miisukka

Vauvan vaatteiden pesu

79 posts in this topic

Mä en pese mitään äp:n vaatteita ja enkä muitakaan uusia vaatteita ennen käyttöönottoa.

En pese omiani enkä pese lapsen. Nykyajan vaatteissa kun kumminkin on niin vähän niitä

käsittelyaineita ja sen kyllä ihan tuntee kädellä missä niitä aineita on tai ainakin minä olen

työni puolesta oppinut tuntemaan.

 

Ja ihan hyvin on iho kestänyt ilman esipesuja. Sen kyllä ymmärrän, että jos on allergioita tai

on muuten vain herkkäihoinen, niin sitten kannattaa pestä.

 

Mutta tämäkin asia on vähän sama kuin joku ei voi pitää muita kuin silitettyjä vaatteita

ja toinen taas ei silitä mitään. Niin toinen taas haluaa pestä kaiken ennen käyttöä ja toinen ei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

2007 äp:ssa oli ruokalapussa ja peitteessä liikaa formaldehydiä, joten niistä tuli ihan erikseen käsky pestä ennen käyttöä. Ei noista mitenkään päällepäin voinut erottaa, että formaldehydiä olisi liikaa.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

En pese omia uusia vaatteita mutta vauvan kaikki uudet olen pessyt. Eilenkin taas katsoin yhdessa kaupassa kuinka osa vaatteista lojui lattialla, rekit kun oli niin tayteen pakattuja. Ei olisi kiva laittaa sellaisia vauvan paalle. Siihen paalle viela kaikki poly mita pakkaamisessa ja purkamisessa syntyy.

 

Pesuaineena kaytin aluksi Fairyn sensitive-nestetta mutta nyt jo pari kuukautta olen pessyt kaikki pyykit ihan tavallisella Arielilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nyt ruvennut pesemään omatkin uudet vaatteet, kun melkein järjestään äitiysvaatteissa on ollut pesulapussa maininta "wash before use" tms. Lakanat ja pyyhkeet olen pessyt vuosia, kun niistä oli joskus isoja juttuja, miten paljon käsittelyaineita niissä on. Joten vauvan vaatteet menevät automaattisesti pesuun ennen käyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pesen kaikki uudet vaatteet ennen käyttöä...olen kärsinyt tekstiilien käsittely/viimeistysaine allergiasta sen jälkeen sain koulussa tietää mitä kaikkia myrkkyjä tekstiilit pitää sisällään..(olen ammatiltani vaatetusalan ammattilainen)

vauvan pyykissä olen huolehtinut siitä että uudet vaatteet tulee olla myös silitettyjä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ole tullut mieleenkään, että pitäisi erillään pestä...

 

Konetta pyöritetään mahdollisimman täysinäisenä, eikä meidän vauva kuluta niin paljon vaatteita että saisin edes kerran viikossa pelkästään hänen vaatteistaan/petivaatteistaan edes puolta konetta täyteen. En muutenkaan tiedä, miksi ne pitäisi erillään pestä, pöpöjen takiako? Mä luulen myös, että alunperin tässä on tarkoitettu juuri aivan törkylikaisten pyykkien pesemistä vauvan pyykkien kanssa tai juuri sitä, ettei vauvan pyykkiin käytetä hajustettuja aineita. Meillä on käytetty Erisania pyykinpesuaineena jo ennen vauvan tuloa.

 

Vauvan vaatteet olen pessyt melkein kaikki ennen käyttöä. Toppavaatteita ja makuupussia en ole pessyt. Omista vaatteista pesen ennen käyttöä kaikki tummat vaatteet, esimerkiksi mustista uusista sukkahousuista tulee muuten ihottumaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen vauvan vaatteet erikseen omalla pesuaineellaan ja lajittelen ne vielä tummaan ja vaaleaan pyykkiin. Pesen kaikki vauvan vaatteet ennen käyttöön ottoa, omia en juurikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyrin pesemään erillään, koska lasten vaatteet ovat yleensä 60asteen pesu ja aikuisten harvemmin. Ja kuulin ystävältäni, että oli pessyt Tuttan tai Nanson vaatteen muutamaan otteeseen 40 asteessa ja oli tullut pahasti pesunukkaa. Oli valittanut, mutta olivat sanoneet, että pitää noudattaa pesuohjetta, koska jos pesee alemmassa niin tulee nukkaa. Sitä varten pesuohje on, että pysyisivät hyvinä mahdollisimman pitkään.

