onion

Kuinka pitkään imetit?


169 posts in this topic

Täysimetin 5,5kk, osittaisimetys loppui juuri ennen joulua pojan ollessa 1v 7kk. Ei olisi vielä itse vieroittunut, mutta päätin lopettaa tuohon uuden raskauden ja siitä seuranneen väsymyksen takia, sekä koska jo täysiä öitä nukkunut poika alkoi heräillä uudestaan tissin perään useita kertoja yössä tämän raskauden alettua. Vieroitus meni onneksi hyvin, aluksi mies hoiti kaikki yöunille nukutukset parin viikon ajan vesimukin turvin, nyt nukutetaan vuoroilloin, eikä maitoa enää kovin usein muisteta pyydellä. :)

 

Toivoisin voivani imettää tätä kakkospientäkin ainakin 1,5v., mutta vaikea mennä vielä vannomaan mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetystä 4kk, yhteensä imetin 8½kk. Tyttö ei ite enää suostunu ton jälkeen rinnalle vaik oisin ite viel halunnut imettää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

imetin 4 päivää, eli sen ajan kun laitoksella oltiin. heti kotiin tultaessa poika laittoi totaalisen rintastopin päälle, vain pullo kelpasi. Lisämaitoja poika sai jo laitoksella pullosta. Nyt sitten pumppaan parhani mukaan muta edelleen poika saa noin puolet korviketta kun tukilääkityksestä huolimata oma maito ei vaan riitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2kk osittaisimetin. Päivääkään ei ollut tyttö täysimetyksellä. Harmitti kovasti, kun olin kuvitellut täysimettäväni puolen vuoden ikään asti. Se on kumma, kun sitä ei vielä raskaana ollessa tajua, kuinka hankalaa imetys voi olla.

Täsmälleen samat sanat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetin 5kk, tämän jälkeen imetin vielä kaksi viikkoa kiinteiden rinnalla (jotka aloitettiin 5kk iässä), ja sitten vaihdettiin reippaalla tahdilla korvikkeeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 v 1 kk noin suunnilleen. Olisin mahdollisesti pitempäänkin jatkanut (ja Enska varsinkin olisi), mutta uuden raskauden myötä hävisi into päästää yhtään ketään koskemaan rintoihini :lol: Maidon luonnollisen vähenemisen myötä vieroitus sujui kivuttomasti ja lähes huomaamatta - ja olihan tässä jo oikeastaan puolisen vuotta vähitellen vieroiteltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

imetin 4 päivää, eli sen ajan kun laitoksella oltiin. heti kotiin tultaessa poika laittoi totaalisen rintastopin päälle, vain pullo kelpasi. Lisämaitoja poika sai jo laitoksella pullosta. Nyt sitten pumppaan parhani mukaan muta edelleen poika saa noin puolet korviketta kun tukilääkityksestä huolimata oma maito ei vaan riitä.

 

 

Lisätään nyt tähän aikaisempaan postaukseeni, että pumppauksen lopetin muutamaa päivää ennen kuin pojalle tuli 6kk täyteen. Tämä neuvolan kehoituksesta, määrät alkoi olla sellaisia ettei koko touhussa ollut enää mitään järkeä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetystä kesti 5 kk ja imetystä kaikkiaan hiukan yli vuoden. Lopetin imetyksen eilen, ja poika oli siis vuoden ja 10 päivää. Yllättävän helposti tuntuisi iltaimetysten lopettaminen käyneen, ja rinnatkin tuntuvat sopeutuneen tilanteeseen kun pikkuhiljaa vähentelin imetyskertoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt näyttää siltä, että imetys on päättymässä. En olisi ikinä uskonut että mun tissitakiaiseni voi itse haluta lopettaa rinnasta imemisen. Ikää 5,5 kk. Käännekohta oli ihan selkeästi kiinteiden aloitus, kun kiinteitä alkoi mennä hyvin, rinta lakkasi kelpaamasta. Surullista mutta helpottavaa, ei tarvinnut itse tehdä päätöstä. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin vähän reilu 1 v 3 kk. Olisin voinut imettää pitempäänkin, mutta kun kokeiltiin jättää imetyskertoja pois, se sopi pojalle ja lopulta imetys jäi kokonaan. Nyt kaksi viikkoa imettämättä, tänään aamulla suihkussa poika pyysi mämmää ja päätyi kerran kokeilemaan rintaa suuhun ja sen jälkeen vaan naureskeli vähän hämillään :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täys imetin noin 1kk ikäiseksi jonka jälkeen ei vain yksinkertaisesti oma pelkästään riittänyt.. Tyttö on kohta 2kk ja korvikkeilla mennään nyt täysin. Neuvolassa totesivat että tissi ja vauvan suu ovat ns erimallia ja voisi ajan myötä helpottaa kun tyttö kasvaa. Imetin ja imetin, mutta maidon tulo vain lopahti. Eikä tyttö pullon jälkeen paljoa muutenkaan tissi kiinnostanut. Pääasia tosiaan että lapsi kasvaa ja hirmuista vauhtia kasvaakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

