Sheanya

Kuinka pian uudestaan raskaaksi?

95 posts in this topic

Olen jonkin aikaa pohdiskellut ja lähinnä muiden yhden lapsen äitien ja isien mielipiteet kiinnostaisivat, mutta saavathan toki kaikki muutkin vastata ja perustella. Eli kuinka pian esikoisen syntymän jälkeen alatte/aloititte yrittämään seuraavaa lasta, mikäli haluatte lisää lapsia?

 

Meidän esikoinen syntyi 10/11 ja ollaan miehen kanssa yhtä mieltä siitä, että ainakin 2-3v ollaan yrittämättä toista, sillä yksinkertaisesti talous ei pysyisi pystyssä, ellei itsekin olisi/kävisi siinä välissä töissä. Itse olen myös sitä mieltä, että en välttämättä pärjäisi enkä jaksaisi kahden vauvan kanssa samaan aikaan.

 

Toki tahtoisin pienet ikäerot lapsien välille ja alle 30v tahdon lapset tehdä (nyt olen 23v) ja 2-3v on hyvä ikäero. Olen vanhin neljästä sisaruksesta, minusta seuraava on minua 4v nuorempi, hänestä seuraava on minua 6v nuorempi ja kuopus on minua 11v nuorempi ja äitini on ihan kokemuksesta sanonut, että paras olisi, jos ikäeroa olisi enempi kuin kaksi, mutta vauva ja 4v lapsi voivat olal haaste (niin, olin 4v ja tosi hurja uhmaikäinen kun pikkusisko syntyi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille lääkäri sanoi ensimmäisen raskauden jälkeen, että pitäisi olla vähintään 1,5 vuotta lasten välillä mun hepatogestoosin vuoksi. Itsekin olin sitä mieltä, että ikäero saa olla n. kaksi vuotta, että ehtii edellinen olla rauhassa vauva, saa imetyksen loppuun ja toipuu itsekin vauva-ajasta ennen uutta raskautta. Lopulta kahden ensimmäisen lapsen ikäeroksi tuli 1 v. 11 kk. Raskaaksi tulin heti, joten se ei pitkittänyt lasten ikäeroa.

 

Toisen ja kolmannen lapsen ikäeroksi tuli 3 vuotta ja sekin on ihan hyvä ikäero. Tässä välillä ehti kunnolla elää muutakin kuin vauva-arkea, muttei ikäero ole kuitenkaan liian iso.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen ensimmäistä lasta olin sitä mieltä, että noin 2 vuotta olisi hyvä ikäero. Ekan lapsen synnyttyä arki jotenkin yllätti, oma jaksaminen ja äitiys oli vähän hukassa ja ajattelin, etten välttämättä ikinä halua toista lasta. Menin töihin vähän ennen kuin lapsi täytti vuoden (lapsi jäi kuitenkin aluksi kotihoitoon). Joskus lapsen ollessa noin 1v 2kk aloin ajatella, että ehkä toinenkin lapsi voi joskus tulla, ei kuitenkaan ihan heti, kun ensimmäinenkin nukkui vielä tosi huonosti ja katkonaisia öitä. Kun esikoinen oli 1v 3 kk, päätettiin miehen kanssa katsoa, kuinka käy. Tulin raskaaksi melkein heti, joten lasten ikäeroksi tulee se 2 vuotta. Aluksi hirvitti, etenkin kun esikoisen yöunet menivät välillä vielä huonommaksi, mutta nyt alan olla jo melko luottavainen siihen, että kaikki kyllä järjestyy. Ehdin olla vähän yli vuoden töissä ja valmistua lastensaannin välissä, joten taloudellisesti ollaan ihan ihan hyvässä tilanteessa. Oma jaksaminen mietityttää eniten, mutta toisaalta nyt tiedetään paremmin, mistä ja miten apua voi hakea, jos omat voimat loppuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen lapsia olin ajatellut, että n. 2,5 vuoden ikäero olis hyvä. No, ekaa yritettiin suht kauan ja raskaus sai alkunsa lapsettomuushoidoilla. Sen jälkeen ei sit hirveästi mietitty ikäeroa, kun haaveissa oli 3 lasta. Ikäeroa tuli kahden ekan välille 1v9kk, kun raskaus alkoikin yllättävän nopeasti ilman hoitoja ja näillä näkymin tokan ja kolmannen välille tulee 1v9kk tai 1v10kk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on sopiva sauma mulla olla kotiäitinä joten aloitettiin yrittää toista, kun esikoinen oli jotain 7-8kk vanha. Tulin raskaaksi heti ekasta kierrosta joten ikäerosta tuli niinkin pieni kuin 1v5kk. Ikäero on tuntunut hyvältä ja nuo ovat leikkineet jo pitkään yhdessä, ovat kyllä erottamattomat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin yrittää toista lasta heti ekan syntymän jälkeen :ph34r: Mulla käynnistyi kierto ihan normisti synnytyksen jälkeen mutta vielä ollaan tässä yritysvaiheessa. Meistä kumpikin haluaisi mahdollisimman pienen ikäeron lasten välille ja mä ainakin henk.koht pelkään sitä että mitä vanhemmaksi ja omatoimisemmaksi esikoinen kasvaa niin sen vähemmän haluan enää siihen raskaus- ja pikkuvauvavaiheeseen ryhtyä. Tietysti pientä ikäeroa on puoltanut ihan mahdottoman helppo esikoinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille lääkäri sanoi ensimmäisen raskauden jälkeen, että pitäisi olla vähintään 1,5 vuotta lasten välillä mun hepatogestoosin vuoksi.

