Toivoako

Pregnyl Piikki ja sen tuomat kyssärit

105 posts in this topic

Moikkis,

Mie pistin viime kierrossa sairaalassa Pregnyl Piikin, annoskokoa en nyt ulkoa muista, silloin oli KP14.

Olin ottanut Letrotzolia 4 tabua kierron 3-7 päivät. Nyt on KP21 ja mietin olisiko ko. piikin pitänyt irroittaa folikkeli jo joka oli tuolloin piikityspäivänä ultrassa 21mm. Eli kuinka nopeasti ko. piikin jälkeen teillä on alkanut kuukautiset tai olette huomanneet ihanan asia että olette raskaana?

Nyt pohdiskelen missä vaiheessa kannattaisi ostaa testi jos kuukautiset eivät ala ja missä ajassa niitten pittäisi alkaa.

Soitin sairaalaan tänään ja siellä sanottiin että pittäisi oottaa viel 2 viikkoo... Miten sitä malttaa =/

Itse tulkitsee omia tuntemuksiaan, alavatsakipuja enemmän kuin ennen, rinnat hellät ja muuta perusoiretta..

 

Apuja ja kokemuksianne kaivataan tiällä :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pregnyl irrottaa munasolun 36 tunnin kuluessa piikityksestä, eli voit ajatella, että ovis on ollut sinulla todennäköisesti kp 15-16. Ovispäivästä kannattaa odottaa 14 vrk ennenkun testaa, jos menkat ei ole alkaneet. Niiden pitäisi suurinpirtein sen 14 päivän päästä ovulaatiosta alkaa.

 

Itse pistin pregnylin ja tein raskaustestin 11 vrk pistämisen jälkeen. Sain haalean plussan, mutta epäilin sen olevan jäämiä pregnylistä (pregnyl voi aiheuttaa väärän positiivisen raskaustestiin n.10 vrk pistämisen jälkeen). Siksi suositellaan odottamaan se 14 vrk ennen kuin testaa raskautta. Itse hätähousuna en malttanut ja sitten pyörin epätietoisuudessani muutaman päivän ennenkuin uskalsin luottaa plussaan. :)

 

Toivottavasti sait jotain selkoa tästä epäselvästä kirjoituksestani ja toivon sinulle plussaonnea! :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia Anmiina avuistasi :)

Mie Yritän malttaa olla tekemättä testiä..Ajattelin että tekisin perjantaina jolloin on Kp25, 11 päivää pistämisestä.

Jos se Plussaa näyttää niin ostattaahan se muutaman viikon kuluttua uuden..

Raskaudentuntemuksia on ollut: Alavatsassa kipuja, munasarjajohtimissa kipua pissillä käydessä, rinnat oudolla tavalla hellät ja tuntuset, mutta se voi olla se niin kova toivominen joka aiheuttaa hormonilääkkeiden kera tuntemuksia =)

Voin kuintekin suositella Letrotzolia, mulla 4 tabua päivässä kp 3-7 toi hyvä folikkelin :grin:

Mutta voimia Kaikille kanssa Toivojille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muista vielä, että pregnyl aiheuttaa myös "raskausoireita"... Joten niiden varaan ei kannata laskea. Toivotaan kuitenkin, että tärppää! Tule kertomaan miten kävi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

Tulin kertomaan oman kokemukseni pregnylistä ja sen jälkeen tehtävästä r-testistä. Mulla oli clomifenkierto ja pregnylin pistosta seuraavana päivänä tehtiin inseminaatio. Viralliseksi testipäiväksi klinikalta annettiin dpo 16 (eli pregnylpäivästä 17 pv eteenpäin). Tein testin hätähousuna dpo 12, jolloin oli aivan puhdas nega. Dpo 13 tuli testiin haalea viiva, joka lähti siitä vahvistumaan ja nyt olen rv:lla 24 :)

Nämähän ovat yksilöllisiä, milloin testissä alkaa jotakin näkymään. Itse olin täysin "maani myynyt" tuosta ekasta negasta ja varma, ettei tärpännyt, kun netistä olin lukenut näistä dpo 10 plussanneista ihmisistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikkis,

näin mie kyllä vähän eppäilinkin että letrotzol ja se pregnyl aiheutti näita "raskaustunemuksia" Negatiivistähän se testi näytti kun olin hätähousu ja tein sen jo tännään, KP24 ja mulla kuitenkin normikierto on sen 27 pv tai yli...Ja piikin pistosta ei ole kuintenkaan kuin 11 päivää..