vastasin yli 6kk, alle 9kk.

Poika pääsi synnärillä rinnalle vasta vuorokauden tarkkailun jälkeen joten sai muuta maitoa heti alkuunsa. Kun imetys sit lähti käyntiin niin annoin pojalle lisämaitoa 1-2 kertaa vuorokaudessa. Pojan ollessa 8,5 kk ikäinen lopetin imetyksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö vierottautui rinnalta itse ollessaan muutaman päivän vajaa 10kk. Terkkari epäili ton johtuvan siitä, että mä olen raskaana ja maidon maku on muuttunut. Tarkoituksena olis ollut imettää vuosikkaaseen, mutta periaatteessa parempi näin; eipähän tartte sitten itte alkaa vierottamaan tyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetystä kesti 5 kk ja imetystä kaikkiaan hiukan yli vuoden. Lopetin imetyksen eilen, ja tyttö oli siis vuoden ja 10 päivää. Helposti meni lopetus, tyttö tuntui olevan valmis siihen. Ei enää ollut yhtään tissin perään ja sujuvasti siirryttiin suoraan tavalliseen maitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin yli 9kk, mutta alle vuoden, vaikka totuus on, että toisen pojan kanssa touhu loppui vähän ennen vuoden ikää ja toisen kanssa mentiin sitten vähän yli vuoden ikäiseksi. Mutta keskimäärin vuoden ikään siis imetin silloin molempia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

imetin 8kk. minun ei itse tarvinnut siihen mitenkään vaikuttaa, vaan lapsi vähensi itse pikkuhiljaa ja lopulta lopetti kokonaan. ilman mitään itkuja tms. meni kyllä tosi hienosti ja täytyy sanoa että olin tosi tyytyväinen että meni niin hienosti ja oikeen sopivaan aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla viimeisinkin aamuimetys jai parisen viikkoa sitten. Eli mina imetin kunnes poika oli 17 kuukautta vanha. Ja itse lopetin sen. Poika viela joskus repii paitaa siihen malliin etta herralle kelpaisi viela.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmilla muksuilla täysimetystä 4kk:n ikään asti. Esikoisella kiinteiden ohella osittaisimetystä 10½kk:n ikäseks, nuoremmalla rapiat 13kk:n ikäseks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista imetin vähän reilun kuukauden, koko ajan meni korviketta lisäksi. Maito nousi sairaalassa, mutta sitä ei tullut riittävästi, koska vauva oli tosi kova syömään. Viimeinen naula arkkuun oli oikeastaan auennut sektiohaava, jonka takia en imettänyt öisin ollenkaan. Yöimetyshän se kai on tärkein maidonnousun kannalta. Yritin pumppaillakin, mutta siitä ei tullut mitään.

 

Kuopus on nyt noin viikon ja osittaisella mennään. Maitoa tulee, mutta ei selvästikään tarpeeksi. Öisin ollaan menty korvikkeella ja se varmaan taas vaikuttaa siihen maidon riittävyyteen. Ei vaan olen paukkuja imettää öisinkin tuntitolkulla.

