heinäruusu

Tjottailu vs. aktiivinen yritys?

228 posts in this topic

Lopetin minipillerit kolmisen viikkoa sitten ja tjottailulla mennään ainakin aluksi, katsotaan sitten kun oma kk-kierto tasaantuu niin sitten voin ehkä hieman laskeskella päiviä ja oviksen ajankohtaa tarkemmin. Ovistikkuja en ole koskaan kokeillut enkä kyllä ajatellut nytkään niiden kanssa alkaa värkkäämään. Tähän astisen kokemukseni perusteella olen melko helposti raskautuvaa tyyppiä, kaksi raskautta on saanut alkunsa ihan yllärinä ja suunnittelematta, joten ehkä siksi olen nyt ainakin aluksi luottavaisella mielellä, että tjottailu tuottaisi tulosta eikä extreme-keinoja tarvittaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans aktiivinen yritys meneillään, ei meikäläisestä olis tjottailemaan  :grin: 

Ovista siis tikuttelen ja limoja tutkailen :girl_crazy:  ja jos tässä kierrossa ei tärppiä tule, niin seuraavasta kierrosta on sitten vehnisöljyt käytössä.

Eskoista tehtiin kolmisen vuotta, niin en mielellään haluaisi pikkukakkosta odotella enää noin pitkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kyllä aion ehdottomasti olla tjottailu-meiningillä :D Eilen aamulla siis mies päätti, että enää ei kumeja käytetä. Pillerit lopetin "jo" puolisen vuotta sitten. Asialla ei sinänsä ole mikään kiire, mies sanoi että jos on tullakseen niin tulkoot :D Mulla vielä koulua vähän jäljellä ja olishan se hyvä ehtiä töihinkin hetkeksi. Joten mulla ei sinänsä ole mikään kiire, ei ainakaan enää nyt, kun tiedän, että tuo mieskin haluaa lapsen.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta raja häilyy jo siinä, että kuumeillaan täällä palstoilla ;)

Ihmetellään oireita kierron eri päivinä jne.

 

Aikoinaan esikoista tjottailtiin esimerkillisesti, reilun vuoden jälkeen havahduttiin, että eihän tässä vieläkään olla raskaana :/

Kakkonenkin sai alkunsa tosi yllärinä tjottaillen. Yllärinä siksi, että sai alkunsa nopeasti

Sen jälkeen onkin lapsosia tehty tekemällä, ehkä siksi, että ikää tulee lisää ja tietoisuus hedelmällisyyden laskusta on tosiasia

 

Olen jo ehkä jonkin sortin hifistelijä, lämpöjen mittailut, o-testit (välillä toki taukokiertoja), limat, kohdunnapukan seuraaminen, rakas ystäväni FF apuna. Varmistelusekstailua normiseksin lisäksi hedelmällisinä päivinä..

Ikinä ei ole tarvinnut miestä seksiin pakottaa, päinvastoin isäntä on oikein innokas ja kiitollinen ;)

 

Tämä on toisaalta ollut tutkimusretki omaan kehoon, olen jo päättänyt, etten jatkossa aio turvautua hormonaaliseen ehkäisyyn. Käännän tämän vain toisinpäin; Jos kuussa on viisi hedelmällistä päivää, niin hyvin voi olla sen ilman tai käytä kumia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nojoo, mä tavallaan väitän itselleni, että me tjottaillaan mutta onhan tää oikeasti aktiivista yritystä. Siis mitään ovistikkuja en edelleenkään osta, mutta kuitenkin olen limaa ja omia tuntemuksia tarkkaillut, ja sen mukaan yrittänyt pitää huolen, että suunnilleen oikeaan aikaan peitot heiluu.

 

Lääketieteellisestihän jo pelkkä ehkäisyn käyttämättömyys katsotaan aktiiviseksi yritykseksi raskautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lääketieteellisestihän jo pelkkä ehkäisyn käyttämättömyys katsotaan aktiiviseksi yritykseksi raskautua.

 

Just tää on mun mielestä ristiriitasta kun puhutaan tjottailusta tai yrityksestä, eli eihän se nyt ihan ole niinkään, että "tulee jos on tullakseen" jos seksiä harrastetaan ilman ehkäsyä useamman kerran viikossa. En tiedä mikä siitä sitten tekisi yritystä, ovulaation, lämpötilojen, liman bongailu? Vitamiinit, greippimehu, öljyt, foolihappo? Näkisin itse ton jaon enemmänkin perustuen tjottailijoiden tai yrittäjien mielentilaan, jotenkin niin, että tjottailussa asiat otetaan rennommin, vauvalla ei ole kiire ja menkoista ei ala itkupotkuraivarit kun taas yrittämisessä se vauvan "tekeminen" on kokonaisvaltaisemmin mielessä ja sen takia voi ostella lisäravinteita tai testailla ovista tai muuten vaan viettää päivät vauvapalstoilla tai ihailemassa vauvanvaatteita. 

