onion

Kuinka pitkään imetit?


169 posts in this topic

Mielenkiinnosta, kuinka pitkään imetit? Osittaisimetys lasketaan tietenkin mukaan koska aikahaarukka on tuollainen (tuskinpa kukaan täysimetyksellä vetää kolmee vuotta..). Ja siis imetys lasketaan vaikka sitä tapahtuis kerran päivässä ja muuten vauva sais vastiketta.

 

Itse oon nyt pikkuhiljaa alkanut vähentää imetyskertoja, vauva vähän yli 9kk. Vuoden ikään tai ehkä vähän alle voisin imettää kerran päivässä, tai siis se aamun 'jatketaan vielä vähän unia jooko' -syöttö klo 6 jää varmaan viimeseks, ja eihän sitä tie vaikka sitä sit jatkaisin vielä vähän yli vuoden ikään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetin vuoden ja runsaan viikon. Pari kuukautta ennen lopettamista alettiin totuttamaan poikaa lehmänmaitoon ja nokkamukiin eli jätettiin kokonaan korvikkeet ja tuttipullot väliin. Viimeisenä oli aamuimetys, mutta ei meillä kyllä sen jälkeen enää nukuttu. Sai kuitenkin löhöillä sängyssä pitempään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä imetin tasan 14 kk. Ensin ajattelin lopettaa 1-vuotissynttäreihin ja lopetinkin, mutta viikon henkisen ja fyysisen kärvistelyn jälkeen jatkoin vielä kaksi kuukautta. :rolleyes:

 

Imetys oli monta kuukautta loppuvaiheessa vain sitä, että annoin iltatissin ennen nukkumaanmenoa. Imetyskertoja aloin vähentämään melkein heti kiinteitten aloittamisen jälkeen (6 kk iässä) sitä mukaa, kun kiinteät maistuivat yhä paremmin. Korvikkeita ei käytetty missään vaiheessa, vaan lehmänmaitoon aloitettiin tutustumaan hiukan ennen ensimmäistä ikävuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän yli 1v. Olisin jatkanut pidempäänkin (haaveena oli 2v), mutta jäppinen päätti lopettaa yösyötöt itse :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin tuon yli 1v -vaihtoehdon, vaikka todellisuudessa meillä oli viimeinen imetys tytön yksivuotispäivänä. Näin olin asian suunnitellut ja toteutus kävi uskomattoman kivuttomasti.

 

Puolivuotiaana tyttö lopetti yösyömiset. N. 11 kk iässä tyttö alkoi oksennella juomansa maidot, mikä johtuikin sitten uudesta raskaudesta, joten siinä oli syytä kerrakseen alkaa vähennellä imetystä. Samoihin aikoihin alettiin sitten totutella lehmänmaitoon. Viimeisenä imetyskertana meillä pysyi se aamuimetys. Kumma juttu, että aamulla maito pysyi tytön sisällä mutta päivällä ei mitenkään.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista 4kk. Koko imetys meni alusta asti pieleen , joten oli ihme että edes noin kauan sain imetettyä. Harmittaa edelleen kun en osannut ottaa itse tarpeeksi selvää asioista ja uskoin neuvolan "ohjeita". :angry:

 

Toista imetin aika tarkalleen tasan vuoden (6kk täysimetystä). Sitten tulin raskaaksi ja tyttö alkoi hylkiä rintaa. Helposti loppui siis siihen. Mielellään olisin imettänyt pidempäänkin, mutta ehkä se olisi ollut liian rankkaa alkuraskauden väsymyksen/pahoinvoinnin ja muiden samaan aikaan olleiden sairasteluiden kanssa. Ihan ok meni siis.

 

Kolmatta toivon imettäväni ainakin vuoden ja sitten siitä eteenpäin niin pitkään kun meille hyvältä tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin imetyksen täysin vajaa viikko alle 3kk, kun tajusin lopulta ettei lapsi kaipaa sitä enää pätkääkään. Oikeasti luulen että itse ravinnollinen imetys loppui 2kk pintaan. Loppuajan vaan sillointällöin imeskeli huvikseen vähän aikaa, en ole varma. Halusin viimeiseen saakka uskoa että ehkä sieltä joku pisara tulee, vaikka en itse enää 2kk jälkeen moista havainnut.

Ei mulla vaan maito riittänyt.

