Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Vieras

Kaavinta

3 posts in this topic

Eli ensin haluaisin tietää, että onk monet joutuneet odottamaan niinkuin minä. Ensin minut laitettiin omalle lääkärille, josta viikon päästä gynekologille, ja josta sitten kaavintaan (olen siis menossa ensi viikolla), ja tuossakin oli vielä viikko eroa, tämä normaalia? olin 10 viikolla jo ja kun pääsen kaavintaan olen viikolla 13. Ja kuinka se tapahtuu? Kaapivatko kokonaan ulos, vai irrottavatko vaan? ja tulee sitten itsestään ulos, kuinka sairaalaan meno, miltä tuntui, entäs kun heräsit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ymmärtäny, että joskus jos vuoto on alkanu, saatetaan odotella hetki josko kohtu tyhjentyis luonnollisesti, mikä olis parempi kun kaavinta. Itse pääsin kaavintaan molemmilla kerroilla alle viikossa kkm:n toteamisesta, kun todettiin ettei lääkkeillä saada kohtua tyhjäksi.

 

Mulla kaavinta tehtiin ekalla kerralla niin, että suoraan osastolta kärrättiin leikkuriin ja toisella kerralla niin, että menin päiväkirurgiselle.

 

Päiväkirurgisella vaihdettiin ensin vaatteet, sen jälkeen käytiin juttelemassa hoitsun kanssa ja sitten odoteltiin vuoroa kunnosta riippuen joko verhon takana pötkötellen tai odotushuoneessa lueskellen. Sairaalaan mennessä kaavinta ainakin mua jännitti sen verran, ettei muuta ehtiny paljon ajatella. Hoitaja saatto odotustilasta leikkuriin (sai itse kävellä), missä leikkaussali henkilökunta esittäyty, ohjas leikkauspöydälle ja kiinnitteli tarvittavat seurantalaitteet (EKG-elektrodit jne.). Kaavinta ainakin meillä tehtiin ns. humautuksessa eli kevyessä nukutuksessa. Nukutusaine laitettiin suoneen samalla kun hengittelin happea naamarista. Kaavinnassa lääkäri kaapii kohdun tyhjäksi "lihasääneen" eli kaikki materiaali olis tarkotus saada siinä kohdusta ulos.

 

Heräämössä sai heräillä rauhassa ja hoitaja kävi välillä kyselemässä vointia ja tarkistamassa vuotoa. Kunnon mukaan sai nousta joko ylös kahvittelemaan tai kun mä esimerkiks olin kovin itkunen, vedettiin verhot pedin ympärille ja sain välipalaa sänkyyn. Kun olin pari tuntia lepäilly ja ollu tarkkailtavana, hoitaja ohjas käymään vessassa ja kyseli mahdollisesta vuodosta. Kun oli pystyny kävelemään vessaan, sai soittaa hakijan paikalle ja mennä vaihtamaan vaatteita. (Sairaalasta pääsee kotiin vaan, jos seuraavaan aamuun asti joku voi olla sun kanssa vahtimassa oloa.) Mulla olo oli heräämössä ensin tokkurainen, mutta kun tokenin lääketokkurasta, oli olo kovin itkunen ja surkea. Jotenkin sitä siinä vaiheessa tajus ettei pientä oikeesti enää ole.

 

Kaavintaa seuraavana päivänä heräämön hoitaja soitti kotiin ja kysy vointia. Maha oli vähän aristava kaaviintaa seuraavana päivänä ja sitä varten sai sairaalasta kipulääkkeitä kotiin. Jälkivuotoa mulla kaavinnan jälkeen oli ekalla kerralla vaan pari päivää pientä tiputtelua, tokalla kerralla niukka vuoto kesti kaks viikkoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

terve vaan!

 

itellä tehtiin kaavinta seuraavana keskenmenosta. Menin päiväkirurgisesti sairaalaan, jossa tehtiin ensin uä-tutkimus. Ennen kaavintaan menoa annettiin kipulääkettä valmiiksi. Leikkurissa kanyloitiin ja annettiin nukutusaine. Sitten heräsin minua siirrettäessä potilassänkyyn... nousin heti istumaan.. olin niin virkeä herättyäni. Pari tuntia minua seurailtiin, kunnes pääsin poies. Pahinta oli se, ettei saanut syödä edellisestä illasta klo 24 jälkeen... minulla tuli helposti huono olo syömättömyydestä.. ei saanut juoda vettäkään kuin vaan kipulääkkeen kanssa vähän. Olin valmis operaatiostani n. klo 12... *onneksi* sain aamiais-lounasta sitten niin olo parani vähän.. toivottavasti tästä oli hyötyä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0