 

Joskus tosin tulee laitettua samaan esim. vaaleiden kanssa kun pesee omatkin 60 asteessa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekä että.

Aika paljon olen pessyt erillään, ihan siitä syystä että meillä on hoitotason yhteydessä vauvanvaatteille oma likapyykkikori, jonne heitän vaatteiden lisäksi harsot ja pyllypyyhkeet. Täysi korillinen pyykkiä menee just passelisti yhteen koneelliseen. Lisäksi tykkään pestä vauvan vaatteet 60 asteessa.

Samaa pesuainetta käytän sekä meidän että vauvan pyykkeihin, jauhemaista Erisania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi tärkeä syy on, miksi vauvan vaatteet ehdottomasti kannattaa pestä ennen käyttöä:

 

- Vaatteet kutistuvat pesussa.

 

Lastenvaatteiden kokomerkinnät vaihtelevat valmistajan mukaan, esim. koko 62 ei todellakaan ole saman kokoinen kaikilla. Jos ja kun hankkii erimerkkisiä vaatteita, niitä pitää vertailla keskenään, ettei vaate jää käyttämättä. Harmittaa älyttömästi, jos söpöä 68-kokoista Lindexin bodya sovittaa vauvalle vasta siinä vaiheessa, kun 68-kokoista Tuttaakin käytetään - ei meinaan välttämättä edes enää mahdu! Ja koska puuvillatrikoo kutistuu ensimmäisessä pesussa jo aika hyvin (eikä siis jatka kutistumista loputtomiin kuten esim. viskoosi), voi kertapesun jälkeen jo hyvin vertailla kokoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesen vauvapyykin erikseen (todennäköisesti esikon ja tulevan vaavin vaatteet samassa) joskus jotain omia t-paitoja saatan heittää joukkoon jos meinaa jäädä kone vajaaks. Miehen vaatteita en laita samaan, mut se käyttää sen verran hajustetumpia dödöjä, saippuoita tms, että en viitti jos vaikka "hajut ei lähtiskään pyykätessä".

 

Samaa pesuainetta käytän kaikelle pyykille, koska on ihan turha vaihtaa sitä koska pesuaineista jää jäämiä koneeseen jokatapauksessa (paitsi jos jokaisen pesukerran jälkeen käyttäis koneeseen koneenpuhdistajaa ja sit viel pesis tyhjänä 90-asteessa...). Ja meillä käytetään allegroa, joka on ystävällistä pyykille, iholle ja koneelle ;)

 

Ja lastenvaatteet pesen aina ennen käyttöä. Omia tai miehen vaatteita en välttämättä, mut monesti nekin pyörähtää koneessa ennen käyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kivittäkää mut, mutta mä oon niin huono äiti, etten pese uusia vaatteita ennen käyttöön ottoa(vauvan iho ei oo kärsiny tippaakaan), ja vauvan vaatteet pestään samassa koneellisessa ku meijän aikuistenkin. :o:huh::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ainakaan ole varaa ensimmäistä kiveä heittää :lol:

 

Yksi juttu vielä oli se, että värit kiinnittyvät usein lopullisesti vasta ekassa pesussa (ja siksi kannattaakin aina pestä ohjeen mukaan ainakin se 1. kerta). Lapsen vaatteille ei onneksi ole vahinkoja käynyt, mutta on meillä aikuisilla sellaisia, mihin on ekan pesemättömän käyttökerran jäljiltä jäänyt karmeat hikiläikät, kun värit ovatkin hikoillessa levinneet... Pissa tai puklu helposti voisi tehdä ihan saman, uskoisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesen aina vauvan uudet vaatteet. Ihan jo silläkin, että kaupassa niitä ihmiset nyplää ja näplää. Saattahan ne olla pyörineet likaisilla lattioillakin. Lisäks monissa vaatteissahan on tärkkiä.

Pesen myös niin mun kuin miehenkin uudet vaatteet. Muutaman kerran on tosin käynyt, et mies on ostanut itselleen uuden t-paidan ja laittanut sen heti päälleen, on sitten jäänyt kainaloihin ikuiset hikiläikät.

