sorellina

Jouluruokailu

73 posts in this topic

Meillä yleensä syödään jouluna kaikkeaa ihanaa nyt-kiellettyä: alkupalaksi kylmäsavustettua kalaa, mätiä, pateita, ilmakuivattua kinkkua jossa sisällä vuohenjuustoa ja jälkkärinä kaikkia ihania juustoja. Yleensä pääruoka jää aika vähille, kun ahdetaan itsemme täyteen ihania alkupaloja.

 

Pääruoat on helpompia, kun ne kuumennetaan. Perunalaatikko tehdään aina ja tänä vuonna varmaan myös kinkku, mutta muut laatikot ovat jo tuon vatsan täyteyden takia jääneet, emmekä niistä kauheasti pidäkään. Joskus on ollut sellaista ruusukaali - pekonivuokaa tai punajuuri-aura tai punajuuri-vuohenjuustovuokaa.

 

Mutta entä tänä vuonna? Mitä ihanaa voisi tehdä jouluna, ja nimenomaan alkupalaksi?

 

P.S. Mä olen tilannut jo mieheltä, että kun pääsen sairaalasta, niin noita kaikkia ihanuuksia on oltava tarjolla kotona :P Herra saa tehdä mulle blinejä ja muita herkkuja isyyslomallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kaipaan kans vinkkejä erityisesti alkupaloihin.

Joulupöytä tuntuu tänä vuonna tosiaan meikäläisen mieltymysten vuoksi tyhjältä, kun perinteisistä herkuista graavikala, mäti, maksapatee ja maksalaatikko jää pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä aloitus! Samaa olen jo pohtinut... Mitä sitä joulupöydässä (ja tulevana viikonloppuna pikkujouluissa) voi suuhunsa lappaa...

 

Mutta voisko alkupaloina olla vaikka karjalanpiirakkaa ja munavoita? Ehkä joku juttu kalasta, mutta niin, että kala on kypsennetty uunissa? Rosollia ainakin uskaltaa syödä ja metsäsienisalaattia mielestäni myös. Ja jos on joululeipää, niin sillehän voi itse tehdä jonkin päällysteen. Joskus mun anoppi on tehnyt juuri tuota mainitsemaasi punajuurivuokaa, johon tulee Auraa, joka kypsennetään uunissa. Se voisi mennä joulupöydässäkin.

 

Itsekin otan vinkkejä vastaaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juustot: Mä ajattelin mennä Stockan herkun juustotiskille että "päivää, ottaisin erilaisia pastöroidusta maidosta tehtyjä kypsytettyjä juustoja". Oon sen itse asiassa kerran jo tehnytkin, ja aika hyviä sain! Onhan se vähän yksipuolista syödä pelkkiä kypsytettyjä, mutta silti. Itse oon myös pitänyt sellaista mutu-linjausta, että Valion Suomessa tehdyt juustot on ok, joten kyllä siihen juustopöytään pääsee myös Aura Gold.

 

Alkupalat: Tää on kyllä vaikein. Meillä blinit on perinteinen juttu, ja ajattelin että voisin syödä niitä jollain sienihakkeluksella sipulin ja smetanan kanssa. Toinen vois olla lämminsavulohi, jos sais jostain kauppahallista tms. samana tai edellisenä päivänä savustettua. Ideoita vastaanotetaan.

 

Jälkiruoka: Uunissa paistettu juustokakku mascarponesta ja muista ihanuuksista, nam. Mulla on yksi perusresepti, ja muunnan sitä mahdollisesti vähän jouluisempaan suuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suomessa on kyllä nykyään ennemminkin vaikee löytää juustoja joita ei saisi raskaana ollessa syödä. Kun juustohyllyä käyt läpi niin lähes jokainen juusto on tehty pastoroidusta maidosta. Eli kyllä meillä ainakin löytyy suuren suuri juustolautanen täynnä kaikkia herkkuja.

 

Ja jos ei muutoin ole maksaa nautiskellut niin jouluna voi hyvin syödä esim. maksalaatikkoa, sen maksamäärä kun on muutoinkin niin todella pieni niin iteasiissa sitä sais syödä kerran viikossa koko raskauden ajan meidän neuvolan ohjeiden mukaan.

 

Graavikalan listeriariski on iteasiissa salaattia pienempi, jos ostat graavikalan tuoreena kalamyyjältä tai -tiskistä, etkä niitä vakuumipakattuja.

 

Enpä ole vielä keksinyt mistä sitä joutuu jouluna luopumaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä joudun jouluna luopumaan vain graavilohesta ja aurajuustosta. Meillä on aina niin perinteinen karjalainen joulumenu että siihen ei oo ikinä muita "kiellettyjä aineita" kuulunutkaan. Graavilohen korvaan siis entistä suuremmalla määrällä kinkkua ja aurajuustoa nyt ei vaan voi korvata millään eli se sit itkettää. Aurajuusto ei siis varsinaisesti kuulu joulupöytään, vaan vasta illalla glögin ja pipareiden kanssa. Ehkä mä meen jo aikaisemmin nukkumaan ja jätän koko glögit väliin...mur.