Eikös vaihtoehtoja ole Vain 2 eli kuukautiset joko alkaa tai olen raskaana jos mulla oli se hyvä folli ja piikki pistettiin? Vai onko tässäkin mahiksia että ei välttämättä kuukautiset tule... :girl_cry:

Pikkariikkinen toive on vielä että jos teen parin viikon päästä testin se olisikin positiivinen, jos ei niin se on vaan jatkettava! Toivoa ei saa heittää kaivoon.

Positiivista että Letrotzol toi kuitenkin follikkelin =)

 

Mutta voimia taas kaikille ja palataan taas kun uutta ilmenee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisko kenelläkkään tietoa tuosta että onko sillä Pregnyl-piikillä aina jonkinlainen tulos, siis pitäisikö sen irroittaa hyvä follikkeli tai sitten jos ei kuukautiset ala niin olla raskaana? Kommentteja anyone? :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei ainakaan kukaan sanonut, et sellanen vaihtoehto olis, ettei munis irtoais... Uskoisin, että pääsääntösesti se kyllä toimii jos on valmis munasolu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jees elikkäs mulle lekurissa sanoivat että siellä on 20 mm hyvänkokoinen folikkeli ja jäin siihen käsitykseen että jompikumpi tapahtuisi koska olen lisäksi syönyt niin ison annoksen letrotzolia..Toivon toisaalta että alkaisi menkat jos ei raskaana ole koska se olisi merkki että toi systeemi toimii edes jollain tavalla..

Nyt ei mitä ilmeisemmin ole saatu otollista maaperää tähän mennessä kun aina pitänyt syödä teroluttia että ne kuukautiset ovat edes alkaneet..Mutta toivovan aika on pitkä, pittää ootella muutama viikko tehdä testi ja jos ei ole niin soitella lekuriin ja ihmetellä sitä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatketaans tähän ketjuun, kun aihe täsmää. Pregnylin sivuvaikutuksista kyselisin.

 

Pregnyl pistettiin mulle 6 päivää sitten. Piikin jälkeen ilmaantu odotetut ovisoireet varsin kivuliaina, sitten on ollutturvotusta lukuunottamatta rauhallista, kunnes eilen ja tänään mielialat on ailahdelleet ihan miten sattuu. Tänään aamulla järkytin miehen puhkeamalla itkuun, kun piti alkaa siivoamaan... Kyssäri siis: voiko mielialan vaihtelut alkaa vasta näin monta päivää piikin jälkeen? Raskaustestiinhän se tietysti vaikuttaa 10 päivää, joten kaiken järjen mukaan muutenkin.

 

Ei sillä, että asialla oikeasti olis kauheasti väliä. Yritän vaan ymmärtää itseäni ja outoja reaktioitani...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ minusta tuntuu että nuo hormoonit voi aiheuttaa mitä ja milloin vaan. Ei siihen taida olla mitään logiikkaa. Kamalia myrkkyjä kropalle ja mielelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä tilanteessa pregnyliä yleensä määrätään? Irrotukseen siis joo, mutta miten on siis todettu tarve pregnylille esim clomikierroissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla clomikierrossa määrättiin kertamääräyksenä Pregnyl piikki, koska folli oli jo hyvän kokoinen vaikka oli suhteellisen aikaiset kp:t (silloin mulla kp11). Pelättiin että LH-piikki tulee liian myöhään, jolloin ovis menee ns. ohi, jonka vuoksi pistettiin tuo piikki jo samana päivänä, tarkoituksena kypsyttää ja irrottaa follit (mulla oli kaksi isoa follia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli käytössä pregnyl, koska follit kasvoivat clomien kanssa niin reippaasti että pelättiin etteivät irtoa "ajoissa" vaan kasvavat liian suuriksi. Ja näin pystyttiin tietysti muutenkin hallitsemaan ovulaation ajankohtaa paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ooh, nopeita vastauksia. Kiitos, auttoivat kovasti. :) Tai no lisäkysymyksiähän tässä nyt ehkä enempi tuli, mutta siis...

 

Mulla siis nyt menossa neljäs clomikierto. Ovistestit näyttää plussaa yleensä 3 päivää ja mä oon huolissani juurikin tuosta liian myöhäisestä oviksesta, kun tuo LH-piikki on niin pitkä. Eka ovisplussa on tullut yleensä kp15, mutta menkkojen mukaan ovis tapahtuu vasta joskus kp17...18 (ja yhdessä kierrossa vasta kp22!!). Kontrolliultrissa mulla on molemmilla kerroilla kun oon käynyt niin lääkäri todennut, että ihan just huomenna viimeistään irtoo, eli ollut about 20mm folleja kiertopäivinä 11...12, mut eipä oo irronnut. Eli ne kasvaa ihan superisoiksi jättiläisiksi, ennenkuin tuo lh-huippu tulee.. Pitäisköhän tässä tilanteessa oikeesti määrätä sitä pregnyliä, ts. oisko siitä hyötyä? Näen silmissäni kun ne vanhat munasolut vaan kuolee heti kun ne pääsee sieltä irti, nyyh.

