Cia

Liikunta synnytyksen jälkeen

13 posts in this topic

Synnytyksen jälkeen, miten sinä olet saanut extrakilot raskaudesta pois?

 

Miten nopsaan uskaltaa/saa lähteä liikkumaan? Toki riippuu paljon synnytyksestä.

 

Miten vatsan ylimääräinen höllyvä hävisi synnytyksen jälkeen?

 

Erosiko ruokailu, ruoka mieltymykset jotenkin raskausajalta?

 

 

Kertokaahan omia kokemuksia ja tarinoitanne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli raskaudesta kiloja 19 ja vielä jäljellä neljä. Tyttö on viisi kuukautta vanha. Tuntuu että juurikin tuo neljä on sitä ylimääräistä mikä ei olisi saanut tulla :girl_wink: Eli muutama kilo pois niin ollaan aika normaalimitoissa.

 

Itselleni tehtiin sektio ja kävin ekan kerran hitaalla ja lyhyellä kävelyllä viikko sektion jälkeen. Sitten taisin pitää lepopäivän ja pikkuhiljaa lisäsin kävelyä. Mun mielestä tärkeää lähteä ajoissa liikkeelle mutta tietenkin omien voimien rajoissa!

 

Höllyvää valitettavasti löytyy mutta yllättävän hyvin sitä palautui vaikka sitä ei välttämättä niin nuoria enää olla (kolmekymmentä). Sairaalaan mulla jäi synnytyksen jälkeen 10 kiloa ja loput on vaan sulanut sitten hiljalleen pois. Itselläni ei imetys ole ns. laihduttanut, olen kyllä joutunut tekemään ruokaremonttia ja liikkumaan aika paljon. Mutta samalla sitä kiinteytyy ja kilot lähtevät maltillisesti eikä imetys kärsi.

 

Raskausaikana söin välillä mitä sattuu, välillä yritin vähän tsempata mutta kai tuo 19 kiloa jostain on tullut :girl_haha: Stressasin syömisestä liikaa joten neuvoni onkin että ei kannata murehtia. Kuhan ei ihan överiksi vedä niin nauttii nyt vaan siitä raskausajasta, kyllä ne sitten sulavat ne kilot kun vauva on tullut ja päivät yhtä hulinaa :girl_wink: Itselläni on nyt jopa vaikeuksia syödä. Ei tee välillä ruokaa mieli lainkaan ja laihtuisin varmaan nopeammin jos en välillä pakottaisi itseäni syömään.

 

Ihanaa raskausaikaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseäni kiinnosti tää aihe ihan hirveästi ennen ekaa raskautta, joten vastailen nyt vaikka tämä aika vanha ketju onkin.. :)

 

Mulle tuli kiloja n. 20, vaikka mielestäni en syönyt niin paljon että paino olisi voinut noin paljon nousta.. Herkkujakin söin, mutta en sen enempää kuin ennen raskautta! Jumpalla kävin alkuraskaudesta selvittyäni 3-4krt viikossa ihan loppuun saakka..

 

Esikoinen syntyi sektiolla ja jälkivaivana sain kohtutulehduksen joten olin kaksi ekaa viikkoa tosi kipeä.. Varmaan kokolailla tuon kahden viikon jälkeen kävin ekan kerran kävelyllä ja sekin oli ihan n. 200m lenkki! :grin: Kokeilin vaan miltä tuntuu kävellä ja tietty halusin päästä kokeilemaan miltä tuntuu työntää vaunuja ihan oikeasti! :) Vauvan ollessa 1,5kk ostin kuntosalikortin ja aloitin varovaisen salilla käynnin.. Samoihin aikoihin kävin ekan kerran juoksemassa.. Kun vauva oli hieman alle 2kk juoksin jo naisten kympin, ilman mitään ongelmia.. Siitä lähtien pystyin jo liikkumaan normaalisti! Tosin vatsalihaksia tein alkuun vain syvinä, ja sitä mukaa kun vattikset alkoivat tuntua normaaleilta siirryin tavalliseen treeniin..

