Guest *OÄ*

Tyhmät kysymykset kiinteistä 2

161 posts in this topic

^ Kiitos Kärpänen :)

 

Oon tosiaan itsekin leiponut leipää, mutta edellisestä kerrasta on varmaan useampi vuosi, ja nyt kun on sairasteltu ja ollut kiireistä, niin meinasi unohtua että paremmalla ajalla voisi taas itsekin tehdä. Saa tosiaan vaikka suolatonta ja tulee halvemmaksikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

laitanpa tänne kun en muuta paikkaa keksi :D

 

eli joulun jälkeen neidin peppu on punottanut ja reilusti, viimeksi tämän aiheutti perusmaito. nyt en keksi syytä! jouluna appivanhempani antoivat lapselle herkkuja lähinnä pipareiden ja hannatädin keksien/kakkujen muodossa ja palan itse tehtyä limppua sai, lisäksi jouluruokana saarioisten porkkanalaatikkoa ja pisaran maksalaatikkoa. olisko noista mistään syyksi ja voisiko tämä olla tullut päivän viiveellä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö aloitti kiinteän ruuan maistelun pari viikkoa sitten. On maistanut perunaa, porkkanaa ja banaania ja kaikista on tullut poskiin ja leukaan punaiset laikut. Nyt pidin pari päivää taukoa kiinteistä ruuista, mutta kasvoilla on silti vielä vähän punaista ihottumaa. Annoin tänään lusikallisen luumusosetta, jos se auttaisi ummetukseen ja nyt illalla posket on taas tulipunaiset :( Onko muilla kokemusta tällaisesta? En oikein enää tiedä mitä ruokaa uskaltaisin tytölle antaa. Täytyy soitella ens viikolla neuvolaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt tiedä liittyykö asiaan, mutta muistan joskus kuulleeni, että jonkun vauva oli reagoinut kaikkeen maistamaansa ihottumalla, kunnes selvisi, että se reagoikin lusikkaan (en muista oliko muovinen vai mikä)

 

Meidän tytön posket lehahtelee myös välillä aivan punaiseksi, pieniä näppylöitä tulee ja posket ovat kuivat/halkeilevat. Kaikkea ollaan kokeiltu ja vältetty vuorotellen, mutta mitään syytä ei ole löytynyt. Ja kun muuta oireita ei tule niin olen jatkanut ihan normaalisti kaiken syömistä.

 

Vauvathan voi reagoida herkästikkin eri raaka-aineisiin, mutta neuvolan suositushan on, että jos oireet eivät ole hengenvaarallisia tai kivuliaita, niin pientä altistusta ruoka-aineille kannattaa jatkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö on atoopikko ja sillä tuntuu noita näppyjä tekevän melkein kaikki ruuat silloin, jos sotkee niitä paljon naamalleen. Silloin kun syöminen onnistuu siistimmin, samat ruoka-aineet ei aiheuta mitään reaktiota. Samoin lapsen oma sylki saa posket ja leuan näppylöille nyt kun tyttö on alkanut kuolata ihan älyttömästi ja vielä työntää sormet suuhun jatkuvasti ja läämii niillä naamaansa. Eli jos on valmiiksi herkkä iho, niin näköjään se voi reagoida tällaiseen ulkoiseen ärsytykseen myös, vaikkei varsinaisesta allergiasta olisikaan kyse.

 