 

Omalla kohdalla täällä tullaan menemään varmaankin jotenkin välimaastossa. Vauvalla ei ole kamala kiire, enkä ainakaan vielä aio kokeilla mitään vippaskonsteja, tosin ovulaatiota paikallistan sen takia, että tiedän mitä kropassa tapahtuu (seksin ajoittamiseen sitä ei tarvita) ja olen ruvennut syömään vitamiinilisää jossa on foolihappoa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääketieteellisestihän jo pelkkä ehkäisyn käyttämättömyys katsotaan aktiiviseksi yritykseksi raskautua.

 

Näkisin itse ton jaon enemmänkin perustuen tjottailijoiden tai yrittäjien mielentilaan, jotenkin niin, että tjottailussa asiat otetaan rennommin, vauvalla ei ole kiire ja menkoista ei ala itkupotkuraivarit kun taas yrittämisessä se vauvan "tekeminen" on kokonaisvaltaisemmin mielessä ja sen takia voi ostella lisäravinteita tai testailla ovista tai muuten vaan viettää päivät vauvapalstoilla tai ihailemassa vauvanvaatteita. 

 

Olen samaa mieltä, että kyllähän se taitaa enemmän mielentilaa kuvastaa kuin mitään muuta. Olen itse aika kontrollifriikki ja stressaan tällaisistä asioista helposti, joten yritän ihan tietoisesti ajatella että me nyt vaan tjottaillaan eikä tässä ole mikään kiire. En siis halua alkaa stressata liikaa kiertopäivistä ja tarkasta ovisajankohdasta. Toisaalta foolihappolisää syön kyllä ja oviksen ajankohtaa tarkkailen (mutta en testeillä, ainakaan toistaiseksi). Se mikä tälläiselle suunnitelmalliselle kontrollifriikille on tjottailua, on varmasti monelle muulle kyllä ihan aktiivista yritystä.

 

Vaikka kyllähän tämä varsinkin oviksen aikoihin meinaa helposti sinne yrittämällä yrittämisen puolelle lipsahtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon aina ajatellut, että tjottailua on se että ei käytä ehkäisyä mutta harrastaa seksiä vain silloin kun sitä muutenkin harrastaisi, eli ei ainoastaan siksi että on kierron keskivaihe. Aktiiviyritystä olis sitten mun ajatuksissa kaikki muu, eli seksin ajoittaminen ovulaation ajankohtaan vaikka ei niin kiinnostaisi, sekä kaikki "kikkakolmoset".

 

Se on sitten toinen asia, että onko sillä väliä onko toiminta tjottailua vai aktiiviyritystä, kunhan oma pää kestää sen toiminnan.

 

Me käytetään siis vielä ehkäisyä, mutta olen miettinyt tätä juttua paljonkin koska haluaisin välttää sitä "tekemällä tekemistä" ainakin alussa. Toivon, että meillä se menee niin että alkuvaiheessa tosiaankin tjottaillaan eli ei käytetä ehkäisyä mutta harrastetaan seksiä omien halujen mukaan, joka kuitenkin ainakin tällä hetkellä on se useampi kerta viikossa, joka siis tekisi meistä jonkun määritelmän mukaan aktiiviyrittäjiä? Jos tulee mutkia matkalle, niin tiedostan että sitten pitää oikeasti eri tavalla keskittyä siihen seksin harrastamiseen hedelmällisinä päivinä ja mahdollisesti ottaa käyttöön myös muita keinoja. Sitä murehditaan sitten :)

 

EDIT. Täytyy mainita vielä, että mulla ei kylläkään ole mitään varsinaista vauvakuumetta, pikemminkin raskauden aiheuttamat kehot muutokset pelottaa, joten luulen että alkuvaiheessa pikemminkin halut vähenee oviksen aikaan :girl_sigh: Mun on hieman vaikea sopeutua ajatukseen raskaudesta, vaikka lapsia haluankin.

