Sign in to follow this  
Followers 0
Adelita

Monikkoperheen tarpeelliset apuvälineet

60 posts in this topic

Kerättäisiinkö tähän ketjuun monikkoperheille todella tarpeeseen tulleita apuvälineitä (pieniä ja isoja, vauvatarvikkeita, auttavia ihmisiä, mitä vain!)... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä hoen aina tätä samaa, mutta meillä tärkein yksittäinen tarvike (jos nyt ei vaunuja ym lasketa) oli ekan vuoden tai ylikin imetystyyny. Se oli alussa hyvä yhdenkin imetykseen, mutta myöhemmin yhteisimetyksessä käytin yli 1v asti. Tosi tarpeellinen kapistus siis.

Sitten vaipoista olin tosi tyytyväinen, kun ei tarvinnut kaupasta kantaa kertisvaippoja eikä roskiin viedä, meidän perheelle sopivat kestot hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuota imetystyynyä olen itsekin ajatellut... Pitänee kuitenkin ensin katsoa, että onnistuuko koko imetys. Myös kestovaipat tulee meillä käyttöön, säästyy varmasti luonnon lisäksi rahaakin (tosin hermoista en tiedä :P ).

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Tuota imetystyynyä olen itsekin ajatellut... Pitänee kuitenkin ensin katsoa, että onnistuuko koko imetys. Myös kestovaipat tulee meillä käyttöön, säästyy varmasti luonnon lisäksi rahaakin (tosin hermoista en tiedä :P ).

Meillä ISO osa imetyksen onnistumista oli se, että oli imetystyyny, jonka kanssa harjoitella ;) Ilman sitä olis luovuttaminen ollut vielä lähempänä... Niitähän saa myös käytettynä. Ja yksi edullinen paikka ostaa sellainen uutena on tuolla. Ja toistan ehkä itseäni, mutta olen erittäin motivoitunut jakamaan kokemuksiani kaksosten ja keskosten imetyksestä, eli multa saat varmasti vertaistukea siinä. Sitten tarvitaan "vaan" päättäväisyyttä ja vähän itseluottamusta :) Mä en ole edes mikään "siitä se vaan lähti itsestään" -esimerkki vaan monet vaikeudet läpikäynyt äiti ;)

Mun mielestä oli ihan mukavaa pestä (tai siis antaa koneen pestä) ja ripustaa/kuivausrummuttaa kestoja. Eli ei oo mennyt vielä hermot tän reilu 2v:n aikana :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille on ollu kaikista tarpeellisimpina sitterit. Toiset tosin sanoo että niillä ei tee mitään, mut meille ne on ollu suurin arjen helpottaja. Kun vauvat oli ihan pieniä, tein peitosta "pesän" sitteriin, jossa vauva oli kuin sylissä, ja jalalla vähän keikutin, ja toinen oli sylissä.

Nyt kun kaksoset on 1v, meillä kulkee sitterit kylässäkin mukana, ne menee syöttötuoleista, ja kivempihän niissä on istuskella ku lattialla :D Kotona pojat illalla pötköttää iltamaidon ajan sittereissä, joissa jo melkein nukahtavat, ja siitä siirretään sänkyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli alussa käytössä yksi sitteri, silloin kun vielä oli pullotkin käytössä. Se oli kätevää kun vauvat mahtui siihen yhtäaikaa ;) Mutta aika pian se meillä jäi käytöstä. Uskoisin, että kun kaksoset on esikoiset niin sitterit ei välttämättä ole niin kovassa käytössä. Tai voi tietenkin olla, mutta on enempi "aikaa" niille. Meillä tytöt pikkuvauvoina viihtyivät joko tissillää (=imetystyynyllä) tai sylissä/olkapäällä ja tosi paljon kannoin heitä niin että molemmat oli olkapäällä yhtäaikaa. Mutta ymmärrän täysin, miksi monessa monikkoperheessä sitterit on hyvin tärkeä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tosiaan kaksosilla on kolme isoveljeä, joten huomio piti pystyä jakamaan kaikkien kesken, ja isompien kanssa painiessa ei ollu kauheen turvallista pitää vauvoja olkapäillä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites
isompien kanssa painiessa ei ollu kauheen turvallista pitää vauvoja olkapäillä :grin:
Näin mä vähän sen aattelinkin :) Se on niin erilaista varmasti kun on isompia lapsia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No meillä on kyllä auttamatta ollut arjen helpottaja tuommoinen Aventin pullohöyrytin. Siis, kun tuota korvikemaitoa menee ja ollaan kuite haluttu jotenkin kiehauttaa pulloja vaikka soseetkin on aloittettu jo aika päiviä sitten. Meillä siis ei oo astianpesukonetta missä myös kait voisi nuo pullot "keittää".

