Rae

Bola-korut

111 posts in this topic

Esikoisen raskauden aikana käytin bolaa tunnollisesti, syntymän jälkeen en sitte osannut sitä hyödyntää... Toisessa ja kolmannessa raskaudessa en sitten ehtinyt sitä käyttääkään... :girl_to_take_umbrage2:

Toivottavasti tässä raskaudessa sen saan taas kaivaa esiin!!! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiia Arkko Designilla on ihana hopeinen helistinriipus, johon saa vaikka kaiverrettua vauvan nimen myöhemmin. Sitä myy ainakin www.madeby.fi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi kauniita koruja, pitääkin tulostaa muutama kuva tuohon pöydälle - jos vaikka vinkki menis perille ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta bola-korut on todella kauniita, mutta en usko, että vauva kuulee oikeasti sitä ääntä ennen syntymäänsä. Vauva on kuitenkin vatsanpeitteiden ja lapsiveden takana ja hänen kuulohavaintonsa ovat vielä melko jäsentymättömiä muutenkin. Itse en siis ainakaan kuulisi niin vienoa kilinää sellaisten äänieristeiden läpi ja sikiön kuuloerottelu on lisäksi vielä kehittymätön. Mahassa on myös jatkuvasti melko kova melu ruoansulatusääniä, äidin sykettä ja puhetta. Olen opiskellut varhaisen (sikiöaikaisen) kuulon kehittymisestä melko paljon yliopistossa ja siellä saamani tiedon perusteella siis tuo edellinen. Tietysti olisi mahdollista magneettikuvannuksella selvittää, kuuleeko sikiö oikeasti tuota ääntä. Siihen toki uskon erittäin vahvasti, että sikiö kuulee viimeisellä kolmanneksellä äidin puhetta/laulua ja voi tunnistaa vaikka kuulemansa melodian vielä syntymän jälkeen (on todennettu aivokuvantamistutkimuksissa).

 

Pienelle vauvalle sen sijaan tuo koru on varmasti kiva. Ja odotusaikanakin kaunis äitiyden symbolina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelen samoin kuin neulanen. On vaikea kuvitella, että hento helinä kohdun ja vatsanpeitteiden läpi kuuluisi vauvalle asti. Kotona soitettuun musiikkiin en huomaa vauvan reagoivan, mutta musikaalia katsoessa liikkeet voimistuivat selvästi.

 

Silti mulla on bola. Kannan korua, koska se on kaunis ja on hauska ajatella, että jos se vauva nyt sitten vaikka kuuleekin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta bola-korut on todella kauniita, mutta en usko, että vauva kuulee oikeasti sitä ääntä ennen syntymäänsä. Vauva on kuitenkin vatsanpeitteiden ja lapsiveden takana ja hänen kuulohavaintonsa ovat vielä melko jäsentymättömiä muutenkin. Itse en siis ainakaan kuulisi niin vienoa kilinää sellaisten äänieristeiden läpi ja sikiön kuuloerottelu on lisäksi vielä kehittymätön. Mahassa on myös jatkuvasti melko kova melu ruoansulatusääniä, äidin sykettä ja puhetta. Olen opiskellut varhaisen (sikiöaikaisen) kuulon kehittymisestä melko paljon yliopistossa ja siellä saamani tiedon perusteella siis tuo edellinen. Tietysti olisi mahdollista magneettikuvannuksella selvittää, kuuleeko sikiö oikeasti tuota ääntä. Siihen toki uskon erittäin vahvasti, että sikiö kuulee viimeisellä kolmanneksellä äidin puhetta/laulua ja voi tunnistaa vaikka kuulemansa melodian vielä syntymän jälkeen (on todennettu aivokuvantamistutkimuksissa).

 

Pienelle vauvalle sen sijaan tuo koru on varmasti kiva. Ja odotusaikanakin kaunis äitiyden symbolina.

 

Mä en ota kantaan että kuuleeko vauva tuon Bolan kilinän tai ei mutta rupesi kiinnostamaan että miten magneettikuvauksella saa selville että kuuleeko sikiö kohtuun ulkopuolisia ääniä vai ei? MRI laitteethan ovat todella äänekkäitä, niin miten ne kuulotutkimukset tehdään käytännössä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ota kantaan että kuuleeko vauva tuon Bolan kilinän tai ei mutta rupesi kiinnostamaan että miten magneettikuvauksella saa selville että kuuleeko sikiö kohtuun ulkopuolisia ääniä vai ei? MRI laitteethan ovat todella äänekkäitä, niin miten ne kuulotutkimukset tehdään käytännössä?

 

Anteeksi käytin väärää sanaa, tarkoitin MEG:tä. En taas tiedä, minkä verran fMRI:tä on käytetty kuulontutkimuksissa, pelkästä MRI:stähän ei ainakaan juuri saataisi tietoa, kun kiinnostavat ilmiöt ovat aikasidonnaisia.