 

Minullakin oli tuo hepatogestoosi, mutta lääkäri ei minulle puhunut mitään tauosta raskauksien välissä. :huh: Kiinnostaa, sanoiko hän jotain perusteluja miksi pitäisi odottaa? Vaikuttaako se jotenkin sairauden uusiutumisprosenttiin?

 

Itse haluaisin pienet ikäerot lapsille, 1,5-2 vuotta olisi sopiva ikäero. Haluaisin tehdä muksut samaan syssyyn, sitten se olisi siinä ja voisi keskittyä vain heidän kasvun seuraamiseen ja elämään ilman raskauksia ja synnytyksiä. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ehkäisyä ole käytetty sen koommin kuin esikoista alettiin yrittämään. Esikoista "tehtiin" tosin 14kk (ja sama meno jatkuu), joten ei ole ollut aihettakaan laskelmoida ikäeroja tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi 07/10. Ehkäisy jätettiin 12/10 pois, ja raskaaksi tuli 06/11. Eli 11kk synnytyksen jälkeen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi 10/09 eikä uusi raskaus olisi edes ollut 1,5 vuoteen mahdollinen, kuukautiskiertoni kun käynnistyi vasta 3/11 pitkän imetyksen takia. Sitten satuin saamaan töitä ja lykkäsimme toisen yritystä kesän yli, ja tulin raskaaksi 12/11 eli reilut 2 v. esikoisen syntymästä.

 

Oman jaksamiseni kannalta hieman pidempi ikäero olisi ehkä parempi, mutta olen jo 33-vuotias, joten oli pakko tehdä päätöksiä sen suhteen, jäämmekö yksilapsiseksi perheeksi vai yritämmekö toistakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lapsettomuustaustaa ja esikoinen sai alkunsa hoitojen avulla. Sen takia ei käytetty ehkäisyä esikoisen syntymän jälkeen ja plussasinkin yllättäen melko pian, noin 7kk kuluttua synnytyksestä (menkkoja ei ollut näkynyt, mutta ilmeisesti olisivat sieltä olleet tuloillaan). Keskimmäisen syntymänkään jälkeen ei ehkäisyä ollut käytössä, tätä pienintä tosin sitten yritettiinkin taas pidemmän kaavan mukaan saada aluille, ikäeroa keskimmäiseen ehti kertyä tasan 4 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasten ikäeroksi tulossa 3v10kk jos laskettun ajan lähelle päästään. Raskaaksi tulin heti kun jätettiin ehkäisy pois, joten sen takia ei venynyt ikäero isoksi. En vaan sitä ennen halunnut toista lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jää nyt ihan nähtäväksi, että jääkö meidän perhe nyt sitten vain kolmihenkiseksi. Esikoisen syntymän jälkeen on mennyt kaikki niin alamäkeen, että ei kyllä hirveesti ajatus toisesta lapsesta ainakaan nyt naurata saatika kiinnosta. Mulla joko on tulossa tai aika todennäköisesti jo onkin synnytyksen jälkeistä masennusta ja siihen vielä lisäksi mulla todettiin sappikiviä nyt alku viikosta. Ihmettelin kun karmeita kipukohtauksia alkoi tulla noin kuukausi synnytyksen jälkeen ja kohtauksia tuli usein. Nyt sitten edessä jossain vaiheessa sappileikkaus, jossa poistavat multa sappirakon. Väkisinkin mietityttää, että mitäs jos tulee jotain ongelmia seuraavankin raskauden jälkeen :(

 

Pääasia tietenkin on, että ensi toivun tulevasta leikkauksesta ilman ongelmia (sappikivitaudin jälkitautina voi tulla haimatulehdus, joka voi olla kohtalokaskin) ja saan hoidettua ajoissa masennuksen kuntoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksa nyt puhelimella kirjautua, joten kirjoitan vieraana. Kannattaa kyllä oikeasti hoitaa se masennus alta pois. Mulla oli lievä synnytyksen jälkeinen masennus, joka jäi toteamatta ja siis myös hoitamatta. Pääsin siitä joten kuten yli, mutta aloin oireilla uudestaan heti toisen raskauden alettua. Puolivälissä pääsin psykologille ja nyt asia alkaa olla hoidossa, mutta kyllä pelottaa, että tuleeko se taas. Lapsille tulee 2 vuotta ikäeroa.