 

Kilot lähtivät itsestään, mielestäni olin oikeassa siinä että en ollut syönyt noita kiloja.. Viikko synnytyksestä ja n.17kg oli lähtenyt.. Harmittaa kun en heti laitokselta tultuani käynyt vaa'alla, joten en tiedä minkä verran tuosta jäi sairaalaan (varmaan suurin osa, koska olin sairaalassa 4pvää).. Loput lähtivät seuraavan parin viikon aikana..

 

Mahan koko palautui aika nopeasti (parissa kuussa) normaaliin, mutta vasta kun pystyin tekemään normaalisti vatsalihaksia, sen koostumus tiivistyi.. Siihen asti maha oli pelkkää pullataikinaa! Tuntui oudolta että kun painoi sormella mahaa MIKÄÄN ei ottanut vastaan.. :grin: Tuntui että olisin voinut kokeilla jopa selkärankaani mahan kautta.. :girl_haha: Mutta salitreenillä mahan sai aika pian normaaliksi..

 

Ruokailuista, minä söin alkuun tosi huonosti, siis aika vähän ruokaa, kun ei oikein jaksanut kokkailla (ja mies ei tosiaankaan ole mikään kotikokki) ja herkkuja oli kotona koko ajan, kiitos vauvaa katsomaan tulleiden sukulaisten ja kavereiden! :grin: Vasta kun vauva oli n.4kk aloin aktiivisesti vähentämään herkkuja ja katsomaan mitä söin..

 

Jännityksellä ja innolla odotan miten tämän toisen lapsosen syntymän jälkeen sujuu palautuminen.. Toivottavasti yhtä helposti ja itsestään kuin ekastakin.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauskilojen (18 kg) karistamiseen meni ehkä reilu puoli vuotta ja nykyisin (15 kk synnytyksestä) paino on pari kiloa alle ennen raskautta -tilannetta, jolloin oli vatsassa jonkin verran sixpäkkiä näkyvissä. Silti hyllyvä vatsa ei ole kadonnut. Johtunee siitä että lihakset on hävinneet ja läskihän on kevyempää. Pahan virtsankarkailuongelman takia en pysty ottamaan juoksuaskeleita tai hyppimään jumpassa, joten peruskunnon ylläpito on vaikeaa ja myönnän olevani tosi surkeassa kunnossa. Tosin kuntoa ei pääse testaamaan koska tuntuu tosi inhottavalta juoksennella pissan valuessa. =(

 

Lantionpohjan lihaksia olen treenaillut enemmän ja vähemmän säännöllisesti eikä siitä tunnu olleen apua juuri ekojen kuukausien tilanteen parantumisen jälkeen. No, parin viikon päästä pääsen valittamaan tilannetta Kätilöopiston lääkärille, josko asiaan löytyisi jotain muuta apua kuin neuvolan "treenaa niitä lihaksia vaan sitkeästi" ohje. Olen jo ihan kypsä tähän tenat housuissa kulkemiseen (nojoo, limakalvot ei niitä kestäisi joten käytän kestositeitä).

 

Onko muita joilla virtsankarkailu on jatkunut pahana pitkäänkin synnytyksen jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa kiloja tuli aika tasan kymmenen. Kilot lähti suunnilleen heti, mutta äitiysloma oli ainakin mun painonhallinnan pahin vihollinen ja imetyksestä huolimatta sain haalittua hetkessä kolme lisäkiloa. Niiden karistaminen ja mahan litistäminen vaati aika paljon itsekuria ja kuntoilua.

 

Vauvan synnyttyä aloitin oikeastaan saman tien maltillisen lenkkeilyn ja vauvan ollessa kolme kuukautta aloin käydä lenkillä säännöllisesti päivittäin (vauva nukahti vain liikkuviin vaunuihin, niin oli vähän pakkokin). Lisäksi aloin käydä kaksi kertaa viikossa ohjatussa jumpassa. Katsoin myös tosi tarkasti, mitä suuhuni laitan - söin aamulla puuroa, päivällä yhden lämpimän ruuan, päiväkahvilla pienen motivaatioherkun ja illalla reilun salaatti+leipä-aterian. Kolmessa kuukaudessa sain ne kolme kiloa pois ja mahan siihen kuosiin, että olin tyytyväinen - vauvan ollessa 6 kk painoin hiukan vähemmän kuin ennen raskautta. "Ennalleen" maha kyllä tuli vasta kaksi vuotta synnytyksestä, joten nyt tällä kertaa en stressaa ihan niin paljoa mahan löysää nahkaa - aika tekee osansa.

