Guest *OÄ*

Tyhmät kysymykset kiinteistä 2

161 posts in this topic

Minua kyllä kiinnostaisi tietää miten tuo uunissa hitaasti ja hartaasti tekeminen tapahtuu girl_smile.gif

 

Nyt viimeksi tein uuniriisipuuron tuolle puolivuotiaalle niin, että laitoin vuokaan 2dl puuroriisiä, litran vettä ja 2dl kookoskermaa. Sitten 175 asteisessa uunissa välillä sekoitellen noin 1,5h, jonka jälkeen vielä uunin jälkilämmössä (virrat pois) puolisen tuntia.

 

Pirteä Panda: minä olen laittanut vauvan soseisiin avokadoöljyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasketaanko vauvan jugut tms maitomääriin? Purkissa lukee vain ainesosissa jogurtti, eikä missään mainita kalsiummäärää tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No varmaan se osuus mikä siitä on jogurttia.

 

Kesäkurpitsan kuorimisesta: ei ole tarpeen, mutta ei se kuori siellä mahassa kyllä sulakaan, vaan aika sellaisenaan tulee ulos. Viimeksi kun tein kesäkurpitsasosetta, kuorin kesäkurpitsat, niihin oli kyllä tullutkin jo tosi kova kuori. Suurin syy kuorimiseen oli se, että tulee kauniimpaa sosetta biggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sitä juuri pohdin, että onko siinä sitä jugua edes niin paljoa, että voi laskea.. Menen miehen isäkuukauden ajaksi töihin ja pumpattu ei oikein maistu, niin mietin päivän ajalle mitä maitoista poika söisi alkuun. Loppuajasta sitten voikin syödä oikeeta jugua tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille terkkari sano et vauvajugu lasketaan "täydestä maidosta" girl_sigh.gif Mut onhan sekin parempi kuin esim. hedelmä jollei muuten maitomaito uppoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin no siis kyllähän niissä minusta lukee aina että 20%. Ei me kyllä niitä edes käytetä enkä edes aiemmin tiennyt että ne on vauvajogurttia, luulin että ne on hedelmäsosetta johon on lisätty vähän jogurttia girl_haha.gif

 

 

Minä kun menin töihin esikoisen ollessa tuon ikäinen, niin ei se mitään maitoa työpäivän aikana saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko korviketta käyttää ruuanlaitossa? Siis lämmittää uunissa? Makaroonilaatikon tekoa suunnittelen, meinasin tehdä vauvalle oman annoksen ilman maitoa ja suolaa. Mietin teenkö ihan veteen vai voisiko tuota korviketta laittaa osan nesteestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt tiedä kuuluisiko tämä tuonne imetyskysymyksiin vain tänne, mutta laitan nyt tähän ketjuun.

 

Imetän edelleen 9 kk ikäistä vauvaa, toki kertoja ei päivän mittaan ole enää kuin 3 tai 4, yöllä edelleen yksi kun en laiskuuttani ole siitä vielä vierottanut. Mutta imetyskerrat tuntuvat vähenevän edelleen, usein päivällä vauvaa ei rinta kiinnosta lainkaan ja välillä en ole edes varma, tuliko maitoa vai ei tai sitten vauva syö niin pikaisesti, ettei siinä paljoa maitoa masuun tule. Joka tapauksessa on alkanut mietityttämään saako vauva maitoa tarpeeksi.

 

Pitäisikö tässä tilanteessa antaa korvikemaitoa lisäksi? Korviketta en ole antanut vauvalle missään vaiheessa kun tarvetta ei ole ollut. Ruoan yhteydessä annan vauvalle nokkamukista hörpyt vettä. Voinko maidon ja imetysten vähetessä vain jatkaa näin kunnes voidaan siirtyä lehmänmaitoon vai pitääkö maitovajetta nyt paikata korvikkeella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Mä aloin tekeen pojalle siinä 7kk iässä aamu- ja iltapuurot korvikkeeseen, kun epäilin, ettei saanut tarpeeksi maitoa. Poika vieroitti itsensä vajaa kk sitten ja nyt juodaan korviketta noin 2dl päivässä ja loput tulee edelleen puurojen kautta. Ruokailun yhteydessä otetaan lopuksi hörppy vettä.

