Mammeli

Toiset vaan on aamuvirkkuja..

133 posts in this topic

En tiennyt laittaako tätä tänne vauva- vai taaperopuolelle, mut aattelin laittaa tänne kun sama ongelma on ollut jo viimeiset 6kk, ainakin.

 

Eli tyttö 1v. herää joka aamu aivan julmetun aikasin. Parhaimmillaan 5.jotain, pisimmillään on nukkunut yhden kerran 7.30, muuten herää viimeistään 6:30. Ei siinä mitään, mä olen kanssa aamuvirkku ja mulle on ihan ok herätä aikaisin. MUTTA. Kun lapsi herää selvästi väsyneenä, itkee, hieroo silmiään ja kiukuttelee. Eli ihan kuin unet jäisi kesken. Ongelma on nyt vaan pahentunut kun on kesä ja kuuma. Huoneessa on pimennysverho, mutta etenkin aamuisin aurinko pääsee senkin läpi tuomaan valoa & lämpöä. Tyttö onkin usein ihan hikinen kun herää. Päällä on kuitenkin vaan hihaton body, peittona pelkkä lakana, sekin harvemmin edes päällä.

 

Päiväunia nukkuu nykyään yhdet, kesto 1,5-2,5h. Yöunille menee 19.30-20. Eli vuorokauden unimäärä jää vähimmillään 11tuntiin. Yöunien myöhäitäminen ei ole auttanut kertaakaan aamun heräämiseen.

 

Yöt nukkuu ihan hyvin, nyt on ollut vähän levotonta kun tulee poskihampaita, mutta muuten hyvin. Parhaimillaan nukkuu illasta aamuun inahtamattakaan.

 

Viereen ei ole koskaan suostunut nukkumaan, eli sekään ei auta aamuisin. Maitoa ei tietenkään enää saa tämän ikäisenä vaan aamu aloitetaan aamupalalla alakerrassa pöydän ääressä. Yövaippa on usein kuiva ja tyttö tekeekin herättyään ison pissan pottaan. Tänään kokeilin pissattaa heti herättyä potalle omassa huoneessaan ja pissa tulikin pottaan. Sen jälkeen tyttö torkahti vielä n.10 minutiksi omaan sänkyyn. Jano tytöllä tuntuu myös olevan herättyään.

 

Onhgelma on siis liian aikaisin väsyneenä heräävä ipana :blink: Varmasti on muitakin kohtalotovereita, joten vinkit otetaan vastaan! Millä saada lapsi jatkamaan unia?

Edited by Mammeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tadaa, meidän perheelle sopiva aihe!

 

Tyttö on jo neljän aikaan silmät sepposen selällään ja sitten onkin ainoa keino nukuttaa maidon kanssa mikä pitäisi piakkoin alkaa jättämään pois.

 

Mammeli, teillä on ihan kuin meillä. Oon nyt väkisin yrittänyt tassuttelua, niin että tyttö ymmärtäisi että aamu ei ala klo. 4-5 vaan aikasintaan kuudelta. Nyt oon vkon tassuttelulla saanut tytön unet pitenemään 6.30 asti, mutta siis itse en enää nuku 4-5 jälkeen kun koko ajan saa tassutella tai pistää tuttia. Tytön herkkäunisuus on kanssa hankala pala kun mun nilkka naksahtaa niin se on siinä.

 

Meilläkin pimennysverhon läpi tulee valoa, tekee siis nukkumisen vaikeammaksi.

 

Tuo tassuttelu on tähän asti tuntunut vain aktivoivan tyttöä, musta tuntuu kuitenkin että neiti on päässyt hippasen jyvälle nyt kun oon selkeästi yrittänyt ohjata neidin aikataulua. Meillä tosin on eri juttu unen määrän kanssa, eli meillä herätään 10-20 krt/yö- Mikä on siis hirmuinen määrä.

 

Meilläkään ei ole pystytty nukkumaan vieressä, tyttö vaan hipelöi mun kättä ja hiuksia ja tuijottaa äitiä ja nauraa ja hymyilee... eli aktivoituu.