 

Paska äiti fiilikset on tosi pinnassa, mutta esikoinen on pärjännyt mainiosti, vaikka onkin korviketta saanut alusta lähtien. En minä itsekään ole äidinmaitoa kovin pitkään saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin yli vuoden, alle puolitoista, vaikka imetän vuoden täyttänyttä edelleen. Täysimetykselle ei valitettavasti missään vaiheessa päästy, mutta osittaisimetys jatkuu siis edelleen muun ruoan ohella. Tarkoituksena on vieroittaa lapsi puolentoista vuoden ikään mennessä, jotta kuukautiskiertoni käynnistyisi ensi kesään mennessä. Alkuvaikeudet olivat kyllä sitä luokkaa, että ensimmäisen kerran tämän kyselyn nähtyäni kuvittelin vastaavani alle kolme kuukautta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin 18-19kk. Lopetin kesällä kun olin jo uudelleen raskaana ja mua alkoi todenteolla rasittamaan se nyhtäminen (maito kai väheni hormonitoiminnan muutoksesta) ja imetys alkoi sattumaankin raskauden takia. Pari päivää kuljin paksu paita päällä ja nukuin eri huoneessa, sitten itkeskely ja vaatiminen alkoi loppua. Meillä kuitekin imeteltiin siihen aikaan vielä todella monta kertaa päivässä, varmaan parhaimmillaan jopa 10 kertaa! Joten se lopetus oli aika rankka ja iso asia tytölle. Kuitenkin viikko lopettamisesta aloin katua päätöstäni, vaikka tyttö ei enää aktiivisesti vinkunutkaan rinnalle. Kysyin päikkäreille nukuttaessa vieläkö haluaisi tissiä ja vielähän tuo halusi ja se oli ainoa tapa saada rauhoittumaan ja nukahtamaan päiväunille. Jatkoin sit päikkäri-imetystä vielä noin kuukauden, vaikka muuten olinkin jo lopettanut. Lopulta lakkasin kuitenkin kysymästä haluaisiko tyttö rintaa ja eihän tuo sit enää kysellyt. Se viimeinen kuukausi oli siis ilmeisesti äidin katumusimetystä, vaikka lapsi oli jo vieroittunut. Vaikee siis sanoa kumpi meistä ihan lopulta lopetti sen touhun. Monesti toivon että voisin yhä imettää, koska elämästä on tullut paljon haastavampaa imetyksen loppumisen jälkeen, koska en saa enää halutessani rauhoitettua tyttöä tissillä niinkuin ennen. Väsynyt raskaana oleva äiti todellakin kaipaisi jonkun taikakeinon siihen tilalle.

 

Kaikille jotka eivät onnistuneet imetyksessä haluamallaan tavalla: nyt pois ne huono äiti fiilikset! Ei imetys tee kenestäkään parempaa äitiä, se tekee vaan yleensä äidin elämästä helpompaa. Itseäni ei ole koskaan imetetty ja olen aina ollut täysin terve ja en ole allerginenkaan millekään. Itsellänikään imetys ei onnistunut alussa ja ekat 4,5kk mentiin lisämaidon kanssa, kunnes sain kovalla taistelulla maitomäärät uuteen nousuun ja lopulta kiinteiden maistelun aloittamisella päästiin eroon korvikkeesta. Tästä johtuen mä olen kovan luokan imetysaktivisti, koska olen kokenut saman lapsen kanssa sekä onnistuneen ja pitkän imetyksen, mutta toisaalta myös epäonnistuneen imetyksen. Tiedän nyt omakohtaisesti erityisesti sen, että se suurin ero on tosiaan siinä, että pulloruokinta on hemmetin paljon työläämpää. En silti halua kiistää äidinmaidon terveysvaikutuksia, halusin vain mainita että ei korvikkeellakaan ruokittujen lasten tulevaisuus ole automaattisesti pilalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now