Rune

Mitä suuhusi laitat 2

285 posts in this topic

^Kiitti ingenjoor, merileva se varmaan on syyna en tullutkaan ajatelleeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nojuu. itse vietin raskausajan espanjassa ja söin ilmakuivattua kinkkua varmaan kilon, samoin kaikenmaailman juustoja, kun en tiennyt näistä rajoituksista. terveenä ollaan sekä minä että bebe. tieto lisää tuskaa, näin se on, ja suomi on maailman kontrolloiduin maa. kai se on hyväkin, mutta älkää nyt saako hepulia jos jokaista suupalaa ette tiedäkään mitä se sisältää. kunhan ruoka on tuoretta ja puhdasta niin ollaan jo aika hyvillä vesillä. eikä mitään kannata kilotolkulla syödä, niitä pellavansiemeniä vaikka.

 

nauttikaa raskaudestanne! elämää ei voi hallita muutenkaan, ja ainoa pysyvä asia on muutos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pellavansiemenistä vielä sen verran, että ovat kiellettyjen listalla lähinnä ummetuksen hoitoon tarkoitettujen ravintolisien takia. Pellavaa ei nimittäin tulisi käyttää säännöllisesti päivittäin, vaan on parempi valita joku kadmiumia sisältämätön tuote suoliston toimintaa parantamaan. Raskausaikana kun tuo ummetus on aika tavallista. Leivästä pellavansiemeniä tulee varmasti vähemmän kuin rouheesta, joten kiinnittäisin siihen huomiota vasta, jos joka päivä tulee syötyä leipää, jossa on erityisen paljon pellavansiemeniä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eikä kokonaisista pellavansiemenistä juuri ehdi kadmiumia tai syaanivetyä imeytyä, koska kulkeutuvat kokonaisina ruoansulatuskanavan läpi. Eri asia ovat sitten tosiaankin nuo ummetuksen hoitoon tarkoitetut rouheet, joissa pellavansiemenet ovat rikotussa muodossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolassa sanottiin, että yhden omegan tabletit sopii raskaanaoleville. Kun mun nykyiset omega3 sisältää A, D, ja E vitamiineja, niin siinä on liikaa..öö..ainakin a-vitamiinia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voileipäkakkua olen vedellyt itse aina, kun on eteen tullut, sisältäen suositusten verran maksamakkaraa ja muuta mukavaa. Siinä ehkä majoneesi on sellainen ainesosa, mitä joku saattaa vierastaa (ellei sitä suosiolla korvaa jollain toisella), mutta tässäkin tuuppaisin asiaa itse kunkin oman harkinnan suuntaan.

Voileipäkakussa voi ohjeesta riippuen olla myös esim. tuorejuustoa tai kylmäsavulohta, joita monet raskaana olevat eivät syö. Aivan kuin Jenny-Maria, kertoisin mitä kakku sisältää ja jättäisin itse valittavaksi syökö vai ei.

 

Mä taas en oo ollenkaan vältelly majoneesia, mutta voileipäkakun jätin tekemättä ja syömättä tuorejuuston takia. Tuppaa omasta mielestä parhaat oleen niitä joissa sitä juustoo on joka suunnalla purkkikaupalla... :D tosin muutaman kerran oon creme bonjouria sipassu voileipäkeksin päälle, ja sanotaanhan sitä että jos listeriasta on kyse niin määrällä ei oo väliä, yks suupala voi riittää. Mutta tiedä sitten, ihan nollalinja tuntuis just leipomusten ym kohdalla vähän ylireagoinnilta jos siellä nyt teelusikallinen jotain ainetta on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin luotan suomalaisiin tuorejuustoihin jotka ostan ison kaupan hyllyltä omaan jääkaappiin, en ala boikotoimaan. Mutta juuri noi täytekakut jotka kuitenkin on stten esillä aina pöydällä ja niihin on yhdistettynä majoneesit ja muut...en varmaan koskisi raskaana. Söin muuten perjantaina ravintolassa salaattia jossa oli vuodenjuustoa, yksi paistettu pala. :)

 

Ja A-vitamiiniahan ei saisi ylimäärin raskaana syödä, tämän takia mm. maksan syöminen on kielletty. Onneksi maksamakkaraa ja maksalaatikkoa voi pieniä määriä syödä, tänäänkin söin 100g maksalaatikkoa koska oli aivan hirrrrveä himo. :P

