Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Noose

D-vitamiini

181 posts in this topic

Meillä on Solgarin d-vitamiinivalmistetta, joka on tasan D3-vitamiinia ja oliiviöljyä ja toistaiseksi ei ole tullut mitään mahavaivaa eli kannattaa harkita (tosin en tiedä saako sitä Suomesta, mutta esmes iHerb kauppaa hitusen vahvempaa mallia :grin:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaihdettiin Jekovitit Devisoliin, koska siinä d-vitamiini on paremmassa muodossa. Mutta voi että on kökkö pullo! Miten te muut saatte tipat annettua pullosta? Jekovit-pullosta pystyi suoraan puristamalla tipauttamaan tipat vauvan suuhun, mutta Devisolin lasista pulloa ei pysty puristamaan ja ravisteleminen vauvan suun yläpuolella on tosi raivostuttavaa. :girl_prepare_fish:

 

Vai oonko mä vaan tyhmä? Tuossa pullossa menee sinne sisälle eräänlainen pipetti, mutta se ei ole korkissa kiinni. Pitäisikö sen olla ja sillä annostella? :huh:

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaihdettiin Jekovitit Devisoliin, koska siinä d-vitamiini on paremmassa muodossa. Mutta voi että on kökkö pullo! Miten te muut saatte tipat annettua pullosta? Jekovit-pullosta pystyi suoraan puristamalla tipauttamaan tipat vauvan suuhun, mutta Devisolin lasista pulloa ei pysty puristamaan ja ravisteleminen vauvan suun yläpuolella on tosi raivostuttavaa. :girl_prepare_fish:

 

Vai oonko mä vaan tyhmä? Tuossa pullossa menee sinne sisälle eräänlainen pipetti, mutta se ei ole korkissa kiinni. Pitäisikö sen olla ja sillä annostella? :huh:

Olen laittanu lusikkaan ensin ja siitä vauvan suuhun + antanut vauvan nuoleskella lusikan. Varmaan osa jää lusikkaan, mutta noin ainakin saan jotain vauvaankin :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öljypohjaiset aiheuttivat ilmavaivoja joten Jekovittia annan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytössä on neuvolasta ilmaiseksi saadut multivita-tipat. Annan 4 tippaa päivässä, ihan joka päivä en taida muistaa. Aikomuksena on kokeilla jotain muuta valmistetta pian, koska arvelen nykyisen aiheuttavan vähän vatsavaivoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari tippaa päivässä, Rela D (tyttö vetelee korviketta mukavasti). Aiemmin käytössä oli Gefilus D, mutta en osaa sanoa, kumpi olisi parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me annetaan Devisol d3-vitamiinia ja samaan lusikkaan laitetaan Relatipat. Niitähän vois ostaa yhdessä pullossakin jossa molemmat samassa mutta ollaan alusta asti annettu näin, joten helppo jatkaa samaa rataa.

 

Aloitettiin yhdellä tipalla ja 2pv välein nostettiin annosta kunnes oli 5 tippaa. Vatsavaivoja ei näistä tullut, mutta ne alkoivat kyllä myöhemmin. Koliikkityyppistä oireilua oli meillä n. 3kk asti.

 

Lusikalla olen kokenut helpoimmaksi antaa tipat, samoin annettiin sitten Disflatylit myöhemmin. Tyttö oli jo kuin "vanha tekijä" sitten kun aloitettiin soseet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Kanadalaisessa pilottitutkimuksessa D-vitamiinin puutteella on havaittu yhteys lasten kariekseen. Lapsilla, jotka kärsivät D-vitamiinin puutteesta, oli kaksi kertaa suurempi pahan karieksen riski verrattuna lapsiin, joiden D-vitamiinitasot olivat riittävät (75 nmol/l). Hammasluu eli dentiini on luuston tapaan elävää kudosta ja siihen kulkeutuu ravinteita. "

http://www.vitamindw...hp?page_id=3018

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä annettiin ensin d-tippoja mutta niistä tuli vatsanväänteitä niin vaihettiin jekovittiin. Niistä ei tullut mitään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin olen ajatellut antaa talviaikana pojalle suosituksia suurempia D-vit. annoksia. Uskon, että noi nykyiset suositukset ovat huomattavasti liian alhaiset Suomen oloihin. Kuinkahan paljon enempi antaisi, ehkä pari-muutama tippa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys aiheesta imettäminen ja äidin käyttämä d-vitamiinivalmiste, jos joku osaisi vastata.