 

Ootko kokeillu tassuttelua? Siis en ois uskonu että meillä toimis missään vaiheessa mut vkon sitkeen yrityksen jälkeen on silloin tällöin tullut suht. hyviä tuloksia...

 

Voimia siihen yrittämiseen, olen hengessä mukana :) Ne aamuyön tunnit on niin pirullisen väsyttäviä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä tosin on eri juttu unen määrän kanssa, eli meillä herätään 10-20 krt/yö- Mikä on siis hirmuinen määrä.

 

Juu meillä on ollut tätä kanssa, pariin otteeseen. Viimesin kausi tais olla kun tyttö oli 7-8kk. Se oli ihan järkkyä. Se loppu ykskaks kun ostettiin se pimennysverho ja tyttö laitettiin nukkumaan unipussiin. Suosittelen pussia, se rauhoittaa kummasti. Tosin nyt se piti jättää meiltä pois kun tuo tytön huone on kun saunassa olis :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

poitsu nukkuu nyt toisessa kädesä, jotn sori caplocks ei toimi eikä huutomerkki =)

 

meillä poitsu alkuyön nukkuu hyvin. nukkumaan 21.00-21:30 välissä, sen jälkeen vaihtelee 6-7 tuntia. josku 5 tuntia. yöt hyvin riippuva edellisestä päivästä: bad hair day johtaa melkein poikeuksetta bad hair night:iin. ensimmäisen syötön jälkeen, oli se mikä kello tagansa, nukutaan viiteen. se onkin poitsun aamu, armas auttakoon. meen hänen luokseen: tuijottaa hymynaama ja jokellus kuuluu: hei äiti, ihana nähdä sua eikös mennä leikkimään lattialle. :blink::blink::blink:

 

mikä auttiói ja mikä ei:

 

tassuttelu: ei kiitos meille. hän ajattelee että vitsit, ihanaa kun äiti nyt haluaakin leikkiä =)

tissuttelu: joo kiitos meille. vauva herattyään kuitenkin vielä herkällä päällä ja mä annan sille rintaa ja vaihdan rinta puolen tunnin välein. hän nukkuu siis rinnalla esim 7:ään asti. itsekin nukun pätkiä, mutta nukun. auttaa se, että syötetään aina istuma/syliasennossa ja nukutetaan tissillä aina makuuasennossa. tämä jos tiedän, että hänellä ei ole hirveä nälkä, jolloin en käytä seuraavaa keinoa. yöllä/aamuyöllä hän ei ole kovin nälkäinen.

kapalo: viime yönä esim nukkun viidestä kahdeksaan. eli yötön jälkeen kapaloon enkä avaa sitä. se toimii, suosittelen.

Edited by Uusinainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, ipana on edelleen unessa ja kello on 6:45!! Laitoin ilallla tuulettimen tytön huoneeseen kun ajattelin et jos herää siihen kuumuuteen. Taitaa toimia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö heräili keväällä aamuisin viimeistään puoli kuusi, hyvällä tuurilla nukkui vaille seiskaan. Aamuaurinko paistaa tytön huoneeseen ja kun ei ollut kuin sälekaihtimet ja sivuverhot. Hommattiin sit pimentävä rullaverho, se ei kyllä pimennä ihan kokonaan vaan tekee huoneesta kellertävän (kun on sellainen kermanvärinen). Mutta avitti se, tyttö on nukkunut lähemmäs kasia tai sen yli. Mietin myös jos hommaisin tytönhuoneeseen verhot joissa toinen puoli olisi pimentävä. Mutta katellaan nyt miten unet jatkuu. jos jatkuu samaan malliin ei niitä tarvii, mutta jos alkaa heräilee niin sit ehkä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä auttoi vähän vanhemmalle lapselle (yli 1v) että laitettiin sänkyyn vesipullo, josta voi itse tarvittaessa juoda. Jos poika herää ennen klo 7 niin otetaan poika syliin ja tehdään kierros kodissa. Näytetään, että täällä vielä nukutaan eikä ole aamu. Poika tyytyy siihen ja jää nukkumaan sitten pinnikseensa usein vielä pariksi tunniksi. Meillä tosin noita aikaisia heräämisä on vain harvoin.

