Toivoako

Pregnyl Piikki ja sen tuomat kyssärit

105 posts in this topic

Sarjassa tosi tyhmät kysymykset (ja laho pää): Pregnyl unohtui yön yli huoneenlämpöön, vaikka pitäisi säilyttää jääkaapissa. Käytän max. 2 vuorokauden päästä tapahtuneesta. Voikohan olla merkittävää vaikutusta tehoon?

 

Onpa taas fiksu olo....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiira, luonnollisesti en osaa varmaksi vastata, mutta kyllä sillä ainakin jotakin vaikutusta tehoon voi olla. Jos teillä on inssit menossa ja Pregnyl on lähinnä hienosäätämään oviksen ajankohta, niin ehkä tilanteessa ei sitten ole vielä mitään kovin kamalaa tapahtunut. Jos punktio olisi tiedossa, niin hommaisin uuden, jotta koko homma ei mene pieleen vahingossakaan. Lähinnä miettisin sitä lääkeaineen säilyvyyttä, jos ja kun se on tarkoitus omaan elimistön lykätä, niin onko siinä jotakin lämmössä pilaantuvia ainesosia vai onko kyse "vaan" mahdollisesta tehon alenemasta. Kysyisin asiaa apteekista tms. Jos vielä Pregnylin kanssa joudut toimimaan niin suosittelen lämpimästi (sulle ja muillekin! :) ) pyytämään lääkäriä kirjoittamaan yhden ekstrakappaleen, jota voit pitää jääkaapissa varalla. Mullakin on ollut jo (siitä lähtien kun yhden ampullin hajotin) hyvän tovin ajan yksi vara-Pregnyl jääkaapissa. Mutta joo noiden säilyvyyksien kanssa saa olla kyllä tarkkana. Toivottavasti siitä huolimatta tärppää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä että kävin lukemassa täällä, mulle ei sanottu mitään pregnylin aiheuttamasta väärästä plussasta, olisin muuten hätähousuna innostunut turhaan!

Nyt siis on maltettava mielensä testailujen suhteen.

 

Mitä teille on ohjeistettu yhdyntöjen suhteen pregnylin pistämisen jälkeen?

 

Muokkailen vielä... siis siinä tapauksessa tietenkin jos tarkoitus on hedelmöittyä "luonnollisesti". Kun meille lääkäri sanoi, että ensin pidättäydytään 4-5 päivää ja piikin pistämisen jälkeen yhdyntä ja se riittää, mutta ei kai enemmästä siis haittaakaan ole? Tunnen itseni tyhmäksi :D

Edited by Eleria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apollonis, kiitos kommenteista! Soitin klinikalle ja sain uuden reseptin. Onneksi ehti vielä, kun lääke tulee ottaa vasta tänä iltana. Hyvä vinkki tuo, että pitäisi varalla ylimääräistä annosta. Meillä siis inssit käynnissä ja nyt eka kerta lääkkeillä avustettuna.

 

Eleria, vaikea tosiaan kuvitella, että enemmästä olisi haittaa! :D Onko teillä suositus, että yhdyntä ois heti Pregnylin jälkeen? Mietin vaan, kun mulla on ohje pistää Pregnyl 36 h ennen inssiä... Näissä taitaa tosiaan olla isot erot eri lääkäreiden välillä. Oon aiemmin luullut, että ajoitus ois paras silloin, kun siittiöt ovat jo odottamassa, kun munasolu irtoaa. Siksi vähän ihmettelin ohjetta pistää lääke jo noin paljon etukäteen...

 

Täytyy ehkä perjantain inssissä kysellä tarkemmin tästä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No mun ymmärrys on myös se, että pregnyl irrottaa munasolun n.36h kuluttua eli sen takia varmaan inssissä käsketään pistämään se n.36h ennen. Ja inssissä kun siittiöt viedään suoraan odottamaan munasolua ei siihen tuhlaudu aikaa kuten normaalissa yhdynnässä ;)

 

Mutta sillä vähän ihmettelin että sanottiin vain että heti yhdyntä, jos siittiöitä ei olekaan enää jäljellä 36h kuluttua. Tai kaipa niitä pitäisi olla, mutta luulisi että paremmat mahdollisuudet olisi jos vähän useammin heiluttelisi peittoja siinä välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, totta. Mutta onko se kuitenkin 24-36 h? Ymmärrän kyllä, että pistos pitää insseissä olla aikaisemmin, ja ehkä sillä sitten ei ole niin väliä onko munasolu vastikään irronnut vai vasta kohta irtoamassa... Mutta juuri joku kirjoitti, että heidän klinikallaan pistos annetaan vasta inssin yhteydessä, eli eroja on!

