Sign in to follow this  
Followers 0
Joanna

Rintatulehdus

14 posts in this topic

Terveyskirjaston tiedot olen jo lukenut, mutta onko täällä kenelläkään antaa toimivia vinkkejä rintatulehduksen hoitoon? Rinta on ollut eilisestä asti kipeä ja eilen oli kuumetta. Olen koittanut imettää ahkerasti ja pumpannut vielä imetyksen lisäksi, ja suihkutellut rintaa kuumassa suihkussa, mutta se on edelleen kipeä ja tunnen kovan kohdan rinnan alaosassa (joka lienee vaikein paikka tyhjentää?). Sama alue myös punoittaa. Kauanko kannattaa jatkaa kotikonstein, ja kuinka nopeasti oireiden pitäisi hellittää jos ovat hellittääkseen? Vai pitäisiköhän jo suosiolla mennä lääkäriin hakemaan antibioottireseptiä..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on sanottu ohjeeksi, että jos kuume ei laske vuorokauden sisällä niin sitten heti yhteyttä lääkäriin. Itsellä on ollut nyt lyhyellä ajalla kolme kertaa rintatulehdus ja olen selvinnyt ilman lääkkeitä. Lepo ja imettäminen ovat auttaneet. Kuume on noussut ja laskenut nopeasti. Kova kohta rinnassa on pysynyt kauemmin. Imettäminen on tuskaa, mutta itselle se on ollut varmasti se tehokkain keino päästä eroon rintatulehduksesta. Itse koin mukavaksi lämpösessä saunassa hieroa rintaa ja sen jälkeen imetys tai lypsäminen. Sillä sain lopulta kovan kohdan pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen saanut vinkiksi myös hiustenkuivaajalla kipeän paikan lämmittämisen. Sitten ota huoletta kaksi burana 400mg kerralla, ibuprofeeni kun puree tulehdukseen, mitä panadol ei tee. Rinnan alaosan kipeän paikan poissaamiseksi voisi myös auttaa imettäminen kainalosuunnasta, makaa esimerkiksi sängylle ja ota vauvasi rinnalle jalat pääsi vierestä (vauva siis toisin päin kuin yleensä :) Itselläni on kerran ollut paha tulehdus, joka oli uusia, mutta uskalsin silloin katsoa reilun vuorokauden tilannetta ja sainkin se hellittämään kotikonstein ilman uutta antibioottikuuria.

Tsemppiä ja jaksamista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lämpötyynyllä tai hiustenkuivaajalla tosiaan kannattaa lämmittää rintaa ennen imetystä erityisesti kipeästä kohdasta ja sitten vauva syömään niin, että leuka on kipeän kohdan suuntaan eli tässä tapauksessa varmaan joko makuullaan sängyllä tai sitten istualtaan kainalon alta tuleva vauva kohdistaisi tehokkaimman imun (joka siis on leuan puolella) siihen tulehtuneeseen kohtaan. Itselläni olen ainakin huomannut, että tulehdus lähtee heti, kun kova kipeä kohta lähtee pois eli niin kauan pitää leikkiä akrobaattia. Ja tosiaan viim. huomenna lääkäriin jos on kuumetta ja ei näillä konsteilla parane.

 

Niin ja kipeän kohdan varovainen painelu/hierominen voi laukaista tukoksen myös. Ja muista imettää tiuhaan! Max. tunnin-puolentoista välein. Jos vauva ei suostu syömään, niin pumppua kehiin. En tiedä, minkä ikäinen vauva sinulla on, mutta jos syö jo kiinteitä, niin niiden antaminen kannattaa jättää minimiin, tai jättää mieluiten lähes kokonaan pois, kunnes rinta paranee - tällaisen ohjeen itse sain aikanaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apua! Mulla on iltapäivän aikana kipeytynyt toinen rinta tosi paljon. Siinä on kiinteähkö kipeä kuhmura ja sitä kuumottaa. Maito on jotenkin oudon väristä - ei veristä mutta jotenkin kellertävää. Minulla ei ole kuumetta mutta kipu alkaa olla kamala. Olen käynyt saunassa, imettänyt imettämästä päästyäni, ottanut panadolia (en saa käyttää tulehduskipulääkkeitä) mutta kun tämä ei hellitä.