 

Meillä on muutama eri pesuaine tällä hetkellä. Mies käyttää hajusteellista pesuainetta ja huuhteluainetta ja mä käytän vauvan pyykkiin hajusteettomia versioita. Omiin vaatteisiini ja lakana/pyyhepyykkiin molemmin versioin.

Meillä pestään myös vauvan pyykki erikseen ja sit vielä mun ja miehen vaatteet erikseen. Meidän vanhempien pyykkämiseen tosin vaikuttaa pitkälle vaatteiden eri värimaailmat sekä se, että miehellä on paljon vähemmän vaatteita verrattuna muhun ja lisäks mä lajittelen omat vaatteeni paljon tarkemmin värien mukaan, mieheltä löytyy vaan "valkoiset ja kaikki muut". Lisäks mies hikoilee ja sen vaatteet haisee useasti pahalle ja mä en halua pestä omia vaatteitani sen sukkahikipyykin seassa. Ja mikä parasta, niin mä toimin ihan samalla lailla kuin oma äitini. Kotoa opittu tapa siis :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen aina ennen käyttöönottoa typyn vaatteet. Typyn vaatteet menee mun ja miehen vaatteiden kanssa samaan koneeseen, ei siis erikseen pestä kenenkään pyykkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauva on toistaiseksi vielä masussa, mutta oon ajatellut peseväni 60 asteessa ne vauvan vaatteet erikseen jotka sen kestää, ja 40 asteen vaatteet omien kanssa, toki vaaleat erikseen kun itsellä on lähinnä melko tummia vaatteita. Vauvalle on aika paljon vaaleaa vaatetta joten ne tulee varmaan pestyä jatkossakin erikseen. Lakanat pestään erikseen 60 asteessa mutta vauvan lakanat menee siinä samassa, nyt pyörii koneellinen vauvan omia mutta vaan siksi että meidän isojen lakanat sattui olemaan kaikki puhtaana. Itse käytän allergian takia hajusteettomia pesu- ja huuhteluaineita joten ne samat sopii vauvalle. Miehen vaatteet pesen sekaisin omien kanssa, mutta toisinaan kun hän on laiskemman puoleinen tuomaan niitä pyykkikoriin, hän pesee koko koneellisen omiaan. Samoin työvaatteensa pesee erikseen kun ovat likaisempia. Mies käyttää työvaatteisiin peruspesuaineita koska se on edullisempaa eikä ole herkkä, myös jos pesee koko koneellisen vain omia arkivaatteitaan.

 

muoks. Meilläkin on koira joten myös karvojen minimoimisen kannalta vauvan vaatteet on hyvä pestä erikseen, koska itsellä kuitenkin koiran kanssa touhutessa niitä karvoja on enempi vaatteissakin.

Edited by Neve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pestään vauvan vaatteet erikseen ihan vain sen takia, että käytän omassa pyykissä tuoksuvia huuhteluaineita. Muutenkin meillä on "vauvanhuoneessa" hoitopöydän vieressä oma pyykkikori vauvalle, joten ei tarvitse mitenkään eritellä pesuun laittaessa niin, että tulisi jotenkin ylimääräistä vaivaa/työtä.. Joskus toki menee sekaisin jos vauvan vaatteita pestäessä jää kone esim. vajaaksi tms. Tai jos vauvan pyykeissä on vain muutama tumma pyykki, niin laitan omien sekaan ja käytän sitten vain niitä vauvan pyykille tarkoitettuja aineita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä otettiin tuoksuttomat aineet käyttöön kun aloin pestä pojan vaatteita käyttöön jo ennen pojan syntymää, joten nyt on helppo pestä kaikkien vaatteita sekaisin jos vaan värit ja lämpötilat osuu yksiin. Pesupähkinöitä käytän myös paljon, saa pestyä vaippoja samalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen vauvan vaatteet ihan omien vaatteiden seassa. Nyt siis kun käytän ihan samoja tuoksullisia pesuaineita ja huuhteluaineita kaikelle pyykille, niin hyvin menee samassa koneellisessa vauvankin vaatteet. Ei ainakaan toistaiseksi ole tullut mitään ongelmaa pesuaineiden kanssa ja huuhteluaineen valitsen aina niin, et se on se yks ja sama, tosi miedon tuoksuinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi hassu kysymys aiheeseen liittyen, laitan tähän samaan ketjuun vaikkei ketjun alaotsikko enää täsmääkään:

 

Mitä pitäisi huomioida ihan vastasyntyneen vaatteiden (ja kestovaippojen, harsojen ym.) pesussa? Anoppi sanoi tässä kerran jutellessamme, että pienelle vauvalle kannattaa sitten ostaa vaan valkoisia vaatteita, niin ne saa samaan pyykkin ilman värivahinkoja, koska ne täytyy keittää. Olin hetken tässä mielentilassa: :blink: ja näin jo silmissäni wanhan maalaistalon pihan, jossa pyykkimuori keittää lakanoita avotulella suuressa padassa ja hämmentää jollain kapustalla... Kunnes sitten selvisi, että anoppi tarkoitti pyykin pesemistä 90 asteessa, ilmeisesti desinfiointitarkoituksessa. :rolleyes:

 

Joten noviisi kysyy vähän skeptisenä mutta naiivina seuraavaa:

- Suositellaanko jossain vielä vastasyntyneen pyykin pesemistä 90 asteessa? Kuinka pitkään?

- Onko joku tosiaan ostanut vastasyntyneelle vain valkoisia vaatteita? Jos ei, niin värilliset ei taida 90 astetta kestää. (Vilkaisin yhden 50/56-senttisen bodyn pesulappua, ja kyllä siinä ihan vaan 40 astetta lukee...) Toki valkoisiakin on, täytyy katsoa niiden laput erikseen.

- Käytättekö vastasyntyneen pyykin kanssa jotain hajusteetonta huuhteluainetta, vai ei ollenkaan?

 

Tässä viimeisellä kolmanneksella voisi alkaa käyttöönottopestä vauvan vaatteita, jos vaan tietäisi miten. :girl_crazy: Jos laitan ne koneeseen pesuohjeen mukaiseen asteeseen ja käytän "vauvanpyykille ja kestovaipoille sopivaa" Erisan herkälle iholle -pesuainetta - huuhteluaineella vai ilman? - niin menisköhän se suunnilleen taiteen sääntöjen mukaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pestään erillään vauvan vaatteet, pyyhkeet ja liinavaatteet ja juurikin koirankarvojen vuoksi. Väkisinhän niitä lapsenkin vaatteissa välillä on, mutta sotku on vielä hallittavissa kun ne on yksittäisiä jouhia. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Aeria, mulla ei kyllä mitään tieteellistä tutkimustietoa ole asiasta, mutta kyllä mun mielestä 60 asteen pesu riittää vauvan vaatteille. En mä ole koskaan kuullutkaan, että niitä pitäisi keittopestä... Itse olen pessyt kaikki vauvan vaatteet 60 asteessa, vaikka siinä pesulapussa lukisi 40 astetta. Kyllä puuvilla kestää sen kuumemmankin pesun. Meillä itseasiassa oli ihan vastasyntyneenä vain valkoisia vaatteita, mutta se johtui siitä, että jostain syystä niin pieniä (40-44 cm) vaatteita ei oikein muun värisenä saanut :) Huuhteluainetta ei mun käsittääkseni suositella vauvanpyykissä käytettäväksi (voi aiheuttaa iho-oireita). Me pestään kaikki pyykki nykyään jollain herkän ihon pesuaineella, olisko LV tai joku. Pesuaineet on usein niin voimakkaita, että tavan pesuaineetkin voi aiheuttaa vauvalle iho-oireita.

 

Ja jos miettii tuota desinfiointi-hommaa tuon pyykinpesun suhteen (ja ihan kaiken suhteen) niin... Noh, mun mielestä liika on aina liikaa ja mistä ihmeestä lapsi ikinä saa mitään vastustuskykyä, jos kaikki desinfioidaan??

 

Mutta noita kestovaippoja voi toki joskus keittopestä, jos ovat sen tarpeessa (siis yleensä hajuhaitat tms.), mutta kyllä niillekin yleensä se 60 astetta riittää. Me ei ainakaan olla kertaakaan pesty kestovaippoja tai mitään niiden osia keittopesussa eikä oo mitään hajuhaittoja ollut ja kaikki kuivuneimmatkin kakkatahrat on kyllä lähteneet (tai sit viimeistään lähtevät sappisaippualla).

