Sign in to follow this  
Followers 0
PMLats

Julmetun arat nännit?

21 posts in this topic

En oikein tiennyt, mille osastolle olisin kysymykseni pistänyt. Sopii siirtää jos on väärässä paikassa :)

 

Mun poika on nyt 3 viikkoa, ja lähes koko ajan olen imettänyt rintakumien avulla. Sairaalassa nännit menivät pahaan kuntoon, ja jatkoin kumilla kotonakin. Nännit parantuivat silmämääräisesti, ja noin kerran päivässä imetän jonkin aikaa ilman kumia kummastakin rinnasta, mikä ei tunnu aiheuttavan ainakaan ylimääräistä kipua.

 

Ongelma onkin nyt se, että nännit ovat koko ajan tosi arat, melkeinpä kivuliaat. Esim. suihkun jälkeen en voi kuivata tissejä normaalisti pyyhkeellä, vaan vain varovasti painellen. Vauvaakaan en voi pitää sylissä ilman että on vähintään liivit ja liivinsuojat päällä, muuten tuntuu tosi inhottavalle nänneissä. Välillä nuo myös tuntuvat kipristyvän ikäänkuin saisivat kylmää, mutta se saattaa liittyä herumiseen tms.

 

Toista nänniä myös välillä on kutittanut, ja olenkin pian viikon ajan hoidellut niitä sitruunamehulla. Kutina on sillä talttunut, tarkoittaako että on sammasta tisseissä? Johtuuko arkuus siitä? Vauvan suu näyttää omasta mielestä puhtaalta...

 

Imetykseen tämä vaiva ei ole vaikuttanut, mutta muuten tekee olemisesta aika kurjaa - varsinkin kun vauvan käsittely ja sylittely kärsii.

 

Onko nännien hellyys ihan normaalia vielä tässä vaiheessa, vai onkohan nyt sammasta vai mikäköhän mahtaa vaivata... Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa? Neuvolassa pitivät puhelinkonsultaatiossa erittäin epätodennäköisenä että olisi sammasta, on kuulemma kuitenkin tosi harvinainen vaiva...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli alussa ihan samanlaista. Just se suihkun jälkeen pyyhkeellä kuivaaminen oli inhottavaa ja kylmyys pahensi asiaa. Sen pitäisi olla normaalia ja ohimenevää. Kestää kyllä jonkun viikon, että rinnat tottuvat uudenlaiseen rasitukseen. Mutta kyllä se helpottaa! Sammaksesta en tiedä enempää, mutta itselläni ei ainakaan siitä ollut kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän tuo liene ihan tottumattomuutta imetykseen. :) Itse en enää tarkkaan jaksa muistaa, kuinka kauan nännit olivat kipeät, mutta kyllä se viikkoja kesti. Imetys itsessään ei sattunut, kun vauva sai hyvän otteen, mutta kaikki suihkussakäynnit, imetyksen aloitukset yms. olivat välillä tuskaisia. Väliin nännit paranivatkin ja kovettuivat, mutta saattoivat sitten aueta uudestaan. Sinnikkäästi kuitenkin jatkoin vain imetystä enkä missään välissä antanut pulloa tai käyttänyt rintakumeja. Kyllä ne siitä sitten karaistuivat. :)

 

Nännien hoitamiseen käytin Lansinohia, jota sain sairaalasta mukaani. Bepanthenkin käy, mutta se ei mielestäni ole yhtä tehokasta. Kaupassa näin myös Ainulla jonkin lanoliinipohjaisen tuotteen, joka varmaan vastaa tuota Lansinohia.

 

Nännit kannattaa kuivata tai antaa kuivahtaa imetyksen jälkeen ja laittaa sitten vaikka tuota rasvaa. Jos kosteita nännejä hautoo liiveissä liivinsuojien kanssa, niin tilanne vain pahenee. Myös ilmakylpyjä kannattaa ottaa.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ihan tajuttoman kipeet nännit!! Aluksi itkin ja imetin.

