sorellina

Jouluruokailu

73 posts in this topic

^Mun piti tehdä matjessilli"mössöä" joulupöytään, kunnes tuli eteen se, ettei sitä saa ostettua kuin vakuumissa. Joten se siitä. Ostin sitten pari purkkia valmiita herkkusillejä, vaikka neuvolan terkka kieli nekin. Mutta jos syön juuri avatusta purkista pari palaa.. Söin esikoisesta silliä kesällä monta kertaa, silloin ei terkan mielestä ollut ongelmaa... :huh:

 

Mäti on kiellettyä, mutta ajattelin hieman herkutella merileväkaviaarilla. Arvo Kokkosen Cavi-Artissa on jodia alle 0,01%, joten uskoisin olevan turvallisissa rajoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi pipari, kiitos Shuttle, toi merileväkaviaarihan pelastaa mun mädittömän joulun! :D Mistähän mä sitä löydän tähän hätään, ei oo ikinä tullu ite ostettua?! :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi elämä, aioin syödä jouluna isäni tekemää graavilohta mutta tiedän kyllä, että jääkaappi ei ole +3 lämpöinen vaan se +6.. Isä oikein riemulla haki ei vakuumi, tuoreen lohen ja laittoi suolaan tänä iltana.

 

Hemmetti, että on vaikeeta välillä. Toivottavasti ei sitten pety kamalasti, kun pitääkin jättää väliin... :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäs jos jääkaapin pistää kylmemmäks?

 

Mun oli innostuksissani pakko hehkuttaa jo siskollekin tota merileväkaviaaria. Se oli että :blink:, kun se ei oikeen mädistäkään tykkää.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Se on jo vuorokauden ollut +6 asteessa... Ulkona olis just sopivasti kyl +3 :D

 

muoks. isä on kuulemma pitänyt kylmäkallea siinä ja nyt meen säätää meidän jääkaapin kylmemmäksi, joten syöminen näyttää onnistuvan sittenkin :) Toivottavasti kylmäketju on kaupassa pitänyt, olivat kalat kyllä ihan jäähileissä kun ostin sen. Tietty kuljetus kotiin, mutta.. Nyt stop stressi ja aion sitä pari palaa syödä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä ruoka-aineita joulupöydässä olisi raskaanaolevan syytä välttää?

 

Tässä ensimmäisenä mieleenjuolahtaneet:

 

- Vakuumipakatut kalavalmisteet (graavilohi, kylmäsavustettulohi)

- Mäti

- erilaiset pateet, maksapasteijat

- parmankinkku

- pähkinät??

- juustokakut tms. ei-pastöroimattomasta tuorejuustoista valmistetut jälkiruuat

- pehmeät pasturoimattomat juustot

- Maksalaatikko

- kypsentämätön liha

- Äyriäiset

 

 

 

Muuta mitä?

Edited by Julianne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kypsentämättömät lihat ja graavatut/vakuumipakatut kalat tulevat miulla ainoina vältettävinä ruoka-aineina mieleen. Ja mausteista tietysti inkiväärin käyttöä tulisi raskausaikana rajoittaa.

 

Juustokakkuja voi syödä raskausaikana ihan normaalisti kunhan varmistaa, että ne on tehty pastöroituihin maitotuotteisiin. Lähes kaikki suomalaiset tuorejuustot ainakin ovat. :)

 

Mutta miksi pähkinöitä pitäisi välttää? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö nyt tullut joku tuore brittiläinen tutkimus, että pähkinät ovat haitallisia sikiölle, tai ainakin maapähkinät. J aitse siis vedin onnessani pähkinöitä alkurskaudessa, kun kuvittelin niissä olevan hyviä rasvoja. :girl_cry2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö nyt tullut joku tuore brittiläinen tutkimus, että pähkinät ovat haitallisia sikiölle, tai ainakin maapähkinät. J aitse siis vedin onnessani pähkinöitä alkurskaudessa, kun kuvittelin niissä olevan hyviä rasvoja. :girl_cry2:

Suomessa ei käsittääkseni suositella välttämään pähkinöitä, mutta jos tsekkaa brittien NHS:n (National Health Service) "raskauden aikana vältettävät ruuat" -listaa, niin siinä tosiaan mainitaan että maapähkinöitä on ennen pidetty haitallisina eikä niitä tulisi syödä, mutta nykytiedon mukaan: "This advice has now been changed because the latest research has shown that there is no clear evidence to say if eating or not eating peanuts during pregnancy affects the chances of your baby developing a peanut allergy."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäisin tuohon vältettävien listalle myös maksalaatikon, jotkuthan syövät sitä jouluna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta kyllähän maksatuotteita (siis pasteijaa lähinnä) saa kutenkin tietyissä rajoissa nauttia?