En tiedä ottiko tästä kukaan tolkkua, mutta tulipa kirjoitettua. Nyt ei enää ehdi yrittää selkeyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mie epäilen hyvin vahvasti, että meidän tytölle tulee. Kaikki tietysti (neuvolassa myös) sanovat, ettei ole mahdollista, ja tiedänhän miekin, että luumun nimenomaan pitäisi pehmittää eikä kovettaa, mutta silti väittäisin, että kyllä se vaan kovettaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eva luna: tuo poskien punoitus on tosi tavallista varsinkin atoopikoilla eikä ole este ruokien syömiselle. Meille sanottiin lastenpolilla, että rasvaa vaan. Suolisto ei silti välttämättä reagoi vaikka suorassa kosketuksessa iho reagoisikin. Koko iholle lehahtava urtikaria (nokkosrokko) on sitten eri asia. Ja nyt pakkasella nuo posket saattaa lehahdella vieläkin herkemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ No hyvä, ettei olla ihan ainoita vahvoine epäilyksinemme. Itsekin keskustelin tässä yksi päivä luumuaiheesta (tai siis vaipassa olleesta ähinällä ja kähinällä puristetusta luumunvärisestä kitistä) puhelimessa vauva-alan ammattilaisen kanssa. Vaikkei hän nyt ihan täysin tyrmännytkään mahdottomaksi luumu=ummetus-yhtälöä, äänestä kuulsi kyllä, ettei hän hetkeäkään uskonut meidän olevan oikeassa, kun eihän se luumu VOI ummettaa. Meni varmaan "kaikkea ne vanhemmat luuleekin" -osaston piikkiin. :girl_crazy::grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikaista apua vailla. Meillä aloitettiin kiinteät reilu 3kk iässä. Tällä hetkellä menee aamupäivästä itse tehtyä kasvisosetta reilu puolikas pilttipurkki, iltapäivällä hedelmä- tai marjasosetta noin puolikas pilttipurkillinen. Nyt olis aika ottaa viljat ja lihat. Ajateltiin ottaa ensin viljat ja viikon tai parin päästä liha. Kaurapuuro olis tarkoitus ottaa ensin ja kysymys kuuluu, illalla vai aamulla? Ja millaisella annoksella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aloittaisin aamulla, koska jos tulee jotain itkuisuutta tms, se on sitten todennäköisemmin päivällä kuin yöllä. ;) Muuta väliä ei kai sinänsä ole. Tässä vaiheessa kai vielä suositellaan, että annetaan ekaa kertaa antaessa vaan 1-2 teelusikallista ja sitten jos ei mitään tule, voi seuraavalla kerralla antaa sen verran kuin vauvalle maistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos J A W vastauksesta! Toivotaan, ettei maha reagoi, kun annettiin äsken ennen nukkumaan menoa, tosin vain reilu 1tl. Enemmänki olis menny, näytti maistuvan. Meillä kyllä maistuu itseasias kaikki :D Perunalle ja banaanille yökätään, mutta nekin menee, kun on jotain muuta mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitanpa tänne, kun olen vielä ihan ulalla näistä kiinteistä, kun on esikoinen kyseessä :D Elikkä meillä ollaan nyt 4 kk ja olin jo miettinyt ette vielä aloitettaisi kiinteitä. Mutta meidän yöt ovat todella rikkonaisia ja olen jatkuvasti kauhean väsynyt joten nyt mietittiin että voisihan noita aloitella maistelemaan josko yöt siitä paranisivat.

Kysymykseni koskeekin nyt velliä. Voisiko/kannattaisiko kokeilla iltapalaksi, jos se pitäisi nälkää paremmin? Mites tuon aloittaminen, varmaan pienellä annoksella ja ensin aamupäivisin jos tulee jotain masuvaivaa tai reaktiota? Voiko noita vellejä tehdä itse, jos voi niin mistä ja miten? Meillä kun Muru on ollut täysimetyksellä niin vähän epäilyttää antaa esim. korvikepohjaista velliä (en kyllä tiedä miksi sitä pelkään).

 

Olipas monta kysymystä :D Olisi kiva jos joku voisi auttaa vähän selvittämään pähkäilyjäni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montana, meidän tyttö on ollu jo pitkään 100% korvikkeella (ikää nyt ~3,5 kk) ja velliä tyttö on saanut iltaisin nyt parin viikon ajan siten, että pullossa on 1/3 velliä + 2/3 korviketta, nyttemmin siirryttiin 50/50 -suhteeseen ja pian mennään täysvelliin. Tuota sekoitussuhdetta taidettiin täällä foorumillakin mainita.

 

Nälän pitämisen puoleen en kyllä vannoisi, koska ravintoarvoja tuossa ei ole mitenkään dramaattisesti esim. korvikkeeseen verrattuna ja meillä tytön unet eivät ole muuttuneet millään muotoa vellin tulon myötä (olivat tosin hyvät ennen velliä ja ovat sitä nytkin, eli ei ainakaan aiheuta oireita). Äidinmaidon energiapitoisuudesta minulla ei ole tuon taivaallista tietoa, mutta olettaisin korvikkeen energiapitoisuuden nojaavan jonkinlaisiin tutkimuksiin astiasta ja siinä valossa olettaisin vellin olevan kohtalaisen "tyhjää" tavaraa, eli lähinnä lisä ruokavalioon.