 

Esimerkiksi Huotilainen ym. (Neuroreport 2005;16(1)) ovat tutkineet vauvan MMNm-vasteita loppuraskaudesta. Heidän koeasetelmassaan äidin vatsanpeitteitä vasten painettiin jonkinlainen äänisuppilo. Käytetty äänenvoimakkuus oli 85-90 dB SPL eli vastaa esim. 500 Hz taajuudella 71,5 dB HL eli jonkin verran voimakkaampi kuin normaali puheäänen voimakkuus keskusteltaessa. En siis tiedä olisiko bolan kaltaisen hyvin hiljaisen äänen kuulemisen mittaaminen mahdollista ympäristön häiriöäänten yms. kannalta - tuskin ainakaan mielekästä. Toisaalta se tukee ainakin minun käsitystäni siitä, että tuota ääntä sikiön on myös hyvin vaikea eriyttää kaikesta taustamelusta. MEG ei oikeastaan ole minulle menetelmänä tuttu, sillä olen käyttänyt vain helppokäyttöisempää EEG:tä, joka taas ei oikein sovellu sikiöaikaisiin kuulontutkimuksiin. Siksi en mene täyteen takuuseen siitä, että tässä spekuloinnissani ei ole virheitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olihan semmoinen Bola-koru pakko hankkia (vaikka sitä ei vielä pitkään aikaan voi käyttääkään)! :girl_crazy: Itse tilasin Bolan www.siniperho.fi -sivustolta. Se on sellainen hopeinen, jossa on kuun ja tähden kuvia. Mielenkiinnolla odotan, millaista sitä on käyttää ja "toimiiko" se:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avomiehen äiti tilas miulle tällasen, on kyllä tosi kaunis koru ja aion ruveta käyttämään sitten kun viikkoja on kasassa vähän enempi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain Bola-korun lahjaksi mieheltäni jo raskauden alkuviikkoina. Tiedä sitten minkälaista reaktiota vauvassa herättää, mutta mielestäni koru on kaunis ja ainakin imetyskoruna (ajatustasolla ainakin) voisi olla hyvä. Sittenhän se nähdään :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa sain mieheltä nt-ultran jälkeen bola-korun lahjaksi. Käytin loppuraskauden, mutta pojan synnyttyä käyttö jäi. Voi sitten antaa lapsensa äidille sen lahjaksi.

Tätä raskautta odotellessa tilasin itselleni uuden bolan, nolona myönnän että se on ollut jo kotona käytössä. blush.gif

 

Ääneen ei ole mennyt hermo, päinvastoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä haluaisin kyllä nyt bolan jos tämä kaveri matkassa vaan pysyy. Kahdessa aiemmassa raskaudessa oon vaan käynyt ihastelemassa netissä noita koruja, mutta ei oo tullut tilattua. Jospa sitä nyt sitten, kunhan viikkoja nyt kertyis vähän enemmän :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulta löytyy myös Bola-koru. Sain sen mieheltä "äitienpäivälahjaksi" ja olen nyt alkanut sitä pitää lähes päivittäin. Minulla koru on toiminut stressileluna, sitä on kiva hypistellä sormissa autossa, lehteä lukiessa ym. Tuttavien lapset ovat myös pitäneet korusta, kun kerrottiin, että vauva kuulee sen äänen. Vähän väliä on siis joku joka sitä käy ravistelemassa ja heiluttamassa... :girl_smile:Yksikin pikkuneiti sanoi, että mitä kovempaa sitä heiluttaa sitä varmemmin vauva äänen kuulee... Muuten kiva, mutta kilinä käy omaan aivoon, jos liikaa sitä kilkuttaa... :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bolakoru otettu aktiivisempaan käyttöön rv 17, ja olen varmaan luulotautinen, mutta pahaolo alkoi kummasti helpottaan girl_wink.gif

 

Kilinää ei edes huomaa, mutta perheessä jo oleva lapsi tuntuu tykkäävän erityisen paljon korusta (5v). girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain bola-korun lahjaksi vauvakutsuilla, jonka kaverit järjestivät. Tykkään korusta, on kaunis ja kilinä on ihanan kuuloista. En vaan tykkää käyttää sitä kun se kutittaa mahan päällä ja meidän kissat rakastaa sitä kilinää liikaakin, tulee heti syömään korua kun se kilahtelee.

 

Kun käytin korua hetken aikaa, niin musta tuntui että vauva alkoi aina temuaan masussa kun se kilahteli :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan tehnyt vertailua Bola-korujen hinnoista netissä? Missä halvimmalla ja onko jossain kaupassa joku malli halvempi ja taas toisessa joku toinen malli?

Itse haaveilen siitä vaaleanpunaisesta kristalliversiosta ja ensi vilkaisulla Bolan oma verkkokauppa myy sitä 45€:lla ja joku toinen tai myydä 26,50€. Aika iso hintaero...

 

Tässä samalla kuva mun lempparista...

pink-swarovski-500.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain mieheltä lahjaksi Bola-korun, tämä on käsittääkseni Bebesin liikkeestä ostettu. Millä korkeudella pallon olisi tarkoitus roikkua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ tämähän on makuasia, mutta sen korun mukana tuleva hihna on niin pitkä, että se mahtuu iiiison masunkin päälle navan korkeudelle. Itse pidin sitä juurikin siinä rintojen ja navan välissä, kunhan siis osuu mahaan niin loppu on sit maku- ja käytäntökysymystä. Mä jossain vaiheessa hermostuin siihen ku se koru oli koko ajan tiellä, ja käyttäminen vähän jäi... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kyllä haluaisin aikanaan sitte tuollaisen bola-korun. Hopeisen pienillä jalanjäljillä :lipsrsealed:

Täytynee vain odotella ainakin tuohon np-ultraan, ja sen jälkeen vois miettiä sen hankkimista enemmän :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla toi roikkuu tossa noin navan korkeudella. :)

 

Ja tohon alotusviestiin sen verran että halvimman löysin nettikirppikseltä :girl_haha: 5€. Tosin tilasin myös ton kristallisen pinkin muistaakseni Hattentattista, tai joku sellanen se verkkokauppa oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites