Guest HelmiQ

Missä lapsivedet meni?

618 posts in this topic

Mulla kalvot puhkesivat sairaalassa vasta ponnistusvaiheessa. Oli ihan kokemus, kun kuului pamaus ja vedet suoraan sanoen räjähtivät ympärille. Kuulin aikaisemmin kätilön puhuvan, että lapsi syntyy huntupäisenä eli kai tarkoitti just sitä, että kun kalvot olivat ehjät loppuun asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään oikeasti mennyt vedet jossain julkisella paikalla? En muista kuulleeni yhtään sellaista tarinaa, mutta elokuvissa käy niin aina. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun kälyllä meni kuopuksen kanssa lapsivedet bussissa. Onneks oli muutenkin matkalla Kätilöopistolle kuulemaan synnytystapa-arvion tuloksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaalassa sisätutkimuksen jälkeen. Synnytys oli jo käynnissä, mutten ollut ehtinyt avautua kuin ihan vähän. Sanoin kätilölle, että nyt tulee jotain vuotoa ja hän totesi katsottuaan, että lapsivettähän se. Sitä sitten lorahteli sairaalan isoon siteeseen seuraavan puolen tunnin ajan, kun kävin lantion magneettikuvauksessa ja minua valmisteltiin sektioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisestä ja toisesta vedet menneet vasta synnytyksen käynnistyttyä sairaalassa. Ensimmäisestä puhkaistiin, toisesta menivät itsellään.

Kolmannesta vedet menivät kotona, aamulla kuuden aikaan ja sitten lähdettiinkin sairaalaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähdettiin synnytysvastaanotolta kävelemään kävelemään ympäri sairaalaa, jotta saataisiin supistuksiin vauhtia ja vedet menivätkin sitten sairaalan portaikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamuyosta omassa sangyssa. Ja sita muuten tuli ihan hirveasti, mies kerkesi panikoida, hakea pyyhkeen ja laittaa sen mun alle ja edelleen vaan losotti. Eika siina ollut edes kaikki, sairaalassa sita lorisi viela myohemminkin. Ma mietenkin etta olis se ollut kauheaa jos olisi tapahtunut jossain julkisessa paikassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytysvastaanotolla, kun makasin käyrällä ja hoitaja oli just katsonut, mikä kohdunsuun tilanne on. Vedet hulahti vauhdilla ja hoitajalle tuli kiire hakemaan pyyhkeitä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikilla kolmella kerralla vedet on menneet vasta sairaalassa.

 

Ekassa synnytyksessä kalvot puhkaistiin, kun epiduraalin laittamisen vuoksi piti saada se sykeanturi vauvan päähän kiinni. Tokalla kerralla puhkaistiin kalvot 10 cm auki-tilanteessa, käsittääkseni vauhdittamaan supistuksia, että saataisiin vauva laskeutumaan.

 

Kolmannella kerralla kätilö sanoi, että annettaisiin vauvan syntyä vaikka huntupäisenä, jos ei kalvot itsestään puhkea. Lopulta noin tunnin päästä siitä, kun kohdunsuu oli täysin auennut, kalvot puhkesivat poksahtaen itsekseen. Oli muuten todella veikeä tunne, ehdin ensin hieman säikähtääkin, että mitäs nyt tapahtuu, kunnes tunsin lämpimän hulahduksen ja tajusin, mistä oli kyse. En osannut kuvitella, että siitä todella kuuluisi sellainen paukahdus. :D Vedet tulivat myös todella vauhdilla, ja sitä oli paljon.

 

Jos joskus vielä asialla olen, toivon, että lapsivedet menisivät samalla tavalla kuin kolmosen synnytyksessä. Supistukset olivat kakkosen kohdalla aika hirveitä sen jälkeen, kun vedet olivat menneet, mutta vielä kamalammalta tuntui se, kun vauva liikkui vilkkaasti ja pyöri kuin väkkärä masussa, jossa ei ollut tosiaan enää vesiä pehmentämässä. Esikoisen synnytyksessä tämä ei tietenkään haitannut, kiitos epiduraalin, ja kolmosen synnytyksessä pääsin heti ponnistamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vedet meni vasta synnytyssalissa maatessa kun kalvot puhkaistiin. Ei tuntunut muuta kuin sellainen lämmin holahdus jalkovälissä.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona, sohvalta nousin ja vessaan olin menossa, kun kuului hirmuinen "poks" ja lähti vauhdilla lorisemaan! Siinä sitten seisoin keskellä olohuonetta hölmistyneenä ja aluksi luulin, että pissasin housuun, mutta sitä vaan tuli ja tuli ja tuli... :blink::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salissa, kun synnytys oli kestänyt vuorokauden :rolleyes: Siitä meni "enää" neljä tuntia, kun poika oli syntynyt. Vedet menivät ihan spontaanisti kovan supistuksen yhteydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona keittiössä, olin väsäämässä pientä yöpalaa kun tuli nälkä enkä saanut unta. Hassu naksaus siitä kuului, ja sitten nauraa kikatin hermostuneena kasvavan lammikon keskellä hetken ennenkuin tajusin mennä laskemaan pöntölle loput :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now