Lehmänmaitoon juomana pitäisi siirtyä alkuvuodesta ja joulukuulla voidaan jo aloitella puuron keitot lehmänmaitoon (kypsennettyjä maitoruokia ja hapanmaitotuotteita saa alkaa antamaan 10kk iästä)

 

Toivottavasti tuosta oli nyt jotain apua. En oikein osaa sanoa, mitä pitäisi tai ei pitäisi tehdä. Meillä tuo korvikkeeseen tehty puuro tepsi (poika syö älyttömän isoja annoksia puuroa) ja toi itselle sen mielenrauhan. Neuvolla siis puhuttiin asiasta ja sieltä vinkkasivat tuon puurojutun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko korviketta käyttää ruuanlaitossa? Siis lämmittää uunissa?

Mulla ei käynyt edes mielessä, ettei vois. :girl_impossible:Ollaan siis koko ajan tehty ilta- ja aamupuurot korvikkeeseen. En mä tiedä häviääkö siitä jotkut ravintoaineet kuumennuksessa, mutta ei se ainakaan pilalle ole mennyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko normaalia, että reilu 10kk ikäinen lakkoilee ruuan kanssa? Poitsu on syönyt tähän asti ihan hyvin. Yhtäkkiä päätti, ettei ruoka enää maistu, eli jugurttia ja puuroa syö ihan kohtuullisesti, samoin juustoja yms. Mutta lämmin ruoka, etenkin kasvissoseet ei mene millään, meidän lounas ja päivällinen on nykyään lähinnä lihaa ja jotain esim tomaattia ja juustoa, päälle jugurttia jos ei muuta uppoa. Tuntuu myös, ettei tuolla ole juuri koskaan nälkä, ja ruokailuvälit on mielestäni tosi pitkät, ennen kuin suostuu syömään mitään. Oli viikko sitten flunssassa, joten oletin ettei ruoka vain maistu, mutta nyt sama meno jatkuu, vaikka flunssaa ei enää ole. Mielestäni ei myöskään tee hampaita.

 

Tässä miettii pitäiskö tuota käyttää lääkärissä, mutta tuntuu pääosin ihan hyväntuuliselta yms niin tuntuu sekin turhalta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olisko kumminkin hampaita tulossa? Esikoinen teki joka kerta lakon lämpimien ruokien kanssa, kun oli hammas tulollaan. Yritä vaikka huoneenlämpöisenä tai sitten hilloja yms. "kylmänä" tarjottavaa.

