Sign in to follow this  
Followers 0
sasa

Kotimaanlennot

12 posts in this topic

Miten olette todistaneet lapsen henkilöllisyyden kotimaan lennoilla, jos lapsella ei ole passia?

 

Meillä ois Norwegianin lento ja siellä vaaditaan lapselta syntymätodistus! Onko joku hankkinut semmoisen? Maistraatistako, paljonko se maksaa? Eikö esim. Kela-kortti riitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kela-kortti ei ole matkustusasiakirja, ei edes virallinen henkilötodistus - ja vielä vähemmän kelpo jos on kuvaton (Kela-kortti todistaa oikeudesta suomalaiseen sosiaaliturvaan, ei mistään muusta). Itse asiassa on yllättävää jos lapselta EI vaadita passia tai henkilöllisyystodistusta.

 

Syntymätodistuksen tai siihen verrattavan dokumentin saa maistraatista.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Kun siis jotenkin mä oon löytänyt vähän ristiriitaista tietoa tuolta Norwegianilta.

 

Kun ostin liput niin luki että kaikkien pitää todistaa henkilöllisyys, sitten mailiin tulleessa vahvistuksessa luki että lapsilta riittää syntymätodistus.

 

Nyt kun katselin niiden nettisivuilta tietoja niin oli että "suosittelemme että alle 2-vuotiailla on mukana syntymätodistus" ja löytyi myös että "Pohjoismaiden sisäisillä lennoilla ei vanhempiensa kanssa matkustavien alle 18-vuotiaiden tarvitse todistaa henkilöllisyyttään".

 

Ja meidän lapsi kun on täyttänyt jo 2-vuotta, niin siltäkö ei periaatteessa sit vaaditakaan mitään syntymätodistusta/henkilöllisyystodistusta vai!?

 

Lisäksi kun siellä vielä lukee että " Norwegian varaa itselleen oikeuden olla ottamatta koneeseen matkustajaa, joka ei pysty pyydettäessä näyttämään voimassaolevaa henkilöllisyystodistusta sekä tarvittavia matkustusasiakirjoja (esim. passia ja/tai viisumia)" niin ois kiva tietää varmaksi etukäteen että mikä meininki niillä on, ettei sit vaan peruunnu matka tuon takia.

 

Onko kellään tuoreita kokemuksia Norwegianilla matkustamisesta että miten tää nyt sit menee käytännössä?

Edited by sasa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pohdin tota lentoasiaa pääni puhki kesällä, ja me sentään koukattiin Norjan kautta Norwegianilla.

 

Ja ihan ajokortilla ja kelakortilla matkustettiin. Ja itseasiassa kelakorttiakaan ei missään vaiheessa ois tarvinnu näyttää.

Soitin silloin sinne asiakaspalveluunkin, ja sieltäkin vakuuteltiin että ajokortti riittää.

 

Saahan pohjoismaissa ajaa rajan ylikin näyttämättä passia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kokemuksesta! :) Onpa hyvä ettei tarvi alkaa mitään syntymätodistusta tai passia/henkkareita hankkii lapselle yhtä kotimaanlentoa varten siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kela-kortti ei ole matkustusasiakirja, ei edes virallinen henkilötodistus - ja vielä vähemmän kelpo jos on kuvaton (Kela-kortti todistaa oikeudesta suomalaiseen sosiaaliturvaan, ei mistään muusta). Itse asiassa on yllättävää jos lapselta EI vaadita passia tai henkilöllisyystodistusta.

 

 

Kuten toukka jo kertoikin, niin ei tämä ihan näin mene, vaan tosiaan Pohjoismaiden sisäsillä lennoilla riittää aikuisilta ajokortti ja alaikäisiltä kuvatonkin KELA-kortti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan lennetty vauvan kanssa blue1, finnair ja norwegian (Oulu-Hki väliä) ja missään ei ole kysytty lapselta mitään henkilöllisyystodistusta (tyttö nyt 6kk).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarviiko aikuisen todistaa henkilöllisyys kotimaan lennolla? Ilm.tosiaan ajokortti riittää tähän..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko saaneet ottaa sylilapsen lipulla matkustavalle vauvalle turvakaukalon mukaan koneen sisälle Finnairin kotimaanlennoilla? Matkamme Rovaniemeltä jatkuu sukulaisen autolla, joten kaukalo pitää ottaa mukaan. En haluaisi laittaa sitä ruumaan, kun ei tiedä mitä kolhuja siihen tulee. Finskin ohjeissa lukee, että kaukalon saa koneeseen jos on tilaa, mutta mitwn käytännössä? Voiko sen ottaa käsimatkatavaraksi vai onko liian iso?

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä riitti 2,5 vuotiaasta kun näytin Kela-korttia kotimaan lennolla. En tiedä olisiko sitäkään tarvittu, mutta sen lykkäsin oman ajokortin kanssa. Ja kysessä oli Flybe, eli samankaltainen halpalentoyhtiö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pohtinut tätä asiaa, kun ajatus olisi lähteä sukuloimaan jossain vaiheessa pohjoiseen tuon pienen kanssa. Mutta ilmeisesti siis riittää pienelle kuvaton Kela-kortti vaikka lentäisi Norwegianilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0