 

Itse kyllä teidän tilanteessa vielä yrittäisin varmistella! Vaikea kuvitella, että siitä ois jotain haittaa... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä olen kans lukenut tosi isoista eroista tuossa! Ja oli myös joku tutkimus jossa osalle pistettiin 36h ennen ja osalle inssin yhteydessä ja vertailtiin tuloksia, en nyt muista mihin siinä päädyttiin...

 

Vahvistaako pregnyl ovulaatio-oireita? Mä olen kuvitellut ovuloivani aiemminkin, mutta tällaisia oireita ei koskaan ole ollut kun nyt oli aika lailla juuri sen 36h pregnylin jälkeen, jatkuen kyllä useamman tunnin ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pregnyl pistettiin maanantaina klo 21 ja keskiviikkona klo 11 oli inssi. Ja ovulaatio olikin juuri oikeaan aikaan inssille, kun tapahtui siinä keskiviikon aamulla just ennen inssiä. Joten kaippa siinä on oltava vähän aikaa välissä. 

Tosiaan onhan siinäkin eroja, kuinka nopeasti hormoonihuipun jälkeen ovuloi normaalistikin. Joillakin se tapahtuu melkeinpas samantien ja joillakin vasta 1-2 päivän päästä. Se saattaa vähäsen selittää noi erot (ehkä)  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys tuosta Pregnylistä ja ovis-oireista on ollut 2kk sitten, mutta vastaan kuitenkin että mulla ei ole Pregnyl vahvistanut ovis-oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan pregnylistä mitään haittaa, jos sen pistää liian myöhään? Jos ovulaatio onkin jo luonnollisesti tapahtunut ennen postista? Tietääkö kukaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

En usko, että siitä haittaa olisi. Ja pistoajankohdan määrittää kuitenkin lääkäri esim. ultran perusteella tai itse ovisplussan perusteella. Miksi ajattelet, että olisit pistänyt liian myöhään?

 

Ivf-hoidossa on erityisen tärkeää tuo ajankohta, joka määritetään käsittääkseni ihan tunnin tarkkuudella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on siis clomit + pregnyl + luget käytössä, mutta ihan normaalilla kotiyhdynnällä mennään.

 

Viime kierrossa ultrattiin ja nyt sain luvan mennä samalla kaavalla ilman ultraamista tän kierron. Piti pistää pregnyl kun ovistesto näyttää plussaa tai viimeistään kp 14. Olen tikutellut ovista vain kerran päivässä ja testit ovat olleet negaa, mutta muuten oli kyllä ihan sellainen olo että ovulaatio meni jo ja tänään pistin vasta pregnylin. Sillä mietin vaan, kannattaako se pistää kuitenkin "varmuuden vuoksi", vai voiko siitä olla jotain haittaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

En usko että pistoksesta mitään haittaa voi olla. Pregnyliähän voidaan käyttää esim. tukihoitona alkionsiirron jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen pregnyl piikin sain viime kierrossa, mikä oli ensimmäinen inssi kierto. Pregnyl tuikattiin inssin yhteydessä. Erityisesti seuraavana päivänä pitämisestä kovaa vihlontaa mahalla. Yölläkin heräilin siihen, koska se ihan sattui. Lisäksi rinnat arat selvästi parisen vrk. Ei muita oireita. Tuon vihlonnan uskon johtuneen tietenkin oviksesta, eipä ole yhtä selkeästi aiemmin tuntunut. Harmiksemme ei tulosta kuitenkaan tullut. Ongelmamme on ovyloimattomuus ja uskon, että pregnylin muun oi-lääkehoidon lisäksi tarvin, joten toivottavasti saan sen jatkossakin vaikka inssiä ei tehtäisikään. Huomenna soittoa polille.