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorelliini, minä myös olen välillä epäillyt/ miettinyt, että saahan tarpeeksi maitoa. Imetän samoin kuin sinä n.3x päivällä + yöllä n. kerran + aamulla kuuden/seitsemän aikoihin. Ja joskus tosiaan ei vauvaa tunnu kiinnostavan imetys. Olen tehnyt niinkuin mari vinkkasi, aamu- ja iltapuurot korvikkeeseen. Välillä olen tehnyt sellaisen hedelmävälipalan, jossa on myös mukana korviketta. Poika on tykännyt tosi paljon kun olen muussannut esim. avocadoa & banaania ja sekaan vähän korviketta, tai banaania & vadelmaa/ mansikkaa + korviketta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika on vasta 6 kuukautta mutta juttelin jo terkan kanssa maidon saannista neuvolassa. Meidän terkan mukaan tämänikäinen tarvitsisi noin 6 desiä maitoa päivässä kalsiumin saannin takia, mutta jos muutaman kuukauden saa sitä vähemmän niin se ei haittaa. Eli kun 10 kuisena voidaan alkaa käyttämään hapanmaitotuotteita niin ei tarvitse huolestua vaikka tässä välillä maitoa ei saisikaan tarpeeksi jos kiinteä ruoka kuitenkin uppoaa ettei tule energiavajetta. Meillä siis tilanne on se, ettei maito oikein päivisin uppoa vaan imetän lähinnä iltaisin ja öisin, yöimetyksiä sitten onkin useita. Lisäksi poika lopetti tuttipullosta syömisen, se ei enää kelpaa, joten harjoitellaan nokkamukin käyttöä vedellä ja toivotaan että saa siitä tarpeeksi nestettä päivän aikana. Kiinteät muuten uppoavat hyvin mutta puuron kanssa takkuaa usein, joten se ei meillä toimi maidonlähteenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten ootte toimineet pakastevihannksista tehtyjen soseiden kans, eli voiko uudelleenpakastaa annospaloina vai pitääkö joka päivä tehdä uudet soseet? Ja miten ootte ne valmistanu, esim. maissin? ihan vaan keittäneet pakastemaissit vai miten? Auttakee tyhmää :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ne voi pakastaa uudelleen kun on keittänyt välissä.

 

Minusta tällaiselle 9 kk ikäiselle riittää kyllä 3-4 imetystä vuorokaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja miten ootte ne valmistanu, esim. maissin? ihan vaan keittäneet pakastemaissit vai miten?

 

Pelkkää maissia en ole keitellyt (kun tuo syö jo muutenkin niin paljon maissia naksujen muodossa...) mutta muiden joukkoon olen laittanut. Ja juuri noin, pakastemaissia kiehumaan. Ei tarvii keittää kuin ihan pari minsaa, niin että sulaa ja lämpenee kuumaksi, kun on kuitenkin jo kypsiä. Kovin sihtikurkulle ei välttämättä uppoa ilman jotain siivilän läpi survomista, kun maissin kuoret jäävät kuitenkin pieniksi palasiksi, mutta meillä ainakaan ne ei oo haitanneet.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut vanhaa ketjua selata läpi, joten kyselen täällä.

 

Ei nyt ihan vielä ole ajankohtainen, mutta parin kuukauden sisälle kuitenkin. Millä te olette aloittaneet kiinteän maistelut? Kasvissoseella vai hedelmäsoseella? Oletteko maistelleet joka päivä aloituksen jälkeen? Kerran vai useamman kerran päivässä? Yksi uusi maku vai useampi viikossa?

Edited by kirsmo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin porkkanasoseella. Yleensä kai suositellaan aloittamaan vihanneksilla, ettei vauva heti tottuisi makeaan ja sitten vaatisi sitä. Peruna on yleinen aloitussose Suomessa, mutta me ei sitä suuren tärkkelyspitoisuuden vuoksi heti annettu. Muita hyviä alkuvaiheen vihanneksia voisi olla vaikka bataatti, kukkakaali, maissi ja kesäkurpitsa. Nämä ihan vaan ehdotuksina, kun meillä näitä annettiin ensimmäisinä jossain järjestyksessä.

 

Joka päivä taidettiin alusta asti maistella, ehkä joku päivä jäi väliin jos oltiin jossain koko päivä. Ajattelin, että noin saa hyvin vauhtiin syömisen, kun ei liian pitkiä taukoja tule, mutta ei myöskään suu veressä lähde liikkeelle, niin että aina olisi pakko antaa jotain.

 

Kerran päivässä annettiin aluksi. Oltaisiinko muutama viikko tai jopa kuukausi maisteltu vihanneksia ja niin kauan vain kerta päivään. Kun otettiin hedelmäsoseet kuvioon, annettiin kerran päivässä hedelmää ja toisen vihannesta. Siitä sitten lisättiin ruokailukertoja niin, että ehkä 8 kuukauden iässä söi viisi kertaa päivässä (yleensä, ei joka päivä ehkä vieläkään).

