Nereidi

Sängyt

304 posts in this topic

Meillä on käytettynä ostettu Brion Moon Lux, jossa on laskettava reuna, pyörät alla ja pohjan saa kolmeen tasoon. Hyvin on toiminut ja poika nukkui siinä alusta asti siten, että sängyn pinta-alaa oli pienennetty tekemälläni "pinniksenpiennyspötkylällä".

 

Nyt esikoinen on vuoden vanha ja puolen vuoden päästä tulee pienempi sisarus. Olen nyt pähkäillyt mitä teen: 1) ostan uuden pinniksen esikoiselle 2) ostan hänelle lastensängyn 3) ostan tulokkaalle ensisängyn.

 

Mielestäni 1,5 vuotias on liian pieni tavalliseen sänkyyn, joten käytännössä jäljelle jää toinen pinnis tai ensisänky. Toisaalta tuntuu tyhmältä ostaa toisa pinnasänkyä muutamaksi kuukaudeksi ja toisaalta taas mietityttää kuinka kauan vauvaa voi oikeasti ensisängyssä nukuttaa. Vaikeaa :huh:.

 

(Äityspakkauksen laatikko ei käy, meillä on kaksi isoa koiraa, joten sänky on saatava riittävän korkelle. Lisäksi esikoinen nukkui mummilassa ollessamma äp-laatikossa ja muksautteli reunoja niin äänekkäästi, ettei mitkään pehmusteet auttaneet.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauva nukkui ensisängyssä melkein 7-kuiseksi. Vähän pitempäänkin olisi voinut olla, ennakoin vain että ei sitten pääse yllättämään kun oppiikin nousemaan laidan yli. Ensisänky oli n. 90 cm pituinen, eli pituudesta ei jäänyt pieneksi vaan ne laidat vaan alkoivat tuntua matalilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rogue, Veljelläni on 2 poikaa ja heillä oli 2 pinnasänkyä. Vanhempi siirrettiin nyt tavalliseen lastensänkyyn, kun hän on 2,5-v. Ei oo ikinä yrittänyt nousta itse pois pinnasängystä (tai no, pari kertaa yritti jossain vaiheessa, mutta se kiellettiin niin ankarasti, ettei enää sen jälkeen yrittäny), ei edes silloin, kun laita on ollu alhaalla...

Heillä tähän päätökseen varmasti vaikutti se, että ekasta pinnasängystä ei saanut laitaa alas, eikä kälyni sit ylettynyt kunnolla sinne pinnasängyn pohjaan, kun se oli ala-asennossa. Tämän takia he ostivat uuden pinnasängyn, kun poika oli n. vuoden vanha (eli n. vuotta ennen pikkuveljen syntymää). Nyt he sit siirsivät isomman tavalliseen sänkyyn ja pienemmän siihen pinnasänkyyn, josta saa laidan alas ja me saatiin se toinen pinnasänky ;)

Ajattelin vain tulla siis sanomaan, että pinnasänkyä voi käyttää tohon 2,5-v. ikään asti ihan hyvin, jos lapsi ei itse ole kiipeämässä sieltä pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan yksi vaihtoehto olisi tuollainen Ikean pinnis, josta saa laidan kokonaan pois, laidan laskemisestahan ei ole enää tässä vaiheessa mitään hyötyä, kun ei sitä laitaa uskalla alhaalla kuitenkaan pitää. Siten poika nukkuisi laidan kanssa vielä vuoden ja sen jälkeen ilman laitaa, kunnes siirtyy lastensänkyyn. Pituushan noissa pinniksissä riittää vielä pitkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millainen reunapehmuste kannattaa hankkia umpipäätyiseen pinnasänkyyn? Onko olemassa pehmusteita vain sängyn sivuille eli ei päätyihin?

Ja missä olis hyvät ja suht edulliset reunapehmuste valikoimat... Ikeassa? :huh:

 

Onko reunapehmusteita olemassa eri mittaisia? Meiän pinnis on 110 cm pitkä, eli noin 10cm lyhyempi kuin pinnasängyt yleensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kyl suosittelen pehmusteita myös päätyihin, tai sit ainakin joku tyyny tms. sinne.

Meen neiti ainakin hakeutuu aina sinne ihan reunaan, ja on ts. kiinni niis pehmusteis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan ajateltu ostaa Stokken pinnis, mutta mulle on edelleen epäselvää että voiko pikkuinen nukkua siinä heti syntymänsä jälkeen eli saako sen automaattisesti sellaiseksi pieneksi vai vaatiiko se lisäosia/tuunausta? En ole kunnolla perehtynyt sängyn ominaisuuksiin, ihastellut vain Stockalla.