Ehkä imuotteessakin oli jotain pienesti pielessä (ei paljon kuitenkaan, koska neuvolatädin mielestä näytti oikealta..vaikka musta tuntui kipeältä aina..) tai sitten vaan mun maito ei sektion takia noussut tarpeeksi ajoissa, alusta asti jouduttiin lisäruokaan, se sitten ruokki imetyksen loppumista.

Tai tai tai.. syitä nyt voi olla monia. Pääasia on että poika on siitä huolimatta kasvanut ja voinut hyvin. Ja lohdutan itseäni sillä, että ikinä en ole itse milliäkään äidimaitoa saanut, silti voin aivan hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun mielestä tossa pitäis olla erikseen tuo "En ollenkaan" ja "alle 3 kk"... <_<

 

Lisäsin viimeiseksi uuden vaihtoehdon 'en ollenkaan' eli eka on nyt sitten alle 3kk imettäneille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yli 1v, alle puolitoista

 

Poikia 1v 2kk ja neitiä imetän (1v 1kk) edelleen. Kohta lopetan, enää yksi imetys aamulla (juuri siksi että sais olla vielä hetken peiton alla :lol: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

2kk imetin ja sit alkoi saamaan imetyksen lisäksi pullomaitoa...4kk iässä lopetin imettämisen ja sai pelkkää korviketta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetin tyttöä aika tarkkaan 13 kk. Lopettaminen kävi helposti, vaikka se kertarysäyksellä tehtiinkin. Toki imetyskertoja oli jo vähennetty pitkän aikaa, mutta edelleen imetys oli kuulunut päivärytmiin kerran tai kaks päivässä. Oltiin viikonloppu mökillä ja sinne mennessä päätin, että en imetä, jos tyttö ei itse esitä maitoa haluavansa ja kun koko viikonloppuna ei tytölle tullut imemisen tarvetta (tutti meillä on kyllä käytössä), niin siihen loppui imetys sitten. Korviketta tyttö ei oo saanut, vaan alettiin sitten ~10 kk iässä totuttelemaan pikku hiljaa normaaleihin maitotuotteisiin ja 11,5 kk iässä aloin antamaan tavallista maitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
-- Toki imetyskertoja oli jo vähennetty pitkän aikaa, mutta edelleen imetys oli kuulunut päivärytmiin kerran tai kaks päivässä. -- Korviketta tyttö ei oo saanut, vaan alettiin sitten ~10 kk iässä totuttelemaan pikku hiljaa normaaleihin maitotuotteisiin ja 11,5 kk iässä aloin antamaan tavallista maitoa.

 

Käsitinkö nyt oikein, eli imetit pari kertaa päivässä ja aterioilla annoit esim. jogurtteja tai muita maitotuotteita sitä juomatonta maitoa korvaamaan? Kunhan 10kk rapsahtaa täyteen niin teen varmaan samoin, vielä en oo uskaltanut edes maitopohjaisia vauvajogurtteja antaa tai ruokia joissa on kermaa, juustoo, maitoo (ja niitä on muuten yllättävän paljon valmisruoissa..).

 

Sen jälkeen kun kiinteitä on uponnut hyvin 5 kertaa päivässä niin myös tissiä on juotu vain ruoka-aikaan, lisäksi yksi 'varhainen aamiainen'. :lol: Että sinänsä ei oo tarvinnut 'ylimääräsiä' imetyskertoja vähentää, tosin toivon että tuo aamun klo 5-6 tapahtuva syönti venyisi vielä myöhemmäksi. Mutta tosiaan tissi tai pari päivässä korvataan nykyään NANilla. (Vauva ei siitä oo millänsäkään, eikä tissitkään tunnu vielä noin pienestä täyttyvän.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin kahta päiväää vailla vuoden esikoista. Sitten hän sujuvasti siirtyi juomaan erityiskorviketta pullosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osittaisimetys mukaanlukien, alle 3kk. Väsymys ja stressi kai ne olivat suurimmat syyt miksi maito lopulta ehtyi vaikka kaikki keinot yritin läpi... Rankkaa oli kun suunnittelin että täysimettäisin 6kk. Noh, niinpä synnytyksestä lähtien huomasin että turha on mitään suunnitella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

2kk suht täysimetyksellä, siitä pikku hiljaa iltaisin lisämaitoa pullosta, kunnes pullomaitoa oli puolet päivästä. Imetys loppui uuden raskauden myötä 5,5kk iässä tosi kivuttomasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Käsitinkö nyt oikein, eli imetit pari kertaa päivässä ja aterioilla annoit esim. jogurtteja tai muita maitotuotteita sitä juomatonta maitoa korvaamaan?