 

Lisäysmuoks. Niin ja kattilassa keittelyyn kyllästyttiin jo lasten sairaala-aikana, kun keittelin päivin ja öin niitä maidon pumppauslaitteita :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka moni teistä on tarvinnut ulkopuolista apua (oma äiti, anoppi, ystävä...) esim. kodin siivoukseen tai vastaavasti lapsia kaitsemaan siivouksen ajaksi? Eli miten hyvin monikkoperheessä selvitään sekä muksuista että kodinhoidosta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä luulen, että alkuvaiheessa moni tarjoaakin apuaan (jos vain lähellä asuvat) ja kannattaa ottaa vastaan! Mullahan siis ei ole tuplia, mutta siitä huolimatta tykkään että oli kiva, kun äiti ja anoppi kävi laittamassa ruokaa. Siivousapua on jotenkin vaikea ottaa vastaan, kun sitten pitäisi olla neuvomassa missä mitäkin on ym.

 

Ja kannattaa ottaa selvää, tarjoaako kuntasi kotiapua. Meillä ainakin neuvolan "alaisuudessa" työskentelee hoitotäti, joka siis kai suht säännöllisesti vie lapset/lapsen ulkoilemaan, sitä en sitten tiedä mitä äidit sillä aikaa tekevät. Olen nähnyt juuri kaksosten olevan tämän tädin seurana puistossa. Ois ehkä ihan mielekäs ratkaisu, tosin en sitten tiedä, miten se onnistuu ihan vauvavauvavaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kävi mun isä auttamassa siivoamisessa, kun vauvat olivat vielä sairaalassa ja oltiin niin väsyksissä (henkinen väsymys aiheutti fyysistä väsymystä...). Sitten kun tytöt nukkuivat tosi huonosti (6kk-18kk iässä) tai siis heräilivät paljon ja olin tosi väsynyt niin ensin saatiin kunnalta (kunta hankki ostopalveluna) täti meille siivoamaan kerran viikossa pahimman vaiheen yli ja myöhemmin sit 1-2 kertaa viikossa tuli kunnan täti lapsia hoitamaan. Sen ajan sain sit joko pitää vapaata tai tehdä kotitöitä. Yleensä pidin vapaata ;) Kaikki kunnan avut loppuivat kun tytöt olivat lähes 2v ja muutimme Vihtiin :( Mutta eipä tässä enää niin tarvikaan, paitsi laiskotuksen takia ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavaroista meille on yksi tärkeimmistä ollut kuivausrumpu. Se hankittiin, kun ajateltiin, että pyykkiä varmaan tulee. Ja sillä saa noi pikkuvaatteet ja harsot tosi näppärästi kuivaksi.

Myös matkarattaat on kätevät, koska meidän yhdistelmät on niin isot, ettei auton tavaratilaan mahdu niitten lisäksi yhtään mitään muuta. Hyvät yhdistelmät on myös tärkeät, jos haluaa lasten kanssa päästä liikkeelle kävellen!