 

Vauvalla auttoi se, että annetaan kitistä ja ähistä jonkin aikaa, niin nukahtaa itse sitten uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä auttoi vähän vanhemmalle lapselle (yli 1v) että laitettiin sänkyyn vesipullo, josta voi itse tarvittaessa juoda. Jos poika herää ennen klo 7 niin otetaan poika syliin ja tehdään kierros kodissa. Näytetään, että täällä vielä nukutaan eikä ole aamu. Poika tyytyy siihen ja jää nukkumaan sitten pinnikseensa usein vielä pariksi tunniksi. Meillä tosin noita aikaisia heräämisä on vain harvoin.

 

Vauvalla auttoi se, että annetaan kitistä ja ähistä jonkin aikaa, niin nukahtaa itse sitten uudestaan.

 

Tää? :blink: Oikeasti? Yritin, se päättyi huutoon kun on tosi vaativa poitsu on. Ja nykyään se ähinä muuttuu lähinnä riemukiljahduksiksi, siis riemuisee että on aamu taas ja jokeltelee. Mää en ainakaan voi vastustaa sellaista "musiikkia", vaan nostan hänet syliin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pimennysverot ja päiväunien rajoittaminen hiukan helpottivat öitä, mutta mielellään poika saisi nukkua enemmän.

 

Normaalisti poika nukahtaa 21.15 ja herää 6.30-7. Päiväunia nukkuu kerran 0,5-2,5 h. Yhteensä vuorokaudessa nukkuu 10-12 h. Pitkiä päikkäreitä nukkuu vain lyhyen yön jälkeen. Ja sitten jos joskus annetaan iltapäivällä nukkua vaikka 30 minuuttia niin yöunet lyhenevät heti.

 

Lisäys: poika on hiukan reilun vuoden ikäinen.

Edited by hmmm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kokeiltu kaikenlaista. Viimeisin koikeilu oli teipata jätesäkki ikkunaan ja testata vaikuttako pimennys mitään. Joo, ei vaikkuttanut. Edelleen herätään viimestään seiskalta, mutta yleensä kuudelta. Joskus kokeille myös neljältä heräämistä. Niissä tapauksissa oon saanut vielä tutin kanssa jatkamaan unta yleensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestäni lapsen luontaista rytmiä on turha mennä ronkkimaan, jos hän herää kuitenkin aamun puolella (eikös tämä joskus määritelty kello neljäksi? Ainakin maidon antamisen suhteen :D)

Meidän lapsonen on saanut rytminsä minulta. Menemme molemmat aikaisin töihin, joten äippälomallakin heräsin aikaisin (luonnollisesti siis myös lapsonen heräsi aikaisin). Töihinpaluu olikin sitten helppoa, kun jäppinen herää klo: 5.00 ja nukahtaa siinä seiskan maissa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on muuten auttanut tuohon aamuitkuisuuteen sylittely. Ihan vaan suoraan sängystä syliin ja siitä katsomaan aamun jummi jammi/hopla/Veeti paloauto digiboxilta. Jotkut vaan on vähän kärttyisiä aamusella (meillä on varmasti alle kymmenen kertaa poitsu herännyt iloisena päivään. Ei enää itkeskele, mutta ei kyllä naurakaan heti aamusta :D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun parin vkon tassuttelu on tuonut tulosta! Tyttö nukkuu n. 6.30 asti lähes joka aamu :) Se on oikeasti todella juhlaa, tosin uni on kyllä hieman "ohutta" ja tyttö känisee ja vääntyilee niin etten yleensä itsekään sitten nuku enää. Mutta hienoa sen kannalta ettei tarvitse viihdyttämistä alkaa enää viideltä, vaan saan kuitenkin makoilla hetken aikaa. Muuten oonkin aamuvirkku mut kun yöt on niin julmetun rikkonaisia että yhden pidemmän pätkän(2h) saan yleensä nukuttua, muu uni tulee lyhyissä pätkissä. Tämä todistaa, että kaikilla on toivoa; tyttö on meinaan lähes alusta asti herännyt viim. 06.00, usein jopa ennen viittä. Ehkä tähän oikeasti auttaa myös se, että nukkumaanmeno on just eikä melkein 19.00, koska tyttö on tosi väsy ja hänellä taitaa olla jokin sisäinen kello joka kertoo että kohta kylpyyn ja unille... Ei taida olla pelkkä klisee tuo, että selkeät kellonajat vaan kaikelle. Pienin lipsahduksin niitä noudatettu niin ainaskin nukkumaanmeno ja aamu-unet on suht.paljon helpompia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää oon ymmärtäny, että jos lapsi herää kuudelta aamulla niin sitten herää ja päivä alkaa silloin. Sitä ei siis saisi yrittää vetkuttaa ylösnousemista tai pitkittää unta, jos lapsen rytmi on herätä kuudelta. Me ollaan siis vaan opeteltu hyväksymään se, että jäbä jokeltelee innoissaan jo klo 6-7 ja vain harvoin nukkuu yli puoli seitsemään. Mies herää vaihtamaan aamuvaippaa ja keittämään aamukahveja, minä sitten vähän myöhemmin.