 

Niinjoo, ole lopettanut raskaanakaan kissojen vessan siivoamista. :rolleyes: Toksplasmaasia en siis hysteerisesti pelkää, kädet pesen aina kun olen vessaa tyhjentänyt ja käveleehän noi kissat ihan kaikkialla täällä kotona joten jos olen sen kissoilta saadakseni se varmaan mulla on jo. Mutta vihannekset tulee kyllä kuurattua ekstrahyvin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä oliko pitkässä aiemmassa ketjussa jo keskustelua tästä, mutta kun tuolta kiellettyjen listalta löytyy papaija ilman mitään perustelua, niin mistäs se johtuu? Ei tainnut olla mun neuvolasta tulleessa kiellettyjen listassa ollenkaan... En nyt ole mikään himopapaijansyöjä, kiinnostaa vaan :)

 

Muoks: Eikä löydy HUS:n listaltakaan, jonka joku aiemmin oli linkannut:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26266

Edited by RouvaH

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä oliko pitkässä aiemmassa ketjussa jo keskustelua tästä, mutta kun tuolta kiellettyjen listalta löytyy papaija ilman mitään perustelua, niin mistäs se johtuu? Ei tainnut olla mun neuvolasta tulleessa kiellettyjen listassa ollenkaan... En nyt ole mikään himopapaijansyöjä, kiinnostaa vaan :)

 

Muoks: Eikä löydy HUS:n listaltakaan, jonka joku aiemmin oli linkannut:

http://www.hus.fi/de...2260,3437,26266

 

Löysin aika hyvän tieteellisen tutkimuksen aiheesta. En nyt saa linkkiä liitettyä tähän, koska se on liian pitkä tms. mutta scholar.googleen kun kirjoittaa papaya and pregnancy, se ensimmäinen linkki sisältää tän tutkimuksen.

 

Tuon perusteella uskalsin syödä, tuskin ne raakaa papaijaa niissä salaateissa käyttää.

Edited by porcupine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko itäneistä perunoista sanottu mitään suositusta, kannattaisiko jättää syömättä vai voiko ihan huoletta keittää ja syödä? Huomasin että ruokaperunoihin oli ehtinyt kasvaa lyhyet idut ja rupes mietityttään.. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle on jäänyt sellainen mielikuva, ettei niitä saisi kukaan syödä jos on kunnolla itäneet. Ja Eviran sivuilta löysin tämän:

 

Voiko itäneitä perunoita syödä?

Perunan iduissa on korkea glykoalkaloidi- eli solaniinipitoisuus. Itäminen lisää myös itujen lähellä olevien solukkojen solaniinipitoisuutta. Solaniini on sama myrkky, jota muodostuu myös perunan alkaessa vihertää. Se voi aiheuttaa myrkytysoireita kuten vatsa- tai suolistokipua, ripulia, oksentelua ja hermosto-oireita.

KTM:n asetuksessa ruokaperunan kaupan pitämisestä (28.6.2006/690) todetaan mm., että ruokaperuna katsotaan laadultaan vialliseksi, jos perunaan on kehittynyt yli 5 millimetriä pitkiä ituja. Jos siis idut ovat aivan pieniä ja peruna tuntuu muuten kovalta ja hyvältä, sen voi kyllä kuoria ja käyttää. Näin etenkin, jos peruna itää vasta ensimmäistä kertaa. Peruna, jossa on suuret idut kannattaa kuitenkin jättää syömättä, luultavasti ne jo maistuvatkin kitkerältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko hesen tms. hamppareita syödä huoletta? Niissähän on majoneesia ja kaikenlaista. Nimim. Ai mikä hampurilaisen himo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^itse ole syönyt :grin: majoneesissa on käytetty pastöroitua munamassaa, joten olen uskaltanut syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entä voiko itsetehtyyn pizzaan laittaa fetaa ja pestoa, jos antaa pizzan olla uunissa reilun aikaa?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mitkä myrkyt???

Oletko sekoittanut myrkyt nyt esim homejuustoon, joista olen kuullut tällaista sanottavan, että vaikka homejuusto listeriariskin kannalta kuumennettaisiinkin riskittömäksi, niin homeitiöt olisivat se riski. Tosin tästä en osaa sanoa, että onko homejuuston homeessa oikeasti joku riski raskausajan ruokavaliossa vai ei?