 

Ajateltiin ostaa myös Stokken hoitopöytä, pidän sen korkeudesta ja mallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitettavasti vaatii sen lisäosan ostamista. Lisäosa pitää vielä kaiken lisäksi hankkia samalla kun hankkii sängyn eikä sitä voi hankkia erikseen esim. käytettyyn sänkyyn tai näin ainakin minua valistettiin, kun lisäosasta kyselin myyjältä. Me päädyimme lainasängyn tuunaukseen, jonka muistaakseni tässä ketjussa tai jossain muussa vastaavassa ketjussa esittelinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin meen Stokke Vepsäläiseltä ja kyllä sieltä ainakin sai tilata kaikki osat erikseen, myös siis sen pienennysosan. Me kyllä ostettiin se samalla kun sänkykin....ja syöttiskin ostettiin samaan hyömyyn.

Mutta siis jatkossa on mahdollisuus ostaa sit myös niitä lisäosia esim. siihen nuorisosänkyyn ja myöhemmin sit tuoleihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Kerttuli ja star! Arvasin, että täältä saa nopeasti vastauksen :D Suunta siis Vepsäläiselle tsekkaamaan tilannetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mä vähän ihmettelinkin, että miten niitä osia ei muka voi ostaa erikseen, jos noita kalusteita mainostelaan muuntautuvia jne. Tiedustelin asiaa aikoinani Niittykummun lastentarvikkeesta ja tämä vahvistaa taas käsitystäni ko. puljusta: palvelu on siellä ainakin tiettyjen myyjien kohdalla ollut aina ihan ala-arvoista :angry: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan törmännyt pinnasänkyyn josta saisi muutaman pinnan irrotettua? Siis niin että lapsi voisi itse vähän kasvettuaan peruuttaa sängyn jalkopäästä pois, mutta kuitenkin niin että että suurin osa pinnoista suojaisi sängystä putoamiselta. Ymmärsikö kukaan? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sellainen pari vuotta vanha Drewex:in (onkohan se merkki tuollainen?) pinnasänky, josta saa sivusta kaksi pinnaa irti. En tiedä löytyykö tuollaista enää...Siitä kolosta kääpiö itse aina kömpii unille ja pois, mutta unien aikana kolo on kiinni. Kolo on kyllä niin pieni, että ei siitä vahingossa pääse ainakakaan kauhean helposti putoamaan, mutta äidin ja isän omien unien takaamiseksi, ollaan pantu pinnat paikalleen :P

 

Ja juu meillä kääpiö nukkuu edelleen tuossa sängyssä :rolleyes:

Edited by Maissi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltä löytyy myös pinnis josta saa sivusta pinnoja irti. Merkkiä tai mallia en tiedä, joku puun värinen peruspinnis se on. Vielä poitsu ei kävele eikä osaa tulla sängystä turvallisesti alas, mutta pinnat kyllä osaa itse irroittaa. :rolleyes: Nyt tuo irtopinnapuoli on sitten seinää vasten ettei tule vahinkoa. En oikein tykkää tuosta systeemistä, joten kakkoselle tahdon uuden sängyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinnasängyn valikointi kovaa vauhtia käynnissä ja kysyisin kokemuksia noista laidoista. Eli me halutaan pitää pinnistä aluksi meidän sängyn sivuvaununa, joten laskettava tai kokonaan pois otettava laita on ehdoton. Mutta onko sillä käytännön merkitystä onko laita pikasäädöllä vai erikseen ruuveja irrottamalla laskettavissa?

Oliskohan pikasäädettävä laita hyödyllinen siinä vaiheessa, kun lapsi on isompi --> voisi vaikka itse istua tuolilla vieressä lukemassa iltasatua ja sitten nostaa laidan ylös kun lapsi nukahtaa :huh: Kertokaa te kokeneemmat :)

 

Ja osaatteko sanoa minkälainen pikasäätö Brion moon lux-sängyssä on? Kätevä vai hankala? Käytettynä olisi meille semmoinen tarjolla...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta onko sillä käytännön merkitystä onko laita pikasäädöllä vai erikseen ruuveja irrottamalla laskettavissa?

Oliskohan pikasäädettävä laita hyödyllinen siinä vaiheessa, kun lapsi on isompi --> voisi vaikka itse istua tuolilla vieressä lukemassa iltasatua ja sitten nostaa laidan ylös kun lapsi nukahtaa :huh: Kertokaa te kokeneemmat :)

 