 

Onko niin että niin kauan kun kuumetta ei ole on turha lähteä lääkäriin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö ei ole vielä viikkoakaan ja minulla on tintatulehdus :(

Maitoa kyllä nousi, mutta niin tytön rintaraivaritkin. Minulla on myös tosi hankalan muotoiset rinnat, joten haavoja tuli nänneihin ja rintakumin käyttö vei lapsen viimeisetkin imuhalut. Eli imettäminen taisi sitten olla tässä. Kyllä v€tuttaa suoraan sanottuna! Nyt koitan pumpun avulla saada edes muutaman tipan herumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä imettäminen tehnyt kipeää rintatulehduksen aikana?

 

Meillä on neljän viikon ikäinen vauva, ja mä syön nyt kolmatta päivää antibiootteja ärhäkkään rintatulehdukseen. Olo on muuten jo jonkin verran kohentunut, mutta imettäminen tulehtuneesta rinnasta sattuu edelleen _aivan sairaasti_. Onkohan tämä normaalia vai pitäisikö ryhtyä selvittämään, mistä muusta kipu voi johtua?

 

Imettäminen sattui kyllä jo ennen tulehdustakin jonkin verran, kun rinnanpäät olivat niin arat, mutta tämä kipu tuntuu selvästi voimakkaampana ja tosiaan vain tulehtuneessa rinnassa. En millään kestä tätä enää kovin montaa päivää...

Edited by Sinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko kokeillut tyhjentää rinnan pumpulla? Jos vauvalla on huono ote tuosta rinnasta, hetken imetyslepo saattaa helpottaa tai rintakumin käyttö. Tuntuko tukoksia vielä?

 

Mulla tuo sattui myös aika paljon. Tosin oma vika osittain, kun hieroin tukoksia auki niin että rinta oli ihan mustelmilla. Muistelisin että joku viikko saattaa mennä kunnes helpottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei sattunut paljoa, mutta lääkäri puhui siihen malliin että voisi sattua ("imetä kipeästä rinnasta jos vain pystyt").

 

Mä muuten en oke odottanut vuorokautta ennen ab-kuuria kun vointi on mennyt niin nopeasti niin kehnoksi. Kaksi kertaa nyt sairastanut, kerran molemmissa rinnoissa. Toivottavasti en enää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^ Sattui ja aika ikävästi. Tuntui ihan kuin joku olis pistellyt neuloilla sitä rintaa, jossa tukos oli. Helpotti kyllä ab-kuurin myötä, mutta siinä voi jokunen päivä mennä. Kannattaa samalla antaa rinnalle niitä lääkkeettömiä hoitoja, joita tohon rintatulehduksen kotihoitona suositellaan. Tsemppiä! Itse koin monta tulehdusta ja olo oli joka kerta aivan hirveä, mutta onneksi helpottui kuurin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseasiassa nyt kun Montana mainitsi, niin tuntuihan sellaista neulamaista kipua tulehduskohdassa herumisen aikaan. Mutta se oli melkein mukavaa kipua jos niin voi sanoa, tuntui että teki jotenkin "hyvää" tulehduskohdalle. Eli ei estänyt imettämistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iso kiitos teille vastauksista. Imetyskipu on onneksi helpottanut aivan selvästi nyt, kun tulehdus on kunnolla parantunut. Kyllä toisesta rinnasta imettäminen sattuu hieman vieläkin (imuotteessa on hiukan hakemista), mutta tämä on aika siedettävää aiempiin horror-hetkiin verrattuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0