 

Mut onneksi mun ei tarvii pitkään näitä harmitella, tiiä vaikka pääsis jo pyhien aikana juustoilemaankin... on tuo LA niin lähellä. Ja todellakin haluan kunnon juusto-keksi-tarjottimen heti kunhan synnäriltä kotiudun. Äitin itseleipomia joulupipareitakin lienee silloin vielä jäljellä... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olenkohan mä nyt ymmärtänyt täysin väärin kun olen raskauden aikana syönyt useampaan kertaan graavattua lohta? :huh:

En tosin sellaista vakuumipakattua, vaan olen suoraan kalatiskiltä ostanut ja varmistanut vielä, että kala on varmasti tuoretta.

 

Meillä ainakin neuvolassa kerrottiin, että näin voi tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiks toi aura ole ihan sallittua? :huh: Mä olen sitä ainakin pistänyt napaani alusta asti....Ei ole mitään niin hyvää kuin aurajuusto ja piparit :D

 

Muuten saan syödä kaikkea mutta kalat jää väliin. Normaalisti syön eniten kalatuotteita mutta enköhän kestä kun kerran jää väliin. Saa vedellä kuitenkin rosollia, laatikoita ja kalkkunaa. Tulee ihan nälkä kun ajattelee joulupöytää eatdrink020.gif

 

Mietin kyllä että pakko mun on saada kalaa pöytään varmaan täytyy jotain pientä kylmää tehdä kalasta. Kalapallerot vois olla ihan hyviä. Meidän mamma tekee lohesta palleroita joissa on kalaa, munaa, tilliä ja jotain salaista, on kyllä hyviä. Yritän varmaan kehitellä jonkin oman pallero reseptin, ellei jollain ole jo hyvää reseptiä jakaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on epäselvää, että saako syödä esim. maustesilakoita, lasimestarin silliä jne? Onko ne kaikki kiellettyjä, kun ovat kuitenkin periaatteessa kypsentämättömiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ainakin on sanottu, että Auraa saa syödä ihan sellaisenaan. Samoin tuosta graavilohesta, niin käsittääkseni se kielto koskee vaan vakuumipakattuja. Silleistä ja muista en tiedä... :mellow:

 

Mun ongelma joulupöydässä tulee olemaan mäti! Se kuuluu joulupöytään ja nyt sitä ei sais syödä... :P Tosin siitäkin mulle sanottiin, että jos pakkasesta ostaa ja varmistaa että se ei seiso pöydässä pitkään niin vähän vois syödä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on jo erikseen keskustelut "Mitä suuhusi pistät?" ja "Raskauden aikana vältettävät ruoka-aineet". Niistä löytyy vastauksia siihen, miksi graavi kala tai Aura ovat "kiellettyjen" listalla. Jokainen tekee sitten omat ratkaisunsa, kuinka suurina riskeinä noita itselleen pitää.

 

Mutta ei tehdä tästä samanlaista ketjua kuin mitä täällä jo on! Tämän ketjun aiheena oli mielestäni miettiä kuinka korvata noita kiellettyjä/riskin sisältäviä ruokia!

 

Mulla oli eilen työpaikan pikkujoulut, jossa siis oli perinteinen joulupöytä. Raskaudesta tietää vain lähin työkaveri, vähän jännitin, jäänkö kiinni pikkujouluissa..Mutta kyllä sieltä löysi ruokavammainen suuhunpantavaa! Jätin syömättä graavin kalan ja kaiken sellaisen, josta en ollut satavarma, mitä sisältää (jotkut kastikkeet). Syömättä jäi myös juustotäytteiset raviolit salaatissa ja jälkiruoka, jossa oli Mascarponea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Nimenomaan oli tarkoituks, kun viestin aloitin, kerätä tänne hyviä korvauksia näille ns. kielletyille ruoille. Toki jokainen saa syödä mitä haluaa, siitä ei ollut kyse ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Miten olisi graaveille yms korvikkeena erilaisia tapaksia? Niitä on nopea tehdä ja saisi kivoja erilaisia pikkupurtavia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en keksi mitään syytä, miksi sienisalaattia ei saisi syödä. Itse huolehdin, että sienet eivät ole liian suolaisia huuhtelemalla ne hyvin.

 

Musta hyviä korvikkeita joulupöytään voisi olla lämminsavu- tai loimulohi, mikäli näitä onnistuu löytämään. Onnistuisikohan jokin lohimousse ihan kypsästä lohesta tai muusta kalasta :huh:? Itse ajattelin tehdä myös herkullisia lihapullia sekä karjalanpiirakoita lisäksi. Normaalisti noita ei siis meidän joulupöydässä ole.