 

Meillä vauvanvaatteet pestään joskus erikseen ja joskus ei. Ihan ekoina viikkoina taidettiin pestä erikseen. Ulkovaatteita en ole pessyt, mutta tuulettanut aina ennen käyttöönottoa. Sisävaatteet pesen aina ennen käyttöönottoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kestovaippojen pesuun voit käyttää vain ecoverin huuhteluainetta, se on koostumukseltaan jotenkin erilaista. Normaali huuhteluaine vie vaipasta imukyvyn ja pul-kankaalle ei sovi muistaakseni ollenkaan. Tuo pitäis tarkistaa että sopiiko se ecover huuhteluaine pul-kankaalle, en tiedä. Itse en käyttänyt vauvalle huuhteluaineita vaipoissa enkä vaatteissa. Ihan aluksi silitin vaatteet ja harsot pehmentääkseni niitä, aika pian luovuin siitäkin. Mun käsittääkseni silittämistäkään ei tosin harsoille suositella, koska sekin heikentää imukykyä tai lähinnä sitä imunopeutta kun kangas ei oo silityksen jälkeen silleen "kuidut levällään".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Gerda :)

 

Hyvä että 60 astetta riittää, se 90 kuulostikin vähän hurjalta. Vähän mua kyllä arveluttaa pestä nuo 50/56-senttiset 60 asteessa, jos niiden lapussa lukee 40, etteivät vaan kutistuisi niin ettei mulla sitten olekaan vastasyntyneelle vaatteita. :rolleyes: Mutta jos 40-asteiset ei ole muillakaan kutistuneet 60:n asteen pesussa, niin tuskinpa mullakaan niin kävisi. Täytyykin katsoa onko ne kaikki puuvillaa.

 

40-44 cm:n vaatteita olen itsekin nähnyt vain valkoisina, ja muistaakseni lähinnä keskosvauvoille suunnattuina. En ole niitä hankkinut, koska olin itse yli nelikiloinen syntyessäni eikä ole mitään merkkejä siitä, että tulokas syntyisi etuajassa tai olisi kovin pieni...

 

Jos käyttöönottopestään uusia vaatteita, lähteekö niistä kemikaalit yms. paremmin pois 60 kuin 40 asteessa? Ilmeisesti. Sappisaippuoita tai pesupähkinöitä mulla ei vielä ole, mutta on tuo mainitsemani herkän ihon & vauvapyykin pesuaine. Ostin myös hajusteettoman, väriaineettoman LV-huuhteluaineen, mutta sitäkään ei siis ehkä uskalla käyttää ihan pienen pyykeille. Toivottavasti ne eivät sitten jää pesun jäljiltä kankeiksi/karheiksi (meillä ei ole kuivausrumpua).

 

Ja jos miettii tuota desinfiointi-hommaa tuon pyykinpesun suhteen (ja ihan kaiken suhteen) niin... Noh, mun mielestä liika on aina liikaa ja mistä ihmeestä lapsi ikinä saa mitään vastustuskykyä, jos kaikki desinfioidaan??

 

Tästä olen itse asiassa ihan samaa mieltä. Vastustan yleisesti ottaen desinfioimista ja "antibacterial"-saippuoita yms., koska ne vaan innostaa bakteerikantoja kehittymään vastustuskykyisemmiksi. Myöskään lapsen kanssa ei ole tarkoitus olla ylihygieeninen. Tässä ensikertalaisen odotuksessa vaan on niin paljon epävarmuuksia, että mietin onko vastasyntyneen kanssa sittenkin tarvetta jollekin erikoiskohtelulle noiden pyykkien suhteen.

 

Kiitos neuvoista :)

 

MarsiM, olen viime aikoina löytänyt kaupasta Ecover-pesuainettakin, mutta en ole löytänyt nestemäisenä, vain jauheina. Toivottavasti huuhteluainetta sentään löytyy, täytyy tarkistaa asia. On tässä onneksi vielä aikaa. Voisin aloittaa vaatteiden pesulla ja miettiä vauppa-asiaa sitten seuraavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now