Mä en ota tähän muuten kantaa, koska me ei olla koskaan kaivattu laskettavaa laitaa. En edes tiedä onko meidän sängyssä se mahdollisuus, ei kai. Meillä siis Brion Ivory. Mutta mun kokemuksella: meillä ei olis ollut mitää toivoa nostaa mitään laitaa ylös kun poika oli nukahtanut. On niin herkkä uninen että heräsi (nukuttamis vaiheessa) pienempääkin risahdukseen. Joten ei oli ollut mitään toivoakaan nostaa mitään laitaa ylös, kuitenkin siinä aina joku ääni tulee. Mutta tämä siis meidän huono unisen lapsen kanssa :rolleyes: Meillä luetaan iltasatu erikseen tuolissa poika sylissä ja sitten laitetaan sänkyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yksi pinnasänky odottamassa, mutta kun käytiin Lastentarvikkessa, tykästyin valkolakattuihin Stokkeen ja Emman Ovaliin. Drewexin umpipäinen, antiikkimäntyinen sänky ei enää tunnu yhtään meille sopivalta. Kun tuli hankittua kuitenkin normaalimallinen patja, taitaa tuo Emman Oval nyt hankintalistalla - Stokkeen pitäisi nähtävästi olla sen oma patja.

 

Onko tosta Emmasta kokemuksia? Anttilassa se näkyi olevan myynnissä vähän halvemmalla kuin Lastentarvikkeessa. Pitää bongailla, josko Anttilassa olisi vielä jotakin joulutarjouksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stokkessa tulee se patja automaattisesti siinä mukana...

 

Emmasta ei kokemuksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en löydä mistään tuon Stokken hintaa...auttakee avutonta :) Mitä maksaa sänky ja siihen tuo pienennys osa? Pitääkö siihen aina ostaa uusi lisäosa, kun sitä tarvitsee isontaa? Ja kun muoto on tuo, niin ilmeisesti lakanankin tulisi olla heidän omasta valikoimastaan? Tai kaipa siihen saa taiteltua ihan perusmallisenkin lakanan....

Meidän pikkukaupungissa kun ei ole lastentarvikeliikkeitä, niin ei heti pääse niihin tarkastelemaan valikoimia. Onneksi Stokkea myydään tuossa lähikaupungissa, kunhan ehtisi sinne asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stokken peruspakettiin kuuluu sen isompi pinnis patjoineen.

 

Lisäosana siihen voi ostaa pienennyssetin, joka sisältää tarvittavat osat sekä uudintangon, pyörät ja pienen patjan.

 

Jatkokappaleita voi sitten myös jatkossa ostaa ihan erikseen (pidennysosa + patja, tuolinpohjat ja pehmusteet...)

 

Stokkea myy ketjuista ainakin Vepsäläinen.

 

Jotain hintaa löytyy esim. nettikauppa Baby Stylesta

Ja siellä näyttäs olevan eritelty kaikki muutkin mahdolliset lisäosat ja niiden hinnat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos star...ja huh, mikä hinta. Taitaa jäädä haaveilu asteelle tämä ostos. Mä en ole meidän parisängystäkään maksanut noin paljoa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä lakanoista:

Meillä on koko ajan ollut käytössä ihan tavislakanat - ei niitä muotoonommeltuja ja hyvin ne pysyy!!

 

Ainoo minkä suosittelen ostamaan (tai kopioimaan jostain mallin) on se pinniksen suoja. Siinä on se kiinnitys vähän haastellinen ;)

Meillä on Stokken alkuperäinen reunus ja se toimii hyvin ja pysyy tukevasti (tarrakiinnitys). Virittelin aikoinaan sen ison pehmusteen myös siihen vauvasänkyyn - ja hyvin toimi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli listatkaa nyt joku fiksumpi, jooko? :)

 

Mitkä sängyt saa sivuvaunuksi oman sängyn viereen? Vaatiiko tämä laskettavaa tai irrotettavaa laitaa (jompaa kumpaa erityisesti) ja montako eri pohjakorkeutta pitää olla (riippuu tietenkin omasta sängystä)?

Käykö tähän tarkoitukseen; Stokke sleepi, Brion Sleep ja Brio moon lux? Onko vielä muita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saimme mieheni serkulta vanhan valkoisen pinniksen lainaksi ja se sopiikin todella hyvin pieneen kaksioomme, johon emme välttämättä halua ostaa kauheesti uusia kalusteita enää tässä vaiheessa (kun jossain vaiheessa kuitenkin muutetaan isompaan ja vauveli saa sitten oman huoneensa).

 

Ongelmana on nyt vain se, että tuo pinnis on normaalia lyhyempi. Ilmeisesti nykyään pinnikset ovat 120 pitkiä, mutta tämä oli vajaa 110cm.

 

Mistäkähän tuon kokoiseen löytäisi patjan? Käykö esim. Etolasta ostettu kokoon leikattu vaahtomuovi, jonka päällystää kankaalla patjaksi?

 

Ja millaiset patjat yleensäkin pinnikseen olis hyvät. Onko normaali yhdistelmä siis patja, muovitettu frotee, sijauspatja ja lakanat?

 

Voi apua kun oon hukassa näitten juttujen kanssa.. miten mää ikinä pärjään sen vauvelin kanssa... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now