 

Subtv-juniorin JummiJammi ja Hopla alkavat klo 6 eteenpäin ja tuntuvat viihdyttävän hyvin pieniäkin aamuvirkkuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun parin vkon tassuttelu on tuonut tulosta! Tyttö nukkuu n. 6.30 asti lähes joka aamu :)

Ihanaa ;)

 

Mää oon ymmärtäny, että jos lapsi herää kuudelta aamulla niin sitten herää ja päivä alkaa silloin. Sitä ei siis saisi yrittää vetkuttaa ylösnousemista tai pitkittää unta, jos lapsen rytmi on herätä kuudelta.

Samaa mieltä. Meillä noustaa aina kuudelta ylös, joskus herääminen tapahtuu kyllä jo viideltä. Jotta yöunista tulisi edes kohtuullisen pitkät, menee tyttö viimeistään klo 19 nukkumaan. Helpompi (ja parempi) on siis vaikuttaa nukkumaanmenon ajankohtaan, kuin heräämisen ajankohtaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuudelta onkin jo ihan ok, mutta klo 5 tai jopa klo 4 on äidin kiduttamista <_< Meillä kyllä huomaa herääkö poika kesken unien vai hyvin levänneenä. Jos herää itkien niin käyn laittamassa tutin suuhun, mutta jos alkaa kuulua ilosta pulputusta niin sitte noustaan ja mennään potalle.

Edited by Monalisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla on auttanut kapalointi kun vauva on viela aika pieni, 10 viikkoa vanha. Heraa joka aamu juuri siina viiden aikaan, mutta kun sen on syottanyt (ei mitaan rinnalla roikkumista vaan suht pikaisesti)ja vaipat vaihtanut niin kapaloin uudestaan ja yleensa nukkuu posottaa suoraan aamu yhdeksaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuudelta onkin jo ihan ok, mutta klo 5 tai jopa klo 4 on äidin kiduttamista <_< Meillä kyllä huomaa herääkö poika kesken unien vai hyvin levänneenä. Jos herää itkien niin käyn laittamassa tutin suuhun, mutta jos alkaa kuulua ilosta pulputusta niin sitte noustaan ja mennään potalle.

 

Juuri näin, eli en mä väkiste lasta yritä nukuttaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jotkut vaan on vähän kärttyisiä aamusella (meillä on varmasti alle kymmenen kertaa poitsu herännyt iloisena päivään.

 

 

Ihan kuin meidän jätkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mää oon aamu-uninen ihminen ja siksi on ollu vaikea hyväksyä, että kello kuusi on jo oikea aamu ja silloin herätään. Ennen sitä ei taas käsittääkseni tarvi suostua aamuvirkun vauvan aamunaloitukseen. Esim. Neiti.Auringolla on niin hankala nukkuja, että kaikki keinot kannattaa kokeilla ja ihanaa, että ootte saanu järkevämpää päivärytmiä aikaan.

