla (toki kyseessä oli silloin esikoiseni)

 

 

ja sit siellä osastolla (oas), sain alkuun olla ekan yön vauvan kanssa kaksin siinä huoneessa! hoitajat kävivät tarkistuskierroksilla ja aina kysyivät voinnin ym. auttoivat jos tarvitsi ja ymmärsivät. ruoka tuotiin aina huoneisiin (mikä sekin oli hyvä juttu)! Ei tarjoiltu lisämaitoa, pidinkin vauvani koko ajan vierihoidossa. hoitaja kysyi jossain vaiheessa että saako antaa lisämaitoa, mutta kielsin ja sanoin että vain jos on oikeasti ihan pakko, siellä kuunneltiin ja mentiin äidin ehdoilla (ainakin minun kohdalla)! sekä sit kun sain vierustoverin huoneeseeni, niin kun hän oli kova kyselemään apua hoitajilta niin hoitajat mielellään ohjeistivat, auttoivat imetyksen kanssa jne.. (hänellä oli esikoinen), siinä samalla sai itekin vähän neuvoja ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa tosi hyvältä Tepsa! Ja rain, odotan kuulumisia, kovasti tsemppiä loppumetreille!

 

Sellaista mietin, että onko OASissa millaista vauvojen tehohoitoa? Vai tulisiko sellaisessa tapauksessa joka tapauksessa siirto Oysiin? Eivätkös vastasyntyneiden hengitysongelmat ole esim. aika tavallisia, joten olettaisi, että sellaiset tilanteet pystyttäisiin siellä ihan hyvin hoitamaan?

 

Ajattelin itse alkaa selvitellä tätä synnytyspaikka-asiaa tän viikon pelkopolikäynnin jälkeen (se on Oysissa). Varmaan periaatteessa tiedot menisivät molempiin paikkoihin (jos esim. sattuisi nopea synnytys, mitä tosin en odota 16 h ja 37 h jälkeen). Me kyllä asutaan ihan Oysin lähellä, mutta kyllä paljon painaa mielessä se, että sais synnyttää miten parhaalta tuntuu (jos mitään erityisiä riskejä ei käy ilmi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei tosta oasin tehohoidoista kokemuksia ole, mutta mä kans uskosin että sillon tulis siirto oysiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käsittääkseni tehohoitoa ei ole. Tutustumiskäynnillä meille esiteltiin "virvoittelemis-" eli elvytyshuone, jos on akuuttia hätää. Ja "vauvalassa" myös kaappi, jolla vauva voidaan tarvittaessa siirtää Oysiin. Eli siirto varmaankin tulee, jos on jotain vakavampaa kyseessä. Lastenlääkäripäivystyshän Oulaskankaalle on käsittääkseni saatu, mikä on hyvä juttu. 

 

Edit: Niin ja Oulaskankaalla järjestetään siis valmennuksia/tutustumiskäyntejä kerran kuussa! Se oli tosi hyvä käynti ainakin itselle.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo huomasin nettisivuillakin että on jatkuva lastenlääkäripäivystys. Ajattelin myös että mennään kyllä tutustumaan vaikka ens kuun alussa miehen kans.

 

Musta sekin on ihana ajatus, että ei kiirehditä synnytystä vaan saa rauhassa aueta hitaammin jne. Viimeksi Oysissa sattui kätilö, jolla oli kova kiire saada synnytys etenemään, vaikka erityistä syytä ei ollut. Siitä tuli itselle inhottava olo herkällä hetkellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullaki oysissa kätilöllä tuntui olevan kiire ja kun hänen mielestään synnytys ei edennyt tai jotain, niin laitettiin sit oksitosiini -tippaan! Mut tuolla oasissa joo kyllä sieläki kätilö vähä ehotteli oksitosiinia ku näytti et synnytys ei etene, mut sanoin ettei vielä tarvi mitään sellasta. sit kun vauvan sykkeet oli niin tasasen rauhalliset niin kätilö ehotti että joisin mehua lasillisen, no toi lasillinen mehua pisti vauvaan liikettä ja vauvan liikkeiden ansiosta alkoi sit synnytys eteneen vauhilla (eli ei tarvittu oksitosiinia vaan lasillinen mehua)..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin yhteydessä OASiin ja sain vastaukseksi, että kyllä sinne saa tulla Oulusta synnyttämään kun on samaa sairaanhoitopiiriäkin. Lisäksi näkevät yhteisistä tietokannoista kaikki mun tiedot. Olin ihan että jeeeeeee!!! Jos vain kaikki menee hyvin, niin kovasti on sinne tähtäin nyt... Ja tutustumiskäynnille mennään miehen kans ens kuun alussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olisinpa tuon tiennyt jo aiemmin! Esikoista odottaessa sanoin usein, että synnyttäisin mielummin Oulaskankaalla, kun se on lähellä kotipaikkakuntaa ja yliopistosairaala on myös suhtautumisessaan synnytykseen yliopistosairaala.. Mutta ajattelin sitten aina vaan, että on pakko synnyttää OYSissa. Pitääköhän sinne Oulaskankaalle etukäteen ilmoitella halukkuudestaan synnyttää siellä, vai voiko vaikka vasta synnytyksen käynnistyessä soitella? Ei nyt kyllä kamalan ajankohtaista vielä, mutta tätäkin vaihtoehtoa pitänee nyt pohtia tosissaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea M_H! :)

Oulaskankaalla järjestetään joka kuun ensimmäisenä arkipäivänä kahden tunnin tutustumiskäynti (siitä kerrotaan synnärin nettisivulla), johon voi ilmoittautumatta mennä mukaan. Me ajateltiin mennä, ja samalla kyselen kaikki kysymykset, mitkä mielessä pyörii. Tosi ystävällisesti vastasivat, että voi kuulemma myös henk koht sopia jonkin tutustumiskäyntiajan. Mää haluan kysellä noita tehohoitoasioita ainakin, että mitä jos sellaiselle olisikin tarvetta. Mulla on huomenna neuvola, ja mietin myös, puhunko asiasta siellä... Vai puhuisinko vasta seuraavalla kerralla. Varmaan itse päätöksen voi tehdä vasta ihan synnytyksen käynnistyessä, ja siis että siinä vaiheessa on kaikki hyvin ja on päästy turvallisille viikoille jne. Mutta varmaan tuo tutustumiskäynti avartaa asiaa vielä, ja samalla saa vähän otettua aikaa, että kauanko kestää ajaa sinne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin eilen tutustumiskäynnillä joka oli siis myös synnytys- ja imetysvalmennus ensisynnyttäjille :) Ihan hyvää kertausta varmaan oli miehen kannalta, melko lailla 2,5h siellä meni ja kierrettiin kans osastoa ja näytettiin just tuo virvoitteluhuone jne. Reilut tuhat vauvaa siellä syntyy vuodessa, mutta nyt loppuvuodesta oli tungosta, kun kesä oli ollut hiljainen. Matka tuntui itsestä vähän pitkältä, kun mietti pimeää joulukuun alkua ja synnytystä, mutta on kai tuollainen 1h 15min aika normaali matka synnärille,Suomen eri puolilla. Toisekseen vähän jäi mietityttämään se, millainen lääkärireservi Oysissa on verrattuna tuonne. Tosiaan tehohoidon tarpeessa ja myös esim iv-antibioottia tarvittaessa (vauvan) tulee siirto Oysiin, mutta kuulemma on harvinaista. Päivystävä lastenlääkäri siellä vilahtikin. Niin ja meillekin esiteltiin ehdot Oulaskankaalla synnyttämiseen, eli piti olla 36 viikkoa täynnä ja BMI alle 38 ja sellaista, muistaakseni, turvallisuustekijöitä siis.

 

Ja hyvin välittyi infossa se sellainen luomu-myönteisyys (vaikka toki esiteltiin kaikki kivunlievitys ym) ja ihanasti kerrottiin vauvan ensihetkistä jne. Paljon pätevämpi perhevalmennus kuin mitä meillä neuvolan kautta on ollu, mun mielestä.

 

Eli siis päätöksen voi varmaan tehdä synnytyksen alkaessa, jos ei tässä selvää estettä tule sitä ennen vastaan.

Edited by Blixen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blixen, muuten hauska sattuma tuo, että olit 1.10 tutustumiskäynnillä. Muahan käynnisteltiin silloin 1.10 ja illalla olin jo synnytyssalissa  :D Poika syntyi seuraavana aamuyönä kiireellisellä sektiolla. Pääsittekö synnytyssaliin käymään sillon illalla vai oliko ne täynnä niin kun muistelen..?

 

Kaikki meni hyvin ja olen todella todella tyytyväinen synnytysosastoon Oulaskankaalla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ne Oulaskankaan synnytykset vaan loppuvat :( Surullista.

 

Edit: Vielä on hieman toivoa.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä tuoreempia kokemuksia OAS:sta? Kävin tänään tutustumassa ja jäi oikein myönteinen kuva paikasta, sopivan ihmisläheistä meininkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin taas synnyttämässä OAS:ssa. Mahtava kokemus oli! Suosittelen ehdottomasti. Toiveitani kuunneltiin ja mua tsempattiin todella hyvin. Sain todella hyvää hoitoa. 

Parannusta on nyt tullut vauvojen valvontaosaston muodossa. Meidän pieni vietti siellä useita päiviä. Aiemmin olisi viety suoraan synnytyksestä Oyssiin.

Oulaskangas sai myös parhaat/yhdet parhaista pisteistä THL:n asiakastyytyväisyyskyselyssä. Ne löytyvät netistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesäkuussa kävin taas synnyttämässä oulaskankaalla. Tälläkin kertaa jäi hyvä mieli ja sain ihanan synnytyskokemuksen. synnytys käynnistettiin ja salissa kävi useampi kätilö ja välillä lääkärikin. synnytys eteni kalvojen puhkaisusta oksitosiiniin ja siitä sitten sain omalla tahdilla tehdä kaiken, mua ei käsketty ponnistaa, vaan se ponnistus tuli ihan mun omasta tuntemuksesta, mutta silti kätilö ohjeisti tilannetta hyvin. Osastoltakin jäi hyvä maku, huoneissa kierreltiin säännöllisesti kysymässä vointia ym. ja aina kun kelloa soitin niin hoitaja tuli tarkistamaan. hyvin myöskin kuunneltiin jos oli mielenpäällä jotain ja kerran yhtä asiaa kysyivät myös lastenlääkäriltä kun hoitajat ei osanneet vastata siihen. Mutta sain tuohonkin asiaan mielenrauhan sitten. :) Ihana paikka tuo oulaskangas, mutta onko oikeasti niin että se tämän vuoden loppuun mennessä loppuu? Niin surullista jos tuo loppuu!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now