 

Meillä imetystyyny, kantoliina ja kestovaipat on jääneet ihan käyttämättä. Sittereitä on käytetty aika vähän. Leikkimatto on ihan pop!

 

Tää ei ole kovin realistinen hankinta, eikä varmaan sen tärkeämpi monikkoperheelle kuin muillekaan lapsiperheille, mut olis ihanaa jos olis mahdollisuus hankkia semmonen avara asunto, jossa olisi esim. niin suuri tuulikaappi, johon mahtuisi noi tuplavaunut. Meillä ne pitää vetää eteiseen asti ja kun siinä kuljetaan paljon, niin kaikki hiekka kulkeutuu ympäri kämppää. No siis joo, haaveillahan saa! Eli avara omakotitalo tänne, kiitos!!

 

Avusta vielä, meidän tytöt olivat pari ekaa viikkoaan sairaalassa ja sinä aikana isovanhemmat hoitivat meille vanhemmille ruuan pöytään ja puhdasta vaatetta ylle yms. Se oli tärkeä apu. Ja nytkin saadaan apua aina tarvittaessa, joskin meidän elämä on aika tavalla rauhallisempaa ja leppoisampaa kuin kuvittelin, eikä apua olla paljoakaan tarvittu. Tytöt ovat nyt 4 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten tarpeellinen kapistus on (ollut) rintapumppu? Löytyykö suosituksia käsi- ja/tai sähkökäyttöisestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten tarpeellinen kapistus on (ollut) rintapumppu? Löytyykö suosituksia käsi- ja/tai sähkökäyttöisestä?

Mä pumppasin sairaala-ajan eli 3kk säännöllisesti ja sitten vähensin aika nopeasti vauvojen kotiintulon jälkeen. Sitten kun pääsin pumppaamisesta eroon (=tytöt imivät kaiken rintamaidon suoraan rinnasta) en enää pumppaillut "huvikseni" enkä varastoon. Eli olin sen jälkeen aina saatavilla max reilun tunnin erossa. Ja ihan tyytyväinen tilanteeseen. Mulla oli Ainun (Medela) sähkökäyttöinen pumppu. Olin tosi tyytyväinen siihen. Ainoa vika oli kova ääni, mutta nykyisessä uudistuneessa mallissa ääni on huomattavasti hiljaisempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ovatko nuo sähkökäyttöiset pumput kovin kalliita? (Ainu taitaa olla edullisempi kuin Avent?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ne sähkökäyttöiset peruspumput (eli muut kuin "sairaalatasoiset") ihan hirveästi maksa. Olisko toi Ainun ollu jotai 50e hujakoilla, jos oikein muistan. Ja ihan Prismasta jne saa, apteeksissa lienee kalliimmat hinnat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on "sairaalatasoiseksi" mainostettu Ameda ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Hintaa sillä kyllä taitaa olla noin 160 euroa, itse ostin todella vähän käytetyn 80 eurolla. Ainakin tällä saa pumpattua molemmat rinnat samaan aikaan. Helsingin monikkoyhdistyksen nettikirppiksellä on parhaillaan joku pumppu myynnissä, en muista hintaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, käsipumput on kyllä ihan syvältä.

Sähköinen ehdottomasti jos meinaat vähänkin enemmän pumpata.

 

Mulla oli käytössä tuo Medelan pumppu, niitä saa tosiaan prismastakin, hinta oli muistaakseni 67 euroa.

Sitä pitää vaan aika varovaisesti käsitellä, onnistuin tiputtamaan omani pöydältä lattiaan ja se hajosi välittömästi. Mies sai sen väliaikaisesti korjattua, mutta jouduin kyllä toisen lopulta ostamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä tarpeellisimmaksi ovat osoittautuneet Aventin tuttipullot! Koska täysimetys ei onnistu, niin vastiketta kuluu paljon.

 

Myös korvatulpat ovat olleet todella tarpeen! :lol: (Näin on varmaan vähän jokaisessa vauvaperheessä.)