Edited by puuttuva palanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tarvitsisi apuja. Olen käyttänyt aiemmissa kierrossa Letrozolea, nyt luomukierto. Lääkärissä kp 7 follikkeli oli 16mm ja sain ovitrellen kotiin. Samaa ainetta kuin pregnyl. Tämä piti pistää niin että kp 9 1mikrogramma ja kp 10 loput eli 249 mikrogrammaa. Ensimmäisen piston jälkeen perjantaina muutaman tunnin kuluttua alkoi järkyttävä vatsakipu. Ennen pistosta tein ovistestin ja raidat About yhtä vahvat. Onkohan munasolu voinut irrota jo, jos se irtoisi 36h kohdalla niin olisi huomenna aamulla. Mahdollisuus seksiin vasta huomenna. Nyt tein ovistestin äsken kp 11 ja raita Jon paljon haaleampi. Miten ovitrelle/pregnyl vaikuttaa ovikseen? Tuliko tämä kuukaisi missattua nyt?

 

Limis jota epäilen ongelmaksi oli 8-9mm kp 7.

Edited by Secretariat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pregnylit laitettu kp 10 ja 11, menkat alkoivat kp 22 joten luulen että olis meni itsellään jo aikaisemmin. Ihmeen lyhyt kierto oli kyllä ja luulen että saattoi mennä ns ohi kun juhannuksena ei pystytty hommailemaan kolmeen päivään. Tuntuu ikuisuudelta tämä yrittäminen mutta jotakin hyvääkin, sain kerrankin kunnon kuukautiset joita kaavinnan jälkeen ei ole esiintynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain Pregnylit tänään luteaalivaiheen tueksi eli käytännössä (epätoivoinen yritys?) kasvattamaan kohdun limakalvoa, joka ovishetkellä oli liian ohut. Sain ohjeeksi pistää kerrallaan noin 1500IU eli 5000IU:n ampullista 1/3, ja loppu menee hukkaan. Näin siis toimitaan nyt ovispäivänä, sitten dpo 3 ja dpo 6 samoin.

 

Voiko sen jokaiselta pistokerralta yli jäävän nesteen ihan vaan imeyttää paperiin ja heittää roskiin? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytössä letrot kp3-7, bemfola kp8-9 ja pregnyl irroitukseen. Ultraa ei nyt oo ku lääkitys todettu aiemmin useiden kiertojen ja ultrausten jälkeen olevan ok ja periaatteessa toimivaksikin. Kierto on nyt viimeisien kuukausien perusteella osoittanut lyhenemisen merkkejä eli nyt 26-27 päivää, aiemmin 28-30... Vanha ohjeistus on pistää pregnyl kp15, mutta nyt kierron lyhennyttyä en enää usko sen olevan järkevää.. Ajattelin ett tuikkaan pregylin tässä kierrossa huomenna kp13, sillä arvelen oireiden perusteella oviksen ihan näillä päiville. Ovista en tikuta, se ollut haastavaa ja turhauttavaa. Mitä ootte mieltä pistänkö siis pregnylin kp 13 eli huomenna vai jättäisinkö kokonaan laittamatta? Pari aiempaa kiertoa oon siis pistänyt sen kp14 ja 15, mutta vahvasti luulen, että silloin ovis jo tapahtunut aikaa sitten. Toisaalta voiko pregnylistä olla haittaakaa vaikka ovis olis jo ehtinyt olla? Tämmöstä pohdintaa täällä. Välillä jo epätoivo iskee kun ei mikään tunnu auttavan. Ivf hoitoihin jonotellaan.. Hyvät neuvot tervetulleita :)

Edited by puuttuva palanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pregnylistä ei pitäisi olla haittaa oviksen jälkeen, koska sitä tosiaan käytetään luteaalivaiheen tukena tehostamaan keltarauhasen toimintaa ja auttamaan alkion kiinnittymisessä. Mietin, että jos Pregnylin pistää liian aikaisin, onko riskinä että munasolu irtoaa jotenkin epäkypsänä? Toisaalta sun laskentatapa kuulostaa ihan loogiselta, kun kierto kerran on lyhentynyt.