 

Nyt siis menossa toinen raskaus loppusuoralla ja vähän hirvittää, kuinkahan sitä nyt saa kuntoiltua itsensä kuntoon. Onneksi olin tän raskauden alussa fyysisesti paremmassa kunnossa kuin ekan raskauden alkaessa, ja olen myön liikkunut koko raskauden säännöllisesti päivittäin. Asun 100 metrin päästä kuntosalista, niin että melkein jo odotan, että pääsen sinne. Varmaan aloitan myös ohjatun jumpan... Ja tällä kertaa suorastaan TOIVON, että vauva nukkuu vaunuissa, niin saisin itsestäni sen verran irti, että kävisin kerran päivässä tunnin vaunulenkillä. Realistisena tavoitteena pidän sitä, että vauvan puolivuotistarkastuksessa paino on entisellään. Katsoo nyt kuinka käy:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa koloja tuli 30 (!) ja puolen vuoden kuntokuurin+syömisten tarkkailun jälkeen paino oli 5 kg alle lähtöpainon. Kävin vaunulenkeillä ja juoksemassa lähes joka päivä.

Toisessa raskaudessa painoa tuli n. 18 kg ja nyt ( 6viikkoa) synnytyksestä painoa on jäljellä n. 7 kg. Käyn jo säännöllisesti ohjatuilla tunneilla ja salilla. Tavoitteena ois liikunnan ja karkkilakon avulla saada nämä 7 kg ja jokunen enemmänkin pois jouluun mennessä.

Mahan kiinteytys ja pepun pienennys sitten vaatiikin jo kunnon lihasjumppaa! Kuulun niihin, joilla paino näkyy ensimmäisenä (ja myös viimeisenä) takamuksessa! :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle kiloja kertyi 15 ja niistä synnärille jäi n.8 kg, mutta aika nopeasti tippui pari kiloa kotona. Nyt on ehkä n. 2-3 kg painoon ennen raskautta. Tosin eipä noilla kiloilla niin väliä olis vaan kropalla ennemminkin. Mahassa on vielä tekemistä, tosin nyt alkaa omat farkutkin olemaan jo semmoset, että niitä voi pitää. Lähinnä ne kinnanneet siis vyötärön kohdalta. Rinnoissa on myös "ylimäärästä". Liikkumaan aloin synnytyksen jälkeen melkeinpä heti. Vaunulenkkejä oon tehnyt ja sit kahvakuulalla käsiä treenannut pari kertaa. Nyt synnytyksestä siis 1 kk. Jälkitarkastuksen jälkeen aion aloittaa juoksun, jos lääkäri antaa sille siunauksen. Harrastin juoksua ennen raskautta aktiivisesti ja nyt kun on kivat syyskelit niin alkaa jo jalka vipattamaan lenkille. Kuntosalille aion myös mennä, siellä kai voisi jo nyt käydä. Mulla kroppa ei oikeastaan oo muuten muuttunut, mutta mahassa on tosiaan hieman löysää, mutta maha ei kuitenkaan roiku enää. Uskon, että mahan saa pois vasta kun pääsee kunnolla juoksemaan ja tekemään lihaskuntoa. Vatsalihaksia en vielä uskalla tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni tulin niin vähän kiloja että ne lähti ihan vaan synnyttämällä. Kaikki kilot oli siis vauvaa ja sitä muuta roipetta :grin:

Liikkumaan lähdin viikon kuluttua synnytyksestä kävellen sekä vaunujen kanssa, että ilman. Salille menin ekan kerran kolme viikkoa synnytyksestä ja kun jälkitarkastuksesta kotiuduin häippäsin samantien Combattiin ja CxWorxiin. Olin niin riutunut ja laiha synnytyksen jälkeen, että liikuin saadakseni lihakseni takas, en laihduttaakseni.