 

Imetystyynyä en ole vielä(kään) hankkinut, mutta houkuttelisi kovasti. Tosin en tiedä kannattaako enää tässä vaiheessa, jos maidontulo vaikka lakkaakin pian...?! :unsure:Tavalliset, isot tyynyt vauvojen alla ovat olleet kyllä kovassa käytössä niin imetyksen aikana kuin pullosyötössäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
korvatulpat ovat olleet todella tarpeen! :lol: (Näin on varmaan vähän jokaisessa vauvaperheessä.)

 

Imetystyynyä en ole vielä(kään) hankkinut, mutta houkuttelisi kovasti. Tosin en tiedä kannattaako enää tässä vaiheessa, jos maidontulo vaikka lakkaakin pian...?! :unsure:

 

Korvatulpat??? Ei meillä olla kyllä niitä tarvittu! Ja tämä ei sitten tarkoita todellakaan sitä, että meillä olisi nukuttu hyvin, päinvastoin :lol::rolleyes: Olen "tainnuttanut" imetyksellä ja nykyisin viereen ottamalla, en voisi kuvitellakaan sulkevani lasten ääniä pois. Tai itseasiassa voisin, jos pitäisivät unissaan "meteliä" niin se ei olisi kivaa. Meillä ovat nukkuneet hiljaisesti, mutta heräilleet aina paljon (1,5v asti 3-10 kertaa/yö per tyttö)

 

Maidontulo EI lopu itsestään, jos imetät! Ainakaan ilman jotain isompaa ja harvinaisempaa sairautta tms. Mutta ýleisesti ottaen se EI lopu, jos vain vauvat imevät (oli se sitten osittain tai kokonaan). Mutta maidontulo voi toki vähentyä, mikäli lisäät korvikkeen antamista syystä tai toisesta. Sillä maitoa tulee kysynnän mukaan ja luonnollisesti kysyntä rinnasta vähenee jos lisäät korvikkeen määrää. Ja taas korvikkeen määrää vähentämällä voi rintamaito lisääntyä. Tsemppiä imetykseen (ja muuhunkin arkeen tietty ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä muksut pitävät semmoista meteliä nukkuessan (tuhinaa, ähinää, nöhinää, murahtelua, poika hörisee jne. :lol: ), että korvatulpat ovat todella tarpeen! Lisäksi kotonamme asustavat kissaherrat pitävät huolta, että meteliä on myös makkarin oven ulkopuolellakin.

 

Ja tuo imetyshomma mietityttää siksi, että taidan olla vähän väsynyt koko imetystouhuun (ja väsynyt kaikesta muustakin)... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Meillä muksut pitävät semmoista meteliä nukkuessan (tuhinaa, ähinää, nöhinää, murahtelua, poika hörisee jne. :lol: ), että korvatulpat ovat todella tarpeen! Lisäksi kotonamme asustavat kissaherrat pitävät huolta, että meteliä on myös makkarin oven ulkopuolellakin.

 

Ja tuo imetyshomma mietityttää siksi, että taidan olla vähän väsynyt koko imetystouhuun (ja väsynyt kaikesta muustakin)... :(

 

Ok, ymmärrän :P . Meilläkin tytöt pitivät ihan pikkuisina "keskosöninöitä" öisin, mutta ne jäivät iän myötä pois ja siitä lähtien ovat nukkuneet hiljaa. Eli siis unessa ollessaan ovat hiljaa mutta herätessään yällä ovat kyllä olleet aina erittäin kovaäänisiä ;)

 

Imetys: Voi sinua, tsemppiä kovasti. Jos haluat niin laita mulle yv. Ja jos haluat niin voin yv:llä antaa puhelinnron jos haluat jutella. Halit!

Niin ja se imetys ihan oikeasti on vauvojen kasvaessa vähemmän kuormittavaa ja itse ainakin koin helpommaksi reaissatessa, kun ei tarvinnut oulloja mukana kannella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0