 

Jostain mystisestä syystä toi meidän jäbä nukkui tänään 7.20 asti, vaikka eilinen ei mitenkään eronnut muista päivistä. Go figure.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun mielestäni lapsen luontaista rytmiä on turha mennä ronkkimaan, jos hän herää kuitenkin aamun puolella (eikös tämä joskus määritelty kello neljäksi?

 

Tästähän ei ollut mun alkuperäisessä viestissä ollenkaan kyse, vaan siitä kun lapsi herää selvästi väsyneenä kesken unien.

 

Meillä on muuten auttanut tuohon aamuitkuisuuteen sylittely. Ihan vaan suoraan sängystä syliin ja siitä katsomaan aamun jummi jammi/hopla/Veeti paloauto digiboxilta. Jotkut vaan on vähän kärttyisiä aamusella (meillä on varmasti alle kymmenen kertaa poitsu herännyt iloisena päivään. Ei enää itkeskele, mutta ei kyllä naurakaan heti aamusta :D)

 

Eli meillä ei siis ole aamukärttyisyyttä vaan totaaliväsy :)

 

 

Mää oon ymmärtäny, että jos lapsi herää kuudelta aamulla niin sitten herää ja päivä alkaa silloin. Sitä ei siis saisi yrittää vetkuttaa ylösnousemista tai pitkittää unta, jos lapsen rytmi on herätä kuudelta. Me ollaan siis vaan opeteltu hyväksymään se, että jäbä jokeltelee innoissaan jo klo 6-7 ja vain harvoin nukkuu yli puoli seitsemään. Mies herää vaihtamaan aamuvaippaa ja keittämään aamukahveja, minä sitten vähän myöhemmin.

 

Subtv-juniorin JummiJammi ja Hopla alkavat klo 6 eteenpäin ja tuntuvat viihdyttävän hyvin pieniäkin aamuvirkkuja.

 

Mulle olis täysin ok herätä kuudelta, jos lapsi olisi virkeä ja hyväntuulinen.

 

**

 

Meillä onkin nyt viime aamuina nukuttu liki seiskaan ja lapsi on herännyt virkeänä!! WUHUU!! Huoneeseen laitettiin tuuletin, eli liekö tuolla ollut vaan kuuma? No, tiedä siitä, nyt nautin aamuista hyväntuulisen lapsen kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä herätty tänään klo 3:50!!!!

 

Eikä...? Voi hitto, mahtaa olla rankkaa jos noin aikasin herätään useemminkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä toivon että tosta tohon aikaan heräämisestä ei tule tapaa. En kyllä ymmärrä miksi en saanut sitä uudelleen nukahtamaan, oli kuitenkin ihan selvästi väsynyt. Kokeilin vielä viimesenä keinona ottaa meidän väliin, mutta siitä vasta huuto tulikin. Normaalisti meillä siis herätään klo 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä onkin nyt viime aamuina nukuttu liki seiskaan ja lapsi on herännyt virkeänä!! WUHUU!! Huoneeseen laitettiin tuuletin, eli liekö tuolla ollut vaan kuuma? No, tiedä siitä, nyt nautin aamuista hyväntuulisen lapsen kanssa :)

Toivottavasti ongelma ratkesi tuulettimella ;)

 

Mulla tuli viime yönä( :rolleyes:)muutama vinkki mieleen, jotka olen saanut vauvan aamuheräilyjen takia. Meilläkin siis klo 6 herätään hyvin väsyneenä ja kesken unien. Eli lasta voisi laittaa nukkumaan vähän aikaisemmin, jotta yöuni pidentyisi illasta -> näin aamulla oltaisiin virkeämpiä. Pienillä lapsilla nukkumaanmenoajan myöhentäminen vaikuttaa kuulemma päinvastaisesti eli silloin vasta aikaisin sitten herätäänkin. Toinen on sellainen vinkki, että lapsen voisi laittaa nukkumaan siten, että hän joutuu "hakemaan" unta ja keinoja nukahtaa. Kun lapsi oppii sen, niin on mahdollista että hän joku aamu hoksaisi että nythän on sama juttu kun illalla: "mua väsyttää, ja nyt kun tässä vähän aikaa nyhrään niin uni tulee".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now