 

Juu, näin tehtiin, kun tavallista maitoa meni kohtuullisia määriä. Eli aluksi toki imetin useampia kertoja päivässä, kun tavallista maitoa meni max 50 ml päivässä, mutta kun se määrä saatiin nousuun, niin imetyskerrat vähenivät ja maitomäärää korvattiin just jugurteilla yms. Meillä meni sitten nesteenä myös vettä, jotta varsinaista nestettä menisi tarpeeksi. Mutta siis saattoi olla niitä päiviä, että tyttö joi nokkiksesta n. 1 dl maitoa ja sitten imetin pari (nopeaa) kertaa ja lisäksi syötiin yks jugurtti eli ihan ei tainnut tulla suositeltu maitomäärä täyteen.

 

Mä suosittelen kuitenkin totuttelemaan maitotuotteisiin rauhalliseen tahtiin, jos niistä sattuu tulemaan mahavaivoja tai jotain muuta.

Edited by Helga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin 1 v 4 kk. Lopetus sujui aika lailla yhteisymmärryksessä, olin silloin noin rv 12 ja rinnat oli todella herkät eikä lastakaan sitten enää kiinnostanut.

 

Korvike ei meilläkään ollut käytössä, vaan siirryttiin suoraan lehmänmaitoon vuoden iässä.

Edited by Magdalena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetystä puoli vuotta, osittaisimetys jatkuu edelleen. Tyttö on nyt 1v9kk. Ainakin 2-vuotiaaksi imetän, pitempään jos typy ei itse vieroitu ennen sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yli 9 kk mutta alle vuoden.

Jätkä oli jotain 9½kk kun lopeteltiin imetys. Oltiin kyllä sitä ennen jo vähennetty imetystä.

TOSI loistavasti meni, ei ole oikeastaan juurikaan kärtsännyt tissin perään sen koomin.

Ehkä sekin helpotti kun joi sujuvasti nokkamukista jo silloin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yösyötöt lopetin 1v5kk ikäisenä ja päiväsyötöt tyttö jätti itse 1v7kk ikäisenä. Olin silloin 5 kk:lla raskaana ja ilmeisesti maidon maku oli sen verran muuttunut, että tyttö totesi yhtenä päivänä maidon olevan masuvauvalle eikä sen jälkeen enää rintaa halunnut. Joskus tosin työnsi vielä päätään rintoja vasten ja maiskutti suuta, mutta ei kuitenkaan kysyttäessä enää sitä halunnut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväsyötöt jäivät n 11kk ikäisenä ja muutama viikko yli vuoden lopetin sitten yösyötötkin. Meillä meni tällaisella aikataululla lopettaminen tosi luontevasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin hiukan reilu 5kk.

 

(Tarkennuksena vielä, että ihan tarkoituksella lopetin ja en kokenut siitä huonoa omatuntoa enkä vieläkään koe. Tuskin mahdollisia tuleviakaan imetän kauempaa, jos edes tuota - en tosiaan aio ottaa samoja paineita kuin tän esikoisen kohdalla)

Edited by Sisly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan niin, että niiden, joilla imetys on sujunut alusta asti helposti ilman sen kummempaa yrittämistä (mikä on siis loistava asia niille), on helpompaa luopua siitä aiemmin kuin niiden, joilla imetys oli kuin olikin kaikkea muuta kuin helppoa (maidon määrä, imuote, rinnat kipeenä, rinnat vääränmalliset...) ja toivoisivat sen kaiken jälkeen onnistuneen edes osittaisimetyksen jatkuvan niin pitkään kuin lapsi huolii?.. Oma kokemus lopettamisesta on vielä edessä. Itse kuulun ongelma-ryhmään ja mennään osittaisimetyksellä. Poika rakastaa pulloa yhtä kuin rintaa. Kaipaa rinnalle kuitenkin joka päivä, mutta ei joka syöttökerta, vain rauhoituakseen. Onneksi vielä maitoa siihen riittää hyvin. Aion imettää 1+v:lle asti, mutta luonto huolehtii tästäkin, minkäs sille voi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now