 

Olisi pitänyt kuunella neuvolan täti neuvoa karaista nännejä raskausaikana. Kehoitti ihan hankaamaan kovalla pesulapulla :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ne tissit aika kauan kipeet oli. Haavaumiin autto Lansinoh, jota saa apteekista. Muuten siihen imuun yms. tottumiseen ei auttanu kuin aika...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ketju kuuluisi varmaankin tuonne "Vanhempien terveys" -osioon?...

 

Itselläni kutisi rinnanpäät jo raskausaikana aivan tajuttomasti (ja kun eihän niitä edes voi kunnolla raapia, niin voi tuska! :blink: ). Taisi olla rintojen ns. valmistautumista tulevaan imetykseen ja ehkä ihan kuivuuttakin (oli kevättalvi). Nyt kun imetän, tuo kutina on onneksi hellittänyt. Ja vaikka imettävän rinnat kutiaakin, niin kyse ei välttämättä ole sammaksesta. Jos sammasta ei löydy lapsen suusta, niin ei sitä pitäisi rinnoissakaan silloin olla.

 

Rinnanpäät ovat tosiaan olleet arat ja jopa imetysliivitkin joskus saavat ne aristamaan. Välillä jomottaakin kipeästi ja silloin on pakko mennä ottamaan ilmakylpy hetkeksi. Mitään haavaumia tms. ei onneksi vielä ole tullut, vaikka pari viikkoa sitten nahka olikin hieman rullalla toisessa rinnassa. Se onneksi korjaantui itsestään (!). :)

 

Monissa oppaissahan sanotaan, että rintamaito olisi se paras voide rinnanpäälle?! Eli hieraisee pari tippaa maitoa rinnanpäihin imetyksen päätteeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla muistaakseni helpotti imetyskivut vasta kun lapsi oli noin 2kk (toki vähän lieveni jo tätä ennen). Kuitenkin mulla on yhäkini nännin jotenkin aiempaa tuntoherkemmät, toisin sanoen pienikin kosketus sormella nännin päähän saa aikaan voimakkaan tuntemuksen. Tämä ei ole kipua, mutta kuitenkin epämiellyttävän voimakas tuntoaistimus (ei siis mitenkään seksuaalisesti kiihottava tuntemus, vaikka rintojen koskettelun kai siinä mielessä pitäisikin tuottaa mielihyvää).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ärtyi nännit sairaalassa pojan kovasta imusta ja sain lansinohia joka ei auttanu yhtään. Kotona vaihdoin bepantheniin, ei tarvinnu käyttää kuin pari kertaa niin kivut hellitti. Nytkin imetys sattuu aluksi, varsinkin kun tissit on oikein täynnä, mutta se menee ohi muutaman sekunnin jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytin kyllä sairaalassa ja pari päivää kotiutumisen jälkeen Lansinohia, mutta sitten nännit tulivat ehjiksi ja suht normaalin näköisiksi. Nahkaa ei irtoa eikä rupia tms ole, mutta pitäisikö siis kuitenkin rasvata edelleen? Ilmakylpyjä annan säännöllisesti ja esim. nukun ilman liivejä. Tuo kosketusarkuus on aika hurjaa, mutta tosiaan imettäessä sitä ei esiinny (kumilla tai ilmankaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla oli myös ihan samanlaisia oireita. Rasvailin silloin tällöin bepanthenilla, mutta en osaa sanoa, minkä verran siitä oli apua. (Haavaumiin auttoi toki hyvin, mutta pelkkään arkuuteen ja kipuun.. hmm.) Aika sen sitten paransi, mutta kyllä mulla siihen varmaan 2kk meni. Yhtäkkiä huomasin, että hetkonen, suihkun jälkeen voi kuivailla ihan tavallisesti, eikä rintoja tarvi varoa! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se sammas kauhean harvinaista ole. Meidän vauvalla on sammasta suussa sellaisissa paikoissa, joista ei ensimmäiseksi tule katsoneeksi ja se sitten aiheuttaa erinäisiä oireita rinnanpäihin. Rela-tippoja tai sitruunaa olen lykännyt rinnanpäihin. Tuntuvat aika mielenkiintoisilta hetken aikaa :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika olisi halunnut olla alkuun tissillä 24/7. Alkuun annoinkin olla, mutta nännit eivät kestäneet sitä ja aukesivat todella pahasti. Liivinsuojat pahensivat entisestään tilannetta ja loppujen lopuksi nännini tulehtuivat. Kipu oli kamalaa. Kuitenkin imetin.... Sain antibioottikuurin ja suihkuttelin useita kertoja päivässä. Tulehdus parani, mutta nännin nipukat irtosivat kokonaan.... Poikani ei enää saanut kunnolla otetta, joten joudun ottamaan rintakumit avuksi. Sattumalta kokeilin maidonkerääjiä ja siitä lähti paranemiskierre. Pidin niitä liivinsuojien sijaan. 7 viikkoa kesti, että sain nännit uudelleen kuntoon. Rintakumeista poika ei sitten enää suostunutkaan luopumaan..... Nyt melkein 8 kuukautta poikani tahtista imetystä rintakumeilla takana eikä loppua toistaiseksi näy. Molemmat nautimme imetyshetkistä paljon. Maitoa tulee vieläkin yli poikani tarpeiden, joten päivän puurot saan keitettyä omaan maitooni. Ensimmäiset puoli vuotta maitoa saattoi tulla pojan imetysten lisäksi noin 2,5-6 dl ylimääräistä.