 

Me otettiin uusi maku mukaan kolmen päivän välein. Suunnilleen tällaista lääkäri suositteli. Jos on jotain allergioita jo tiedossa tai atopiaa, suositellaan yksi maku viikossa. Näin huomataan paremmin mistä mahdolliset allergiaoireet tulevat ja vauva ehtii tottua makuihin.

 

Me aloitettiin kiinteät, kun vauva täytti viisi kuukautta. Nelikuiselle varmaan ollaan vähän varovaisempia ja vielä enemmän maistatuslinjalla, kuusikuisen kanssa varmaan monesti toimitaan nopeampaakin tahtia.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soseiden maistelu olisi tarkoitus aloittaa ensi viikolla. Ajattelin tehdä nyt joku päivä pakkaseen valmiiksi jääpalakuutioihin ainakin porkkanasosetta. Miten ne kannattaa sitten sulattaa? Vesihauteessa vai mikrossa ja kuinka lämpimäksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me sulatetaan mikrossa. Se on vaan kätevää ja ainoa edes suunnilleen tarpeeksi nopea keino pienelle ruokailijalle, joka haluaa ruokaa justnythetitänne.

 

Yritän sulattaa syömälämpöiseksi suoraan (suunnilleen semmoinen mitä itsekin söisit, riippuu vähän vauvastakin minkä lämpöistä syö parhaiten). Yleensä menee liian kuumaksi ja sitten jäähdytellään.

 

Monesti, jos nälkäisen vauvan kanssa on mennyt ihan liian kuumaksi (eli vähän unohtunut sinne mikroon), olen lisännyt uuden kuution sitä samaa vihannesta jäisenä joukkoon ja sillä sekoitellut viileämmäksi.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko puurot vauvalle, tai no lähes 1-vuotiaalle, välttämättömiä?

Meillä teki puurot hyvin kauppansa pari-kolme kuukautta, mutta sitten tyttö sairasti monta nuha-yskää ja yhden noron peräkkäin. Sairastelujen aikana ja jälkeen ei ole enää puurot kelvanneet. Kokeiltu on moneen kertaan mm. täysjyvä, speltti, kaura ja riisi, mutta ei uppoa. En jaksaisi turhaan enää ostella, valmistella ja heittää biojätteeseen.

 

Viljaahan saa yhtälailla leivistä? Ne maistuvat hyvin. Meinasin samalla kysyä miten kauppojen valikoimista helpoimmin löytyisi ne vähäsuolaiset, mjutta ilmeisesti täytyy etsiä sydänmerkkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei ole. Taitaa olla aika suomalainen juttu antaa puuroa aamuin illoin "pakolla", tai ainakin monessa muussa maassa kasvatetaan lapsia hyvin ilmankin. Viljoja on varmastikin jonkun verran hyvä saada, ettei ihan karppaamiseksi mene, mutta niitä tosiaan tulee vaikka leivästä. Ja tuleehan sitä viljaa syötyä monesti ruuan lisäkkeenä, eli pastaa, riisiä, couscousia, ohranjyviä jne.

 

Sydänmerkki tosiaan kertoo vähäsuolaisuudesta. Jos joskus jaksaa, voi itse leipoa vaikka sämpylöitä pakkaseen, niin ainakin tietää mitä leivässä on ja saa vaikka kokonaan suolatonta. Itse tykkään tehdä silloin tällöin omat leivät ja laittaa taikinaan reilusti kaurahiutaleita, leseitä, siemeniä yms. Myös yksinkertaiset teeleivät tekee nopeasti, ne ei vaan ehkä niin hyviä ole pakastettuina. Tämän tyyppisiä teen itse, veteen vaan. Tuohon voi jauhoiksi laittaa vaikka täysjyvävehnää ja korvata osan leseillä. Mä laitan monesti mauksi jotain yrttiä, juustoa, porkkanaa tai muuta hyvää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now