 

Eli odottajille ja imettäjille tarkoitettu monivitamiinivalmiste on kohta lopussa, ja kaapista löytyisi d-vitamiinipillereitä, joissa on d-vitamiinia peräti 125 mikrogrammaa. Voiko imettäjä käyttää noin vahvaa vitamiinilisää vai pitäiskö ostaa jotain laimeampaa kamaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

D-tipat käytössä, neuvolasta saatiin ns.ilmainen puteli. Uskon, että jatkossakin tullaan tätä käyttämään, kun vauvan

maha ei ole ollut moksiskaan moisesta.

Annostusta nostettiin pikkuhiljaa (1 tippa 5 päivän ajan, 2 tippaa seuraavat 5 päivää jnejnejne)

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ei taida olla merkitystä imetyksen kannalta. D-vit. ei kulkeudu äidistä vauvaan. Näin mulle ainakin sanottiin neuvolassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatiin neuvolasta devisol-pullo ja nyt ihmettelen, miten kummassa sillä muovisella härpäkkeellä saa annosteltua tippoja. Eikö se jonkin sortin pipetti kuitenkin ole :huh:?

Share this post


Link to post
Share on other sites

White, juu niin mä vähän itsekin ajattelin, että ei ole äidin d-vitamiinin syönnillä vaikutusta. Taidan syödä nuo pillerit pois kuleksimasta.

 

Sirii, meillä on myös devisol käytössä, ja ihan hyvin olen saanut tippoja tulemaan siitä muovisesta suuosasta. Mä oon kylläkin annostellut tipat lusikkaan, jonka oon sitten tyrkännyt vauvan suuhun, kun pelkään, että sitä litkua vahingossa holahtaa liikaa suoraan vauvan suuhun annosteltaessa. Eihän sulle ole sitten osunut joku viallinen puteli...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Lukiko tuolla linkin takana jotain Jekovitista? En nähnyt pikaisella selauksella :huh:

 

Ei Jekovit kylläkään ole kielletty. Siitä puuttuu se D3, joka ainakin neuvolan mukaan auttaa vitamiinin imeytymisessä, mutta jos öljypohjaisista tulee vatsavaivoja niin silloin täytyy punnita, kumpi on pahempi asia. Se ettei saa D3:sta vai se, että vauva on itkuinen ja kipeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

D3 imeytyy tehokkaammin kuin D2. Siksi nykyään D3 on suositeltua ja kannattaa ehdottomasti mieluummin sitä käyttää. Mutta jos mikään D3-valmiste ei vaan sovi, niin kai se D2 parempi on kuin ei mitään.

 

Tuolla linkissä luki mm. näin: "D2(ergokalsiferoli)-valmisteet ovat tehottomampia kuin D3-valmisteet. Lukuisissa tutkimuksissa on todettu, että D3-vitamiini lisää veren D-vitamiinipitoisuutta jopa 70 % tehokkaammin kuin D2-vitamiini."

 

Jekovit ja pari muuta sisältää siis D2:sta, ja nykyään tosi monet muut D3:sta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut selata koko keskustelua läpi, mutta onkohan "vaarallista" kun toisinaan olen unohtanut antaa D-tipat vauvalle? Saattanut unohtua useampana päivänä viikossa. Sanokaa etten ole ainut hatarapää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ei nyt mitenkään liity aiheeseen, mutta voisitko Vieras_terveyttä* käydä rekisteröitymässä tai jättää näiden mainosten/paasausten postaamisen tänne foorumille pois? Olisi oikein meitä muita kohtaan, jos kävisit rehtiä keskustelua aiheesta D-vitamiini niin kuin muutkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan annettu d-vitamiinitippoja suosituksia enemmän oikeastaan alusta alkaen. Masuvaivoja ei ole tuntunut tipoista aiheutuvan, joten tarkoitus on jatkaa samalla linjalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heti kun syö kiinteitä, niin öljykapseli on kätevä. Tsoin TEHO d-tipa on hyviä, kun 1 tipassa on 10µg, niin niitä voi lorotella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0