 

siis.... kannattaa liivinsuojien sijaan kokeilla maidonkerääjä. Nännit saavat ilmahoitoa, mutta ovat silti suojassa. Ja pystyt pitämään pikkuistasi sylissä ilman varomista. Itse tunsin itseni alkuun huonoksi äidiksi rintakumejen vuoksi. Tottumisen jälkeen en koe niitä enää vaikeiksi ja nyt olen vain ylpeä pitkästä onnistuneesta imetyksestä. :rolleyes:

eli tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia oireita tuo sammas aiheuttaa rinnanpäihin?

 

Mun mummo sanoi, että tytöllä ois sammasta suussa... Ajattelin huomenna kokeilla lähteekö vedellä nuo peitteet pois, eli onko vain maidosta tuo valkoisuus kielessä. Koko ajan sillä on tollanen kieli ollut, ja olen vaan ajatellut, että johtuu maidosta. Toivottavasti nyt ei olisi tuota sammasta... :( Kyllä neuvolantätikin kielen näki, ja kommentoi vaan jotain maidosta. Mietityttää nyt silti.

 

Mulla on kans tosi arat nännit, ja just suihkussa käynnit on vaikeita, kun vesipisarat ei saa osua nänneihin suoraan. Pyyhkeet on aivan liian karkeita. Hyvä tietää, että muillakin on arkuutta ollut pitkäänkin. Ilmakylpyjä ei tule pahemmin otettua, en viitsi edes nukkua ilman liivejä/tiukkaa toppia, koska nännien hankautuminen lakanoihin käy myös kipeää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sammasta pitää olla myös kitalaessa ja muuallakin suussa. Pelkkä kielen valkoisuus ei välttämättä sitä ole. Näin siis mulle sanottiin, kun neuvolassa kysyin. Jos terkkari on suun tsekannut, niin uskaltaisin luottaa siihen. :)

 

