Guest km

millä rv:lla 1. ultraan, kun ei halua odottaa kunnallista

38 posts in this topic

kunnalliseen ultraan pääsee vasta rv 10-12. kuitenkin useimmat km:n saattuu ennen tätä. eikä kaikki ala spontaanisti. missä vaiheessa kannattais alkuraskaudesta käydä ultrassa (yksityisellä)? onkohan joku rv tavallista km-herkempi, et sen jälkeen kannattais käydä, onko tilastotietoa? tai jos ajatellaan, että raskaus on kohdunulkoinen niin millä rv:lla se alkaa aiheuttaa vaurioita, et jos kävisi ennen sitä. mitä raskausviikkoa suosittelette 1. ultran ajankohdaksi? millä rv:lla sydänäänet jo varmasti näkyy, jos niitä on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistelen lukeneeni jostain, että vko 9 on altis keskenmenoille, koska silloin kehittyvät tärkeät elimet. Jos km johtuu sikiön kehityshäiriöstä, se menee yleensä 9. vkon kieppeillä kesken viimeistään.

 

Kohdunulkoisesta raskaudesta mulla ei ole kokemusta enkä osaa siihen oikein kommentoida. Yksi oire siitä on ainakin hartiakipu.

 

Itse kävin 7.-8. viikolla alkuraskauden ultrassa yksityisellä, neuvolaan pääsin aiempien keskenmenojen takia vasta vkolla 9. Uhkaavassa keskenmenossa ultrattiin kyllä päivystyksessä jo aikaisemminkin. Sykkeen pitäisi näkyä 7.-8. viikolla, mutta kun hedelmöitys on voinutkin tapahtua myöhemmin, sikiön koosta ei voi olla täysin varma. Ennen 7. viikkoa ei ehkä kannata mennä kuitenkaan, ellei sitten epäile kohdunulkoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa viikolla 7+6, mikä mielestäni oli ihan sopiva aika. Syke näkyi ja np-ultraan oli vielä piitkä odotous.

 

Keskenmeno voidaan luokitella tuulimunaksi myös tiettyjen kriteerien mukaan vaikka ennen olisi näkynyt elävä sikiö tai nähdään residuoitunut kuollut sikiö. Se on vaan diagnostinen luokittelu, keskenmeno on kuitenkin aina keskenmeno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ultrassa muistaakseni rv8 eli 7+jotain. Silloin näkyy syke ja se, kuinka alkio on kiinnittynyt. Minua se rauhoitti kun lääkäri onnitteli ja sanoi että kaikki näyttäisi olevan oikein hyvin. Ja niin se on ollutkin. Suosittelen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käynyt molemmissa raskauksissa yksityisellä alkuraskauden ultrassa viikolla 8, eli rv 7+jotain. Esikoisen odotuksessa silloin näkyi sydämensyke, toisessa raskaudessa ei sykettä löytynyt ja todettiin keskeytynyt keskenmeno ja sain lähetteen lääkkeelliseen tyhjennykseen (ja kunnallisen puolen lääkäri vielä varmisti ultralla). En tiedä olisiko keskenmeno sitten jossain vaiheessa alkanut spontaanisti vai olisiko vasta sitten kunnallisessa ultrassa saanut tietää, ettei mahassa olekaan elämää. Neljä viikkoa on kuitenkin pitkä aika (jos siis kunnallinen ultra olisi ollut vko 12) joten hyvä että menin yksityiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sydän näkyy ultrassa sykkivän, keskenmenoriski on melko pieni. Siellä jossain rv 7 tietämissä on jo ihan hyvä käydä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kävin varhaisultrassa 7+4. Sydän sykki silloin ihan selvästi. Vastasi tuolloin koossa 6+6, mutta seuraavaan ultraan menessä koko oli päivälleen lasketun mukainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta kävin alkuraskauden ulrassa rv 7+2, syke näkyi ja kaikki oli ja meni hyvin loppuun asti.

 

Tokassa raskaudessa kävin ar:n ultrassa rv 6+4 (tms) ja syke näkyi, kaikki hyvin. Raskaus meni kuitenkin kesken vko:lla kahdeksan, vaikka olin onnellisena tuudittautunut uskomaan, että alkuraskauden ultrassa varhaisilla viikoilla nähty syke kertoo, että raskauden jatkumisen todennäköisyys on 90%.. Ehkä se onkin, kuuluin vain siihen 10% joukkoon.

 

Kolmannessa raskaudessa kävin neuvolan ultrassa raskauden keston määrittämiseksi vkolla 5, ja silloin ei vielä näkynyt mitään, mistä olisi voinut päätellä hyvää tai pahaa. Puolentoista viikon päästä uusittiin sama tutkimus, toteamus oli 6+4 ja hyvä syke näkyy. Nyt odotellaan, miten jatkuu...

 

Ei siis kannata mennä ihan liian ajoissa, itselleni tuo rv 5 oli liian aikaisin, varsinkin, kun olin itse kuvitellut raskauden olevan pidemmällä. Oli tuskaa odotella puoli toista viikkoa, kun ajatteli jo valmiiksi, että ei tästä mitään tule taaskaan...