 

Muoks! Tuli tuosta hernevarpaan viestistä mieleen, että itsekkin kävin juoksemassa puolimaratonin alle kahteen tuntiin esikoisen ollessa 8kk ;) Ja toivottavasti tämän toisen lapsen syntymän jälkeen pääsen vielä uudemman kerran juoksemaan puolikkaan.

Edited by Majlis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä aloitin vaunulenkkeilyn melko heti esikoisen jälkeen (siis kun pystyin kävelemään),

mutta jälkikäteen on tullut mietittyä tuliko lähdettyä liikkeelle liian varhain. Varmaan vielä

yli vuosi synnytyksen jälkeen alapäätä vihloi ja särki kävelylenkkien jälkeen. Lenkkeillessä

ei siis tuntunut mitään, mutta heti kun pysähtyi alkoi särkemään. Kipu oli jotenkin hermosäryn

kaltaista. Onneksi vaiva meni ohi.

Pitkän aikaa piti kyllä jumppailla lantiopohjan lihaksia ettei päässyt virtsa karkuun :girl_crazy:

Juoksemista tai hyppelyä en tehnyt pitkään aikaan synnytyksen jälkeen.

 

Toisen lapsen jälkeen aloin lenkkeilemään juosten ja juoksin ensimmäisen puolimaratonin

kun kakkonen oli alle vuoden.

 

Jos tässä vielä joskus on raskaana, yritän mahdollisuuksien mukaan liikkua loppuun saakka

ryhmäliikuntatunneilla ja lenkkeillen. Luulisin että palaaminen liikunnan pariin tapahtuu sitten

taas vaivattomammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen vanhaa ketjua.

 

Ekan raskauden jälkeen tein sen virheen, etten lähtenyt liikkumaan, koska vauva nukkui huonosti. Käytin kaiken ylimääräisen ajan lepäämiseen. Aloin liikkua säännöllisesti 5 kertaa viikossa vasta esikoisen ollessa 10 kk. Sain itseni hyvään kuntoon ennen toista raskautta. Raskausaikana en supistelujen vuoksi pystynyt liikkumaan yhtään ja nyt onkin taas edessä liikunnan aloittaminen.

 

Olen nyt käynyt zumbaamassa muutaman kerran, vauva on nyt 4 viikkoa vanha. Kävelylenkillä olen myös käynyt lähes päivittäin, mikäli pakkasta ei ole ollut liikaa. Zumbassa huomasin kyllä, ettei kroppa ole vielä siinä kunnossa, että uskaltaisin hypellä tai juosta. Muutaman juoksuaskeleen ottaneena tuntuu, ettei alapään kudokset ole vielä palautuneet, vaikka synnytyksestä ei jäänytkään mitään kipuja tms.

 

Suunnittelin, että voisin liittyä johonkin nettijumppakerhoon, josta voisi tehdä video-ohjattuja jumppia kotona sopivina hetkinä. Kuitenkin minulla on kova halu päästä liikkumaan ja kaipaan sitä tunnetta, kun oli hyvässä kunnossa ja jaksoi tehdä kovankin treenin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiiop! Kuinka pian sektion jälkeen olette uskaltaneet kokeilla vaunulenkkeilyä rasittavampaa liikuntaa? Mieli halajaa jo salille, mutta vissiin pitäisi odotella jälkitarkastusta ensin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako joku suositella vaikka Youtubesta jotain hyviä kotijumppa-videoita ekoille kuukausille synnytyksen jälkeen? Nyt alkaa tuntua, että jotain jumppaa voisi alkaa tehdä. Kiloja mulla ei raskaudesta jäänyt mutta vatsalihakset nyt tietenkään ei ole entisellään ja muutenkin muukin liikunta kuin vaunujen kanssa kävely tekisi hyvää. Mulla on myös kuntoiluhulavanne jota oon pari kertaa varovasti koittanut, uskoisin että se on ihan hyvä väline kun trrenaa just syviä vatsalihaksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now