Edited by LeeLoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, itse en ollut tuollaisesta rajoituksista pähkinöiden suhteen ennen kuullutkaan. Olen koko raskauden ajan vetänyt pari-kolme kourallista pähkinöitä per viikko juuri niiden sisältämien hyvien rasvojen ja proteiinien takia, maapähkinöitä en kylläkään vaan muita, lähinnä cashew- ja pistaasipähkinöitä. Kun Suomessa ei kehoiteta pähkinöitä välttämään ja jos uusimmat kv-tutkimuksetkaan eivät kiellä niiden syömistä, aion syödä pähkinöitä hyvillä mielin jatkossakin. :)

 

Maksaruokia tosiaankin kehoitetaan välttämään koko raskauden ajan, poikkeuksena maksamakkara/pasteija, jota sai muistaakseni syödä 30g/pv eli max. 200g/vk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole mitään tutkimustietoa linkata, mutta mielestäni äyriäisiä voi syödä huoletta. Neuvolan rajoituslistalla niitä ei ole mainittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakastekatkaravuthan on kypsennetty ennen pakastamista, eikä niitä mainita neuvolan kilometrin mittaisessa kiellettyjen ruokien listassa. Olenko muuten väärässä, kun kuvittelen ettei valtamerien kaloissa olisi raakanakaan juuri listeriaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katkarapuja ei mainita neuvolan listoissa. Olen kuitenkin lukenut niistä jostain netistä ja kysynyt vielä neuvolastakin. Terkkari neuvoi kuumentamaan listeriariskin vuoksi.

 

Hankalaa, kun erilaisia listoja ja tietoja on ihan loputtomiin. Mistä sitä tietää mitä kaikkea pitäisi varoa? Musta on ainakin tullut ihan ylitarkka kaikkien syömisteni suhteen, kun en halua ottaa riskiä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäs glögi? Siinähän on (yleensä) inkivääriä, mutta onko sitä nyt sitten niin paljon ettei paria mukillista uskalla juoda..?

Edited by Mayatar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kestä, että kieltolista laajenee kun nykyisetkin rajoitukset tekee tiukkaa. Pitää sitten näemmä yrittää pysyä ei pakastetuissa katkoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pähkinöitä syön kyllä ihan niin paljon kuin huvittaa, enkä ole tuota inkivääriäkään rajoittanut juurikaan. Just eilen söin intialaisessa ravintolassa ruokaa jossa oli taatusti aika paljonkin inkivääriä. Jotenkin ajattelen, että koska se ei oo aikaisemmin ollut kiellettyä, ja koska tuo kielto kai perustuu siihen että kielletään varmuuden vuoksi koska ei ole oikein tutkittu, niin en osaa ottaa tuota rajoitusta ihan kauhean vakavasti. Huono äiti siis... girl_sigh.gif Katkarapujakin olen syönyt melko surutta, kun ei niitäkään tosiaan kielletä neuvolan listassa. Alkuraskaudesta söin jopa kuumentamatta sellaisessa majoneesi-katkarapusalaatissa, ennen kuin satuin täällä vaukkareissa törmäämään johonkin kommenttiin siitä että sekä majoneesi että kuumentamattomat katkaravut olis jotenkin vaarallisia. Huoletonta menoa siis, kun olen luottanut pelkästään siihen neuvolan listaan!

 

Harmittaa kun joulupöydän antimista jää väliin savukalat (kun ei sellaista ei-vakumoitua tunnu paljon mistään saavan) ja maksapatee, ja tietenkin viinit (tai no, voihan sitä suullisen maistaa). Noilla muilla ei niin väliä edes smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Majoneesissa ei tietääkseni ole muuta riskiä kuin raaka kananmuna, ja sen sisältämä salmonellariski. En muista ikinä kuulleeni, että majoneesi olisi jotenkin raskaanaolevalle erityisen vaarallista.

 

Maksapasteijasta:

 

Uusi suositus: Korkeintaan kaksi viipaletta maksamakkaraa päivittäin

 

Uusissa suosituksissa todetaan, että maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 grammaa viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 grammaa.

 

Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 grammaa päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa. Raskaana olevien on syytä välttää myös retinoidimuotoista A-vitamiinia sisältäviä vitamiinivalmisteita.

Edited by LeeLoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Harmittaa kun joulupöydän antimista jää väliin savukalat (kun ei sellaista ei-vakumoitua tunnu paljon mistään saavan) ja maksapatee, ja tietenkin viinit (tai no, voihan sitä suullisen maistaa). Noilla muilla ei niin väliä edes smile.gif

 

Missä päin asustat? Ainakin pääkaupunkiseudulla saa helposti oikeanlaista savukalaa, joka on kalastajan aamulla pyytämää ja itse savustamaa. Niitä ei pakata vakuumiin kun menevät suoraan myyntiin. Maksapateeta saa pienen viipaleen syödä hyvällä omallatunnolla.

 

 

***

 

Katkaravuista ja äyriäisistäkyselin, kun kuulin että ulkomailla (missä äyriäisiä syödään paljon enemmän kuin suomessa) on äyriäiset kielletty ympäristömyrkkyjen takia(?) raskaana olevilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now