 

Suosittelisin siis odottamaan ainakin viikolle 7, että laskuvirheet huomioiden näkyisi varmasti syke..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soitin just Suomen Terveystaloon ja sieltä sanoivat, että pitää olla ainakin viikolla 5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa sanottiin täällä ja mulla onkin 7+3 eka ultra terveystalossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut ultrattiin ensimmäisen kerran kuukautisten mukaan 6+4 viikolla ja silloin ei ollut muuta kun ruskuaispussi nähtävissä ultrassa. Ultran tulos vastas viikkoja 5+. Seuraava ultra missä katsotaan onko tuulimuna vai onko raskaus alkanut vasta myöhemmin on kuukautisten mukaan 8+5 viikolla.

 

Eli liian aikasin ei kannata mennä, mä en itse ole pystynyt oikeen muuta miettimään kuin tuulimunaa kun kerran sellainen annettiin vaihtoehdoksi ultran tuloksessa. Eli kannattaa ainakin odottaa sinne 8 viikolle niin säästyy turhalta paniikilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos sydän näkyy ultrassa sykkivän, keskenmenoriski on melko pieni.

 

Onhan se pienempi, mutta itse en osaa siihen tuudittautua kuitenkaan. Ekassa raskaudessa en alku-ultrassa käynyt, np-ultrassa löydettiin menehtynyt sikiö joka vastasi viikkoja 8+6. Joten varmasti siellä sydän oli jo sykkinyt. Toisella kerralla syke näkyi useaan kertaan päivystysultrissa, mutta raskaus ei silti kestänyt, vaan keskeytyi spontaanisti joskus vkolla 8.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa en käynyt alkuraskauden ultrassa, koska pidin sitä turhana rahantuhlauksena. Toinen raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon (alkio oli kuollut rv 6+1) ja silloin ajatukset vähän muuttui... :unsure: Kolmannessa raskaudessa varasin alkuraskauden ultran, joka oli rv 8+0. Siihen asti olin ollut ihan paniikissa raskauden kanssa, mutta ultrassa näkyi viikkoja vastaava vauvanalkumme ja vahva syke, ja sen jälkeen uskalsin alkaa iloita raskaudesta. Siitä tunteesta kannatti kyllä maksaa! Ja nyt se vauvanalku on 10-kuinen pikkuneiti :D

 

Mä olen myös sitä mieltä, että rv7+ on aika hyvä aika menä ultraan. Sitä ennen voi tulla vaan turhia pelästymisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin varhaisultrassa viikolla 6+0. Kuukautiskiertoni on niin epäsäännöllinen, että raskauden kestoa olisi muuten ollut tosi vaikea määrittää. Ja tietysti olin niin malttamatonkin etten jaksanut odottaa pidemmälle.

Tuolloin 6+0 ei vielä näkynyt sykettä, mutta sen verran gynekologi pystyi siinä vaiheessa sanomaan, että raskaus on kohdussa ja näyttäisi ettei ole tuulimuna. Se, ettei sykettä vielä näkynyt, ei juurikaan minua haitannut, tärkeintä kai oli vain kuulla lääkärin sanovan, että raskaus on todellakin alkanut ja mahdollisuudet sen jatkumiselle ovat hyvät. Raskaus tuli itselle todellisemmaksi ja sain mielenrauhaa.

 

Np-ultraan en sitten ehtinytkään, kun raskaus meni kesken rv 10+0. Silloin ei ultrattu, mutta tunnustelemalla lääkäri totesi, ettei kohdun koko vastaa viikkoja, eli tod.näk. oli keskeytynyt jo aiemmin ja vuoti vasta nyt pois.

 

Jatkossa malttaisin mieleni, ja menisin ultraan ehkä n. viikolla 7, jos varhaisultraan menisin. Toisaalta saatan myös jättää koko ultran väliin, koska (vaikkei km tietenkään ollut helppo kokemus) uskon, että keskenmeno ei ehkä tunnu ihan niin pahalta, kun en ollut vielä nähnyt sykettä ja liikkeitä. Toisaalta myös uskon, että km oli helpompi kohdata, kun se vain alkoi pikkuhiljaa vuotaa itsestään, kuin että se olisi huomattu ultrassa yllättäen. Toisaalta sekin vaihtoehto, että vasta np-ultrassa huomattaisiin (ties kuinka kauan sitten) keskeytynyt km, tuntuu kamalalta.

 

Tulikohan vähän sekavaa tekstiä... Ehkäpä pointtini loppujen lopuksi on se, että ei tässä asiassa oikein ole oikeita tai muita parempia vaihtoehtoja. Jokainen raskaus etenee kuitenkin omalla tavallaan eikä alkuraskauden keskenmenoa kuitenkaan voi estää, vaikka joka päivä ultrassa kävisi.

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta kohdunulkoisesta raskaudesta vielä.