Itse epäilin alussa sammasta heti ensimmäisenä, mutta sitä ei tiettävästi kuitenkaan ollut, vaan ainoastaan rinnat olivat tottumattomia imetykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa katselin vauvan suuta aiemmin kun huusi, niin minusta kitalaessakin on valkoista. Se terkkari ei sillai kunnolla suuta kattonut, kunhan kommentoi jotain kun vauva työnteli kieltään ulos. Ajattelin huomenna soitella neuvolaan. Kokeilin antaa vauvalle vähän keitettyä vettä, josko tuo valkoisuus vähenisi, mutta en huomannut vaikutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kanssa molempien imetyksen aloituksen kanssa helvettiä. Nahka kuoriutui lukemattomia kertoja. Mutta toisella kerralla meni nopeammin ohi, kun annoin rintojen vain olla itsekseen (ei rasvoja, ei maitotippoja), siten että vain vaihdoin puhtaita liivinsuojia suht taajaan. Ekalla kerralla kipu jatkui oleellisesti pidempään, kun laitoin rintoihin joka imetyksen jälkeen vuoroin Lansinohia ja vuoroin Bepanthenia. Sitten liiviinsuojat ja liivit. Rinnat ilmeisesti hautuivat ja nännien iho pysyi rikkinäisenä. Toisella kertaa lakkasin rasvailut varmaan n. viikon jälkeen ja rinnat olivatkin täysin kunnossa 2-3 viikon kuluessa. Olispa tuon tajunnut jo ekalla kerralla... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tällä toisella kerralla imetyksen aloitus ollut paljon edelliskertaista kivuliaampaa. Ensimmäisellä kerralla mä raskausaikana "karaisin" rinnanpäitä, eli lähinnä suihkussa suihkuttelin niitä paineella ja hieroin ja nypin. :) Nyt en tehnyt mitään, ja tässä taitaa olla tulos.. Lansinohia käytin kummallakin kerralla ja se tuntuu kyllä auttavan. Liivinsuojuksien käyttö tuntuu pahentavan asiaa, joten nyt olenkin ilman suojia ja annan paitojen likaantua ihan surutta, ja nännit tuntuvat jo paremmilta. Ilmakylvyt tekevät myös hyvää. Jos tarvii käyttää liivinsuojia, on laitettava kunnon kerros Lansinohia, ettei nännit takerru suojiin ja sen takia rikkoonnu. Olisko jokin toinen suoja ehkä parempi, enpä tiedä kun en ole kokeillut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tämä muuten parani mulla nyt parissa viikossa ja imetys ei enää satu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni esikoisen kanssa nänninpäät rikki jo laitoksella. Rintakumia käytettiin sitten kolme kuukautta ja lisäksi poika sai vastikettakin.

 

Nyt kuopuksen kanssa huomasin tänään, että aamulla pummaamassani rintamaidossa onkin verta joukossa. Nännit ovat olleet kipeät mutta rikki ne eivät ole. Veren löytyminen olikin melkoinen järkytys, etenkin kun olen pumppaamisen jälkeen ilmettänyt poikaa koko päivän. Nyt en uskalla imettää kummastakaan rinnasta ja joudun ilmeisesti pumppaamaan maitoa viemäriin. Masentaa tosi paljon, sillä luulin jo päässeemme eroon lisämaidoista ja pystyväni tällä kertaa imettämään normaalisti :(.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli myös alussa tosi kipeät nännit, sitten muuttui niin, että imetyst ei sattunut, mutta imetysten välillä sattui. Joku täällä sanoi, että sekin johtuu väärästä imetysasennosta, joka tosin mun mielestä oli aika oikea. Nyt kun poika on 2kk, imetysasento alkaa olla jo hällä hanskassa eikä enää satu missään vaiheessa (paitsi kun pikkumies ei enää halua maitoa vaan nyppii nänniä) (ja viikonloppuna flamingon mineraalialtaassa aiai kirveli  :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt kuopuksen kanssa huomasin tänään, että aamulla pummaamassani rintamaidossa onkin verta joukossa. Nännit ovat olleet kipeät mutta rikki ne eivät ole. Veren löytyminen olikin melkoinen järkytys, etenkin kun olen pumppaamisen jälkeen ilmettänyt poikaa koko päivän. Nyt en uskalla imettää kummastakaan rinnasta ja joudun ilmeisesti pumppaamaan maitoa viemäriin. Masentaa tosi paljon, sillä luulin jo päässeemme eroon lisämaidoista ja pystyväni tällä kertaa imettämään normaalisti :(.

 

Miksi joutuisit pumppaamaan maitoa viemäriin? Kyllähän silloinkin voi imettää, vaikka verta tulisikin. Vauva sitten vain pulauttaa verisen maidon ulos, mutta ilmeisesti teillä on vauva kuitenkin suostunut syömään veristäkin maitoa?

 

Minä kehottaisin siis jatkamaan imetystä normaaliin tapaan ja parantelemaan nännejä esimerkiksi Lansinohilla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0