 

Nyt lääkäri käski, että mun pitää tulla ultrattavaksi, jos kolmatta päivää putkeen näyttää plussaa ovistesti, notta katotaan sitten mikä tilanne. Pregnylistä se ei siis puhunut, mut googlailun tuloksena nyt päädyin tänne kyselemään. Malttamaton kun olen. :)

 

Ja sori kun kirjoitan tänne puolelle, mutta täällä taitaa olla paras tietämys tuosta lääkkeestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa sanoa, mikä on se "oikea" tapa toimia, mutta tuollaiseen tilanteeseen mulla pregnyliä käytettiin. Tai siis ovista en tikutellut, mutta follien koot oli aika vastaavat ja omillaan ovis venyi clomeilla sinne kp 16-18, vaikka jo reilusti aiemmin oli follit riittävän kokoisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeees, kiitos vielä. :) Jään seurailemaan tilannetta.

 

Testasin äsken liuskatestillä jo hiukan vahventuneen viivan ja tänään vasta kp9, et jos vaikka tällä kertaa kroppa ois enemmän hereillä ja ovis tulis jo ajoissa. Itse laskeskelin, et jos se follin kasvuvauhti on n. 2mm/vrk, niin oviksen pitäisi olla jo kp12-13 kun kp7 se oli 10mm. Siihen tuo tän päivän testi antais ehkä jopa toivoa. Kunhan limis ei sitten jäisi liian ohueksi... Katsellaan ja ootellaan, ei kai tässä muutakaan voi.  :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Papuni ja Barbababa: minkä kokoisia teillä on follit olleet silloin, kun ootte pistäneet?

 

Sain tänään reseptin ovitrelleen (kait vastaava kuin pregnyl) ja ohjeeksi pistää sen huomenna aamulla, jos ei ennen sitä tule positiivista ovistestiin. Folli oli nyt 17mm. Kai se huomenna on sit jo tarpeeksi iso? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on olleet +-20millisiä, kun Pregnyl on pistetty. Oviksen pitäisi olla n. 36 tuntia piikin jälkeen, joten vielä pistämisen jälkeenkin folleilla on vähän aikaa kasvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

N. 1-2 milliä kasvaa follit päivässä, kohdun limakalvo n. 1mm. Munasolu irtoaa kun on kooltaan ~20mm. Ovisplussa tulee usein kun se rakkula on kooltaan 18mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är ja mur. Epäilyttää, et onko koko ovista nyt kuitenkaan tapahtunut. Tähän asti oviksen jälkeen ollut välittömästi nännit ihan sika arat. Nyt ei mitään. Ei siis kerta kaikkiaan mitään oireita. Okei, pe tunsin useamman vihlaisun, joka vois kieliä oviksesta. Mut epäilyttää, et voiko näin oireettomana edes ovuloida.

 

Voikun olis keksitty sellainen pikatesti, joka kertois että oletko ovuloinut vai et.... sellainen joka mittais vaikka proge-arvoa... Huoh. Tahdon kotiin sellaisen ultralaitteen. Tulis varmaan halvemmaksi kuin aina maksaa se reilu satku kun käy ultrattavana muualla. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Olisi ihana ehtiä saada tähän kysymykseen vastaus vielä tänään (mutta ehkä mahdotonta..) Nimittäin itsellä olisi sellainen ongelma, kun Pregnyl piikki olisi tänään pistettävä ekaa kertaa.. Varmistaakseen munarakkulan irtoaminen. No, tänään sain kuitenkin jo ovulaatiotestiin plussan,  (tarkemmin ottaen hymiön).. :) Kannattaako pistää piikki vai voiko aiheuttaa hallaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei pitäis aiheuttaa hallaa, tehostaa vaan ovulaatiota, eli ovuloit varmasti ajoissa. Ettei käy niin kuin mulle, et lh piikki kyl tulee, mut tavallaan liian myöhään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pistäisin sen myös. Mulla on joskus ovistestit näyttäneet plussaa, vaikka ei ovista oo lääkärin mukaan ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now