 

Juustoja ajattelin syödä ihan hyvällä omallatunnolla, kunhan on pastöroituja. Lisäksi ajattelin nauttia myös pienen siivun maksapasteijaa, koska maksaa ei kyllä muuten oikein tule syötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime joulu meni ehdottomassa suolakiellossa, joten piti vähän käyttää mielikuvitusta jouluruoan suhteen. Ikinä ei oo muuten tehny niin paljoa kinkkua mieli kuin viime jouluna - no, korjattiin sitten tilanne ja syötiin kinkkua ristiäisissä :D.

 

Mutta asiaan:

 

Alkupalaksi söin paistettuja sokeriherneenpalkoja ja jotain yli rasvasta kastiketta :P, johon ei vaan laitettu suolaa, rasvana käytettiin suolatonta voita lisäksi tais olla höyrytettyjä kasviksia ja jotain kastiketta niillekin tais olla, olisko ollu jotain kermaviilipohjasta?

 

Pääruoaksi söin luumuilla ja aprikooseilla täytettyä possun ulkofilerullaa, josta jätettiin suola pois ja laitettiin tilalle paljon salviaa ja muita yrttejä, lisäksi höyrytettyjä kasviksia, rosollia, salaattia, imellettyä perunalaatikkoa yms.

 

Jälkiruoaksi syötiin luumurahkaa.

 

Leipääkin sain silloin syödä pitkästä aikaa, kun anoppi teki mulle jotain limppua, johon ei tullut lainkaan suolaa.

Edited by Strutsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle nousi paniikki tuon kalan suhteen mutta äiti lupasi tehdä lohipateeta ja ajattelin itse tehdä sellaisia kalamunakkaan tyylisiä suupaloja. Kovin mietityttää että uskaltaisiko sitä hakea jostain savulohta, mistä sitä tietää onko se ollut vakuumissa kun kuulemma ei aina kalatiskikään sitä tiedä. Graavilohen jätän suosiolla väliin kun en millään keksinyt miten sen korvaisin.

 

Ei sienisalaatissa mitään kiellettyä ole jos ei suolaa välttele.

 

Maitojuuston väliin jääminen kyllä syö mua, onko mitään vastaavaa jolla korvata tuo ihanuus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^OT, mutta mitä on maitojuusto? Jos kerrot, voin korvaukseksi yrittää keksiä miten sen korvaisi :D

 

Muoks. Lämminsavulohta hakisin itse sellaisesta paikasta, jossa sen on myyjä itse savustanut ja osaa kertoa kuinka kauan sitten, esim. kauppahallista.

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maitojuusto on sitä valkoista pehmeää juustoa jota tehdään itse ainakin Satakunnassa. Juusto on pyöreä(tai neliö) ja yleensä se tehdään sellaiseen puukoppaan josta juuston pintaan tulee kuvio. Meillä mamma on sitä ennen tehnyt mutta on nyt sairaalassa ja en uskalla valmista ostaa.

 

Täytyykin katsoa josko ehtisin kauppahalliin aatonaattona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahaa, siis ikään kuin kotijuustoa. Joo, se onkin hyvää. Miten olis korvaavaksi tuotteeksi uunijuusto? En kyllä käytännössä tiedä, mistä sitä saisi, kun ternimaidostahan se tehdään ja itse olen syönyt lähinnä joskus vieraisilla maitotilalla.. voiskohan sitä paistaa itse tavallisesta punaisesta maidosta + kermasta?

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uunijuustoa jota myös ternimaidosta tehään voi tehdä maitojauheesta ja kanamunista. Ohje on maitojauhepurkin kyljessä, valion siis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkupaloiksi voisi tehdä vaikka juurespateeta ja lohipateeta, nehän kypsennetään uunissa vesihauteessa. Itse ajattelin savustaa palan lohta joulupöytään, jolla korvaan tuon kylmäsavu/graavilohet. Aurajuustoherkkuna voisi tehdä punajuuri-aurajuustopaistosta, siinähän aurajuusto on kypsennetty. On muuten tosi hyvää :P . Itselle iski laiskotus ja taidan ostaa jotain pateita valmiina kaupan tiskistä. Tässä vaiheessa raskautta ei (harmi kyllä) kykene enää syömään kerralla niin paljoa kuin ennen, joten senkin puolesta ehkä vähempi riittää tällä kertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleeni, että lohitimbaalit voisivat olla hyvä alkuruoka. Muistaakseni ne tehtiin niin, että kuppi tai jonkinlainen annosmuotti vuorataan ohuilla lohisuikaleilla (voi olla graavia tai kylmäsavua). Sitten kuppi täytetään lohimössöllä (esim. sellaisella missä on tuorejuustoa tai majoneesia) ja kypsennetään uunissa vesihauteessa. Tämä kypsennysvaihe käsittääkseni riittää "turvallistamaan" tuorejuuston ja graavilohen. Valmis timbaali kumotaan torniksi lautaselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oisko tuota lohitimbaalin ohjetta?

 

Mä aattelin tehdä sillikaviaaria lohen tilalla, kun silliähän voi syödä.

 

Miten mä muistan, ettei niitä pateitakaan saa syödä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now