Edited by lobiti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaksi lasta, niitä on kyllä ihan aktiivisesti yritetty ja laskettu otollisia päiviä. Ekan kanssa oltiin aluksi, että ollaan "rennosti" tulee jos on tullakseen...mutta aika pian se lipsahti sitten siihen aktiiviseen yritykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä varmaan alotetaan ihan tjottailulla kun sen aika on, ei oteta suurempaa ressiä, kun nuoria vielä kuitenkin ollaan. Ei rynnätä ovistestejä kokeilemaan heti, vaikka nyytti oiskin kiva :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjottailu ois ollut hyvä aloitus, tai niin oli tarkoitus aloittaa, mut vauvasta tulikin niin toivottu ja pettymykset alkoi raastaa niin päätettiin ajoittaa yritykset oviksen aikoihin.. No kummastakaan ei oo vielä ollut suurta apua, kun 1,5v yritystä takana..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin taitaa mies olla tjot-linjalla ja minä yritän aktiivisesti. :girl_haha:  Ei oikein miun mielestä voi puhua tjottailusta jos bongailee ovista ja oireita, käyttää raskausajan vitamiineja, juo greippimehua jne :grin: Mies taas yrittää koko aika rauhoitella ja olla järkevämmällä linjalla. Tarkoitushan oli siis tjottailla, mut ei miulta oikein onnistunut :blush:  Jos sitä nyt tässä kierrossa ottaisi vähän rauhallisemmin, mut on vaan niin pirskatin vaikeaa :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taitaa myös mennä niin, että mies tjottailee ja mä yritän. Huomaan kyttäileväni jokaista nipsaisua yms ovisoireita jne. Tarkoitus oli rennosti tjottailla mutta enhän mä siinä onnistu. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu, että miehet pystyy paljon helpommin olemaan ajattelematta asiaa :D Eihän se vauva niiden sisällä tule kasvamaan.. :) Mut naisena on tosi vaikea olla ajattelematta asiaa... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun vihdoin päätettiin että aletaan pikkuhiljaa "käynnistelemään" tätä projektia niin aloitetaan tjottailulla, saa nähdä kauan hermot kestää meikäläisellä, mutta mies ei halua tästä mitään älytöntä stressiä ja kouhkaamista joten näillä mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitten kun siirrymme haaveilusta yrittämiseen, yritys alkaa täysillä. En osaisi olla vain tjottailemalla. Edited by ~Lumiprinsessa~

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin aikoinaan kun lopetin pillerit niin ei varsinaisesti puhuttu vauvasta ja sen "tekemisestä", joten sen vaiheen, näin jälkikäteen, ajattelen tjottailuksi. Mutta nyt kun ehkäisy on kokonaan unohdettu (käytettiin siis kondomia silloin tällöin pillereiden jälkeen) ja on puhuttu vauvasta niin mielestäni touhu on sitä kautta muuttunut yrittämiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kohdalla ei voi puhua aktiivisesta yrittämisestä, vaikka tarkkailenkin kiertoa aktiivisesti (lähinnä siksi, että oman kropan toiminta kiinnostaa). Suurin tekijä on se, että miestä ei saa pelkästään ovulaation takia kellistettyä, vaan seksiä on tasan silloin kun mieli tekee eikä yhtään useammin. Toisaalta se ärsyttää, mutta toisaalta tykkään itsekin siitä, ettei yritetä "ihan tosissaan". Siinä mielessä voi sanoa että lapsi tulee jos on tullakseen.

Edited by Sessi3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä sessin kanssa. Meillä tjottaillaan, koska ei  olla edes tehty päätöstä kolmannesta. Tehtiin vain päätös jättää ehkäisy pois. Jos olisin hc-uskovainen, sanoisin varmaan että "jätettiin asia herran haltuun" :D Mutta en ole, joten sanon että tulee jos on tullakseen. Meillä voi seksissä olla pitkiäkin taukoja, mutta niitä ei varmasti olisi jos yritettäisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ensin tjottailua muutama vuosi, sitten muutama vuosi aktiivista yritystä ja nyt ollaan siirrytty taas tjottailuun. Meillä aktiivinen yritys ja tjoittailu eroaa lähinnä siitä, että aktiivisen yrityksen aikaan laskin kiertopäiviä ja ajoitettiin puuhailut oikeaan aikaan. Nyt en ole enää kierron päivistä selvillä yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MEillä on aktiivista yritystä molemmin puolin. Meidän on vaikea saada lapsia, joten pakko yrittää täysillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ollut tarpeeksi kärsivällinen ihminen tjottailuun. Mitään ovulaatiotestejä tai muita apukeinoja ei ollut käytössä, mutta harrastimme kyllä tavallista enemmän seksiä kierron keskivaiheilla ja yritin bongailla ovulaatiota limoista ja laskeskelin tärppipäivät. Mielestäni tämä lasketaan jo yritykseksi. Jos ei olisi jo toisesta kierrosta tärpännyt, olisin todennäköisesti ottanut ovulaatiotestit avuksi neljänteen tai viidenteen kiertoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yritystä takana jo lähes 1,5 vuotta ja aluksi yritettiin ihan aktiivisesti. Tai ainakin minun osalta se oli aktiivista. :D Turhaa se toki oli, kun minulla ei tullut edes kuukautisia ilman hormoniavusteita. Talvella minulla alkoikin menkat ihan luomusti, mutta kevät oli kuitenkin niin kiireinen, ettei paljoa ehtinyt kiertoa tarkkailemaan, joten silloin oli enemmän tjottailua. Nyt taas alkaa vauvakuume nousemaan ja aktiivinen yritys jatkuu, ja syksyllä varmaan suunnataan hoitoihin jos ei ole ennen sitä tapahtunut mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkoi kyllä suoraan aktiivisella yrittämisellä. Mut mikäs tässä kun molemmat on hommassa mukana.

 

Mä en luonteeni vuoksi kyllä edes osais tjottailla. Mies varmaan pystyiskin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on tjot meiningillä, mutta multa se ei valitettavasti onnistu kun kuume on niin kova.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now