 

Listeriabakteeri tuhoutuu kuumennettaessa elintarvike kauttaaltaan yli +70 C:seen. Ruoka tulee kuumentaa läpikotaisin.

Kuumassa uunissa luulisi kuolevan, kunhan on sen riittävän ajan, että juuston lämpötila nousee todella siihen 72 C:seen vähintään. Esim. johonkin kastikkeeseen tai keittoon on hyvä, että juusto kunnolla sulaa sekaan ja ruoka kuplii kuumana. Esim. kuuman ruoan päälle ripoteltu siihen sulava "riskijuusto" ei kuumene riittävästi, jos siinä sattuisi listeriaa olevan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen ehkä liiankin huolettomasti syönyt kaikenlaista kiellettyjen listalla olevaa esim. pehmeitä juustoja. Juuri ostin kahvilasta täytetyn leivän, jossa oli voin sijaan tuorejuustoa. Kai sitä pitäisi vain oppia kysymään etukäteen mutta liian usein mukana on joku joka ei vielä tiedä raskaudesta. Söin tällä viikolla myös korvasieniä, iik.

 

Pitäisi kyllä ryhdistäytyä tässä syömisasiassa, koska jos jokin menee pieleen, syytän varmasti itseäni siitä, etten ole tarkemmin ottanut kiellettyjä ruokia huomioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen ehkä liiankin huolettomasti syönyt kaikenlaista kiellettyjen listalla olevaa esim. pehmeitä juustoja. Juuri ostin kahvilasta täytetyn leivän, jossa oli voin sijaan tuorejuustoa. Kai sitä pitäisi vain oppia kysymään etukäteen mutta liian usein mukana on joku joka ei vielä tiedä raskaudesta. Söin tällä viikolla myös korvasieniä, iik.

 

Pitäisi kyllä ryhdistäytyä tässä syömisasiassa, koska jos jokin menee pieleen, syytän varmasti itseäni siitä, etten ole tarkemmin ottanut kiellettyjä ruokia huomioon.

 

Ihan samoilla linjoilla. Kävin alkuraskauden aikana Italiassa, ja maahan suorastaan tursuaa juustoa! Olisi ollut melko toivotonta ruveta kyselemään, mikä on pastöroitua jne., kun paikalliset juuri ja juuri tunnistavat sanan "cheese" (ja itse en osaa italiaa). Olen myös kotona nakerrellut satunnaisia juustopaloja ja saattanut juoda yhden siiderin. Mulla on vähän turhankin kohtalonuskoinen asenne - vaikka kuinka varoisi, saattaa silti napsahtaa keskenmeno tai muu onnettomuus, ts. vahinko ei tule kello kaulassa. 50 gramman päivittäinen lakurajoitus aiheuttaa lähinnä ärsytyksensekaista huvitusta, vaikka ymmärränkin että se on vain suositus.

 

Olen myös satavarma, että kymmenen vuoden päästä suositukset on taas ihan erilaiset :).

Edited by Onnenmyyrä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mä uskallan syödä ravintoloissa kesälomareissulla Suomessa ja Ruotsissa? Uskaltaako ravintoloiden salaatteja syödä (pestäänkö ne kunnolla?!)? Taidan syödä enimmäkseen pizzaa, se on ainakin turvallinen ruoka ;(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mä uskallan syödä ravintoloissa kesälomareissulla Suomessa ja Ruotsissa? Uskaltaako ravintoloiden salaatteja syödä (pestäänkö ne kunnolla?!)? Taidan syödä enimmäkseen pizzaa, se on ainakin turvallinen ruoka ;(

 

Tämä on vain mielipiteeni, mutta Pohjoismaiden ja yleisesti ottaen länsimaiden suhteen en olisi kovin huolissani. Tarkkana kannattaisi olla sen suhteen, miten salaatit ja muut ovat tarjolla, ts. ovatko seisseet jossain pöydässä huoneenlämmössä tuntitolkulla vai ovatko asianmukaisesti tarjolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko joku saanut "virallisempaa" tietoa esim. neuvolasta voiko steviaa käyttää makeutukseen raskausaikana? Sitähän alkaa nykyään löytyä jo limuistakin jne... Useinmiten kait pidetään vaarattomana, mutta jossain sanottu käytetyn (isoina määrinä?) raskaudenkeskeytyksiin/ehkäisyyn vähän kuten papaijaakin alkuperäiskansojen parissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now