Norsu

Aktiivijäsen
  • Content count

    135
  • Joined

  • Last visited

About Norsu

  • Rank
    Aktiivi

Contact Methods

  • ICQ
    0
  1. No just! Ärsyttävää. Ehkä joillakin vaan on liikaa sitä vapaa-aikaa kun jaksaa tuollaista tehdä. En ymmärrä kyllä. Jotenkin meni maku tästä kirjoittelusta jo sen edellisen jäätyä kiinni että en ole viitsinyt itse enää paljon kirjoitella. Vaikka eipä sitä pitäisi antaa tällaisten tyyppien vaikuttaa mihinkään.
  2. Minäkin kävin sokerirasituskokeessa pari kertaa ihan vain siksi, että lääkäri ei uskonut, että arvot olivat normaalit, kun edellisessä raskaudessa olivat koholla. Piti siis käydä tarkistuskäynnillä (Sen sijaan sitä np-ultraan sisältyvää verikoetta ei tehdä monikko-odottajille eli olisiko siitä ollut kyse?)
  3. Minullakin oli iso imetystyyny, josta oli meillä hirmuisesti apua. Vauvat söivät niin hitaasti, että toisella olisi mennyt täysin hermo odotellessa vuoroaan. Eli nostin vauvat sängylle vierekkäin sopivaan kohtaan, menin itse istumaan niin, että pääsin nojaamaan seinään, asetin tyynyn syliini ja sain vauvat nostettua tyynylle, kun olivat siinä lähellä. Minulla oli hiekkatäytteinen imetystyyny, joka ehkä auttoi siihen, ettei toinen vauva kierähtänyt pois silloin kun nostin toisen paikoilleen. Tyyny oli kätevä myös siinä, että pääsi samalla vaikka vaukkaroimaan, kun kädet jäivät vapaiksi. Nykyään en enää tyynyä käytä vaan vauvat syövät vuorotellen. Tai jos täytyy samanaikaisesti päästä rinnalle, otan kummankin syliin istumaan kasvot itseeni päin ja syövät siinä istuvilleen.
  4. Paljon onnea Matu!
  5. No voi hyvä sylvi tosiaan Sori nyt vaan, mutta eipä tässä enää voi kuin nauraa. Jos väen vängällä pitää vääristellä kaikkea mitä muut kirjoittaa oman mielipiteen vastaisesti niin enpä jaksa enää yrittää. En todellakaan ole sitä mieltä, että uskonnottomien perheiden lasten pitää käydä joulukirkossa siksi, että kokeilevat olisiko se se oma juttu vai ei. Aivan turha yrittää mun kirjoitusta edes sellaiseksi väittää. Väännän vielä kerran rautalangasta. Kirjoitin, että luterilaisuus on osa Suomen kulttuuria, koska se nyt on täällä se vallitseva uskonto. Siksi myös luterilaisuuden tunteminen on minun mielestäni osa yleissivistystä huolimatta siitä uskooko itse. Osa tuota luterilaisuuden tuntemista on käynti kirkossa jouluna. Kirkkoon ei ole pakko uskonnottomia lapsia raahata mukaan. Saavat puolestani jäädä vaikka koululle tekemään muuta siksi aikaa. Mielestäni on vaan väärin se, että kaikki luterilaisuuteen viittaava pitää poistaa kouluista ja kaikilta oppilailta evätä mahdollisuus päästä joulukirkkoon, kun siellä nyt sattuu olemaan niitä uskonnottomien perheiden lapsiakin ja pistää silmään, jos jotkut jää koululle muiden mennessä kirkkoon. Siis uskonnottomat eivät ole valmiita yhtään joustamaan, mutta vaativat sitä joustoa luterilaisilta. Eikö se juuri olisi kompromissiratkaisu, että ne menee, jotka haluavat ja ne jotka eivät, jäävät tekemään muuta? Vai onko liikaa vaadittu?