 

Saako kysyä, mihin tarkoitukseen tuo Bemfola on Letropäivien jälkeen? Mulla menossa eka Letro-kierto ja nyt jo murehdin, että mitäs jos ne ei toimikaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sön eka letroja 5 kierron ajan eikä niillä vastetta oikein kunnolla tullut. Follit jäivät aina vähän liian pienehköiksi. Myös limis vaikutti ohuehkolta. Bemfola 75 iu x2 auttoi sitten siihen, että vastetta alkoi tulla. Sitten kun inssit alkoi tuli irroitukseen pregnyl ja se jatkuu pyynnöstäni nyt myös ns. Oi-kierroissa jonotellessa hoitoihin... Meillä ei ole löytynyt muuta ongelmatiikkaa kuin munasolun irtoamattomuus...mutta nyt siis periaatteessa vasteen pitäisi olla lääkkeillä hyvä, mutta mitään merkkiä raskaudesta ei en ole vielä saanut. Kovasti sitä plussaa ja pientä täällä toivottaisiin.

Tsemppiä Rosetta, koita olla stressaamatta (helpommin sanottu kuin tehty). Monilla jo pelkistä letroista on apua ja senkin jälkeen löytyy kyllä mitä tehdä. Voimia ja kovasti plussatuulia teille :) tuikkaan tänään pregnylin ja tallettelut jatkuu :) oletko minkä aikaa käyttänyt pregnyliä lh-vaiheen tukena?

Edited by puuttuva palanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos! Yritän parhaani, mutta kontrollifriikille se ei ole niin helppoa. Olen murehtinut etukäteen jo IVF:n toimimattomuudenkin...  :rolleyes: 

 

Sain Pregnylin luteaalivaiheen tueksi (3 x 1500 yksikköä) viime kiertoon, kun ultrassa todettiin ovispäivänä, että limakalvo oli vain 4 mm. Yhden kierron siis kokeilin sitä, koska lääkärin mukaan ovishetkellä ei enää juurikaan pysty limakalvoon vaikuttamaan. (Nyt sitten toivotaan, että Letrot tekevät limakalvoille ihmeitä - ovuloin kyllä ihan omillani.) Pregnyl kuitenkin teki sen verran, että menkat olivat aiempaa runsaammat, joten jonkin verran sitä limakalvoa ilmeisesti paksunsivat. Mietinkin, että pyydän varmaan follikkeliultrassa (jos Letroilla on vastetta tullut) vastaavan tuen myös tähän kiertoon. Varsin edullinen lääke kuitenkin, en kokenut pistämistä pahaksi ja jos pienikin mahdollisuus on, että ne auttaisivat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kuulostaa niin tutulta tuo murehtiminen. Välillä se helpottaa, fiilis on ok ja toiveikas sitten taas menkkojen alettua joutuu rämpimään hetken siellä pohjalla..mutta vielä me plussataan...ja voi sitä ilonpäivää ♡ Täällä pregnyl tuikattu ja odotan miestä töistä kotia peiton heilutteluun :D Sitten oliskin töihin lähtö...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti heiluttelut tuottaa viimein tuloksia!

 

Kiitos tsempeistä! Ilon päivää odotellessa... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pregnyl 5000 pistetty eilen illalla, ja nyt kohdussa tuntuu kuin siellä olisi tulikuuma keilapallo. Ei erityisen miellyttävää... kellään ollut vastaavaa?

 

En ole siis mitenkään huolestunut asiasta tms. mutta sen verran jännä tuntemus, että kiinnostaisi kuulla, onko miten yleistä. :)

Edited by Rosetta82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tässä kierrossa ollut neljä Pregnyl-annosta: 5000 yksikköä ovulaation aikaansaamiseksi, 2500 yksikköä heti seuraavana päivänä (ovispäivä), 2500 yksikköä 4dpo ja sama määrä 8dpo.

 

Nyt on dpo9, ja alavatsalla on eilisestä lähtien ollut kovaa paineen tunnetta. Sen sijaan muut Pregnylin aiheuttamat "raskausoireet" ovat oikeastaan hävinneet. Ihmettelenkin (jos joku osaisi vastata?), miten uutta oiretta voi tulla tässä vaiheessa kuuria. Eikö aiempien pistosten pitäisi olla ainakin isolta osin jo poistunut elimistöstä, eihän se aine mitenkään keräänny? Ja mikä sen paineentunteen aiheuttaa oikeastaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now