 

Anteeksi sekava teksti, tähän aikaan yöstä ajatus kulkee vähän omia teitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille lääkäri sanoi ensimmäisen raskauden jälkeen, että pitäisi olla vähintään 1,5 vuotta lasten välillä mun hepatogestoosin vuoksi.

 

Minullakin oli tuo hepatogestoosi, mutta lääkäri ei minulle puhunut mitään tauosta raskauksien välissä. :huh: Kiinnostaa, sanoiko hän jotain perusteluja miksi pitäisi odottaa? Vaikuttaako se jotenkin sairauden uusiutumisprosenttiin?

 

Ilmeisesti kyse on siitä, että maksa ehtisi toipua mahdollisimman hyvin, koska suurella todennäköisyydellä tauti uusii seuraavassa raskaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

vauva ja 4v lapsi voivat olal haaste (niin, olin 4v ja tosi hurja uhmaikäinen kun pikkusisko syntyi).

 

Meillä lapsilla on ikäeroa 3,5v ja vauvoja kaksi eikä ikäero omasta mielestäni ole ollenkaan huono. Enemmänkin hyvä, sillä esikoinen osaa jo kaikenlaista (pukea, käydä vessassa, syödä), mikä taas helpottaa itseäni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vannoin aluksi, että ainakin 4 vuotta odotellaan, ennen kun suostun uudelleen raskautumaan :grin: No, nyt esikoinen on 1 v ja olen 15. raskausviikolla :girl_crazy:

Jotenkin vissiin unohdin raskauskilot, -arvet, päänsäryn, turvotuksen ja mitä näitä nyt on :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halusin alunperin isomman ikäeron 3v. tai vastaavaa, mutta mieli muuttui, ja ehkäisyä ei käytetty ekan ja tokan raskauden välillä. Esikoinen on nyt 11kk ja olen 13 viikkoa raskaana. Väliin itse asiassa mahtuu vielä yksi alkuraskauden keskenmeno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olin haaveillut noin kahden vuoden ikäerosta lapsilla, mutta tilanteet tosiaankin muuttuu. Esikoinen on vajaa 11kk ja olen 18. raskausviikolla. Ikäeroksi tulee 1 vuosi 4kk. Imetin vielä raskautuessa n. 4-6 kertaa vuorokaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli 5kk, kun jätimme ehkäisyn pois. Toiveissa siis oli kaksi ekaa lasta pienellä ikäerolla. Raskauduin kun esikoinen oli 8kk. Lapsilla on ikäeroa 1v 4,5kk ja tää ikäero on mun mielestä just sopiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli toiveissa alle 2 vuoden ikäero. Esikoinen syntyi kuitenkin sektiolla, minkä takia piti vähän malttaa odotella. Esikoinen oli 8kk kun jätettiin ehkäisy, mutta tämä toinen antoi vähän pidempään odotuttaa itseään, ja nyt toisen laskettu aika menee hyvin tarkkaan esikoisen 2v-päivän tienoille. No, nyt tuntuu siltä, että ehkä tämä oli sitten hyvä aika, vaikka itse toivoinkin pienempääkin ikäeroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin pojan 06/11 ja raskaaksi huomasin tulleeni ehkäisystä huolimatta 02/12 (raskautunut siis joulu-tammikuun vaihteessa) eli poika oli himpun päälle 7kk. Se raskaus meni kuitenkin kesken. Uutta raskautta on tarkoitus alkaa yrittämään kun poika on 2-2,5v, se oli meidän alkuperäinen suunnitelmakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen ja toisen välissä on 3 vuotta. Oikein hyvä ja sopiva väli..hyvin nyt käy leikit yksiin. Toisen ja kolmannen väliin tulee 6,5 vuotta..ja esikoisen ja kolmannen 9,5 vuotta. Täytyy sanoa että aikaisemminkin ois voinu kolmatta yrittää..mutta se vaan jotenii "pääsi unohtuun" kahden touhukkaan kanssa. Ja toivoin aina että kaikki kolme suunniteltua ois tehty enne kolmeakymmentä, mutta tää tulokas ei "ehtinyt" siihen :D Mutta toisaalta nää ikäerot voi olla tosi hyvät, kun vanhemmat lapset on jo niin omatoimisia..vanhempi menee itse kouluun ym. Ja kai niistä varmaan apuakin tulee olemaan jonkun verran..

Share this post


Link to post
Share on other sites

esikoisen synnyttyä ajattelin, että neljä vuotta on sopiva ikäero, mutta sitte päätettiin, että tulee kun on tullakseen ja heti napsahti. Eli ikäero 1v ja kaksi viikkoa, kuopus siis oli kaksiviikkoa yliaikanenkin vielä, muuten olis ollu tasan 1vuotta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now