 

Korvikepohjaisuuden pelkoon en sinänsä oikein osaa kommentoida, koska meillä tyttö on tosiaan täyskorvikelapsi nykyään. Velleistä meillä on ollut käytössä Valion Onni -riisivelli (+korvikkeena Valion Tuuti 1). Monet aloittavat maissivellillä, mutta karsastan itse maissia siksi, että se aiheuttaa aikuisille oireita ja riisin en tiedä aiheuttaneen aikuisillekaan mitään. Kukin tavallaan...käytännössä kaupan velli on korviketta + pieni osa vellin nimen jauhoa eli tässäkin tapauksessa riisijauhoa pieni prosentti. Rakenteeltaan se on kuin suurustettua korviketta.

 

Meillä velli on otettu aatoksella "tutustutaan "kiinteisiin" ennen varsinaisia kiinteitä".

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käsittänyt, että nykyään velliä ei oikein suositeltaisi imetetyille vauvoille. Että mieluummin soseet käyttöön kuin velli. On tosiaan kuin sakeaa korviketta. Eipä se toki varsinaisesti "väärin" ole, mutta ei suositeltua.

 

Kiinteät saattaa auttaa öihin tai sitten ei. Tuossa iässä monet vauvat vaan alkaa nukkua huonommin ihan muista syistä, kun maailma vaan niin kovin kiinnostaa ja se häiritsee untakin. Meidän vauva kuului tuohon ryhmään ja kiinteät aloitettiin 5 kk iässä, kun en vaan jaksanut, mutta ei yöt silti parantuneet kuin vasta paljon myöhemmin. Alkuun ne ruokamäärät on kuitenkin niin pieniä, että eivät oikeasti edes nälkää pidä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkäs ikäisenä saa kokeilla antaa vauvalle tuollaisen maissinaksun? Ja voiko sen antaa kokonaan vai vain pienen palasen kerrallaan? Ja voiko vauva istua silloin vaikka sylissä tai sitterissä vai pitääkö osata istua jo syöttötuolissa? :P Mulla oli mielessä kokeilla antaa kun 4kk tulee täyteen mutta saako niin "aikaisin" jo antaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi niitä antaa, pelkkää maissiahan ne on. Vauva voi olla sylissä tai sitterissä, ei sillä ole väliä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä voi antaa jos maissi muuten on kuvioissa. Mut yleensä suositellaan pystyasentoa kuitenkin, joko syöttiksessä tai sylissä istuen. Syynä se, että ruokapala voi makuulla tai puolimakuulla pudota liian kauas kitalakeen, eikä sitä sit saa kielellä käsiteltyä. Eli turvallisuussyistä: sormiruokaa vain istuen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maissinaksun antaisin kokonaisena ihan pienellekin, tai varsinkin sille. Aika pieni osa siitä isosta naksusta kuitenkin päätyy edes suuhun saati sitten mahaan asti. Hirveää sotkua usein vain on lopputuloksena. :P Mutta sillä isolla pötköllä on suurempi todennäköisyys osua suuhun kuin pienellä palalla, joka vaan hukkuu nyrkkiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos edellisistä vastauksista kaikille :)

 

Seuraava Tyhmä kysymys :grin: . Jos ostan sosetta sellasessa tetrassa niin voiko sitä pakastaa? :huh: Muru ei kuitenkaan vielä isoja annoksia syö joten hukkaan menisi aika paljon jos säilyvät avattuna vain vuorokauden :girl_sigh:

Edited by Montana

Share this post


Link to post
Share on other sites

kysyn täältä kun oma muisti ei pelaa.  :blush:  Voiko viljoja ja lihaa ottaa vuorotellen mukaan ruokavalioon? Vai onko parempi käydä toinen ekaksi läpi ennen toista. Ja mikä voisi olla sopiva antoväli?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ei mielummin. Suositellaan pitämään n. 2 viikon ero aloituksissa :)

 

Meillä ensin otettiin muistaakseni vilja kehiin. Syötettiin sitä 2-3 viikkoa, jonka jälkeen otettiin liha-ateria mukaan :) 

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten olette aloittaneet ohran?

Kaurapuuro menee hyvin, joten ohjelmassa olis se ohra sitten kai. Meillä ei muutenkaan syödä ohraa, joten tuntuu oudolta antaa "väkisin" vauvallekaan. Rukiin ilmeisesti voisi antaa jo kuivana ruisleivän palana tai sit puurossa? Tämä pieni sihtikurkku ei kyllä normihiutaleita vielä siedä, että täytyy varmaan hienontaa tavallisia, jos vauvoille ei löydy omia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Minä sain juuri eilen neuvolassa ohjeen, että anto-/totuttelujärjestys on

vihannessoseet

hedelmäsoseet

lihasoseet

viljat

 

Eli viljat tulevat vasta lihasoseiden jälkeen, jotka aloitetaan 6 kk iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now