Kohdunulkopuolinen raskaus alkaa aiheuttaa kipuja joskus 7-9 viikolla ja viimeistään 10-11 viikolla sen sijaintipaikka voi revetä ja aiheuttaa vuodon vatsaonteloon. Jo pari viikkoa kuukautisten myöhästymisen jälkeen hyvällä ultralla (hyvä ultraaja) voi nähdä, onko kohdussa raskaus vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään, eli viikot 6+0 omien laskujen mukaan, sanoi että ruskuaispussi kovin pieni ja epäili tuuli munaa.. Nyt on aika siipi maassa ,mutta en tiedä mitä ajatella. TOivotaan, että vielä toivoa on, ensi viikolla varmistamaan asia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väestöliitolla Tampereella sanoivat, että ei kannata tulla ennen kuin on 6+3 täynnä, koska syke ei välttämättä erotu aiemmin. Tuolloin sen pitäisi jo varmasti näkyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varasin itelleni tänään ajan 6.11. Sillon olis palttiarallaa 7+0, mutta pitäis olla vähintään kuiteski toi 6+3, vaikka vähän heittäiskin. Nyt kun jaksais sinne sen reilun kaks viikkoo odottaa. Otin heti ensimmäisen ajan klo 8.00, vaikka tuleekin ton esikoisen hoidon kanssa ehkä pieni ongelma. Kun nyt jo välillä iskee paniikki eikä jaksais odottaa sinne asti, niin en halua sit sitä koko päivää enää odotella.. :rolleyes::)

 

Mulla on kyllä onneks mahdollisuus käydä kurkkaamassa masukkia sitten mun tädin töissäkin kun haluan. Se kun ei vaan oo tän alan asiantuntija, niin ei oikeen mitään faktoja osaa kertoo, mutta sen ei enää sitten ookaan väliä, niitä ehtii kuuleen nt- ja muissa ultrissa, kunhan vaan näkis sen pienen, jos paniikkia syntyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin yksityisellä ultrassa 7+4 ja sillon kaikki oli hyvin.. Sikiön kehitys oli kuitenkin pysähtynyt viikoilla 9+6.

 

Tässä raskaudessa kävin ultrassa 7+1 ja tähän asti kaikki sujunut hyvin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen käynyt kahdessa ensimmäisessä raskaudessa ultrassa 7+6 ja 7+5. Kolmannessa raskaudessa menin vähän aikaisemmin, 6+3 ja silloin näkyi jo vahva syke. Kätilö sanoi, että todella pienet mahdollisuudet keskenmenoon, mutta niin vaan alkio oli kuollut joskus 7+.

Jos vielä raskaudun, ajattelin malttaa tuonne 7-8 viikoille ennen ensimmäistä ultraa - jos aikaisemmin menen, se ei minulle mielenrauhaa taida taata kuitenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin ekassa raskaudessa ultrassa viikolla 8, koska mulla oli todella todella paha olo, pelkäsin kuolevani. Raskaus olikin kiinni munajohtimessa. Syke ole vahva, kiinnitys loistava, mutta paikka väärä.

 

Toisessa raskaudessa kävin ultrassa ekan kerran viikolla 5, mitään ei näkynyt. Viikolla 6 mitään ei näkynyt, mutta mä olin niin kipeä ja vihainen, että veivät mut leikkaussaliin.

Raskaus kiinni toisessa munajohtimessa. Syke vahva, kiinnitys loistava, mutta paikka väärä.

 

Mä menetin molemmat munajohtimeni, mutta olisin kuulema voinut menettää henkeni jollen olisi pitänyt puoliani. Sillä niin rankasti ulkopuolella olevat raskaudet olisi kuulema pitänyt keskeytyä ennen plussaa.

 

Joten mä olen hyötynyt ajoissa tehdyistä ultrista. Siltikin olen sitä mieltä, etten haluaisi ultraan ennen, kuin NP.ssä.

 

Vaan, kun lapset tehdään koeputkessa kuuluu ultra hintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ar-ultassa viikolla 6+3, ja alkiolla näkyi vahva syke. Nyt np-ultrassa viikolla 11+3 kohdussa oli viikolle 7 kuollut alkio. Odottaisin siis seuraavassa raskaudessa hieman pidempään ennen ar-ultraa, ehkä viikolle 7+ ja todennkäköisesti kävisin vielä toistamiseen ultrassa viikolla 9+ ja sitten np-ultraan.

 

Oli nimittäin ihan hirveää tuijottaa (lähes) tyjää kohtua ja kuulla kätilön sanovan "olen pahoillani, mutta minä en löydä täältä mitään", kun odotti näkevänsä liikkuvan pikku sikiön, joka vilkuttaa isille ja äidille...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin ekassa raskaudessa alku-ultrassa rv. 7+ ja tokassa 8+2. Molemmissa näkyi syke ja pieni ihmisenalku näkyi kohdun sisällä. Toinen raskaus meni sitten valitettavasti kesken 11+3. Vielä rv. 10+0 kuului neuvolassa sydänäänet, joten spontaani keskenmeno kohdallani alkoi melko pian menehtymisen jälkeen. Tavallaan harmitti, että alku-ultrassa kaikki oli ollut hienosti ja sitten kuitenkin raskaus meni kesken. Mutta eihän noita voi tietää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now