  6. Enpä sanoisi että enemmistö luterilaisia on tuollaisia kyttääjiä tms kuten sinun lähipiirisi tuntuu olevan eikä voi kyllä muuta kuin kummastella tuollaista yleistystä En ole tässä kommentoinut, kun meni jo voimat vääntää asiaa rautalangasta, kun joka ikisen vastauksen jälkeen seuraava viesti kuitenkin on että miksi. Tuli tunne, että eipä niitä vastakkaisia kommentteja kukaan lue, kun on niin kiire tuoda esiin sitä omaa mielipidettä. Ida-marille nostan kyllä hattua, että on jaksanut kärsivällisesti ja ystävällisesti vastailla useamman kerran aika hyökkääviinkin kirjoituksiin. Jospa sitä nyt yrittäisi vielä kerran itsekin. Eli itse en ole tyrkyttämässä ruokarukouksia tai aamunavauksia tai muuta vastaavaa jokaiseen koulu- tai päiväkotipäivään kaikille pakolliseksi. Mielestäni siinä luterilaiset (vaikka ovatkin enemmistönä kouluissa ja päiväkodeissa) voivat joustaa ja jättää ne henkilökohtaisiksi asioiksi. En vaan käsitä, miten esim. uskontotunnit voitaisiin lakkauttaa ilman että se vaikuttaa meidän lastemme yleissivistykseen. Kun nyt satumme asumaan maassa, jossa luterilaisuus on valtauskonto, mielestäni pitäisi se myös tuntea, siitä huolimatta uskooko itse vai ei. Koen, että uskonnon opetus on yhtä lailla yleissivistykseen kuuluvaa kuin esim. maantieto tai biologia tai historia. Edes omassa koulussani useampi vuosikymmen sitten ei uskonnonopetus todellakaan ollut raamatulla päähän lyömistä niin tuskinpa se sitä on tänäkään päivänä. Mutta kyllähän se nyt jokaisen yleissivistykseen kuuluu tietää esim. raamattuun kirjoitetuista tapahtumista. Vaikka lapsistamme tulee kuinka kansainvälisiä tahansa, eikö heidän täydy silti tietää omat lähtökohtansa eli mistä kulttuurista ovat peräisin? Ja täällä luterilaisuus nyt vain on osa kulttuuria vaikka sitä ei itse harjoittaisi. Vai onko parempi, että lapsemme aikuistuttuaan keskustelevat toisista kulttuureista tulevien kanssa ja ihmettelevät että ai mikä ihmeen Nooa. Ihan samalla tavoin kuin toivon että lapseni aikuisina tietävät että oli aikoinaan talvisota ja maailmansota jne niin samalla tavoin toivon, että he osaavat keskutella uskonnon asioista vaikka eivät itse raamatun oppeihin uskoisikaan. Ja kyllähän se yleissivistävä koulutus on koulujen vastuulla antaa eikä vanhempien. Muuten voisin opettaa lapsilleni myös historian, biologian ja maantiedon itse, jos uskontokin pitää itse kotinurkissa opettaa vähemmistöjen loukkaamisen pelossa. Tätä mä en käsitä. Ettekö te uskonnottomat koe että lapsenne on aika tollo jos ei tiedä missä puhutaan esim. Nooasta tai kuka oli Jeesus? Ja eikö näitä juuri opeteta kouluissa? Ei siellä uskontotunnilla ketään käännytetä vaan kerrotaan asioita, jotka jokaisen uskontoon ja uskonnottomuuteen katsomatta tulisi tietää. Eikä siellä puhuta todellakaan vain luterilaisuudesta vain myös muista uskonnoista. Jos nyt mietin itseänikin niin kyllä olen lähes kaiken uskontoon liittyvän tietoni juuri koulusta saanut ja jos sitä ei olisi koulussa opiskeltu olisi yleissivistykseni tässä asiassa hyvin heikko. Enpä taitaisi osata itse myöskään aikuisena miettiä omaa aatemaailmaani, kun en tietäisi pätkääkään mikä on kristinusko tai joku muu uskonto. On aika kummallista, että koko uskonnon opetus jätettäisiin vanhempien vastuulle. Itse en ainakaan koe pystyväni siihen, kun minulla ei opettajakoulutusta ole. Tietysti voin itse opettaa lapselleni iltarukouksen tai olla opettamatta, mutta koko uskonto-opetuksen poistaminen kouluista olisi aika idioottia omasta mielestäni. Sama asia kuin esim. historian opetuksen lakkauttaminen, kun sehän on kaikki jo mennyttä. Maailma muuttuu niin mitä sitä vanhoja kaivelemaan ja sitä rataa. Aivan samoin koen, että joulukirkko koululaisille on yleissivistävä asia, koska luterilaisuuden ollessa pääuskontomme luterilainen kirkko on osa tätä maata ja joulu on kuitenkin kristillinen juhla. Ei joulukirkossa käynti ketään käännytä vaan näyttää lapsille miksi joulua alunperin vietetään ja mihin joulu perustuu. Huolimatta siitä, että omaan kotijouluun se kristillisyys ei liity. Ei joulukirkon tarkoitus ole se, että toitotetaan kaikille lapsille että näin se on ja tämä on tosi. Vaan että luterilaisessa uskonnossa uskotaan näin ja kyseessä on nimenomaan uskominen eikä mikään todeksi väitetty asia. Sitä voi sitten jokainen omassa mielessään miettiä, että tuntuuko että tuollainen asia voisi olla totta vai ei. Mutta ehkä lapset ovat nykyään niin tolloja, etteivät osaa aikuisena itse muodostaa mielipiteitään tässä asiassa, jos ovat käyneet kouluiässä joulukirkossa, niin varmaan on parempi suojella heitä kaikilta vaikutteilta. Samaan aikaan kuitenkin näytetään ties mitä väkivaltaisia ohjelmia telkkarista, mutta ne vaikutteet eivät hätkäytä ketään, kun silloin se lapsi ilmeisesti osaa itse miettiä onko asia totta vai ei.
  7. Ei kai täällä kukaan vaadikaan, että uskonnottomien on pakko osallistua luterilaisiin perinteisiin. Ainakaan itse en sellaista ole lauseillani tarkoittanut. Päin vastoin olen yrittänyt kysyä, miksi uskonnottomat kuluttavat energiansa siihen, että kaikki luterilainen toiminta täytyy poistaa kouluista ja päiväkodeista eikä siihen, että uskonnottomat saisivat jotain vastaavaa tekemistä siksi aikaa.
  8. Koska nyt alettiin halkoa hiuksia niin korjaan sitten että tarkoitin "kielletään joulukirkko koulun ja päiväkodin yhteydessä kaikilta" Käsittääkseni siksi, että valtaosa väestöstä eli näistä veron maksajista on luterilaisia
  9. Kokeillaanpa tätä logiikkaa muihinkin elämän osa-alueisiin: - Mitä se haittaa, jos kasvissyöjät laitetaan pari kertaa vuodessa pihviaterialle? Sekasyöminen on kuitenkin Suomessa vallitseva käytäntö. - Mitä se haittaa, jos homoseksuaalit laitetaan pari kertaa vuodessa harrastamaan heteroseksiä? Heteroseksuaalisuus on kuitenkin tässä maassa yleisin seksuaalisuuden muoto. - Mitä se haittaa, jos aseistakieltäytyjät laitetaan silloin tällöin reservin harjoituksiin? Armeija ei kuitenkaan ole mikään pienen vähemmistön juttu. - Mitä se haittaa, jos vaikka Animalian jäsenet laitetaan työharjoitteluun turkistarhaan? Erilaisten elinkeinojen tuntemushan on osa yleissivistystä. Mitä se haittaa, jos kristityt lapset laitetaan pari kertaa vuodessa osallistumaan vaikka wiccojen noitapiiriin ja kutsumaan henkiä? Uuspakanat nyt kuitenkin ovat... Ei kun hetkinen, uuspakanuushan ON pienen vähemmistön juttu. Joten sehän ei missään nimessä käy! Mielestäni tuossa kommentissa ei ollut mitään logiikkaa. Nimenomaanhan tässä keskustelussa uskonnottomat haluavat että luterilaiset (eli valtaväestön) tavat kitketään pois tietyistä julkisista paikoista. Eikö silloin tuota logiikkaa soveltaen pitäisi kieltää pihviateriat ravintoloissa, etteivät kasvissyöjät joudu niitä näkemään, kieltämään julkisilla paikoilla heteroiden väliset hellyydenosoitukset jne etteivät homoseksuaalit loukkaannu jne. Ymmärrän, että uskonnottomat eivät halua lastensa saavan luterilaisia vaikutteita elämäänsä tai joutuvansa "kärsimään" esim. joulukirkosta. Ja jos tosiaan on niin, että uskonnottomille ei järjestetä muuta toimintaa kyseisiksi hetkiksi, se on väärin. Mutta eikö silloin pitäisi tehdä nimenomaan sille asialle jotain? Mielestäni ratkaisu "kielletään joulukirkko sitten kaikilta" ei ole ratkaisu, kun uskonnottomat eivät kuitenkaan valtaväestöä edusta. Ja vaikka joku niin väittikin niin en mitenkään närkästyneenä kysellyt miksi suvivirsi on pahempi kuin kastepuku. Henkilökohtaisesti mulle on ihan sama, jos uskonnottomat ottavat elämäänsä asioita jotka perinteisesti nähdään uskontoon liittyvinä. Kyllä minäkin varmasti olen joitakin asioita omaksunut muista kulttuureista eikä se ole mikään paha asia. Ihan vain uteliaisuudesta kysyin että missä se raja menee, mutta se taitaa olla vähän joka ihmisellä eri kohdassa.
  10. Jos oma lapseni olisi päiväkodissa tai koulussa, jossa muut lapset olisivat muslimeita, pyytäisin että hän voisi rukoushetkien aikana tehdä jotain muuta. En todellakaan vaatisi, että koko päiväkodin tai koulun täytyy muuttaa toimintaansa sen takia, että minun lapseni ei ole muslimi. Miksi uskonnottomille lapsille ei voi järjestää muuta esim elämänkatsomuksellista hommaa siksi aikaa kun muu porukka menee joulukirkkoon? Jokaisella on oikeus olla osallistumatta uskonnon harjoittamiseen mutta voiko oman uskonsa tai uskonnottomuutensa takia vaatia, että valtaväestö muuttaa toimintansa? Ja kuinka joku suvivirsi kerran vuodessa koulun kevätjuhlassa kuultuna on enemmän uskontoa kuin nimiäisissä kummit ja kastemekot?
  11. Käsittääkseni tässä keskustelussa suurin osa uskonnottomista on itse kasvanut luterilaisessa perheessä, käynyt joulukirkossa lapsena, osallistunut koulussa uskonnonopetukseen jne. ja vasta aikuisena tehnyt päätöksen siitä, että kirkko tai uskonto ei olekaan itseä varten. Onko nyt siis kasvamassa joku meitä aikuisia tollompi sukupolvi, joka saatuaan luterilaista kasvatusta koulussa ei enää aikuisena itse osaakaan näitä asioita miettiä ja tehdä omia valintojaan? Pitääkö nykypäivän lapsia suojella uskonnolta, sillä joulukirkko tai suvivirsi koulussa pilaavat lapsen sitten lopullisesti eikä hän näitä asioita enää myöhemmin ikinä mieti tai kyseenalaista? Siis mitä? Kyllä on kummallista että kautta aikojen on ollut uskontokasvatusta lapsille, mutta yhtäkkiä nykypäivän lapset pelkäävät kirkkoa tai uskontoa, kun niistä puhutaan.
  12. Paljon onnea midra!
  13. Alateitse